• Jonkne

Kan inte låta bli att bli besviken...

Jag vet att det är dumt men jag kan inte låta bli att bli lite besviken.
    Vi gifter oss på lör och har inte önskat oss pressenter utan bidrag till vår resa.

Vi kommer att bjuda på allt.....fri bar mm.
    Jag har öppnat ett konto där man kan sätta in pengarna eftersom vi tyckte att det var lättare att hantera.....men då kan jag juh även se hur mycket varje par lägger >:o(

Festen kostar ca 1000:-/ perserson div 2000:- /par................dom fyra par som satt in pengar har satt in 500:-!!!!
    Va!!! De är 250:-/ per...har dom aldrig vart och ätit på resturang??

Jag tycker det är snålt! Vi är ändå i 40års åldern och alla ha jobb.

Gud jag ska inte kolla på de kontot förrens efter bröllopet......annars kommer jag säkert att störa mig på personernas snålhet.

Vad tycker ni är en rimmlig peng att lägga, jag hade trott att varje par kanske skulle lägga runt 1000:- div 500:-/per.
    Vi brukar lägga runt 1000:- själva på bröllops pressenter.

• Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...
  • Berlan

Jag tycker det låter fullständigt normalt. 500 - 1000 kronor per par är ju en stor present för de flesta.

Jag tycker det är otroligt trist och girigt av dig att sura över att ni inte får tillräckligt mycket pengar i present av era gäster. Tänk på att det är NI som har valt att spendera 1000 kronor på varje gäst, gästerna har faktiskt inte gjort det valet och kanske dessutom måste resa till er fest eller köpa nya kläder.

• Jonkne
    georgialee skrev 2012-05-09 19:01:27 följande:
    Jag har hört att etiketten vid bröllop bör vara minst 300 per person alltså minst 600 per par, men har man mer pengar så ger man självklart så mycket man kan/vill. Vi har gått efter detta en gång då vi lade 600 i bensin också. Men annars har vi gett 1000 kronor per par.
    Tack!! Skönt att höra. Hälften utav våra gäster bor på gångavstånd.
  • Jonkne
    Berlan skrev 2012-05-09 19:06:48 följande:
    Jag tycker det låter fullständigt normalt. 500 - 1000 kronor per par är ju en stor present för de flesta.

Jag tycker det är otroligt trist och girigt av dig att sura över att ni inte får tillräckligt mycket pengar i present av era gäster. Tänk på att det är NI som har valt att spendera 1000 kronor på varje gäst, gästerna har faktiskt inte gjort det valet och kanske dessutom måste resa till er fest eller köpa nya kläder.
    Mmm...köpa nya kläder är oxå ett fritt val. Vi har valt att inte ha någon klädkod utan om som du känner dig bekväm.
  • passionsblomman
    Jonkne skrev 2012-05-09 18:50:24 följande:
    Vi har absolut inte räknat med att det skulle betala sig...men jag hade trott att runt 500:-/per var rimligt för en 3 rätters med fri bar.
    Men börjar förstå att jag är på tok för generös själv för mitt egna bästa :o(
    Varför är det inte för ditt eget bästa om du är generös? Generös är man väl av hjärta och vilja-inte utifrån vad man kan tänkas få tillbaka?

Det blir ju en väldig stressfaktor för den som är mottagare, om man samtidigt ska känna att man måste, borde, förväntas leva upp till summor och nivåer själv. bara för att någon annan har en viss placering på ribban.

Man ska ge av det man har i det mått man vill och förmår. Har man lite av pengar, kanske man är generös med sin tid eller vad det nu kan vara. Och är det med baktanken att man själv ska inkassera en dag, så är det inte en gåva, utan en hållhake.

Sedan måste jag verkligen ännu en gång i livet reflektera över, att av det jag fått vara mottagare av genom åren, så har rena penningvärden haft ringa betydelse-men omtanken i en skriven rad, en hjälpande hand, ett vänligt ord och mina medmänniskors tid och uppmärksamhet, haft en betydels bortom ord och beskrivning. Och omtanken i den enklaste av gåvor, stannar i hjärtat och sprider väldoft i ens inre rum.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aniara4

Säger som flera andra, det finns inget samband mellan vad festen kostar och vad presenterna kostar. Vi ville bjuda våra vänner och familjemedlemmar på en rolig fest med god mat, och vi budgeterade den utifrån vad som var rimligt för oss att bjuda på. Presenter var inte särskilt viktigt för oss, just eftersom vi har en hygglig ekonomi, har allt vi behöver i hemmet, och valde en bröllopsresa som tog en rimlig del av våra besparingar.

