• Beatasbrandbilar

Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?

Jag vet inte om det är nerverna som börjar styra eller om jag bara nojar men är smörgåstårta ett konstigt val av mat på ett bröllop? Mannens syster och mor tycker absolut inte att det passar sig. Jag däremot tycker att det är god och smidig mat till 100 gäster. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?
  • Beatasbrandbilar

Ojoj vissa kom vist igång ordentligt på detta ämnet. Att ha en rätt som alla blir nöja med är nog helt omöjligt.. Jag har funderat på om man ska ha någon sallad till men på nått vis känns det lite konstigt eftersom det är grönsaker och sallad på smörgårstårtan.. Vad tycker ni?

• Chicita
    Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 14:43:55 följande:
    Ojoj vissa kom vist igång ordentligt på detta ämnet. Att ha en rätt som alla blir nöja med är nog helt omöjligt.. Jag har funderat på om man ska ha någon sallad till men på nått vis känns det lite konstigt eftersom det är grönsaker och sallad på smörgårstårtan.. Vad tycker ni?
    Ja det går inte att göra alla nöjda...
    Men jag tror att det viktigaste är att ni formulerar er i inbjudan så att inte gästerna är inställda på trerätters och så blir det "bara" smörgåstårta om du förstår hur jag tänker Glad 

I stället för att "bjuda in till middag" så kanske ni "bjuder på smörgåstårta med bubbel" *typ*.
    Alla skriver inte ut menyn på inbjudan, vi skrev exempelvis att vi skulle bjuda på "medeltida gästabud". Så precis som andra skriver "middag" utan att specificera menyn, så kan ni skriva "smörgåstårta" utan att specificera vad det är för innehåll i tårtan. Och be att folk anmäler eventuella allergier.
    Om man inte ber folk göra det så kan dom tänka att "dom vet ju att jag är glutenintollerant så jag ringer inte och stör dom med den lilla grejen". Men när man har tusen grejor att tänka på så är det inte lätt att minnas alla allergier...

När det gäller sallad så tycker jag att det är en mycket bra idé om du gör en matigare sallad. Pastasallad eller kanske quinoa. Då har man ju ett val som gäst också även om man inte vill ha både ock.
    En grönsallad tror jag inte behövs däremot.
    Lycka till hur ni än gör och ha en jättehärlig dag Glad 
  • Anneli256

Kan du inte bara göra så att du i inbjudan formulerar att ni ska ha smörgåstårta och att om det finna allergier eller annat som ni bör veta om att dom snarast hör av sig till er. Därefter så kan ni ju välja om ni ska ha ett "andra" alternativ. Dessutom så får alla veta om vad ni ska servera, slutet gott allting gott, eller ?.

Håller dock med om att det känns som att det "passar" bättre till ett "mingel" bröllop än till en sittning med tal osv.. så det är ju som någon så klokt uttryckte det beroende på vilken typ av bröllop ni ska ha.

Vad tycker din blivande make.. om du o han är överens så får ju svärmor och övriga :)rätta sig efter det. Man kan alltid ha synpunkter och åsikter..men till syvende och sist så är det ni som bjuder.

Hade en kusin som på fullt allvar frågade mig om dom kunde servera "Röda pölser och potatismos" på sitt bröllop, kommer faktiskt inte ihåg vad jag svarade.Dom hade en ganska låg budget. Det hela slutade dock med att hennes mamma gjorde köttgryta och ris istället.. ganska vardaglig mat eller vad man ska kalla det - men kanske något i mitt tycke bättre än pölser o potatismos ;) Bröllopet blev bra iaf, oavsett vad som serverades.

• Beatasbrandbilar

Alltså vi gifter oss i augusti så inbjudan är redan utskickade. Nu gör ni mig nervösa när ni börjar säga att man måste informera om att man ska bjuda på just smörgåstårta. Är detta verkligen så himla konstig mat? Jag trodde folk var tacksamma för vad som bjöds?! Så är iallafall jag uppfostrad..

• Chicita
    Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 16:58:30 följande:
    Alltså vi gifter oss i augusti så inbjudan är redan utskickade. Nu gör ni mig nervösa när ni börjar säga att man måste informera om att man ska bjuda på just smörgåstårta. Är detta verkligen så himla konstig mat? Jag trodde folk var tacksamma för vad som bjöds?! Så är iallafall jag uppfostrad..
    Nej man måste inte.
    Men om man bjuder in till middag alltså har skrivit ut just middag på inbjudan, så förväntar sig dom flesta mer än smörgåstårta och då kan många bli besvikna och tycka att det känns snålt.
    Det har inget med att det skulle vara fel att bjuda på smörgåstårta eller att det skulle vara snålt. Man får bjuda på vad man vill.
    Men folks förväntningar när dom drar slutsatser av informationen dom får, kan göra att dom reagerar på ett negativt sätt.

Vad står på er inbjudan?
    Det är lättare att ge rätt råd om du berättar det. 
  • TheD
    Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 16:58:30 följande:
    Man ska vara tacksam ja...men som Chicita skrev så kan det uppfattas som "bara" smörgåstårta.

Konstig mat? Nja, alltså smörgåstårta är inte mat men det är ju min åskit och jag har redan svarat vad jag tycker om det.

Ni får väl se vad som händer :) Era gäster kanske blir glada på riktigt eller så hålls det en god min ;) Oavsett så hoppas jag att du och din blivande får en fin dag.
  • Silketuss

Smörgåstårta är svårt! Jag gillar verkligen inte det, det är fett, kladdigt, geggigt och går inte att se vad det innehåller. Man kan inte peta bort det man inte vill ha, eftersom allt är så ihopsmetat. Det som folk kanske just gillar är det som jag tycker är det allra värsta. Ja, jag erkänner! Jag är petig... Men jag har helt ärligt blivit väldigt besviken de gånger man serverar smörgåstårta som "mat" utan att man talat om att det är just smörgåstårta. Det är liksom inte mat, det går in under samma kategori som tex vanlig tårta, smörgås...fikabröd, ungefär. Något man tar till kaffet. Nu menar jag inte att vara dum mot ts eller någon annan, jag säger bara som jag ser på det. Hoppas att ingen tar illa upp. Jag hade uppskattat att få veta att man serverar smörgåstårta, just för att jag då har chansen att kunna äta något mättande innan och slippa sitta med morrande mage under festen.

• Beatasbrandbilar

Vi har skrivit att vi bjuder till bröllopsfest efter vigseln. Ingenting om middag eller trerätters eller nått sånt.
    Vi gifter oss vid 15 och därför räknar vi med att man faktist ätit lunch/middag innan vigseln..

• Chicita
    Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 18:51:09 följande:
    Vi har skrivit att vi bjuder till bröllopsfest efter vigseln. Ingenting om middag eller trerätters eller nått sånt.
    Vi gifter oss vid 15 och därför räknar vi med att man faktist ätit lunch/middag innan vigseln..
    Då är det nog ingen större fara. Glad
    Lunch har nog folk ätit, men knappast middag. Men alla äter inte mat efter jobbet heller. Många äter bara te och smörgås exempelvis.
    Nog kanske folk kan förvänta sig något matigt ändå  . Men om ni har smörgåstårta och någon matig sallad som ni bjuder på där runt 16-17-tiden så behöver ni nog inte oroa er. 
    Men om ni vill hålla igång festen länge så kanske ni ska fundera på någon riktigt matig vickning som ni kör fram runt 22-tiden.
    Beroende på vart ni är så kanske ni kan ställa fram en grill och lägga fram lite korv med bröd så får folk grilla själva?. 
Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?