• Jonkne

    Kan inte låta bli att bli besviken...

    Jag vet att det är dumt men jag kan inte låta bli att bli lite besviken.
    Vi gifter oss på lör och har inte önskat oss pressenter utan bidrag till vår resa.

    Vi kommer att bjuda på allt.....fri bar mm.
    Jag har öppnat ett konto där man kan sätta in pengarna eftersom vi tyckte att det var lättare att hantera.....men då kan jag juh även se hur mycket varje par lägger >:o(

    Festen kostar ca 1000:-/ perserson div 2000:- /par................dom fyra par som satt in pengar har satt in 500:-!!!!
    Va!!! De är 250:-/ per...har dom aldrig vart och ätit på resturang??

    Jag tycker det är snålt! Vi är ändå i 40års åldern och alla ha jobb.

    Gud jag ska inte kolla på de kontot förrens efter bröllopet......annars kommer jag säkert att störa mig på personernas snålhet.

    Vad tycker ni är en rimmlig peng att lägga, jag hade trott att varje par kanske skulle lägga runt 1000:- div 500:-/per.
    Vi brukar lägga runt 1000:- själva på bröllops pressenter.

  • Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...
  • lyckliga jag
    Odium skrev 2012-05-09 20:18:44 följande:
    Oavsett vad man tror sig veta om hur andra har det ställt kan man aldrig veta säkert.
    Det finns många som lever på kredit bara för att hålla en fasad utåt att dom har det gått ställt och då kan 500kr/par vara en enorm summa.
    Vi önskar oss också pengar att ha som fickpengar på våran resa och då tänker vi att varje krona man får är ju plus i kassan.
  • purpleflower

    Vi kommer också att bjuda våra ca 100 gäster på allting mat, fri bar, ordna transport till och från festlokalen m.m eftersom vi är sååå tacksamma att dessa människor vill komma och dela våran dag, fira vår kärlek och början på vårt nya liv tillsammans. DET ser jag som en stor gåva, jag känner enorm tacksamhet över att folk ens vill vara med oss på vår dag. För det är inte det största som händer i alla våra gästers liv, bara för att det är det för oss.
    Visst det kommer att kosta ganska mycket, vi är inga höginkomsttagare utan vi har sparat ihop allting själva under en lång tid, men vi tycker att det är värt det att bjuda våra gäster på allt detta som tack för att de vill vara med och förgylla vår dag. Vi har valt att önska oss ett litet bidrag till bröllopsresan, men vi förväntar oss inga jättesummor, utan dessa pengar kommer bara att ses som ett plus i reskassan.

    Jag tycker också att 500-600 kr är en helt okej summa/par. Vi har alltid gett denna summan i present när vi har gått på bröllop, vare sig det är familj eller vänner.

    Håller med passionsblomman om att man aldrig kan vara för generös, för det kommer att komma tillbaka så småningom men man ska aldrig vara girig och bestämma själv när man SKA få tillbaka. Då säger jag som flera andra här att ni isåfall borde tagit ut en kuvertavgift..

    Hoppas att ni får en underbar dag och tänkt främst på att vara tacksamma över varandra och de människor som finns där för er och vill dela eran dag!

  • Theresebride

    Jag tycker verkligen att ni skulle ha valt att ha kuvertavgift istället då jag tycker att dina förväntningar varit alldeles för höga. Sen är det fel som jag har förstått det att många tycker att de som har det bättre ställt bör ge mer i present. (vet ej om jag kanske missförstått) För oavsett hur mycket eller lite pengar jag har så ger jag det jag/vi känner för. Är det en kompis skulle jag ge omkring 400-600 kr för 2 pers och inte mer än så. Jag tror du hoppades på att dina vänner skulle lägga in mer än vad ni hade tänkt kunna ta i kuvertavgift och nu är besviken då du märkte att det inte blev så. Sen att du själv hade gett mer är ju jättesnällt.


     


    Vi har valt att göra likadant som er och bara önska oss pengar. Men jag skulle vara otroligt glad om vi fick 500 kr/paret och jag tror att vi inte kommer komma i närheten av det. Det viktiga för oss är att alla kommer och om några inte ger någon present alls så är det okej, bara vi får en trevlig dag med glatt sällskap :)

  • Odium
    lyckliga jag skrev 2012-05-09 20:58:36 följande:
    Det finns många som lever på kredit bara för att hålla en fasad utåt att dom har det gått ställt och då kan 500kr/par vara en enorm summa.
    Vi önskar oss också pengar att ha som fickpengar på våran resa och då tänker vi att varje krona man får är ju plus i kassan.
    Precis min mening.

    Hur som helst önskar jag Jokne en fantastisk dag och att du kan släppa din besvikelse, för allas skull.
  • SkövdeSophie

    Jag kan hålla med om att 250 kr per par är snålt. Men man skall aldrig mäta sina vänner i pengar.

