Du skriver att min make bör förberedas på vad som kommer att serveras så han kan ta med egen mat...
Lustigt att du tar upp det.
Jag har
aldrig varit med om att någon har talat om att dom ska servera smörgåstårta på någon tillställning jag varit på. Just för att "det är en sån där sak som alla äter".
Och det har vi ju konstaterat nu att det gör inte alla.
Om det dessutom är folk som
vet att maken inte äter smörgåstårta, men ändå väljer att servera det utan att berätta det för honom och utan att erbjuda alternativ så är det inte så lätt.
Du vet ju inte hur inbjudan till alla de bjudningar sett ut där vi hamnat i den situationen heller så jag tycker att det är lite konstigt att uttala sig om det då. När någon bjuder in till
fika efter ett dop eller på ett födelsedagskalas eller liknande så ringer jag ju inte och frågar om dom ska servera smörgåstårta. Fika för mig är bullar och kakor. Kanske tårta. Inte smörgåstårta...
På de flesta bröllop där man bjuds in till
middag så brukar det antingen vara buffé eller flera serverade rätter och då finns det alltid något han kan äta även om han inte gillar allt. Så om man kommer till en "middag" och serveras smörgåstårta så är det inte riktigt vad man förväntat sig.
Själv har jag varit med om att ha angett att jag inte äter skaldjur, och när vi kommer fram så är det skaldjursbuffé som serveras.
Dom hade resonerat att jag kunde peta bort räkorna ur salladen om jag inte ville ha och så fanns det någon paj (västerbottenpaj eller liknande) som också var skaldjursfri + bröd.
Maken är
väldigt kräsen, men som jag skrev så försöker han ändå äta lite av artighetsskäl. Han tycker att om någon gjort sig besväret att fixa mat så kan han i alla fall försöka äta lite av det. Men det var visst fel enligt dig. Fru Ribbing kanske tycker att det är bättre att ta med egen matlåda men vi håller inte med.
Däremot kan han se till att äta något innan vi åker på fest så han slipper vara jättehungrig om vi vet att det serveras något som han inte alls klarar av att få i sig.
Alla i vår omgivning vet om att han har såna här problem, så att dom väljer att medvetet servera saker som han inte äter och inte talar om det för honom, tycker jag är fulare än att han i alla fall
försöker smaka.
Alla vet exempelvis att han inte äter lök. Lökpulver ja, men inte lök han mår illa av konsistensen.
Vad fick vi för förrätt på sista middagen vi var på hemma hos en släkting som alltid kommenterar att "och du äter fortfarande inte lök" och alltså uppenbart vet om det...
Jo... vi fick löksoppa
Men jag är intresserad i din åsikt om ämnet i tråden. För det vet jag inget om.
Du kritiserade ju bara det jag skrev, utan att själv ge någon relevant information...
Men jag hoppas att min förklaring var dig till belåtenhet