• Katta554

Ang paketleken

Hej. Jag & min kille har fått äran att vara toastmaster/dam till våra vänners bröllop. Vi har tänkt att Köra paketleken men skulle vilja ha lite tips på vilka uppdrag som man kan skriva för varje månad... Ex att Ni får bjuda brudparet på en filmkväll i februari månad. Hade varit roligt om ni även kunde komma på lite uppdrag som brudparet får göra....för att överraska lite ;) Ex. Att brudparet får hjälpa Er att städa ur garaget/förrådet i sep månad och som tack bjuder ni brudparet på middag. tack på förhand!

• Svar på tråden Ang paketleken
  • LittleAnimal

Senaste bröllopet jag var på hade en av brudens nära vänner planerat denna lek. 
    Ingen av gästerna hade blivit tillfrågade men alla var mycket glada över att få bjuda brudparet på olika saker.
    De var allt ifrån, barnpassning, svampplock, filmkväll, gräsklippning, fastlagsbullar, mat, minigolf osv.

Brudparet var jätteglada över denna present och flera av de olika uppdragen blev dubblerade av gäster som inte fått någon uppgift från början.

Om det är en nära vän förstår jag inte varför det skulle kännas tungt med att få en liten uppgift, kan dock förstå att man inte tycker att det är lika roligt om man inte är så nära med brudparet. 

• CoG
    LittleAnimal skrev 2012-08-15 20:31:21 följande:
    Senaste bröllopet jag var på hade en av brudens nära vänner planerat denna lek.
    Ingen av gästerna hade blivit tillfrågade men alla var mycket glada över att få bjuda brudparet på olika saker.
    De var allt ifrån, barnpassning, svampplock, filmkväll, gräsklippning, fastlagsbullar, mat, minigolf osv.

Brudparet var jätteglada över denna present och flera av de olika uppdragen blev dubblerade av gäster som inte fått någon uppgift från början.

Om det är en nära vän förstår jag inte varför det skulle kännas tungt med att få en liten uppgift, kan dock förstå att man inte tycker att det är lika roligt om man inte är så nära med brudparet.
    Vem skulle ens säga något negativt om det hela till brudparet?
    Jag tror att som god vän lägger man på en glad min för deras skull.
  • Chicita
    LittleAnimal skrev 2012-08-15 20:31:21 följande:
    Om det är en nära vän förstår jag inte varför det skulle kännas tungt med att få en liten uppgift,
    Därför att alla uppskattar inte att någon annan talar om för dom vad dom ska ge i present.
    Det har med den fria viljan att göra bland annat.
    Och det har också med lämplighet att göra. Om uppdragen är förhandsbestämda, men att dom på något sätt "lottas ut" bland gästerna så kan det hända att man får ett uppdrag som inte alls passar en.

Flera av förslagen ovan skulle jag inte kunna ställa upp på om jag inte skulle boka tid för ny operation efteråt, eller behöva slösa bort flera av mina semesterdagar för att kunna genomföra.
    Och att låta bli att genomföra skulle ju kännas dumt det med.

Om man inte har kollat av med gästerna innan så försätter man dom i en svår sits där dom antingen framstår som snåla, sura och griniga om dom får ett uppdrag som inte dom klarar av att genomföra av någon anledning. Eller där dom känner sig tvingade till något dom kanske inte vill, men inte vågar protestera för att bli rädda att bedömas som sura, snåla och griniga...
  • Chicita
    CoG skrev 2012-08-15 20:45:06 följande:
    Vem skulle ens säga något negativt om det hela till brudparet?
    Jag tror att som god vän lägger man på en glad min för deras skull.
    Jepp, och så går man hem och muttrar om man inte gillade det...
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-08-15 20:47:51 följande:
    Därför att alla uppskattar inte att någon annan talar om för dom vad dom ska ge i present.
    Det har med den fria viljan att göra bland annat.
    Och det har också med lämplighet att göra. Om uppdragen är förhandsbestämda, men att dom på något sätt "lottas ut" bland gästerna så kan det hända att man får ett uppdrag som inte alls passar en.

