• Katta554

Ang paketleken

Hej. Jag & min kille har fått äran att vara toastmaster/dam till våra vänners bröllop. Vi har tänkt att Köra paketleken men skulle vilja ha lite tips på vilka uppdrag som man kan skriva för varje månad... Ex att Ni får bjuda brudparet på en filmkväll i februari månad. Hade varit roligt om ni även kunde komma på lite uppdrag som brudparet får göra....för att överraska lite ;) Ex. Att brudparet får hjälpa Er att städa ur garaget/förrådet i sep månad och som tack bjuder ni brudparet på middag. tack på förhand!

• Svar på tråden Ang paketleken
  • TheD

Är ni säkra på att det kommer uppskattas av alla?

• aniara

För det första, vad är paketleken? Jag kan en paketlek men då är det inga månader inblandade. Sen undrar jag som Ovanstående om det här verkligen kommer uppskattas av de andra. "Vinna" att man ska städa garaget åt någon låter inte jätteskoj.

• CoG

Jag undrar om det är samma som vänner till oss fick.

Dom fick ett kuvert för varje månad och där stod en aktivitet med några vänner.
    Kuverten fick dom på festen och där var inte vi med, vi kunde bara närvara vid vigseln.
    Det jag tycker var märkligt var att vi fanns med i ett kuvert men ingen hade frågat om vi ville vara med i den "presenten".

Om man ska ge bort en present som är ett kuvet/ månad som innehåller en aktivitet med andra så tycker jag absolut att man ska kolla att det är okej för dessa om dom vill vara med och om den tänkta aktiviteten är ok, (även om vi faktiskt inte har något emot att umgås med de här vännerna).

Vi blev så snopna då brudparet kom hem till oss med "vårat" kuvert där det stod vad vi skulle göra en viss månad.

Det är ju jätte enkelt att ge bort presenter med ett innehåll som andra ska uppfylla...smart tänkt..?!

• CoG

Så ska någon ge bort en sån present, kolla att det är ok för alla inblandade först.
    Säkert ingen risk att ngn säger nej, men det borde höra till att fråga ändå.

• Moignon

Nær jag hørt om denna aktivitet har det handlat om att man sjælv har fått komma på saker som man vill ge till brudparet och att man bara fått en måndag eller dag då detta ska ske. Sedan tycker jag att detta ær något som ska vara helt frivilligt. Ska man ha en gång varje månad i ett år så krævs 12 deltagare och ær man många gæster ær detta inte så svårt, ær det få krævs det att stor andel vill vara med. Tror att det krævs en viss typ av gæster, dær brudparet verkligen umgås mycket med sina vænner eller slæktingar dessutom. Men det antar jag att du har kænt av!

• yavanna81

Då jag varit med om den här leken på bröllop har kuverten "lottats" ut bland gästerna tex "Den som fyller år närmst julafton" vinner kuvertet i december. Det funkar ju när det är små grejer (som tex en skogspromenad med fika) och alla gäster bor nära, men det kan bli mer komplext om den som vinner bor 30 mil bort. Tänk också på att det är bra om vinstkriteriet är relativt entydigt, saker som "killen med snyggast rumpa" eller "kortast kjol" kräver antingen att man är rätt kaxig över sin kropp eller att gästerna reser sig och jämför längder. Då är det bättre med "den som är närmst bruden i ålder". Det går ju också att preppa så tex föräldrarna vinner en viss månad genom ett kriterium som de kommer att vinna. Se bara till att de verkligen vinner då så inte moster Svea plötsligt "vunnit" att betala smekmånaden till Bahamas.

• yavanna81

Vi fick att bjuda på kanelbullar på kanelbullens dag en gång - den var bra, lagom jobbig liksom

• Katta554

Yavanna: tack för tipset, men vi ska hoppa över det momentet när brudparet ska ge paketen. Blir vissa att det spelas låtar och när låten tystnar så får de som har paketet ta ett, så kan vi styra vilka så får paket för vissa bor för långt bort. Vi kommer så klart ha lätta & Billiga saker att utför, typ grillning inkl skogspromenad. Eller gå med brudparet på en middag osv.... Har aldrig hört att någon som deltagit på bröllopet har tagit illa upp att få ett uppdrag, tänker mer att det blir ett fint drag att få bjuda tillbaka lite....men att ses en gång till någon månad, och självklart så kommer inte alla uppdrag utföras eller att man behöver skjuta lite på det någon månad....men brudparet själva har önskat att få ha denna lek! Så snälla ni som kan & vill ge mig lite förslag på va man kan ha med....

• Katta554

Behöver inte va uppdrag som brudparet ska göra,,,,utan mer va jag kan skriva att gästen ska göra för brudparet, enkla & billiga saker. Ps. Det med att städa garaget var bara ett exempel!

Svar på tråden Ang paketleken