• Anonym (Panik)

*suck* har nästan inget annat val!!

I juli blir vi man och fru, har X antal gäster som vi har skickat save the date kort till och inbjudningarna ska ut nu i början på maj. Men hur vi än räknar och hur vi än sparar så räcker ej pengarna till allas mat. Inte änns om vi bara tar släkten under middagen och tårta och resten på efterfesten. Trodde ej att vi skulle behöva säga detta ordet men vi har nog inget val nu. Antingen ta ut en kuvert avgift på 200kr/ pers eller avblåsa bröllopet!

Vi vill inte har några presenter eftersom vi har allt och bröllopsresa vill vi ej åka på. Så i stället så tänkte vi att 200 kr/pers, där det ingår mat, dryck, tårta, kvällsvickning. (maten kommer från catering (buffè) och vissa mat gör vi själva) samt givetvis själva efterfesten men de betalar vi själva.

Kan man göra så här? Kan man bjuda släktingarna och de betalar 200 kr/ pers och resten som kommer på efterfesten endast behöver betala i ev. betalbar (dock ej betalbar för kuvertgäster) Hur skriver man i inbjudan på snyggaste sätt? När/hur/vart ska ev betalning ske?

Tyvärr så är nog det enda valet vi har, eftersom vi har haft väldigt mycket oväntade utgifter samt blivit arbetslös. Vi komemr ej ha några barn med på bröllopet.

Vet att de finns redan trådar om detta, men gör en egen ny istället.

• Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!
  • Chicita
    ElinFalk85 skrev 2012-04-27 16:08:47 följande:
    ja eller hur. nu har jag satt mig vid datorn för att slippa fler missöden =). men som sagt jag tog helt fel inlägg. vad pinsamt det blev. aja. alla kan vi göra bort oss =).
    Jadå det kan man, men det är inte alla som erkänner sina misstag Solig
  • BettyBoop

Men snälla människor... VEM har sagt att man MÅSTE ha ett princessbröllop?? Många anonyma kommentarer om att skjuta upp eftersom man måste bjuda in till en viss sorts bröllop gör mig... uppriktigt förvånad.

Jag har varit på enkelt lunchbröllop, enkelt trädgårdsbröllop och jag har varit på sagobröllop. I sommar är jag bjuden på ett trädgårdsbröllop och på ett lite flottare bröllop. När jag fick STD till alla de tillställningarna så har jag avsatt datum men inte gjort mer än så just för att bröllop kan se så oerhört olika ut! Inte går jag och köper en klänning innan jag vet stil på bröllopet och klädkod. Present köper jag inte heller för vet ju inte ens vad de önskar sig och vilken typ av bröllop jag är inbjuden till!

Dessutom så säger ju inte TS utifrån vad jag kan läsa att folk inte blir bjudna till hela bröllopet. Hon säger att de som inte vill betala kuvertavgift ändå är välkomna på efterfesten. Det är MYCKET ödmjukt i mina ögon och visar på att TS försöker hitta en lösning som fungerar för alla.

Det här med budget.. Utan att veta TS situation så tänker jag inte ens kommentera den biten betr TS. Jag vet att i VÅRT fall så avgjordes typen av bröllop 4 månader innan bröllopet (som är nu i sommar) beroende på praktiska saker som länge var osäkra. Tex att jag hade ett vikariat som jag inte visste med säkerhet om det skulle förlängas. Visst ska man ha en buffert och det har vi också, MEN är det ekonomiskt klokt att spendera alla sparpengar när man precis blivit arbetslös och inte vet när man får jobb igen, vilket jag riskerade? Jag tycker inte det. Jag hade känt mig  ansvarslös. I synnerhet om det skulle vara därför att man har "vänner" som anser att man MÅSTE ha en viss typ av bröllop.

