• Beatasbrandbilar

Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?

Jag vet inte om det är nerverna som börjar styra eller om jag bara nojar men är smörgåstårta ett konstigt val av mat på ett bröllop? Mannens syster och mor tycker absolut inte att det passar sig. Jag däremot tycker att det är god och smidig mat till 100 gäster. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?
  • Chicita
    aniara skrev 2012-07-03 22:23:22 följande:
    Chicita: jag förstår inte riktigt början av ditt inlägg, vad det har för relevans i tråden. Vad man än bjuder på finns det risk att någon inte gillar det. De flesta värdar försöker nog ta hänsyn till allergier, vegetarianism etc. och din man kanske skulle börja anmäla sin intolerans mot smörgåstårta när han osar till en bjudning så att han slipper bjudas på det, alternativt förbereds på vad som kommer att bjudas på så att han kan ta med egen mat. Det senare är vad Magdalena Ribbing förespråkar som god etikett. Jag anser i alla fall inte att det är värdarnas skyldighet att bjuda på mat som alla gäster de facto tycker är god. Allergiinformation ska alltid finnas tillgänglig, oavsett vad som serveras.
    Det har relevans eftersom flera skrev att "alla gillar smörgåstårta" och jag ville visa att alla faktiskt inte gör det.
  • aniara

Det ett par stycken har skrivit är att "det aldrig kan bli fel" och det tycker jag inte är samma sak som att alla gillar det, men strunt samma.

• Sörön10

Alla kan inte gilla allt! Huvudsaken är väl att NI gillar det samt att ni tar hänsyn till allergiker! Såna som bara "inte tycker om" är det svårare med men det kunde ju lika gärna ha serverats fisk som nån inte gillar! Kör på det ni gillar! Jag hade tackat och ätit med god aptit!

• TheD
    aniara skrev 2012-07-03 22:23:22 följande:
    Chicita: jag förstår inte riktigt början av ditt inlägg, vad det har för relevans i tråden. Vad man än bjuder på finns det risk att någon inte gillar det. De flesta värdar försöker nog ta hänsyn till allergier, vegetarianism etc. och din man kanske skulle börja anmäla sin intolerans mot smörgåstårta när han osar till en bjudning så att han slipper bjudas på det, alternativt förbereds på vad som kommer att bjudas på så att han kan ta med egen mat. Det senare är vad Magdalena Ribbing förespråkar som god etikett. Jag anser i alla fall inte att det är värdarnas skyldighet att bjuda på mat som alla gäster de facto tycker är god. Allergiinformation ska alltid finnas tillgänglig, oavsett vad som serveras.
    Men smörgåstårta är en bastant sak där det inte finns några alternativ. När det är buffé kan man plocka det som är gott, det man vvill ha eller det som man kanske smakar minst bra osv... Smörgåstårta är smörgåstårta där det inte finns en väg ut. och när man bjuds till bröllop så ska gäster inte behöva ta med sig egen mat! Då ska det vara extrema fall av allergier.

Samtidigt är det gästens ansvar att meddela ev. allergier.

jag förstår Chicitas början då jag själv avskyr smörgåstårta pga allt kladd och fett. Äter inte heller smörgås med smör osv. Det är mastigt och spyreflexerna sätter sig på helspänn.
  • aniara

TheD: men alternativet behöver ju inte vara buffé. Du har ju precis samma "problem" vid en vanlig middag, att det kan finnas folk som absolut inte tycker om ditten eller datten och att det bara serveras just den rätten. Jag har haft en löjligt kräsen pojkvän när jag var yngre, så jag vet. Jag menar fortfarande att det är gästens problem, inte värdens, om gästen inte tycker om en viss typ av mat. Och att det är upp till gästen att lösa det.

• Strawberry

Ni gör precis som ni vill men då vill veta vad vi tycker om det ska jag vara ärlig. Tycker inte att det passar på ett bröllop av flera anledningar. För det första är det många som inte gillar smörgåstårta (jag, min man och majoriteten av våra nära exempelvis) och jag tycker maten är en viktig del av upplevelsen och att så många som möjligt ska tycka om det som serveras. En annan orsak till att jag inte tycker det är lämpligt är att smörgåstårta är en väldigt komplett måltid där allt är "ihop geggat" och de finns ingen chans att äta bara de man gillar utan då får man helt enkelt vara hungrig. Är det en snabb lunch efter bröllopet är det väl en sak då man kan hem och ära direkt efter men till en middag där man vill att gästerna stannar är det inte luna enkelt för gästen. Ska ni nu servera smörgåstårta bör ni nog ställa fram en hel del sallad, bröd och så vidare om ni inte vill att folk ska gå hungriga(och de tar ju bort lite av smidighetsfaktorn). Sen tycker jag det känns väldigt konstigt med tårta på tårta. Och att ha en bröllopstårta är ju ofta en del av bröllopet. Men som ni vet, det finns inget rätt eller fel när det gäller bröllop. Gör som ni vill bara ni känner er trygga i ert val av mat.

