• Tussilago

Vad tycker ni om stora diamanter?

Jag tycker att det börjar vimla med stora solitärringar (detta baserar jag på mina högst ovetenskapliga fältstudier i Stockholms innerstad Flört) Vad tycker ni om ringar med en stor mittsten (meller eller utan sidostenar)? Med stor tänker jag omkring 1 ct och uppåt. Är det fint? Tacky? Vad är för stort? Vad är lagom? Hur stor är er drömring? Och om ni ser någon med stor sten (som inte är en uppenbar bijouteri-ring) utgår ni från att den är äkta eller tänker ni CZ...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 11:45
    "MED eller utan sidostenar" ska det förstås stå.

• Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?
  • Fästmön

Jag tycker det är fint! Men det handlar ju mkt om vad man mer har på sej för smycken. Om man har en massa blingbling runt halsen och armarna och i öronen så kanske det inte passar min smak. Dock vet jag inte om jag vågar köpa ngn "stor" diamant själv för jag kan ingenting om diamanter och det känns som om man lätt kan bli lurad... 

Den ring som jag funderar på har en briljant på 0,6 Ca (men det är en Cape/Si-diamant så jag tror att den är värd mindre än en "bra" diamant men jag vet inte riktigt...).

• Tussilago
    Henrystories skrev 2012-03-19 22:32:01 följande:
    Jag tycker att det är jättefint, bara inte stenen är för stor. Över 1,5 ct är enligt mig lite för maffigt om man inte har stora händer ;) Däremot tycker jag inte om diamanter, dels för priset och dels för att att det är oetiskt. Ett alternativ är stenen Moissanite :)
    Jag håller med om det där med priset och att det kan vara oetiskt med diamanter. Det är svårt att vara 100% säker på att det inte är blodsdiamanter.
    ungbrud skrev 2012-03-20 21:36:17 följande:
    Här finns det e bra sida: betterthandiamond.com/discussion/ubbthreads.p...
    där de jämför moissaniten och asha
    Jag tycker att moissaniter verkar vara ett fantastiskt alternativ till diamanter. Vet du var kan man se moissaniter i Sverige? Har du själv en moissanit eller funderar du på en till din egen ring?
    Fästmön skrev 2012-03-20 21:48:08 följande:
    Jag tycker det är fint! Men det handlar ju mkt om vad man mer har på sej för smycken. Om man har en massa blingbling runt halsen och armarna och i öronen så kanske det inte passar min smak. Dock vet jag inte om jag vågar köpa ngn "stor" diamant själv för jag kan ingenting om diamanter och det känns som om man lätt kan bli lurad... 

Den ring som jag funderar på har en briljant på 0,6 Ca (men det är en Cape/Si-diamant så jag tror att den är värd mindre än en "bra" diamant men jag vet inte riktigt...).
    0.6 ct är ju ganska stort med svenska mått. Jag har inte något emot lite varmare stenar och om man bara kan se inneslutningar med lupp skulle jag inte bry mig. Slipningen är enligt min åsikt det viktigaste så att stenen glittrar mycket.
  • Charlie79
    Fästmön skrev 2012-03-20 21:48:08 följande:

http://www.diamantia.com/om-31621.asp

En bra svensk informationssida om de 4 c:na, har även en del egna man kan få titta på om man vill. Ägs av Kaplans.
  • Fästmön

Tack Tussilago och Charlie79! 

• ungbrud
    Tussilago skrev 2012-03-21 07:38:10 följande:
    Jag tycker att moissaniter verkar vara ett fantastiskt alternativ till diamanter. Vet du var kan man se moissaniter i Sverige? Har du själv en moissanit eller funderar du på en till din egen ring?
    Har funderat men är inte riktigt helt hundra, såg bara en lite snabbt. Men de är fina http://www.moissanite.com/ har även kollat lite på asha som många jämför med moissaniten http://www.ashadiamonds.com dock blir det nog en schalins eller en moissantie :D
  • Syrinx

Stora diamanter är inte riktigt min kopp thé. Håller lite med Knyttan där. Men jag har ju förstått att jag är i minoritet!

• Paris 111202

Det här är min drömring! Jag gillar inte smycken så mycket och letade överallt efter en vigselring (har bara en ring) och det här var den enda jag föll för, som tur var hade vi möjlighet att köpa en dyrare ring. Ringen är en Ole Lynggaard i vitguld och stenen är 1ct, TW SI. Var lite nervös över att störa mig på den eftersom den står ut mycket, men nu har jag haft den i fyra månader och den stör inte alls. Måste dock vända den inåt när jag ska ta på mig vantar eller sticka ner handen i fickan. Från början sov jag inte med den, men nu sitter den på dygnet runt. Jag tycker inte det ser tacky ut med stora stenar, och jag utgår från att stenar i en vigsel- eller förlovningsring inte är cz pga av hållbarheten, dock kommer ju mycket nya typer av alternativa stenar, och det är ju svårt att veta. Jag ser min ring som en investering, och förhoppningsvis en ring som jag kommer att kunna skänka vidare till någon av mina barn eller barnbarn.
  • Sarmadaki

Föredrar stora stenar i halsband, örhängen som man inte bär dagligen. Tycker de är i vägen  på fingret. Om man nu inte har städhjälp, kock, trädgårdsmästare, mm....

