• Katta554

Ang paketleken

Hej. Jag & min kille har fått äran att vara toastmaster/dam till våra vänners bröllop. Vi har tänkt att Köra paketleken men skulle vilja ha lite tips på vilka uppdrag som man kan skriva för varje månad... Ex att Ni får bjuda brudparet på en filmkväll i februari månad. Hade varit roligt om ni även kunde komma på lite uppdrag som brudparet får göra....för att överraska lite ;) Ex. Att brudparet får hjälpa Er att städa ur garaget/förrådet i sep månad och som tack bjuder ni brudparet på middag. tack på förhand!

• Svar på tråden Ang paketleken
  • CoolJen

Här är lite förslag

Januari- Pulkaåkning

Februari- skridsko

Mars- Spelkväll

April- Bowling

Maj- Bio

Juni- picknick

Juli- en dag på stranden

Augusti- grillkväll

September- grilla korv i skogen

Oktober- Fika på kanelbullens dag

November- filmkväll i soffan med snacks

December- adventsfika
  • Akjson

Jag har varit på flera bröllop med denna aktivitet. Det har alltid uppskattats av alla inblandade. Här är tre varianter på lekarna:
    *Hela havet stormar med 12 personer. Varje person som åker ut "vinner" ett brev där det står en månad man ska göra något för brudparet. Där körde vi matteman. Typ att dec skulle ha jultema, januari italienskt, feb spanska tapas etc....

*Alla gäster som vill får ballonger. Man får en lapp att skriva nåt man vill göra för brudparet. Kan va alltifrån middagsbjudning, promenaddejt, städning etc..vad man vill. Sen stoppar man lappen i sin ballong och blåser upp. Brudparet får senare under kvällen benen ihopbundna och sen försöka stampa sönder så många ballonger som möjligt under en minut. Dom lappar som ligger i trasiga ballongerna är det som brudparet får.

*I förväg sätter toastmastern lappar under stolar, en för varje månad, men en aktivitet man ska göra för bruparet. Sen under kvällen blir gästerna tillsagda att kolla därunder och då får dom som fått lappar berätta för alla vad dom fått.

Jag tycker inte det är dumt eller konstigt att brudparet ber om denna lek. Det har varit enormt uppskattat och roligt där jag har varit. Om nån skulle ta illa upp så får väl den personen "glömma" bort att man hade en aktivitet då.... Under året efter bröllopet är det toppen för brudparet att få träffa sina gäster igen och prata, skratta och minnas bröllpet!!!!

• sommar2014

Jag skulle själv som brudpar inte ha mage att be min toastmaster att göra denna lek. Det är ju som att kräva presenter av gästerna. Eller?

Förlåt att jag är värsta partypoopern här men OM man ska ha den här leken måste man nog tänka efter noga... T.ex. att gästerna själva väljer vilken uppgift de vill ha, eller att man skriver uppdrag under stolarna och där tänker efter, t.ex.:

- Mormor/morfar som BRUKAR vara barnvakt får barnvaktsuppdraget
    - Kompisen A som BRUKAR gå på bio med brudparet får göra det
    - Kompisen B som älskar att baka får uppdraget att bjuda på bullar.

Fast allra bäst är nog ända att fråga gästerna som ska få uppdragen innan om de är med på det. Så blir det en överaskning bara för brudparet, och resten av gästerna kan spela förvånade.

Hela havet stormar tror jag inte på i det här fallet. Som gäst hade jag inte velat få i uppdrag att städa nåns garage (!!!) och hade jag haft barn skulle jag inte vilja att vem som helst var barnvakt, det kan ju bli hur fel som helst.

• LillaJag

Jag kanske inte vill att andra ska rota i mitt garage (även om jag känner dom väl), jag kanske inte vill passa andras barn, jag kanske avskyr att laga mat eller jag kanske inte har råd att bjuda två stycken på middag på restaurang...

Så ska ni ha denna lek så se till att höra med gästerna innan. Ingen kommer att säga att dom inte gillar det men det kan finnas dom som blir irriterade... Bara för att ni tycker att det är en underbar lek så behöver det ju inte betyda att alla andra tycker det!!

