• Beatasbrandbilar

Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?

Jag vet inte om det är nerverna som börjar styra eller om jag bara nojar men är smörgåstårta ett konstigt val av mat på ett bröllop? Mannens syster och mor tycker absolut inte att det passar sig. Jag däremot tycker att det är god och smidig mat till 100 gäster. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?
  • Strawberry

Tacksam för vad som än bjuds är man ju och aldrig att jag skulle visa min besvikelse om något brudpar valde att servera just smörgåstårta MEN hade fått gå hungrig då jag inte klarar av att äta det. Så besviken skulle jag bli och kvällen rätt förstörd, andra rätter kan man peta bort om det är nåt man verkligen inte kan äta, alternativt endast äta potatisen, salladen, brödet osv. Men det funkar inte med smörgåstårta då allt är en ihopkletat. Jag anser personligen att smörgåstårta knappt klassas som en måltid utan mer väldigt matig fika eller lätt lunch, fungerar alltså perfekt efter ett dop, förmiddagsbröllop osv. Då man kan åka hem och äta efter och inte måste spendera kvällen hungrig och försöka vara trevlig mot brudparet. Är man bjuden på middag förväntar man sig nog inte smörgåstårta om det inte framgått i inbjudan.

• Anneli256
    Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 16:58:30 följande:
    Alltså vi gifter oss i augusti så inbjudan är redan utskickade. Nu gör ni mig nervösa när ni börjar säga att man måste informera om att man ska bjuda på just smörgåstårta. Är detta verkligen så himla konstig mat? Jag trodde folk var tacksamma för vad som bjöds?! Så är iallafall jag uppfostrad..

missade när ni skulle gifta er och därmed också att inbjudningarna skickats ut redan. Personligen tycker jag det är väldigt praktiskt att i inbjudan informera om vilken mat som serveras.. inte för att personer inte är tacksamma.. utan för att på vårt bröllop så var det dels personer som var medbjudna som partners (som vi inte visste något om allergier etc) dels så är det svårt att hålla koll på vad folk kan vara överkänsliga mot. Vi hade tex. laktosintolerant, färgämnes överkänsliga, Vi hade även en vegetarian och två som ej åt griskött. Därför menar jag att det underlättar att skriva ut menyn. Eftersom ni inte skrivit ut det så kan det finnas folk som helt enkelt inte tål maten, eller som kanske inte äter det av olika orsaker. Nu menar inte jag att man ska göra flera olika sorter men det kan vara bra att det finns ett alternativ som tex någon sallad som du själv föreslog. Det hade varit mycket lättare för er att beräkna mängden av detta också, och att kanske toastmadame eller värdinna informerar eller att det finns lappar vid maten som upplyser om att alternativet är för allergiker tex.

Personligen om jag hade fått en inbjudan där det står att det bjuds på bröllopsfest så hade jag räknat med antagligen trerätters eller någon typ av buffe jag hade även räknat med att det skulle vara en fest som varar inpå natten, att det serveras alkohol etc. Kanske lite förutfattade meningar men det är vad bröllopsfest betyder för mig.. om inget annat anges. Många som väljer andra typ av arrangemang, som betalbar eller picknickbröllop osv eller bröllop med fika efteråt tror jag iaf anger detta i inbjudan, Just för att det inte ska ske några missförstånd eller reaktioner som är"det bara detta".... 'Däremot så har jag själv nyligen blivit överkänsllig mot laktosprodukter så jag hade nog frågat vid osa (om jag hade tänkt på det, tänker inte alltid på det), om det finns alternativ men det är kanske inte alla som gör det.

Om bröllopet är kl 15 beroende på om det är i kyrkan eller borgerligt i lokal eller hur man lagt upp de så tar det ändå tid innan man sitter till bords. Kanske inte förrän vid fem halv sex.. då många vanligtvis brukar äta middag. Folk kanske äter något lätt vid tolv innan dom fixar till sig och åker..men ärligt så tror jag med tanke på inbjudans utformning att folk förväntar sig något typ av middag/ buffe.

Eftersom du ställde frågan och att din svärmor mm reagerat negativt så får ni nog vara beredda på att ni kan få liknande reaktion från fler.. speciellt med tanke på att dom inte visste om det innan. Samt som jag nämnde ovan att folk inte kan äta pga allergier etc. Visst man ska vara tacksam, men om man förväntar sig något så kan man ju faktiskt bli besviken ändå. Det innebär inte att erat bröllop inte blir bra för det..

Har ni någon typ av toastmadame eller om ni sköter osa själv? har ni redan fått in osa.. annars hade jag nog iaf lagt till frågan om det finns allergier och liknande. samt kanske påpekat att det blir lite lättare förtäring. För smörgåstårta för mig och säkert många andra är inte likvärdigt med en middag.

• Beatasbrandbilar

Oja det blir både vanlig tårta och korv med bröd sen på kvällen så ingen ska behöva gå hungrig.