Flera av förslagen ovan skulle jag inte kunna ställa upp på om jag inte skulle boka tid för ny operation efteråt, eller behöva slösa bort flera av mina semesterdagar för att kunna genomföra.
    Och att låta bli att genomföra skulle ju kännas dumt det med.

Om man inte har kollat av med gästerna innan så försätter man dom i en svår sits där dom antingen framstår som snåla, sura och griniga om dom får ett uppdrag som inte dom klarar av att genomföra av någon anledning. Eller där dom känner sig tvingade till något dom kanske inte vill, men inte vågar protestera för att bli rädda att bedömas som sura, snåla och griniga...

Det är alltid jättebra med synpunkter eftersom man får veta vad man ska tänka på. Jag vidhåller dock att det är en bra lek om man gör på rätt sätt.

För det första ska man ha förutbestämt vem som ska göra vad innan man börjar leken. Alltså - Chicita bakar nästa födelsedagstårta. (Och ja, det kan ju vara bra att kolla innan om du verkligen ställer upp det). Sen kör man någon form av lek som presenterar uppdraget. T.ex. Hela Havet Stormar. Det ska INTE vara att man lottar ut en garagestädning till vem som helst.

Uppdragen tycker jag också ska vara av det enkla slaget och något som man kanske skulle ha gjort ändå. Tårtan i mitt exempel är egentligen en för stor grej i mitt tycke. Men "glöggfika i december" med en familj som man kanske ändå alltid har någon typ av göggfika med tycker jagi nte är dumt. Eller med goda vänner. Sen är det ju så att det kanske inte ens blir av något glöggfika i december för man inte hittade en tidpunkt som passade alla. Och gifter man sig i maj kanske man har glömt i att någon minsann skulle bjuda på glöggfika i december

Däremot håller jag med om att det låter lite sådär när brudparet själva har önskat leken. Men leken som sådan tycker jag inte är dum alls.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-08-15 21:35:32 följande:

För det första ska man ha förutbestämt vem som ska göra vad innan man börjar leken. Alltså - Chicita bakar nästa födelsedagstårta. (Och ja, det kan ju vara bra att kolla innan om du verkligen ställer upp det). Sen kör man någon form av lek som presenterar uppdraget. T.ex. Hela Havet Stormar. Det ska INTE vara att man lottar ut en garagestädning till vem som helst.

Jo det är ju det jag har sagt hela tiden Flört
    Att man inte bara ska hitta på massa uppdrag, och sen lotta ut dom till intet ont anande personer. Utan att man i så fall låter personerna själva välja vad dom vill bidra med, sen kan man göra leken på så sätt att det ser ut som att det är helt random, exempelvis så har lekledaren kuvert med uppdrag i. Men som är märkta med namn i svag blyerts eller något som inte andra ser om dom inte lägger beslag på kuverten och kollar noga. Eller att det är blanka lappar i kuverten och att lekledaren sen skriver ner på en lista vem som gör vad (efter att "förlorarna / vinnarna" har "läst upp" vad som stod på lappen)...

Det finns många alternativ där man kan få bestämma själv vad man vill göra, eller där man kan välja att inte delta genom att säga "det var en tom lapp i mitt kuvert" eller liknande.

Det jag protesterar emot är just det där med "du ska göra det här"... Och sen hade man inte ens blivit tillfrågad om det.. 
  • Paris 111202
    nicenetiis skrev 2012-08-15 17:34:36 följande:
    vi hade klippa gräset under juli månad
    skotta snö under jan
    tvätta huset alla fönster i maj
    barnvakt en gång i månaden i ett år.

minns inte allt var mer också

Oj! Om jag hade fått något av de där uppdragen (utan att vara tillfrågad först) hade jag blivit chockad! Det är ju knappt man hinner med allt det där i sitt eget hus! Och barnvakt en gång per månad i ett år... shit.