Och om ni mot förmodan ska ha denna lek så se till att det är "små och lätta" grejer som typ bjuda på fika, en dag på stranden m.m.

• snowstars

Jag har varit på ett bröllop med denna lek och den var jätterolig (tycker jag som inte behövde göra nåt ;) ). Varianten de körde var med hela havet stormar och den som åkte ut fick då uppläst vad den skulle göra för brudparet. Min mamma fick bjuda dem til våran stuga en lördag i april, det ändrade de sen till en dag i september eftersom paret hellre ville komma då. Brudgummens syster fick hjälpa till med julbaket.

Det ska ju vara bara småsaker -sociala saker - och med människor som brudparet ändå umgås med. Inte så att brudgummens sysslings granne som egentligen bara skulle vara chaufför *typ* åker på att storstäda hela brudparets hus.

Till TS: Gör man på rätt sätt är det en jätterolig lek. Välj ut vilken person som ska få vilket uppdrag innan. Vill man inte så rinner det ju bara ut i sanden sen.

• CoG
    sommar2014 skrev 2012-08-15 15:40:32 följande:
    Fast allra bäst är nog ända att fråga gästerna som ska få uppdragen innan om de är med på det. Så blir det en överaskning bara för brudparet, och resten av gästerna kan spela förvånade.
  • nicenetiis

vi hade   klippa gräset under juli månad
     skotta snö under jan
    tvätta huset alla fönster i maj
    barnvakt en gång i månaden i ett år.

minns inte allt var mer också

• Juli2013

jag tycker det är en jättebra lek som gör att bröllopet räcker ett helt år! Vi var på bröllop i somras och fick Bjud brudparet på picknick i juli. Jag skulle nog bli ledsen om någon av mina vänner blev förbannad/sur av att få ett uppdrag, man är ju vänner och det är deras dag! Så kör på den lekn, tycker jag :)

• CoG
    Juli2013 skrev 2012-08-15 18:55:46 följande:
    jag tycker det är en jättebra lek som gör att bröllopet räcker ett helt år! Vi var på bröllop i somras och fick Bjud brudparet på picknick i juli. Jag skulle nog bli ledsen om någon av mina vänner blev förbannad/sur av att få ett uppdrag, man är ju vänner och det är deras dag! Så kör på den lekn, tycker jag :)
    Jag tror inte att någon blir sur eller förbannad för att dom får vara med om att förlänga sin väns bröllop.
    Men jag tycker att det hör till att man frågar ändå, även om svaret självklart blir "ja".
    Det borde väl höra till vett och etikett, eller iaf vanligt folkvett?
  • Chicita
    Juli2013 skrev 2012-08-15 18:55:46 följande:
    Som jag skrev tidigare.
    Om det var mitt val att göra något för brudparet så skulle jag kunna bjuda dom på middag varje vecka och det med ett leende.
    Men om någon säger åt mig att "du ska bjuda brudparet på picknick i Maj" så hade jag blivit förbannad faktiskt.
    Jag vill välja vad jag ger för gåvor och inte bli tvingad. Och jag är ändå rätt generös både med mina pengar och min tid. Om jag dessutom hade fått något som var fysiskt (städa garaget, putsa fönsterna eller liknande så... ja jag saknar ord nästan... Jag kan knappt göra sånt hemma pga skador, varför skulle jag då göra det åt någon annan?
    Om jag hade blivit tillfrågad om jag ville delta i paketleken och fått lägga till min egen "vinst" så hade jag gärna ställt upp som sagt. 

Om jag dessutom fått veta att brudparet begärt att få den här leken, så hade jag faktiskt undrat vilka vänner dom var egentligen som ska beordra mig att fira dom mer än jag redan gjort.
    Dög inte min present? Räckte inte min närvaro? Vad har jag gjort för fel som gör att dom tycker att dom har rätt att be mig komma att städa deras garage, putsa deras fönster eller bjuda dom på mat / bio eller annat?

Svar på tråden Ang paketleken