• LillaC

Jag älskar smörgåstårta men jag tycker inte att det passar som middag. Jag kan bara äta en liten bit då det är så mastigt. Min man avskyr smörgåstårta och hade inte kunnat peta ner en bit, otacksamt eller inte. Han skulle aldrig säga att han var allergisk eller ta med sig matlåda utan då skulle han hellre vara hungrig. Det får man ju tycka vad man vill om men så är det och det är ju viktigt att veta att många inte gillar smörgåstårta, sen om man ändå väljer att servera det är ju upp till en själv. Jag tror att de allra flesta ändå håller god min och försöker få i sig i alla fall lite grann. Vi valde bort fisk till vårt bröllop då vi vet med oss att en gäst inte äter fisk (inte pga allergi). Visst hade vi kunnat tänka att vi gillar fisk och det är vår dag men vi ville att så många som möjligt skulle tycka om maten även om man aldrig kan göra alla nöjda. Slutligen hade jag förväntat mig middag om jag blev bjuden till bröllopsfest, absolut inte trerättters men riktig mat. Jag är rätt kinkig med att behöva mat regelbundet och blir lätt yr och svimfärdig om jag inte äter ordentligt. Både jag och maken får nog ta med oss en matlåda som vi kan äta i smyg när vi blir bjudna till bröllop nästa gång .

• 1700tal

Passar sig och passar sig... Bt gillar ju det berömde "gör det som passar ER" osv men om man ska bortse från det pch istället se det helt krasst:

Själv tycker jag det är rätt gott men lite tjatigt på alla dop, födelsedagskalas, begravningar osv. Kan faktiskt inte minnas ett enda dop, begravning eller större kalas då nån fyller jämt då det INTE har varit smörgåstårta. Därmed inte sagt att det inte är gott i såna sammanhang, tvärtom. Lite fantasilöst kanske, men samtidigt en tradition som finns i vårt land.

Har dock aldrig gått på bröllop med smörgåstårta eller hört om nån som har det (förutom på BT kanske men förekommer ganska mkt som jag inte har stött på innan ).

Så som svar på dina funderingar säger jag att jag skulle själv inte servera smörgåstårta, det är för mig mer förknippat med dop och begravningar. Skulle vi servera smörgås tårta så skulle nog ett antal personer i våra släkter tycka likadant, ungefär som din syster och mamma. Men om jag blev bjuden på ett bröllop med smörgåstårta skulle jag äta med god aptit och vara nöjd och glad! Vilket jag förväntar mig att våra gäster skulle hålla god min och göra likadant. Och det tycker jag du ska förvänta dig av dina gäster också - om ni nu väljer att bjuda på det.

Och självklart ge alternativ till de som behöver.

• Strawberry

Hade även jag, precis som Annelie256 tolkat "bröllopsfest" som att det blir riktigt bröllopsmiddag i form av trerätters eller buffe. Hade inte ätit mer än lunch innan och tvivlar på att andra äter mer än så innan ett bröllop som börjar kl 15. Även om det blir tårta och senan korv är det många timmar för de som ej äter smörgåstårta att gå utan mat (speciellt när folk nog förväntar sig middag) och finns nog risk att det påverkar hela festen negativt. Som vår cateringfirma sa: en mätt gäst är en glad gäst, en hungrig gäst är en tråkig gäst. :D kommer nig garanterat finnas fler gäster som resonerar precis som din svärmor och det får ni då vara beredda på.

• Chicita

Det är en bra poäng som bland annat strawberry har.

Jag tror ju ändå att det hade varit betydligt värre om det hade stått "vi bjuder på mat och dryck i X-plats efter vigseln" eller "efter vigseln bjuder vi er på middag".

När det bara står fest så förväntar jag mig kanske vickning, lite tårta eller liknande.
    En fest för mig innebär inte uteslutande att det måste vara mat. 
    Jag hade kanske planerat för att inte stanna så länge däremot eftersom jag inte är så mycket för rena fester. + att jag nog hade laddat med något ätbart i väskan Flört 
    Men det är en annan sak 

• Jeaneettes

Tycker att alla gör som dom vill, vi kommer inte ha en tradionellt bröllop med middag och sittning utan vi kommer ha mingel med massa bakverk, skumpa och kaffe.sen gå ut och äta med mina och min m2bs föräldrar samt syskon, mina morföräldrar och min moster blev jätte upprörda, ja antingen acepterar man våran vilja eller så behöver man inte komma, dom valde det sistnämda och vi har ni inte haft kontakt på tre månader.

• Beatasbrandbilar

Allergier osv har vi koll på då de som tar emot osa frågar om allt sånt och även om det är något man absolut inte äter typ skaldjur, griskött eller fisk. Ja ja det blir nog fest trots smörgåstårtan hoppas jag.:) Det viktigaste är ju trots allt att jag blir gift och inte vad folk tycker om vårt val av mat. Önskar bara att man ibland kunde stänga av alla nerver som gör en lite nojig och knäpp.;)

• Chicita
    Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 22:27:46 följande:
    Det viktigaste är ju trots allt att jag blir gift och inte vad folk tycker om vårt val av mat. Önskar bara att man ibland kunde stänga av alla nerver som gör en lite nojig och knäpp.;)
    Det här var nog det klokaste som skrivits i hela tråden tror jag Solig
Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?