Vi fick såklart presenter, i mycket skiftande prisklasser, men det ser vi mer som en rolig bonus. Vi har inte tänkt så noga på vem som gav vad, men det är väl så att en del har varit väldigt generösa i förhållande till hur nära det står oss, medan andra inte var det. Vissa har gett presenter för 1000:-/par medan andra på samma avstånd s.a.s. gett 500:-/par. Någon med väldigt begränsad ekonomi gav oss en hemgjord gåva som inte kostade mycket pengar men en del tid och arbete, och den uppskattade vi minst lika mycket som de mer extravaganta gåvorna från vänner med hög inkomst. Några nära släktingar gav oss en väldigt dyr present som jag verkligen inte uppskattar, där det samtidigt framgick att den sannolikt inte gick att byta. Måste erkänna att jag fortfarande blir lite arg varje gång jag ser den. Jag hade haft lättare att acceptera den om jag inte hade vetat att den var så jäkla dyr. För de pengarna hade vi ju kunnat få nåt riktigt bra och användbart istället!

Min poäng är hursomhelst att presenter och deras prislapp (eller summa om man önskar sig pengar) är något som är helt frikopplat från festen och dess prislapp. Den jämförelse som är relevant är väl möjligen hur dyra presenter man själv ger till personerna i fråga. Jag har själv inför ett stundande bröllop faktiskt googlat den present vi fick av dem för att kolla så att vi hamnar på en motsvarande nivå när vi skaffar deras present. Men samtidigt tycker jag glädjen med fester och presenter förtas om man ska hålla på och räkna kronor och ören och förvänta sig millimeterrättvisa i alla lägen.

• Jonkne

Jag hoppas att det finns fler som känner att som mig.
    Jag ger gärna, men någon gång, någonstans så vore det trevligt att få tillbaka lite utav det man ger.

Som en del säger man behöver inte ge pengar, men när man vet att det finns god ekonomi hos dom flesta utav våra gäster så kan jag inte göma kännslan att jag blev lite besviken. Jag har absolut inte någon önskan att någon som har lite sämre ekonomi ska vända ut och in på sig själv för att ge oss.

• passionsblomman
    Jonkne skrev 2012-05-09 19:25:59 följande:
    Jag hoppas att det finns fler som känner att som mig.
    Jag ger gärna, men någon gång, någonstans så vore det trevligt att få tillbaka lite utav det man ger.
    Jag är helt övertygad om att den som lever ett generöst liv får tillbaka.
    Men, kanske inte alls ifrån det håll man gav åt, eller i den form man själv tror.

Sänd ditt bröd över vattnet-i tidens längd får du det åter 

Giv och det skall varda eder givet

Som du sår skall du ock skörda

är några riktigt gamla visdomsord på temat.

boken "Skicka vidare" är en modernare.

Det jag menar, är att rätt som det är kommer du i ett läge i tillvaorn där du står som mottagare. kanse är du till och med i ett katastrofläge den gången.

Den som hjälper dig då, är svaret på vad du själv ger.

Det är väldigt viktigt att ha klart för sig vad en gåva egentligen är-det är just en gåva. en gåva är frivillig och villkorslös. En sak, pengasumma eller rent av en uppoffring, kan snabbt förvandlas till en börda, en skuld, en hållhake. Något som skaver och är ivägen..

Jag tycker också det är tråkigt med snåla och ogina människor. Och jag gillar inte när folk vill åka snålskjuts. Jag har släktningar jag vägrar att samla presenter med, för att de bara vill stå med på korten utan att ha betalat sin del etc.
    Men, man blir inte automatiskt snål för att man inte ger i samma mått som någon annan. På samma sätt är det inte säkert att man nödvändigtivs är generös bara för att man vräker pengar omkring sig. Tvärtom, är det nog både titt som tätt, ett sätt att visa upp sig själv och glänsa. Gärna så att alla ser under ooooh och aaaaah. (observera att jag inte säger att det är TS bevekelsegrunder för att ge, utan en allmän reflektion över att själva givandet kan ha helt olika motiv)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Odium

