• Jeanee­ttes
    Äldre 4 Apr 21:22
    8842 visningar
    36 svar
    36
    8842

    Arg ledsen sårad och besviken.

    Vi kommer ha ett såkallat te bröllop, med 10 olika bakelser och bröllopstårta på mottagningen efter mottagningen kommer vi att gå ut och äta med min m2b familj (mamma, pappa syskon och respektive) och med min familj.


    eftersom vi ville inte ha ett stort bröllop och detta var något som passa oss perfekt, vi har ändå lagt ut 15 000 för bara själva bakelserna.


    Nu för någon månad sen började min moster skicka pikande sms till min syster att hon måste prioritera sin NÄRMASTE familj för att detta ska komma fram till mig, jag har valt att inte bry mig förren för en vecka sen när vi var på min mosters killes fest, där min mormor kom fram till mig och sa "i år fyller din morfar 70 år" jaha sa jag var roligt ska han ha fest? varav hon svara ne vi ska bara bjuda dom närmaste! jag blev rätt paff över detta och sa till dom på ett lungt vis att jag förstod var dom syftade på och detta sårar mig men dom blånekade och förstod inte alls vad jag pratade om. den kvällen försökte jag prata med min moster för att konforntera henne varför hon inte tar det med mig och går och pratar med alla andra men hon snäste av mig rätt snabbt och ville inte prata med mig, då skickade jag ett sms till henne som jag än i dag fortfarande inte fått svar på.


    Dum som jag är trodde jag att detta skulle lugna ner sig och pratade med min syster att jag ska vara "the bigger man" och inte bry mig utan självklart ska dom få komma och jag får skaka av mig detta men då händer det ofattbara, min mamma ringer mig på jobbet och gråter morfar har ringt henne och tänker minsann inte komma på bröllopet och han tänker inte skjutsa osss ( han har en gamal veteran bil) för en kopp kaffe, detta gör min mammma otroligt uppröd och slutar med ett stort bråk.


    självklart blir jag jätte ledsen känner mig kräkfärdig hela dagen och yr, försöker få tag på min mormor och morfar för att prata med dom att detta är något vi bestämt och att det är inget illa menat utan att vi kände att detta var så vi ville ha. Hela dagen går och dom svarar inte. min bror ringer och pratar med dom(utan att jag vet om det) och han får höra samma sak att han inte tänker komma på bröllopet och verkligen inte skjutsa oss för en kopp kaffe.


    Vet igentligen inte vad jag vill få fram med detta är bara otroligt ledsen och väldigt splittrad.


     

  • Svar på tråden Arg ledsen sårad och besviken.
  • Jeanee­ttes
    Äldre 10 Apr 20:44
    #21
    Marylojs skrev 2012-04-05 07:11:52 följande:
    Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att gränsen "de närmaste" dras vid den familj man vuxit upp med och levt under samma tak med i många många år.

    Det är ju tur att alla inte är som jag, har funderat på det här sedan igår kväll och jag hade nog förklarat för både moster och mormor och morfar att de inte var välkomna överhuvudtaget längre, och att de aldrig mer skulle bemöda sig med att prata med mig. Det finns en gräns för hur illa vuxna människor får bete sig.

     


    Tack! precis vad jag känner.


    Nu har jag fått på mailen från min moster som gick till min mamma, min mormor och mig


    såhär stod det:


    Hej,

    Nu när det har blivit en infekterad situation med upprörda känslor, elaka ord i stundens hetta och mycket missuppfattningar. så jag föreslår jag att vi fyra träffas på en neutral plats förslagsvis någon kväll denna eller nästa vecka för att ge varandra tid att förklara samt lyssna på varandras åsikter förklaringar och ha respekt ömsesidigt för varandras känslor.
    Och inte glömma att det alltid finns två sidor på en historia.

    Min önskan är att bara vi tjejer möts utan respektive eller andra för att försöka lösa det här utan för mångas åsikter.

    Hoppas på detta vis att mycket ska kunna klaras ut och jag ber alla att försöka gå in med ett öppet sinne så vi kan undvika mer "pajkastning"

    Om det känns bra för er så föreslår jag tex fika i Farsta.

    Svara gärna utan krusiduller med ett enkelt ja eller nej om man är villig att försöka lösa det här så kan vi titta på dagar sen.

    ****


    jag svarade såhär:


     


    Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte vad det finns att diskutera om? Jag har bjudit in er till bröllopet precis som alla andra antingen vill man komma eller inte.



    Det kanske var fel av mig men jag känner att jag faktiskt inte gjort något fel!



    vad skulle ni gjort?