Jag håller absolut med Chicita om att man måste bli tillfrågad först, annars kan det bli hur tokigt som helst. Uppdragen bör även vara något man ändå hade gjort (helst bör givaren välja uppdrag själv).

Nu när jag läser den här tråden så slår det mig att ett bröllop som jag var på för tre år sedan hade "ballongleken" som någon nämnde. Vi hade ingen aning om att det, och blev helt nollställda på vad man skulle ge bort (hade aldrig varit med om det tidigare, och förstod inte riktigt konceptet (nu när man själv är gift och hänger här på BT så har man troligen mer idéer)) så vi krafsade ner något i panik. Vår ballong blev smälld, och så här i efterhand minns jag inte vad vi gav bort (inte heller har vi "levererat"). Undrar om brudparet har koll på det... =o

• Juli2013

Själva vitsen är väl att ha trevliga saker som uppdrag, samt att man anpassar uppdragen efter den som får dem, det är det jag menar och som jag tror de flesta gör som anordnar den :)

På det bröllopet där vi fick " picknick med brudparet i juli" så delade toastmadame ut 12 kuvert till tolv personer, så hon hade nog tänkt igenom det innan, samt tog folk som hon trodde skulle ställa upp :)

• snowstars
    Chicita skrev 2012-08-15 21:55:01 följande:
    Jo det är ju det jag har sagt hela tiden Flört
    Att man inte bara ska hitta på massa uppdrag, och sen lotta ut dom till intet ont anande personer. Utan att man i så fall låter personerna själva välja vad dom vill bidra med, sen kan man göra leken på så sätt att det ser ut som att det är helt random, exempelvis så har lekledaren kuvert med uppdrag i. Men som är märkta med namn i svag blyerts eller något som inte andra ser om dom inte lägger beslag på kuverten och kollar noga. Eller att det är blanka lappar i kuverten och att lekledaren sen skriver ner på en lista vem som gör vad (efter att "förlorarna / vinnarna" har "läst upp" vad som stod på lappen)...

Det finns många alternativ där man kan få bestämma själv vad man vill göra, eller där man kan välja att inte delta genom att säga "det var en tom lapp i mitt kuvert" eller liknande.

Det jag protesterar emot är just det där med "du ska göra det här"... Och sen hade man inte ens blivit tillfrågad om det..

Nej men det håller jag med om. Det blev bara så att nästan alla i den här tråden avrådde från leken överhuvudtaget och det är ju synd för den kan ju vara kul om man gör på rätt sätt

• Akjson

Måste bara tillägga en sak.....att om man får ett uppdrag att tex bjuda brudparet på middag i februari och känner att man varken har tid/råd/lust så är det väl bara att strunta i det eller föreslå något annat? Brudparet kommer helt klart att förstå och se fram emot nästa grej istället.... Som sagt, har vart på flera bröllop med denna lek i olika former och det har vart enormt uppskattat. Sen har det hänt att någon glömt att göra sitt uppdrag..men det är helt ok...ingen som förväntar sig att alla ska komma ihåg eller vilja göra sin grej... Jag hoppas att min toastmaster gör nån lek av liknande slag.....Sen kommer ju uppdragen att gå till nära vänner och inte till nån avlägsen släkting som man knappt hörs av med....

• nicenetiis

brudparet ville inte har några presenter eller pengar i stället fick gästerna ge något i vardagen. inga sura miner från någon av gästerna de tyckte bara de var kul. alla hade tid att skotta en gång och klippa gräset en gång. under en helmånad. de bästa tyckte brudparet och den som fick de var barnvaken för då kunde de hitta på saker de inte hann med och vårda kärleken med en midda ute tex

Svar på tråden Ang paketleken