För mig är bröllop till för att fira kärleken mellan två människor och att man gör det tillsammans med nära och kära. Det finns inga ramar för hur det måste se ut och vad som är rätt och perfekt för mig behöver inte alls vara det för dig. Jag vet människor som ALDRIG skulle sätta på sig en princessklänning och jag vet människor som ALDRIG skulle ha "hippie"bröllop. Det är väl skit samma vilket? Så länge de är lyckliga? Och som närstående så är det väl ändå det man vill? Det vackra i ett bröllop är väl ändå kärleken och inte ramen? Så att ställa in därför att några gäster tycker att man "ska" ha ett visst sorts bröllop.. nej fy för det! Om man själv tycker det - ja då är det en annan sak men så läser inte jag TS.

Kuvertavgift inom rimliga gränser (200kr) är inga konstigheter. Folk köper ju i regel dyrare presenter än så, så på det viset blir det för tusan billigare. Vad är det konstiga i det? Och att bjuda in dem som tycker det är för mycket pengar till efterfest istället för att ta illa upp för ett nej är både ödmjukt och generöst. Så tycker jag.

• Joli84

Bra skrivet! Ett bröllop är en fest för kärleken, inte vem som visar vem som kan lägga mest pengar på sina gäster!

Eftersom vi gifter oss på en ö har vi önskat att folk lägger sina pengar på övernattning istället för presenter. Inget orimligt i det tycker jag, och självklart frivilligt.

• snuttitess

Bra skrivet av BettyBoop tummen upp för dig :)

Jag tycker att du kan skriva i inbjudningarna att de blir kuveravigt, de är helt ok för då vet de ju om de. Har du betaltbar så nämn de med så de kan ta med kontanter :D

Vet en vän som gifte sig de hade betalbar men skrev inget om d ei indbjudningar, alla gäster fick veta de under middagen på bröllopsdagen. Förvånad blev de då nästan inga hade tagit med sig kontanter som de trodde allt ingick som de stog så i indbjudan.
    Så de är helt fel anser jag.

Men många som har kuveravgift och betalbar då eller om ni har picknink bröllop. Du ska ha de så som du själv vill så blir de bra :) 

• CoG

Jag är helt inne på det BettyBoop skriver.

Är man här på BT och tittar runt kan man lätt få för sig att det inte kan kallas för bröllop om det inte kostar.
    Det låter på många som att det måste vara 3 rätters middag, slott eller iaf herrgård, toalettkorgar, stolsöverdrag med stora rostetter, ett långt brudfölje, fri alkohol, dans hela natten, < 60 gäster och allt som man SKA ha.

Men de som då lägger ner den här lilla förmögenheten på den stora dagen, varför gör dom det?

Det handlar inte alltid om dålig ekonomi då man väljer att ha ett enklare bröllop.
    Det kan vara så att man vill fira kärleken tillsammans med sina närmaste,
    äta lite god mat, umgås och ha trevligt utan allt det där extra.

För de som vill lägga ut pengar finns det ju otaliga saker att köpa.

Men det är inte de som kan ha mest krimskrams, längst gästlista och största orkestern
    som blir lyckligast som gifta,
    det är inte heller de som kommer att ha de bästa minnena från sin stora dag.

Utan det är de som inte glömmer vad som är själva kärnan och anledningen till att man gifter sig
    och som redan vet att det inte är den där diamantringen som någon annan köpte för nära 100.000
    som man ska ha resten av livet.
    Utan det är varandra.

Man behöver inte falla för frestelsen att tro att allt det där runtomkring är jätte viktigt för att det ska bli på riktigt.
    Är kärleken äkta, då räcker det med kärleken.

Sen gör alla precis som dom vill på sin stora dag.
    I stort och smått.
    Om man har 100 släktingar på var sida man inte kan undvara på den stora dagen, då blir det stort automatiskt.

Men det är tråkigt att se de som klankar ner på de som inte kommer att lägga ut lika mycket pengar
    och försvarar det med att säga "ja men man gifter sig ju bara en gång!".