• rosasten

Det är snyggt med runt 1 ct att ha varje dag, men sen börjar det se för stort ut, om man har små fingrar. Det kan lätt se fake ut till vardaglig klädsel. Det är snyggt med stora diamanter till en elegant festklädsel.

Jag älskar diamanter. Girl´s best friend ;)

• Tussilago
    Paris 111202 skrev 2012-03-22 08:17:24 följande:

Det här är min drömring! Jag gillar inte smycken så mycket och letade överallt efter en vigselring (har bara en ring) och det här var den enda jag föll för, som tur var hade vi möjlighet att köpa en dyrare ring. Ringen är en Ole Lynggaard i vitguld och stenen är 1ct, TW SI. Var lite nervös över att störa mig på den eftersom den står ut mycket, men nu har jag haft den i fyra månader och den stör inte alls. Måste dock vända den inåt när jag ska ta på mig vantar eller sticka ner handen i fickan. Från början sov jag inte med den, men nu sitter den på dygnet runt. Jag tycker inte det ser tacky ut med stora stenar, och jag utgår från att stenar i en vigsel- eller förlovningsring inte är cz pga av hållbarheten, dock kommer ju mycket nya typer av alternativa stenar, och det är ju svårt att veta. Jag ser min ring som en investering, och förhoppningsvis en ring som jag kommer att kunna skänka vidare till någon av mina barn eller barnbarn.
    Oooh, din ring är underbar! Snygg och stilren design. Förstår att det är din drömring Glad Har du någon bild av den på ditt finger?
  • Sebastiána

Jag tycker att stora diamanter är mest i vägen. Jag har själv en liten (15 ct) och tycker att den är i största laget. Större diamanter ser bara vräkigt ut.

• Sebastiána

...eller om den är 0,5 ct... jag minns faktiskt inte - 3-4 mm c.a

Jag tycker att jag fastnar med den.

Om man vill ha en ring med diamanter kan man annars ha en med många små. Det funderde jag på ett tag.

• Anneli256

Jag tycker det är snyggt med en ring med stor sten. Men för mig känns det väldigt opraktiskt. Jag hade varit livrädd för att fördärva den. Bara nu när vi var och mätte bredden på förlovningsringen för att vi skulle få samma bredd på vigselringen så berättar hon i affären om hur mycket som slitits på den (visserligen inte något som syns för blotta ögat), en enkel slät förlovningsring i guld med mönster som jag haft mindre än ett år.

Hade även en ring förrut med en safir i, där jag tappade stenen. (visst det finns försäkringar och sånt man kan ta men ändå)

Jag har valt diamanter i min vigselring, men det är mycket mindre stenar och nedsänkta.Däremot kommer jag säkerligen att "önska" mig en ring med en större sten senare som jag kan använda när jag ska vara "fin"

• Tussilago
    Sebastiána skrev 2012-04-18 09:55:23 följande:
    ...eller om den är 0,5 ct... jag minns faktiskt inte - 3-4 mm c.a

Jag tycker att jag fastnar med den.

Om man vill ha en ring med diamanter kan man annars ha en med många små. Det funderde jag på ett tag.
    Låter som om den är 0.5 ct
  • Mariem

Jag tycker att det är jättesnyggt med stora stenar, men jag ville inte ha någon för att jag är rädd att fastna i saker. Men nu har jag köpt den här ringen 0,78 ct och 8 st 0,12 Den står inte upp så mycket så jag tycker att den är helt perfekt!
  • Paris 111202
    Tussilago skrev 2012-04-18 09:27:17 följande:
    Oooh, din ring är underbar! Snygg och stilren design. Förstår att det är din drömring Glad Har du någon bild av den på ditt finger?
    Tack! =) Har ingen bild på ringen när den sitter på (eller jo, det har jag, vår fotograf tog några på vår bröllopsdag men de ser inte kloka ut...). Ska se om jag kan ta en egen! =)
  • DiamondLinda
    Tussilago skrev 2012-03-13 11:43:59 följande:
    Jag tycker att det börjar vimla med stora solitärringar (detta baserar jag på mina högst ovetenskapliga fältstudier i Stockholms innerstad Flört) Vad tycker ni om ringar med en stor mittsten (meller eller utan sidostenar)? Med stor tänker jag omkring 1 ct och uppåt. Är det fint? Tacky? Vad är för stort? Vad är lagom? Hur stor är er drömring? Och om ni ser någon med stor sten (som inte är en uppenbar bijouteri-ring) utgår ni från att den är äkta eller tänker ni CZ...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 11:45
    "MED eller utan sidostenar" ska det förstås stå.
    Jag har beställt min från www.purelydiamonds.co.uk/ och den är helt underbar! Den har massa sidostenar och är "lagom" stor- så man kan ha handskar och sånt ;) Men, en diamant kan Aldrig bli för stor tycke jag ;) Lycka till

• Paris 111202
    Tussilago skrev 2012-04-18 09:27:17 följande:

Här kommer en bild, lite sent om sider, jag är inte så snabb... =)

Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?