Inlägg från: Jonkne |Visa alla inlägg
  • Jonkne

    Kan inte låta bli att bli besviken...

    Jag vet att det är dumt men jag kan inte låta bli att bli lite besviken.
    Vi gifter oss på lör och har inte önskat oss pressenter utan bidrag till vår resa.

    Vi kommer att bjuda på allt.....fri bar mm.
    Jag har öppnat ett konto där man kan sätta in pengarna eftersom vi tyckte att det var lättare att hantera.....men då kan jag juh även se hur mycket varje par lägger >:o(

    Festen kostar ca 1000:-/ perserson div 2000:- /par................dom fyra par som satt in pengar har satt in 500:-!!!!
    Va!!! De är 250:-/ per...har dom aldrig vart och ätit på resturang??

    Jag tycker det är snålt! Vi är ändå i 40års åldern och alla ha jobb.

    Gud jag ska inte kolla på de kontot förrens efter bröllopet......annars kommer jag säkert att störa mig på personernas snålhet.

    Vad tycker ni är en rimmlig peng att lägga, jag hade trott att varje par kanske skulle lägga runt 1000:- div 500:-/per.
    Vi brukar lägga runt 1000:- själva på bröllops pressenter.

  • Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...
  • Jonkne

    Vi har inte gott om pengar, men det är inte så ofta man går på bröllop i våra krettsar. Så jag ville tro att 500:-/per inte skulle vara för mycket.
    Vi har dessutom bara bjudit familj och när vänner inga kusiner och liknade.

     

  • Jonkne
    passionsblomman skrev 2012-05-09 18:44:54 följande:

    Jag tycker du väntar dig ungefär dubbelt så mycket som jag uppfattar att "de flesta" ger. En present för 500-600 kr från ett prat till ett annat, är mycket i min familj och det är verkligen inte alltid det är sådana summor det är fråga om.


    Dessutom hoppas jag du vet, att en bröllopspresent aldrig mäts i vad gästen "kostat" brudparet. Det är helt orimligt att förvänta sig att det liksom skulle betala sig eller gå jämt upp. Vad ni bjuder till och vad era gäster vill uppvakta er med, är två olika saker. Ville ni ha betalt för kuverten, så skulle ni kallat det vid sitt rätta namn och satt en kuvertavgift. Fast notera att med en kuvertavgift på 1000kr/kuvert, så hade ni nog slutat rätt ensamma på er middag.

    Min uppfattning är, att om folk vill gå på restaurang och käka exklusiv middag, så lär de vilja välja både restaurang och meny själva, det har noll och ingenting att göra med vad man borde ge någon i bröllopsgåva.

    Så tycker jag.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Vi har absolut inte räknat med att det skulle betala sig...men jag hade trott att runt 500:-/per var rimligt för en 3 rätters med fri bar.
    Men börjar förstå att jag är på tok för generös själv för mitt egna bästa :o(
  • Jonkne
    mjeanettek skrev 2012-05-09 18:57:33 följande:
    Ok, detta låter kanske hårt, men kallar du det generöst när du förväntar att få pengar i retur? På vårat bröllop önskar vi att gästerna kommer, de behöver inte ge present. Vi förväntar inte presenter, vi ser på det som en gåva att folk vill vara med oss på vår dag :) Det vi lägger på mat och dricka är något vi önskar bjuda på, på våran dag. Om du önskar dig en resa så mycket så kanske ni skulle ha valt en annan bröllops lösning och lagt de pengarna på resan. 

    Hoppas iallafall att ni får en jättefin dag og kommer iväg på en resa! :)

     
    Förstå mig rätt, är man själv bjuder ofta och är generös så önskar man att man någon gång får tillbaka lite utav det man sjäv ger.
    Självklar är det själv valt att bjuda på allt vi vill inget annat än ha en trevlig kväll.
    Men det var en kännsla som kom när jag tittade in på kontot, att jag blev lite besviken :o(
    Och min m2b skulle bli arg om jag sa något hemma...så jag kännde att här kunnde man få skriva ut kännslan.
  • Jonkne
    georgialee skrev 2012-05-09 19:01:27 följande:
    Jag har hört att etiketten vid bröllop bör vara minst 300 per person alltså minst 600 per par, men har man mer pengar så ger man självklart så mycket man kan/vill. Vi har gått efter detta en gång då vi lade 600 i bensin också. Men annars har vi gett 1000 kronor per par.
    Tack!! Skönt att höra. Hälften utav våra gäster bor på gångavstånd.
  • Jonkne
    Berlan skrev 2012-05-09 19:06:48 följande:
    Jag tycker det låter fullständigt normalt. 500 - 1000 kronor per par är ju en stor present för de flesta.

