Beatasbrandbilar skrev 2012-07-05 14:43:55 följande:
Ojoj vissa kom vist igång ordentligt på detta ämnet. Att ha en rätt som alla blir nöja med är nog helt omöjligt.. Jag har funderat på om man ska ha någon sallad till men på nått vis känns det lite konstigt eftersom det är grönsaker och sallad på smörgårstårtan.. Vad tycker ni?
Ja det går inte att göra alla nöjda...
Men jag tror att det viktigaste är att ni formulerar er i inbjudan så att inte gästerna är inställda på trerätters och så blir det "bara" smörgåstårta om du förstår hur jag tänker
I stället för att "bjuda in till middag" så kanske ni "bjuder på smörgåstårta med bubbel" *typ*.
Alla skriver inte ut menyn på inbjudan, vi skrev exempelvis att vi skulle bjuda på "medeltida gästabud". Så precis som andra skriver "middag" utan att specificera menyn, så kan ni skriva "smörgåstårta" utan att specificera vad det är för innehåll i tårtan. Och be att folk anmäler eventuella allergier.
Om man inte ber folk göra det så kan dom tänka att "dom vet ju att jag är glutenintollerant så jag ringer inte och stör dom med den lilla grejen". Men när man har tusen grejor att tänka på så är det inte lätt att minnas alla allergier...
När det gäller sallad så tycker jag att det är en mycket bra idé om du gör en matigare sallad. Pastasallad eller kanske quinoa. Då har man ju ett val som gäst också även om man inte vill ha både ock.
En grönsallad tror jag inte behövs däremot.
Lycka till hur ni än gör och ha en jättehärlig dag