  • Äldre 11 Apr 00:21
    #22

    Jag skulle ta den utsträckta handen, för att om möjligt kunna ha en relation i framtiden. Livet är mer och längre än just bröllopet och att neka att träffas blir ett statement som får långtgående konsekvenser. Att ses ger åtminstone en chans och möjlighet att det kan bli bättre.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tveket
    Äldre 11 Apr 07:20
    #23

    Jag håller helt med Passionsblomman. Tycker det var ett bra initiativ av din moster och hade absolut gjort en sista kraftansträngning för att reda ut situationen.

  • Jeanee­ttes
    Äldre 11 Apr 20:34
    #24
    Tveket skrev 2012-04-11 07:20:26 följande:
    Jag håller helt med Passionsblomman. Tycker det var ett bra initiativ av din moster och hade absolut gjort en sista kraftansträngning för att reda ut situationen.

     


    Om hon inte hade gått runt och pratat och snackat skit innan så hade det ju inte funnits något att rädda? eller hur? för då hade våran relation varit bra? och varför ska jag ha någon med på bröllopet som valt att prata skit om mitt bröllop då behöver man faktiskt inte komma.


    Nu har jag valt att träffa henne men jag vet inte om det är något som jag har lust eller ork att vara "the bigger man"

  • Äldre 11 Apr 20:54
    #25

    Jag förstår dig och hade troligtvis reagerat likadant. Tycker dock att det är bra att du gått med på att träffa henne/dem så de får förklara sig.

  • Jeanee­ttes
    Äldre 2 May 07:49
    #26

    Flera veckor senare har vi faktiskt kunna prata med det slutade inte i någon mogen koversation fick höra att jag inte var vuxen och att min mamma och pappa inte uppfostrat mig ordentligt.


    För att göra lång historia kort, så kommer ingen av dom komma på bröllopet, val gjorda av dom själva.


    Samt att jag min syster och min mamma blev blockerade igår på facebook.


    Jag har faktiskt svårt att se hur vi ska kunna ha en vidare relation?

  • Syster til Bruden
    Äldre 2 May 10:48
    #27

    Alla situationer är unika men jag undrar om du pratade med din släkt innan du skickade ut inbjudningarna? För jag tror att det ofta blir missförstånd och sura känslor om man bakvägen får reda på att någon närstående ska gifta sig/ha fest och man själv inte är bjuden. Men om man i förväg pratar och förklarar situationen så brukar det mesta reda ut sig.
    Min mamma med familj blev lite sura när hennes systers son gifte sig med bara "närmaste familjen (mamma, pappa syskon)" och det sedan kom fram att utöver dem var även brudens bästa vän med familj (inklusive mamma, pappa, syskon). Känslan blev, förstås, att brudgummens familj var mindre viktigt än brudens kompis familj. Allt hade nog retts ut om de pratat med mamma (och övriga mostrar) innan. Nu blev det lite surt skvaller som snabbt gick över men man måste nog, som brudpar, vara lite försiktig med att inte trampa folk på tårna av misstag. Bröllop är stora saker.

  • Anna19­7401
    Äldre 2 May 11:02
    #28

    Verkligen mitt i prick!

  • SaraJo­akim
    Äldre 2 May 11:11
    #29
    Marylojs skrev 2012-04-05 07:11:52 följande:
    Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att gränsen "de närmaste" dras vid den familj man vuxit upp med och levt under samma tak med i många många år. 

    Det är ju tur att alla inte är som jag, har funderat på det här sedan igår kväll och jag hade nog förklarat för både moster och mormor och morfar att de inte var välkomna överhuvudtaget längre, och att de aldrig mer skulle bemöda sig med att prata med mig. Det finns en gräns för hur illa vuxna människor får bete sig.  
    Jag hade nog också summerat det hela på något liknande sätt.... Jag hade aldrig kunnat hålla mig utan när ni sågs allihop och hon var så otrevlig om 70-årsfirandet hade jag rest mig och fångat allas uppmärksamhet, sedan hade jag sagt mitt om MITT bröllop, låtit pinsam tystnad uppstå och lyssnat på folks reaktioner. Hade jag vart förbannad nog hade jag nog gått hem när allt vart klart. Det är din dag, jag blir så förbannad på alla som ska lägga sig i.. Gah!
    Längtar inte tills vi börjar sortera ut vår gästlista mer "på riktigt" för folk är så respektlösa. Hade de vart en annan fest hade de antagligen aldrig aldrig brytt sig... Och hade de gift sig hade de aldrig kommit på fråga att en annan skulle få sätta ribban för deras bröllop. Stå på dig, jag hoppas verkligen att allt löser sig! Stor kram!
  • Danned­o
    Äldre 2 May 11:16
    #30