Gift er och ha det som ni vill och lev lyckliga tillsammans resten av livet :)

• purpleflower

Bra skrivet snowstars och BettyBoop, håller med!
    Och jag resonerar också så att när jag får ett STD kort så ser jag till att boka in den dagen och sedan inväntar jag bara själva inbjudan, för att då få se vad för slags bröllop det blir och således få veta vilken klädkod som gäller och eventuellt en önskelista.

Och jag undrar också, vem sparar specifikt till ett bröllop innan man ens har bestämt att man ska gifta sig?? Då kan man ju lika gärna börja spara till bröllop innan man ens har träffat den rätte... Konstigt resonemang tycker jag, varför ska man inte kunna börja spara när man börjar planera?
    Oförutsedda saker kan hända alla oavsett om det är arbetslöshet eller sjukdom etc...

Till TS: Jag tycker absolut att ni kan ta ut kuvertavgift på 200 kr, låter ju som att man får mycket för de pengarna också! Men tycker att ni då borde bjuda in alla till att vara med hela dagen. Då slipper ni riskera att göra en del besvikna genom att bara välja ut vissa som får vara med på middagen. Detta tycker jag är en MYCKET bättre lösning än att ställa in alltihop! Lycka till och hoppas att ni får en underbar dag!

• ElinFalk85
    CoG skrev 2012-04-27 18:03:00 följande:
    Jag är helt inne på det BettyBoop skriver.

Är man här på BT och tittar runt kan man lätt få för sig att det inte kan kallas för bröllop om det inte kostar.
    Det låter på många som att det måste vara 3 rätters middag, slott eller iaf herrgård, toalettkorgar, stolsöverdrag med stora rostetter, ett långt brudfölje, fri alkohol, dans hela natten, < 60 gäster och allt som man SKA ha.

Men de som då lägger ner den här lilla förmögenheten på den stora dagen, varför gör dom det?

Det handlar inte alltid om dålig ekonomi då man väljer att ha ett enklare bröllop.
    Det kan vara så att man vill fira kärleken tillsammans med sina närmaste,
    äta lite god mat, umgås och ha trevligt utan allt det där extra.

För de som vill lägga ut pengar finns det ju otaliga saker att köpa.

Men det är inte de som kan ha mest krimskrams, längst gästlista och största orkestern
    som blir lyckligast som gifta,
    det är inte heller de som kommer att ha de bästa minnena från sin stora dag.

Utan det är de som inte glömmer vad som är själva kärnan och anledningen till att man gifter sig
    och som redan vet att det inte är den där diamantringen som någon annan köpte för nära 100.000
    som man ska ha resten av livet.
    Utan det är varandra.

Man behöver inte falla för frestelsen att tro att allt det där runtomkring är jätte viktigt för att det ska bli på riktigt.
    Är kärleken äkta, då räcker det med kärleken.

Sen gör alla precis som dom vill på sin stora dag.
    I stort och smått.
    Om man har 100 släktingar på var sida man inte kan undvara på den stora dagen, då blir det stort automatiskt.

Men det är tråkigt att se de som klankar ner på de som inte kommer att lägga ut lika mycket pengar
    och försvarar det med att säga "ja men man gifter sig ju bara en gång!".

Gift er och ha det som ni vill och lev lyckliga tillsammans resten av livet :)
    Kloka ord! Vår präst sa en bra sak: Det spelar ingen roll om såsen skär sig, eller någon spiller på klänningen eller om ingen av gästerna dyker upp, det viktigaste är att ni är här halv fyra och har med er två ringar. då blir ni vigda. i värsta fall blir det kantorn och vaktmästaren som vittnen. haha han menade nog inte så hårt som det lät, men när jag tänkte på det en stund så tyckte jag att det var fint sagt.
  • Chicita
    ElinFalk85 skrev 2012-04-27 18:39:10 följande:
    Kloka ord! Vår präst sa en bra sak: Det spelar ingen roll om såsen skär sig, eller någon spiller på klänningen eller om ingen av gästerna dyker upp, det viktigaste är att ni är här halv fyra och har med er två ringar. då blir ni vigda. i värsta fall blir det kantorn och vaktmästaren som vittnen. haha han menade nog inte så hårt som det lät, men när jag tänkte på det en stund så tyckte jag att det var fint sagt.
    hehe... vår toastmaster bad en av serveringstjejerna att spilla vatten på honom så han kunde "skälla ut henne" som en inledning till en liten sketch som var förberedd Flört

