• Beatasbrandbilar

Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?

Jag vet inte om det är nerverna som börjar styra eller om jag bara nojar men är smörgåstårta ett konstigt val av mat på ett bröllop? Mannens syster och mor tycker absolut inte att det passar sig. Jag däremot tycker att det är god och smidig mat till 100 gäster. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?
  • filibustern

jag ska vara helärlig. jag tycker inte det passar.. visst är det lättsamt när man har så många gäster.. men om jag skulle ha en smörgåstårta skulle jag vilja göra den helt annorlunda än de gamla vanliga.. för annars känns de lite för mycket 50-årskalas. tycker JAG.....  kanske som förrätt eller nåt, men inte som huvudmiddag om man säger så.. ^^

• MagnusFru

Jag tänker som så att om det är er favoriträtt så visst kör på
    Sen kanske det kan vara bra som någon annan skrev att tänka på allergikerna och se till att det finns separata tårtor ( eller kanske landgångar) till gäster som är äggallergiker,laktosallergiker osv men även om ni skulle servera vanlig mat så måste ni ju tänka på allergiker, det är ju inte bara med smörgåstårta man måste tänka på allergier. Anledningen till att jag skriver det där om att tänka på allergier är att jag vet av egen erfarnhet att det är lätt att glömma allergiker just när det gäller smörgåstårta, det är lätt att tänka att "alla" kan äta smörgåstårta, men så är det ju inte. Jag personligen gillar smörgåstårta så länge det är utan ägg.
    Servera lite olika varianter av smörgåstårta och kanske någon "ny" variant så blir gästerna (och svärmor och svägerska!) kanske positivt överraskade....
    Visst det kanske inte är det vanligaste att servera på ett bröllop men om allt redan är bokat och klart och ni vill ha det så kör ni på smörgåstårta.

• JuliBrud89

GOOOOOOTT!!! Jag hade blivit øverlycklig om jag fått smørgåstårta på ett brøllop! Det ær ju bæst i værlden! Men min gubbe tyckte inte heller det passade sig -.- Jag hade inte heller valt det till t.ex middag, men nattmat! JA! 

• TheD

Jag avskyr smörgåstårta och tycker personligen inte att det passar på bröllop..eller någonsin ;)

• tågjäntan

Jag jobbade med en tjej för några år sedan. Hon berättade att de hade först knytkalas (alltså att var och en fick ta med det de ville) och senare på kvällen bjöd de på smörgåstårta och dricka. De hade inte råd till så mycket mer. Det tyckte jag lät helt okey.

Men som någon sa ovan - kolla allergier och ev. andra önskemål. De är ju inte roligt att behöva gå hungrig om det är en lång festkväll.

Är det en kortare/enklare fest kanske ni kan ha bredvid eller i bakgrunden där allergiker m.fl. kan bre själva.

• anne på grönkulla

Alltså det är ju helt olika beroende på vilken sorts bröllop ni tänker er? Är det alternativ till kall buffe med pastasallad med mer mingelstuk, så är det väl ett OK alternativ, men tänk som sagt på ev allergiker - alla äter inte creme fraiche, skaldjur, skinka och bröd. Men det är inte som en riktig lagad middag som man äter sittande och heller inte ett fullgott alternativ till det. 

• Pluppe

Smörgåstårta är ju jätte gott och jag tycker att det absolut passar ifall det är det NI vill ha på ERAN dag! :)

• Pyssligheter

Åh, smörgåstårta är ju underbart! SÅ gott, kör på det! Jag hade blivit jätteglad om jag blev bjuden på det, tycker det är så sällan man får det nuförtiden. :)

• aniara

Chicita: jag förstår inte riktigt början av ditt inlägg, vad det har för relevans i tråden. Vad man än bjuder på finns det risk att någon inte gillar det. De flesta värdar försöker nog ta hänsyn till allergier, vegetarianism etc. och din man kanske skulle börja anmäla sin intolerans mot smörgåstårta när han osar till en bjudning så att han slipper bjudas på det, alternativt förbereds på vad som kommer att bjudas på så att han kan ta med egen mat. Det senare är vad Magdalena Ribbing förespråkar som god etikett. Jag anser i alla fall inte att det är värdarnas skyldighet att bjuda på mat som alla gäster de facto tycker är god. Allergiinformation ska alltid finnas tillgänglig, oavsett vad som serveras.

Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?