  • SkövdeSophie

    Nu såg jag att det var 250 per person, alltså 500 per par, och det känns ju mycket mer rimligt tycker jag.

  • Chicita
    Odium skrev 2012-05-09 21:13:36 följande:
    Hur som helst önskar jag Jokne en fantastisk dag och att du kan släppa din besvikelse, för allas skull.
    Jepp.. jag håller med.
    Jag tror att det här bara var en "säkerhetsventil".

    Besviken kan man bli även om man kanske själv inser att det är en orimlig förväntan som man har.
    Alltså jösses, man kan bli besviken på att man inte fick den rosa bilen om man vinner en bil liksom Tungan ute  men det betyder inte att man är ledsen för att man fick en bil...

    Jonkne är mitt uppe i bröllopsstressen, och då tänker eller reagerar man inte alltid som man brukar. 
  • Nikkita
    Chicita skrev 2012-05-09 21:24:12 följande:
    Jepp.. jag håller med.
    Jag tror att det här bara var en "säkerhetsventil".

    Besviken kan man bli även om man kanske själv inser att det är en orimlig förväntan som man har.
    Alltså jösses, man kan bli besviken på att man inte fick den rosa bilen om man vinner en bil liksom Tungan ute  men det betyder inte att man är ledsen för att man fick en bil...

    Jonkne är mitt uppe i bröllopsstressen, och då tänker eller reagerar man inte alltid som man brukar. 
    Så rätt så Glad
  • Jonkne
    Chicita skrev 2012-05-09 21:24:12 följande:
    Jepp.. jag håller med.
    Jag tror att det här bara var en "säkerhetsventil".

    Besviken kan man bli även om man kanske själv inser att det är en orimlig förväntan som man har.
    Alltså jösses, man kan bli besviken på att man inte fick den rosa bilen om man vinner en bil liksom Tungan ute  men det betyder inte att man är ledsen för att man fick en bil...

    Jonkne är mitt uppe i bröllopsstressen, och då tänker eller reagerar man inte alltid som man brukar. 
    Tack!! Chicita du är så goo och klok.

    Se bara på dom som skrapar triss i TV och bara vinner 50 000:-  även endel utav dom har svårt att dölja sin besvikelse, även om dom är ganska nöjda när dom kommer hem :o)
     
    Det är klart att jag älskar minna nära och kära och kommer inte  att kolla på kontot igen innan dagen D, som är den
    12 maj.

    Det var en spontan besvikelse som jag kännde att jag ville vädra med någon annan än dom i familjen, för att inte dom sa känna sig obekväma eller i sin tur bli besvikna.
  • Chicita
    Jonkne skrev 2012-05-09 22:08:25 följande:
    Tack!! Chicita du är så goo och klok.

    Se bara på dom som skrapar triss i TV och bara vinner 50 000:-  även endel utav dom har svårt att dölja sin besvikelse, även om dom är ganska nöjda när dom kommer hem :o)
     
    Det är klart att jag älskar minna nära och kära och kommer inte  att kolla på kontot igen innan dagen D, som är den
    12 maj.

    Det var en spontan besvikelse som jag kännde att jag ville vädra med någon annan än dom i familjen, för att inte dom sa känna sig obekväma eller i sin tur bli besvikna.
    Hoppas det känns bättre nu i alla fall Solig
  • Jonkne
    Chicita skrev 2012-05-09 22:11:06 följande:
    Hoppas det känns bättre nu i alla fall Solig
    Ja tack, framför allt efter ditt inläggKyss
     
    Tror att bröllopstressen smyger sig på mer än man anar...
  • Olmo

    250sek per person eller 500sek per paar. tycker jag är rimlig, det är lågkonjunktur.
    Om de har satt det på kontot i förväg vet du ju inte om det kanske hade tänkt att ge en present eller något.
    Även om ni inte ville ha presenter.

    Jag tycker att om man gör en fest...och ett bröllop. Så ska man göra och gestalta det för sin egen skull.

  • Nudax
    Jonkne skrev 2012-05-09 18:50:24 följande:
    Vi har absolut inte räknat med att det skulle betala sig...men jag hade trott att runt 500:-/per var rimligt för en 3 rätters med fri bar.
    Men börjar förstå att jag är på tok för generös själv för mitt egna bästa :o(
    Fast... som de andra skriver, det är väl inte en 3-rätters med fri bar de sätter in pengar för? De sätter in en gåva till er - oberoende av vad de kommer att serveras på festen?