    Jag tycker det är otroligt trist och girigt av dig att sura över att ni inte får tillräckligt mycket pengar i present av era gäster. Tänk på att det är NI som har valt att spendera 1000 kronor på varje gäst, gästerna har faktiskt inte gjort det valet och kanske dessutom måste resa till er fest eller köpa nya kläder.
    Mmm...köpa nya kläder är oxå ett fritt val. Vi har valt att inte ha någon klädkod utan om som du känner dig bekväm.
  • Jonkne

    Jag hoppas att det finns fler som känner att som mig.
    Jag ger gärna, men någon gång, någonstans så vore det trevligt att få tillbaka lite utav det man ger.

    Som en del säger man behöver inte ge pengar, men när man vet att det finns god ekonomi hos dom flesta utav våra gäster så kan jag inte göma kännslan att jag blev lite besviken. Jag har absolut inte någon önskan att någon som har lite sämre ekonomi ska vända ut och in på sig själv för att ge oss.

  • Jonkne
    Chicita skrev 2012-05-09 21:24:12 följande:
    Jepp.. jag håller med.
    Jag tror att det här bara var en "säkerhetsventil".

    Besviken kan man bli även om man kanske själv inser att det är en orimlig förväntan som man har.
    Alltså jösses, man kan bli besviken på att man inte fick den rosa bilen om man vinner en bil liksom Tungan ute  men det betyder inte att man är ledsen för att man fick en bil...

    Jonkne är mitt uppe i bröllopsstressen, och då tänker eller reagerar man inte alltid som man brukar. 
    Tack!! Chicita du är så goo och klok.

    Se bara på dom som skrapar triss i TV och bara vinner 50 000:-  även endel utav dom har svårt att dölja sin besvikelse, även om dom är ganska nöjda när dom kommer hem :o)
     
    Det är klart att jag älskar minna nära och kära och kommer inte  att kolla på kontot igen innan dagen D, som är den
    12 maj.

    Det var en spontan besvikelse som jag kännde att jag ville vädra med någon annan än dom i familjen, för att inte dom sa känna sig obekväma eller i sin tur bli besvikna.
  • Jonkne
    Chicita skrev 2012-05-09 22:11:06 följande:
    Hoppas det känns bättre nu i alla fall Solig
    Ja tack, framför allt efter ditt inläggKyss
     
    Tror att bröllopstressen smyger sig på mer än man anar...
  • Jonkne
    Daludd skrev 2012-05-11 11:53:58 följande:
    Jag är student. Jag hade lagt 400-500 kr per person.
    Tack va skönt att höra! Utav en studen skulle jag inte vänta mig så mycket men utav några men vet tjänar över 40000:- / mån  tycker jag att det är snålt med 250:-/per.

    Har smällt det lite nu och förstår att inte alla känner att man måste ge lite extra på ett bröllop ( bara för att jag känner så ). 
    Imorgon ska jag njuta utav mycket regn och en härlig fest!!
  • Jonkne
    Nudax skrev 2012-05-11 20:43:53 följande:
    Skickade mitt inlägg efter att ha läst huvudinlägget men har nu läst igenom hela tråden och vill tillägga att jag förstås också förstår känslan du hade. Själv valde vi faktiskt att låta gästerna sätta in sina pengar till min toastmadames konto. Hon kommer sedan att skriva ned namnen på de som bidragit med en pengagåva och ge oss. Vi kommer alltså att veta vilka som varit med och gett något men har ingen aning om ifall någon gav 50kr och någon annan 1000kr och så kändes det bäst att göra då vi är glada över alla som vill bidra oavsett hur mycket de har möjlighet/lust att göra det med =)
    Tack, självklart är vi jätte glada att så många kommer att dela vår dag och det är nog klolt att inte se innan vem som lägger vad och i slut ändan inget som vi kommer att bry oss om.....men ibland kommer en spontan kännsla som är svår att styraSkäms
    Men många hög av mig huvudet för min kännslaGråter utan förståelse.
Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...