Chicita skrev 2012-08-15 20:47:51 följande:
Därför att alla uppskattar inte att någon annan talar om för dom vad dom ska ge i present.
Det har med den fria viljan att göra bland annat.
Och det har också med lämplighet att göra. Om uppdragen är förhandsbestämda, men att dom på något sätt "lottas ut" bland gästerna så kan det hända att man får ett uppdrag som inte alls passar en.
Flera av förslagen ovan skulle jag inte kunna ställa upp på om jag inte skulle boka tid för ny operation efteråt, eller behöva slösa bort flera av mina semesterdagar för att kunna genomföra.
Och att låta bli att genomföra skulle ju kännas dumt det med.
Om man inte har kollat av med gästerna innan så försätter man dom i en svår sits där dom antingen framstår som snåla, sura och griniga om dom får ett uppdrag som inte dom klarar av att genomföra av någon anledning. Eller där dom känner sig tvingade till något dom kanske inte vill, men inte vågar protestera för att bli rädda att bedömas som sura, snåla och griniga...
Det är alltid jättebra med synpunkter eftersom man får veta vad man ska tänka på. Jag vidhåller dock att det är en bra lek om man gör på rätt sätt.
För det första ska man ha förutbestämt vem som ska göra vad innan man börjar leken. Alltså - Chicita bakar nästa födelsedagstårta. (Och ja, det kan ju vara bra att kolla innan om du verkligen ställer upp det). Sen kör man någon form av lek som presenterar uppdraget. T.ex. Hela Havet Stormar. Det ska INTE vara att man lottar ut en garagestädning till vem som helst.
Uppdragen tycker jag också ska vara av det enkla slaget och något som man kanske skulle ha gjort ändå. Tårtan i mitt exempel är egentligen en för stor grej i mitt tycke. Men "glöggfika i december" med en familj som man kanske ändå alltid har någon typ av göggfika med tycker jagi nte är dumt. Eller med goda vänner. Sen är det ju så att det kanske inte ens blir av något glöggfika i december för man inte hittade en tidpunkt som passade alla. Och gifter man sig i maj kanske man har glömt i att någon minsann skulle bjuda på glöggfika i december 
Däremot håller jag med om att det låter lite sådär när brudparet själva har önskat leken. Men leken som sådan tycker jag inte är dum alls.