Henrystories skrev 2012-03-19 22:32:01 följande:
Jag tycker att det är jättefint, bara inte stenen är för stor. Över 1,5 ct är enligt mig lite för maffigt om man inte har stora händer ;) Däremot tycker jag inte om diamanter, dels för priset och dels för att att det är oetiskt. Ett alternativ är stenen Moissanite :)
Jag håller med om det där med priset och att det kan vara oetiskt med diamanter. Det är svårt att vara 100% säker på att det inte är blodsdiamanter.
Jag tycker att moissaniter verkar vara ett fantastiskt alternativ till diamanter. Vet du var kan man se moissaniter i Sverige? Har du själv en moissanit eller funderar du på en till din egen ring?
Fästmön skrev 2012-03-20 21:48:08 följande:
Jag tycker det är fint! Men det handlar ju mkt om vad man mer har på sej för smycken. Om man har en massa blingbling runt halsen och armarna och i öronen så kanske det inte passar min smak. Dock vet jag inte om jag vågar köpa ngn "stor" diamant själv för jag kan ingenting om diamanter och det känns som om man lätt kan bli lurad...
Den ring som jag funderar på har en briljant på 0,6 Ca (men det är en Cape/Si-diamant så jag tror att den är värd mindre än en "bra" diamant men jag vet inte riktigt...).
0.6 ct är ju ganska stort med svenska mått. Jag har inte något emot lite varmare stenar och om man bara kan se inneslutningar med lupp skulle jag inte bry mig. Slipningen är enligt min åsikt det viktigaste så att stenen glittrar mycket.