Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 16:58:30 följande:
Alltså vi gifter oss i augusti så inbjudan är redan utskickade. Nu gör ni mig nervösa när ni börjar säga att man måste informera om att man ska bjuda på just smörgåstårta. Är detta verkligen så himla konstig mat? Jag trodde folk var tacksamma för vad som bjöds?! Så är iallafall jag uppfostrad..
missade när ni skulle gifta er och därmed också att inbjudningarna skickats ut redan. Personligen tycker jag det är väldigt praktiskt att i inbjudan informera om vilken mat som serveras.. inte för att personer inte är tacksamma.. utan för att på vårt bröllop så var det dels personer som var medbjudna som partners (som vi inte visste något om allergier etc) dels så är det svårt att hålla koll på vad folk kan vara överkänsliga mot. Vi hade tex. laktosintolerant, färgämnes överkänsliga, Vi hade även en vegetarian och två som ej åt griskött. Därför menar jag att det underlättar att skriva ut menyn. Eftersom ni inte skrivit ut det så kan det finnas folk som helt enkelt inte tål maten, eller som kanske inte äter det av olika orsaker. Nu menar inte jag att man ska göra flera olika sorter men det kan vara bra att det finns ett alternativ som tex någon sallad som du själv föreslog. Det hade varit mycket lättare för er att beräkna mängden av detta också, och att kanske toastmadame eller värdinna informerar eller att det finns lappar vid maten som upplyser om att alternativet är för allergiker tex.
Personligen om jag hade fått en inbjudan där det står att det bjuds på bröllopsfest så hade jag räknat med antagligen trerätters eller någon typ av buffe jag hade även räknat med att det skulle vara en fest som varar inpå natten, att det serveras alkohol etc. Kanske lite förutfattade meningar men det är vad bröllopsfest betyder för mig.. om inget annat anges. Många som väljer andra typ av arrangemang, som betalbar eller picknickbröllop osv eller bröllop med fika efteråt tror jag iaf anger detta i inbjudan, Just för att det inte ska ske några missförstånd eller reaktioner som är"det bara detta".... 'Däremot så har jag själv nyligen blivit överkänsllig mot laktosprodukter så jag hade nog frågat vid osa (om jag hade tänkt på det, tänker inte alltid på det), om det finns alternativ men det är kanske inte alla som gör det.
Om bröllopet är kl 15 beroende på om det är i kyrkan eller borgerligt i lokal eller hur man lagt upp de så tar det ändå tid innan man sitter till bords. Kanske inte förrän vid fem halv sex.. då många vanligtvis brukar äta middag. Folk kanske äter något lätt vid tolv innan dom fixar till sig och åker..men ärligt så tror jag med tanke på inbjudans utformning att folk förväntar sig något typ av middag/ buffe.
Eftersom du ställde frågan och att din svärmor mm reagerat negativt så får ni nog vara beredda på att ni kan få liknande reaktion från fler.. speciellt med tanke på att dom inte visste om det innan. Samt som jag nämnde ovan att folk inte kan äta pga allergier etc. Visst man ska vara tacksam, men om man förväntar sig något så kan man ju faktiskt bli besviken ändå. Det innebär inte att erat bröllop inte blir bra för det..
Har ni någon typ av toastmadame eller om ni sköter osa själv? har ni redan fått in osa.. annars hade jag nog iaf lagt till frågan om det finns allergier och liknande. samt kanske påpekat att det blir lite lättare förtäring. För smörgåstårta för mig och säkert många andra är inte likvärdigt med en middag.