Men ja jag håller med.
    Det viktigaste är att man älskar varandra och att man genomför själva bröllopet.
    Att göra allt man kan för att försöka ha den där festen efteråt för att inte göra sina gäster besvikna tycker jag är omtänksamt Solig 
  • Dannedo
    daniiel skrev 2012-04-27 13:42:42 följande:
    Jag har aldrig skrivit något om att man inte skulle vara bjuden om man får ett STD-kort, men att man inte ska förvänta sig att man är bjuden på allt. Vissa vill ha en intim vigsel och sedan bara en middag eller fest efteråt och då är man kanske bara bjuden på själva middagen/festen. Andra gör tvärtom, de bjuder in alla till vigseln, men väljer att ha kvällen för sig själv eller bara med närmsta familjen. Som någon skrev här ovan kan det ju också betyda bara lite fika efter vigseln osv. Det är inte ens alla brudpar som själva vet hur de ska lägga upp bröllopet när de skickar ut sina STD-kort, utan de använder ytterligare någon månad att komma fram till det. De kanske inte har bestämt sig hur de vill göra med klädkod, med presenter osv. Därför tycker jag det är väldigt konstigt att som gäst börja leta presenter och kläder redan efter ett STD-kort. Ibland är det ju dessutom så att när gästerna får inbjudan, så har brudparet ordnat med boende osv. Alltså, man bör inte göra något annat som gäst när ma får ett STD-kort än att markera datumet i kalendern och inte boka in något annat den dagen, samt att eventuellt boka resan, men man bör ha i åtanke att man inte alls vet vad man blir inbjuden till, bara att man blir inbjuden till något.
    Detta blir väl lite OT egentligen, men vill ändå förklara hur jag menar. Jag vill inte att det ska verka som att jag tycker att "skickar man ett STD-kort så ska man minsann bjuda till megastor och jättedyr fest". Vi valde att inte skicka kort, utan ringde runt till våra närmaste när vi satt ett datum för att de inte skulle boka in något annat. Vi hade precis lika gärna kunnat skicka kort. Anledningen till att vi hörde av oss i så god tid var ju att det var väldigt viktigt för oss att just de personerna skulle närvara. För mig skulle det kännas väldigt konstigt att först visa någon att det är väldigt viktigt att de är med och delar vår stora dag med oss, men sedan göra en uppdelning mellan gästerna där några får komma på middag och andra inte. Nu är ju inte TS situation "självvald" och det kommer att blir "rätt" oavsett hur de väljer att göra, för de kommer ordna det så gott de kan med den situationen de hamnat i. Men om det går så tycker jag det bästa är försöka fixa så alla kan vara med hela dagen, genom kuvertavgift eller att ordna en billigare fest. Jag röstar för kuvertavgift :)

Det jag vill få sagt är att jag inte skulle bli ett dugg besviken om jag blev bjuden på ett fikabröllop, picnicbröllop, kuvertbröllop eller knytisbröllop efter att ha fått ett std-kort, men jag skulle känna mig lite förvirrad om några var välkomna på hela firandet men inte jag. Jag skulle inte bli sur eller vägra komma, bara tycka det var lite märkligt. Men hur man uppfattar sådant är ju helt och hållet beroende på vad man har för människor runt sig, jag och mina vänner/släkt är utspridda över Norden och det är mycket planerande från allas håll att få till en dag då alla kan träffas och fira. Det är säkert inte lika laddat om alla bor i samma stad och det inte är några problem att dra hem efter vigseln, käka lite middag, förfesta med de andra vännerna och sen dra på efterfest! 