    Vi har också ett bröllop där vi bjuder på allt, och har önskat oss bidrag till resan. Men då är det ju med betoning på ÖNSKAT, inget vi räknar med eller kan kräva, och absolut inget som har med vad vi bjuder på eller inte att göra utan just ett önskemål om att OM vi får något så önskar vi att det är pengar för en kommande resa.
  • Nudax

    Skickade mitt inlägg efter att ha läst huvudinlägget men har nu läst igenom hela tråden och vill tillägga att jag förstås också förstår känslan du hade. Själv valde vi faktiskt att låta gästerna sätta in sina pengar till min toastmadames konto. Hon kommer sedan att skriva ned namnen på de som bidragit med en pengagåva och ge oss. Vi kommer alltså att veta vilka som varit med och gett något men har ingen aning om ifall någon gav 50kr och någon annan 1000kr och så kändes det bäst att göra då vi är glada över alla som vill bidra oavsett hur mycket de har möjlighet/lust att göra det med =)

  • Jonkne
    Daludd skrev 2012-05-11 11:53:58 följande:
    Jag är student. Jag hade lagt 400-500 kr per person.
    Tack va skönt att höra! Utav en studen skulle jag inte vänta mig så mycket men utav några men vet tjänar över 40000:- / mån  tycker jag att det är snålt med 250:-/per.

    Har smällt det lite nu och förstår att inte alla känner att man måste ge lite extra på ett bröllop ( bara för att jag känner så ). 
    Imorgon ska jag njuta utav mycket regn och en härlig fest!!
  • Jonkne
    Nudax skrev 2012-05-11 20:43:53 följande:
    Skickade mitt inlägg efter att ha läst huvudinlägget men har nu läst igenom hela tråden och vill tillägga att jag förstås också förstår känslan du hade. Själv valde vi faktiskt att låta gästerna sätta in sina pengar till min toastmadames konto. Hon kommer sedan att skriva ned namnen på de som bidragit med en pengagåva och ge oss. Vi kommer alltså att veta vilka som varit med och gett något men har ingen aning om ifall någon gav 50kr och någon annan 1000kr och så kändes det bäst att göra då vi är glada över alla som vill bidra oavsett hur mycket de har möjlighet/lust att göra det med =)
    Tack, självklart är vi jätte glada att så många kommer att dela vår dag och det är nog klolt att inte se innan vem som lägger vad och i slut ändan inget som vi kommer att bry oss om.....men ibland kommer en spontan kännsla som är svår att styraSkäms
    Men många hög av mig huvudet för min kännslaGråter utan förståelse.
  • Nudax
    Jonkne skrev 2012-05-11 20:48:34 följande:
    Tack, självklart är vi jätte glada att så många kommer att dela vår dag och det är nog klolt att inte se innan vem som lägger vad och i slut ändan inget som vi kommer att bry oss om.....men ibland kommer en spontan kännsla som är svår att styraSkäms
    Men många hög av mig huvudet för min kännslaGråter utan förståelse.
    Jo, det är lätt att göra det som spontan reaktion (så gjorde ju även jag) men när jag tänker efter varvet till skulle det mycket väl kunna bli så att när jag väl får den där listan av min toastmadame och ser vilka som varit med och gett - så kommer jag säkert bli besviken över att vissa inte ens är med på listan, eller t.ex. jämföra summan mot antalet personer för att gissa vad de kan ha gett. Det är nog ett normalt sett att reagera, även om man i slutändan såklart tycker att det är viktigast att de kom och var glada på ens dag. Men det är klart att även vi försökt gissa oss till vad vi skulle kunna tänkas få för att redan nu fundera på om vi har råd att resa någonstans (vi ska såklart lägga till själva med) eller inte och vart. Jag kanske blir lite besviken jag med, det vet jag i sommar sen =)
  • masz

    Även om jag hade haft pengar så hade jag inte velat lagt så mycket..


    Själv önskar vi oss inget från de som kommer, vi hoppas bara att de kan önska oss evig lycka.
    Vi gifter oss inte för presenter eller pengar utan för vår kärlek till varandra och det vi vill ha får vi spara ihop till själva. Vi har INTE gott om pengar, bjuder endast på bröllopstårta på dagen och sedan en grillfest för vännerna.. Sen får vi se om vi lyckas skrapa ihop till en flygresa för att sedan bo gratis i utlandet..
    Man kan ju inte BJUDA på mat för att sedan förvänta sig att få de pengarna tillbaka.. Skulle nog ha valt enklare mat för att ha pengar till resan som tydligen är ganska viktig.

  • Liis

    Jag vet inte om du haft möhippa eller så men ett bröllop kan kosta en hel del även som gäst en utav mina närmsta vänner gifte sig förra året och v gav 500 kr i gpva men samtidigt betalade jag även 350 till möhippan och även en helt ny outfit och kostym va tvunget att inhandlas i och med att dress koden va så. Kan bli dyrt för alla parter i slutändan.

Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...