Jag tycker inte att det spelar någon roll vad folk tjänar.
    Vem är du att bestämma vem som kan ge mer och vem som kan ge mindre?
    Och om du blivit besviken så visar det ju på att du ANTAGIT att du skulle få mer pengar. Vilket jag ser som en typ av "betalning" för att du betalat så mycket per gäst. Ganska fult och otacksamt tycker jag.
    Som någon skrev, om du på något sätt vill ha en "jämvikt" med vad du betalat per par och hur mycket du får i (vad som ska vara ett frivilligt) bidrag till er bröllopsresa, så skulle du tagit ut en kuvertavgift istället.

Du skriver att du inte kan gömma din besvikelse för att du vet att de har det gott ställt.
    Om någon visat sin besvikelse mot mig för att jag, enligt dem, gett för lite i "bidrag" hade jag nog inte haft kvar den "vännen".
    Oavsett vad man tror sig veta om hur andra har det ställt kan man aldrig veta säkert.

• Chicita

Vi skrev klart och tydligt (flera gånger till och med i inbjudan och på hemsidan) att vi inte ville ha eller förväntade oss några gåvor annat än att dom kom - och om dom ville, att dom följde våra önskemål i klädväg (medeltidstema).

Eftersom så många runtomkring oss sa att man ändå ger en present så la vi till att om man absolut ändå (trots att vi inte ville ha något)  ville ge oss en gåva, så var det pengar som kunde gå till festen eller bröllopsresan som vi helst av allt ville ha.

Jag tror vi fick något av alla ändå. Men långt ifrån alla gav en pengagåva.
    Jag skulle tippa på att dom flesta som gav pengar gav ca 250:- per person, med undantag från några få som gjorde att slutsumman steg något enormt.
    Eftersom vi gjort klart att vi inte ville ha något så räknade jag med att det kanske skulle vara våra föräldrar som gav något eventuellt och om jag skulle gissat på en summa så hade jag nog gissat på max 3-4000:- totalt.
    Men vi fick i slutänden närmare 12000:-

Jag ville inte veta vem som gav vad, för jag är rädd för att det gör att man ser folk på ett annat sätt sen. Så jag rev upp kuverten när vi stod och väntade på limousinen hem och tog ur pengarna och stoppade i plånboken istället utan att kolla vem som gett vad. Jag anser att oavsett om vi fick ingenting eller en liten bok om kärlek eller 5000:- så var alla som delade vår dag värda ett precis lika stort tack. För utan deras deltagande så hade inte dagen blivit så fantastisk.

Så att du kollar vem som sätter in vad på kontot känns faktiskt inte bra, det betyder att det finns en stor risk för att du kommer att döma dina vänner och släktingar i efterhand om dom gav mindre än du förväntat dig. Eller höja upp någon på pedistal om det var någon som gav mer än du trott.

Själv kan jag bli lite obstinat / motvalls käring och ge den som förväntar sig en dyr present något jag har gjort själv. Och åt andra hållet så kan jag ge den som aldrig förväntar sig något en riktigt dyr sak

• Nikkita
    Jonkne skrev 2012-05-09 18:16:40 följande:
    ....dom fyra par som satt in pengar har satt in 500:-!!!!

Va!!! De är 250:-/ per...har dom aldrig vart och ätit på resturang??
    Först & främst:
    Alla kanske inte vill lägga pengar för att de tycker att det är en tråkig present (de kanske hittar på något mer personligt). Du har ju egentligen ingen aning om vad de kommer att ge er i bröllopspresent. Det kankse finns personer som även kommer ge er en annan gåva & inte bara pengar. 

Å andra sidan kan man inte begära att gästerna ska betala vad det kostat att bjuda dem. Vi kommer att bjuda på allt på vårt bröllop ca: 1000kr /pers, men förväntar oss inga presenter alls. De som vill får ge oss vad de känner för & vi blir glada bara de kommer & firar vår dag!
    Det är vi som vill ha en stor fest för att fira med alla våra nära & kära, då förväntar vi oss inget i gengäld (förutom att de är glada för vår skull). 

Vadå "har dom aldrig varit på resaturang" det är väl inte meningen att de ska betala för maten? Utan ge er en gåva som de vill ge er Flört
Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...