Nå väl, det är inte lätt att göra rätt alla gånger, vi har själva haft en hel del krångel med vår gästlista och  det finns säkert en och annan som känt sig åsidosatt. Det bästa tipset jag har är att bara försöka förklara läget så ingen känner sig bortglömd, och så får man hoppas folk har förståelse. Lycka till med allt!!
  • Anonym (Panik)

Blir så glad för de jag läser, fina ord =). Vi har verkligen gjort allt som står i vår makt för att de ska gå ihop. Har gjort en massa fynd och köpt dekoration osv utspritt över året. Har gjort inbjudningar, osv själv. Vänner och familj kommer hjälpa oss med en del. Men de är just detta med maten som kostar resten är inte så dyrt isig. och vi vill ju självfallet att alla som vi har bjudit ska komma på vårt bröllop, annars så hade vi ju givetvis inte bjudit dom. Men vissa saker kan/går de ej att skära ner på i vårt fall. Detta är då maten. Vi har inte gift oss förut så man glömmer lätt att räkna in vissa små saker som faktiskt kostar oxå (nu menar jag inte maten, om någon tror de. Detta visste vi ju!)

Hellre att de ger oss ett minne för livet på vår speciella dag än en massa dödating som står och dammar i ett skåp.

• georgialee

En mycket nära vän till mig visste att när han och hans fru skulle gifta sig så skulle det inte kunna gå om de var tvugna att betala för varje gäst, så de hade kuvertavgift. Gästerna var så nära vänner och familj att de visste om deras situation och betalade gärna en slant för att hjälpa till att få bröllopet att gå runt. De fick presenter i vilket fall, men man kan absolut tala om att pga. dessa omständigheter så önskar vi att ta ut en kuvertavgift på si och så mycket så att vi kan ha vårat bröllop och istället för presenter så önskar vi att ni lägger dessa pengar på kuvertavgiften. 

Vi använde denna vers då vi önskar oss pengar till vår bröllopsresa - jag är absolut ingen poet - men ni kanske skulle kunna skriva något liknande? (det i fet stil är ändrat)

Vår högsta önskan är
    att bli make och maka,
    och att släkt och vänner
    ska få vara med och bevaka.

Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur Ni problem med
    en eventuell gåva löser vips.

Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi behöver inte mycket mera!

Det enda vi önskar är att få gifta oss,
    Inte en bröllopsresa till Italien eller Kos,
    Men för att denna dröm kunna ro i hamn,
    önskar vi att våra gäster kan vara med och istället skänka oss en slant.

Er närvaro är nog,
    men om Ni än mer vår dag vill hylla,
    en kuvertavgift på 250:- kan
    vår framtid förgylla! 

• Anonym (jagockså)

Jag är föräldraledig och är inte alls särskilt tät nu om man säger så. Och det vet dom ju. Vi har väldigt många barnfamiljer som kommer. Så det blir ingen fest i lokalen vi ska vara i. Kanske någon form av förfest då möjligtvis! De som vill dricka mer än det som bjuds på (blir små inköp i med att vi är en liten skara som vill parta loss) får köpa med sig mer. Det vet dom om.

Maten blir väldigt lätt och enkel då vi gör den själva med lösning av lax, potatisgratänger, skav, grönsallad och skinka som man köper billigt nu och fryser in(vissa kan ju vara frysta i ett par månader). Tårtorna gör min faster som äger ett konditori så det får vi helt gratis. Men tillbaka till maten. Det blir väldigt enkel mat. Det är ju trots allt sommar när vi gifter oss och då äter man inte så mustig mat.

Efter alla ätit och fikat klart så (beror på vädret) promenerar vi in till stan på 1,5km (för att det blir en rolig promenad när alla är lite runda om fötterna) till en jättemysig bar som ligger på vattnet. Kände att det är bästa lösningen för det är ju alkoholen som oftast blir dyrast! Plus att vi är så få som faktiskt vill parta loss!

Vi känner inte att vi vill göra något jättestort av allt efter bröllopet mer än att alla kan umgås och ha det mysigt! Visst vore det kul med en stor fest och allting. Men man kan inte få allt.. inte vi i alla fall  

Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!