    Usch, vad hemsk! Vilken mardröm!
    Jag tycker jag läser ganska många inlägg här på BT om folk som vill dela upp gästerna; att några ska komma på vigsel och efterfest men inte middag, några ska få tårta och bubbel efter kyrkan men får inte komma på festen osv. Även om jag förstår tanken bakom så är jag emot det därför att hur man än försöker göra rätt så blir det en uppdelning viktig/mindre viktig gäst, och det här är väl tyvärr ett exempel på hur illa det kan bli även om det är helt rimligt att ordna en mottagning för alla och sedan bara äta middag med familjen.

    I TS fall så tycker jag att det verkar vara något i kommunikationen som gått väldigt fel och dessutom verkar släktingarna väldigt envisa. Men jag undrar ändå hur allt gick till innan inbjudningarna skickades ut? Det här är inte för att peka på att TS minsann gjort fel, utan för att klura ut om det gått att undvika på något sätt? Jag tycker man som brudpar har rätt att fira sin dag precis som man vill MEN! Om man gör sig besväret att bjuda in folk och förväntar sig att folk ska komma, så tycker jag det är viktigt om man väljer en sådan lösning som TS så måste man se till att förklara upplägget redan innan inbjudningarna kommer ut, iaf till familjen och släkten. För någon i din morfars generation så finns antagligen inte konceptet "te-bröllop", och han har uppenbarligen inte alls förstått vad det handlar om. För honom är kaffe och tårta, antagligen precis just det: En kopp kaffe och lite princesstårta -att man kan ordna ett mottagning för 15.000 kr som är självaste höjdpunkten på dagen är nog en rätt ny idé. En konflikt mellan två personer handlar oftast om ett den ena förväntat sig någon och blivit besviken och den den andra inte ens visste att det förväntades något alls.

  • Jeanee­ttes
    Äldre 2 May 11:33
    #31

    Min mamma och pappa hade själva ett "fika bröllop" fast i deras fall hade dom bara köpt gifflar och någon kaka samt tårta.


    så dom har inte alls lagt ner lika mycket energie och tid som vi har, och detta var min morfar med på, alla i våran släkt samt min m2b släkt tycker detta är okej men INTE min mormor morfar och moster, dom tycker man inte gör på detta vis, medans jag tycker att jag och min karl inte vill ha ett stort bröllop och detta passar oss perfekt och alla får göra vad man vill.


    Förklarade även för dom att om någon rymmer iväg och gifter sig så får man acceptera det och vara glada för deras skull. men det tyckte inte hon!


    Hur som helst är jag inte speciellt ledsen över att dom inte kommer jag är ledsen för dom är beredda att offra hela våran kontakt för vi har valt att göra på detta viset.


    på inbjudningar står det klart och tydligt att vi kommer ha en mottagning mellan 14.00 - 18.00 sen är det slut inget mer med det.


    Dannedo skrev 2012-05-02 11:16:19 följande:
    Usch, vad hemsk! Vilken mardröm!
    Jag tycker jag läser ganska många inlägg här på BT om folk som vill dela upp gästerna; att några ska komma på vigsel och efterfest men inte middag, några ska få tårta och bubbel efter kyrkan men får inte komma på festen osv. Även om jag förstår tanken bakom så är jag emot det därför att hur man än försöker göra rätt så blir det en uppdelning viktig/mindre viktig gäst, och det här är väl tyvärr ett exempel på hur illa det kan bli även om det är helt rimligt att ordna en mottagning för alla och sedan bara äta middag med familjen.

    I TS fall så tycker jag att det verkar vara något i kommunikationen som gått väldigt fel och dessutom verkar släktingarna väldigt envisa. Men jag undrar ändå hur allt gick till innan inbjudningarna skickades ut? Det här är inte för att peka på att TS minsann gjort fel, utan för att klura ut om det gått att undvika på något sätt? Jag tycker man som brudpar har rätt att fira sin dag precis som man vill MEN! Om man gör sig besväret att bjuda in folk och förväntar sig att folk ska komma, så tycker jag det är viktigt om man väljer en sådan lösning som TS så måste man se till att förklara upplägget redan innan inbjudningarna kommer ut, iaf till familjen och släkten. För någon i din morfars generation så finns antagligen inte konceptet "te-bröllop", och han har uppenbarligen inte alls förstått vad det handlar om. För honom är kaffe och tårta, antagligen precis just det: En kopp kaffe och lite princesstårta -att man kan ordna ett mottagning för 15.000 kr som är självaste höjdpunkten på dagen är nog en rätt ny idé. En konflikt mellan två personer handlar oftast om ett den ena förväntat sig någon och blivit besviken och den den andra inte ens visste att det förväntades något alls.
  • Danned­o
    Äldre 2 May 13:04
    #32
    Jeaneettes skrev 2012-05-02 11:33:48 följande:

    Min mamma och pappa hade själva ett "fika bröllop" fast i deras fall hade dom bara köpt gifflar och någon kaka samt tårta.


    så dom har inte alls lagt ner lika mycket energie och tid som vi har, och detta var min morfar med på, alla i våran släkt samt min m2b släkt tycker detta är okej men INTE min mormor morfar och moster, dom tycker man inte gör på detta vis, medans jag tycker att jag och min karl inte vill ha ett stort bröllop och detta passar oss perfekt och alla får göra vad man vill.


    Förklarade även för dom att om någon rymmer iväg och gifter sig så får man acceptera det och vara glada för deras skull. men det tyckte inte hon!


    Hur som helst är jag inte speciellt ledsen över att dom inte kommer jag är ledsen för dom är beredda att offra hela våran kontakt för vi har valt att göra på detta viset.


    på inbjudningar står det klart och tydligt att vi kommer ha en mottagning mellan 14.00 - 18.00 sen är det slut inget mer med det.


    Men, att de själva varit med och ordnat ett fika-bröllop (dina föräldrars) gör ju det hela väldigt märkligt! Vad är det de förväntar sig? Hade mottagningen varit till belåtenhet om ni inte ätit middag efteråt? Om ni gått och lagt er kl.18? Jag tycker det är en sak om ni haft några vänner med er på middagen, men nu är det ju faktiskt bara mamma, pappa och syskon. Exakt vad är de så sårade över? Nä, ibland tror jag bara att folk har det lite för tråkigt och måste skapa konflikter bara för att ha något att lägga sin tid och energi på. Tråkigt! 
  • annapa­nna88
    Äldre 2 May 13:23
    #33

    Usch så tråkigt TS, jag lider med dig. Jag förstår inte hur dina släktingar tänker som säger upp kontakten över något sånthär!

  • Jeanee­ttes
    Äldre 2 May 13:27
    #34

    Ja när jag prata med henne igår så sa hon att om vi hade lagt middagen en annan dag så hade allt vart okej. men vi har ju inte bjudit heller min m2b släktingar.


    Dannedo skrev 2012-05-02 13:04:15 följande:
    Men, att de själva varit med och ordnat ett fika-bröllop (dina föräldrars) gör ju det hela väldigt märkligt! Vad är det de förväntar sig? Hade mottagningen varit till belåtenhet om ni inte ätit middag efteråt? Om ni gått och lagt er kl.18? Jag tycker det är en sak om ni haft några vänner med er på middagen, men nu är det ju faktiskt bara mamma, pappa och syskon. Exakt vad är de så sårade över? Nä, ibland tror jag bara att folk har det lite för tråkigt och måste skapa konflikter bara för att ha något att lägga sin tid och energi på. Tråkigt!
  • Jeanee­ttes
    Äldre 2 May 13:27
    #35

    Tack dina ord värmer.


    annapanna88 skrev 2012-05-02 13:23:04 följande:
    Usch så tråkigt TS, jag lider med dig. Jag förstår inte hur dina släktingar tänker som säger upp kontakten över något sånthär!
  • Äldre 2 May 14:19
    #36

    synd att det har blivit så här, men enligt mig bör den äldre generationen vara med när man nu ända skall ha några med på middag... Mormor/morfar/farmor/farfar var givna för mig, och mina föräldrar och syskon. Det är ofta väldigt viktiga händelser för den äldre generationen. Mycket har blivit så modernt och gamla seder och bruk försvinner. Tuvärr tycker jag. Att ni har te bröllop är faktiskt en gammal svensk tradition, så det kan din moster inte klaga på! :)


    jag tycker att det är synd att det har blivit så här, men någonstans i min uppfostran har jag lite medkänsla för mormor/morfar... MEN, det är erat bröllop och det är ni som skall bestämma! Ingen annan!


    Hoppas att du får en underbar dag iallafall och det viktigaste är ju och du har din m2b :)

Svar på tråden Arg ledsen sårad och besviken.