• misscat

Vill ni ha en kortare sittning är det alldelses ypperligt men om ni vill att gästerna ska sitta länge blir det nog svårt med smörgåstårta. 
    Jag älskar smörgåstårta men till ett bröllop känns det lite lite och så äter man upp sin bit väldigt snabbt och blir det då många tal, vilket det kanske blir med så många gäster, skulle det kännas lite konstigt att sitta och snurra runt smörgåstårtan på tallriken för att få den att räcka genom alla talen.

Ett enkelt mingelbröllop passar det däremot alldeles utmärkt till tycker jag. 

• Sara 120707

Tycker personligen att smörgåstårta är ett jättebra alternativ(funderade på det själv faktiskt ) men anledningen att vi inte tog det va för att jag tyckte det skulle kännas jättekonstigt att först servera smörgåstårta och sedan bröllopstårta. det blev för mkycket tårta för min smak helt enkelt

• AnnL

Jag tycker om smörgåstårta men hade inte valt det på ett bröllop, det känns tråkigt. Om det är kostnaden man vill ta hänsyn så finns det mycket annat man kan göra för samma slant, är det smidigeten man vill åt, ja då är smörgåstårta perfekt! :)

• Chicita
    aniara 
    Du skriver att min make bör förberedas på vad som kommer att serveras så han kan ta med egen mat...
    Lustigt att du tar upp det.
    Jag har aldrig varit med om att någon har talat om att dom ska servera smörgåstårta på någon tillställning jag varit på. Just för att "det är en sån där sak som alla äter".
    Och det har vi ju konstaterat nu att det gör inte alla.
    Om det dessutom är folk som vet att maken inte äter smörgåstårta, men ändå väljer att servera det utan att berätta det för honom och utan att erbjuda alternativ så är det inte så lätt.
    Du vet ju inte hur inbjudan till alla de bjudningar sett ut där vi hamnat i den situationen heller så jag tycker att det är lite konstigt att uttala sig om det då. När någon bjuder in till fika efter ett dop eller på ett födelsedagskalas eller liknande så ringer jag ju inte och frågar om dom ska servera smörgåstårta. Fika för mig är bullar och kakor. Kanske tårta. Inte smörgåstårta...
    På de flesta bröllop där man bjuds in till middag så brukar det antingen vara buffé eller flera serverade rätter och då finns det alltid något han kan äta även om han inte gillar allt. Så om man kommer till en "middag" och serveras smörgåstårta så är det inte riktigt vad man förväntat sig.

Själv har jag varit med om att ha angett att jag inte äter skaldjur, och när vi kommer fram så är det skaldjursbuffé som serveras.
    Dom hade resonerat att jag kunde peta bort räkorna ur salladen om jag inte ville ha och så fanns det någon paj (västerbottenpaj eller liknande) som också var skaldjursfri + bröd.

Maken är väldigt kräsen, men som jag skrev så försöker han ändå äta lite av artighetsskäl. Han tycker att om någon gjort sig besväret att fixa mat så kan han i alla fall försöka äta lite av det. Men det var visst fel enligt dig. Fru Ribbing kanske tycker att det är bättre att ta med egen matlåda men vi håller inte med.
    Däremot kan han se till att äta något innan vi åker på fest så han slipper vara jättehungrig om vi vet att det serveras något som han inte alls klarar av att få i sig.
    Alla i vår omgivning vet om att han har såna här problem, så att dom väljer att medvetet servera saker som han inte äter och inte talar om det för honom, tycker jag är fulare än att han i alla fall försöker smaka.
    Alla vet exempelvis att han inte äter lök. Lökpulver ja, men inte lök han mår illa av konsistensen.
    Vad fick vi för förrätt på sista middagen vi var på hemma hos en släkting som alltid kommenterar att "och du äter fortfarande inte lök" och alltså uppenbart vet om det...
    Jo... vi fick löksoppa Skrikandes

Men jag är intresserad i din åsikt om ämnet i tråden. För det vet jag inget om.
    Du kritiserade ju bara det jag skrev, utan att själv ge någon relevant information...
    Men jag hoppas att min förklaring var dig till belåtenhet Tungan ute
Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?