• Hobevi

Enköpingsbrudar

Hej!

Jag och min sambo ska äntligen gifta oss och ville starta upp en tråd för alla oss Enköpingsbrudar 
    Kanske kan vi hjälpa varandra i den ibland krångliga planeringen.Skrattande

Jag undrar: vet ni någon schyst festlokal i/runt omkring Enköping? Vi vill kunna ta med egen mat och dricka.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Enköpingsbrudar
  • emelie och Jonas

Kom på en sak till.

hur har ni tänkt det med transport mellan kyrka och festlokal?
    Limousine/ raggarbil/veteranbil/ häst och vagn/vanlig  bil eller annat alternativ?

• Evelinas

Fina inbjudningskort!!

Vi har vart på vigselsamtal idag, känns riktigt bra, men börjar bli nervös märker jag. Drömde mardrömmar om min brudbukett för nån vecka sen, den var gräslig, hua!!

Har lyckats tappa bort hindersprövningen också, SUCK!! Men mannen ringde skatteverket igår så dem skickar en ny.

Vi har så nära mellan kyrka och lokal (några hundra meter bara) så transport blir våra fötter Flört

• emelie och Jonas

Imorse postade jag alla inbjudningskort,8lir spännande att se om jag blir nerringd imorgon avde som inte vet något ännu! hoppas alla blir posivit överraskade iaf! nu måste jag fundera ut nästa projekt att ta tag i:..vad jag nu ska välja?

• Evelinas

Berättade precis om vår fina dag i tråden vinterbrudar - 2012 så jag kopierar helt enkelt det och lägger in det här också Skrattande

Jag kunde givetvis inte sova på natten, drömde en massa mardrömmar.. Gick upp ivd 7:30 och började locka håret, kl. 10 åt jag frukost med min syster som även var tärna. 10:30 kom min vän som skulle sminka mig och medans hon gjorde det så fixade syrran resten av mitt hår.
    Kl. 12 åkte vi till floristen och hämtade de vackra blommorna, är supernöjd med dem!! Sen åkte vi ut till lokalen där grabbarna grus (bestman och toastmaster) höll på o koppla in högtalarna för fullt och fixa det sista i lokalen. Mamma och syrran hjälpte mig på med klänningen, jag klistrade på lösnaglarna på ca 5 minuter Förvånad hade inte hunnit med det innan, men dom blev jättebra faktiskt!

13.00 kom fotografen och vi fotade i lokalen, i kyrkan och sen ca 20 minuter utomhus, va ca 10 minus.
    Sen gick vi tillbaka ner till lokalen och vår präst kom och pratade med oss. Vi hade inte träffat den prästen innan, den präst vi skulle haft var nämligen sjuk så det fick bli en annan präst, en gammal tant som verkade aningen senil Tungan ute

Micke blev nervös och väldigt känslomässig en stund innan vigseln och sa att han behövde lite sprit. Vi har ju hur mycket som helst sa jag så det är väl bara o ta!! Sagt och gjort, enliten virre och ett tugummi efter det, haha!! 14.55 gick vi upp till kyrkan och vaktmästaren, tärna och bestman väntade på oss i vapenrummet. Micke tog några djupa andetag så gick vi in. En helt fantastisk känsla när alla var där, och ALLA hade tårar i ögonen.

Vigseln gick så otroligt fort! Vacker solosång och en vacker dikt lästes. Prästen (som ju va lite senil) kom knappt ihåg va vi hette, blev en lite för lång konstpaus, haha!! Vid ringväxlingen råkade jag sätta på Mickes ring på hans högerhand istället för vänster, han "smugglade" över den på rätt hand när vi vänt oss mot prästen igen Skrattande 

Vi fick lite besök av Mickes brorsdotter på 1 år och 3 månader framme vid altaret, hon stod och tittade på oss och skrattade under sista psalmen, sen fick hon syn på sin pappa (som va bestman) och gick fram till honom och kollade på krubban som stod där.

När vi kom ut ur kyrkan blev vi överösta med ris och paljetter! O massor av kramar!! Vi berättade givetvis att jag satt ringen på fel hand, den bjuder jag på! Min fina fina storebror grät massor och han var så fin! Sist vi träffades var ca 2 år sen pch då var vi fruktansvärt osams, men allt sånt var glömt nu.

Festen var också helt fantastisk och alla verkade ha jätteroligt hela tiden, vår plockhjälp var suveräna och vi fick en massa fantastika tal!! Micke hade ordnat ett jättebra mingelbingo där han skrivit något om varje gäst, även de som tyvärr inte kunde komma, så fick folk prata med varandra för att komma på vem som söktes och ropa BINGO när de fick en rad. ALLA engagerade sig i detta, mycket populärt!!

Maten och tårtan var super och jag orkade faktiskt dansa (har fruktansvärd foglossning så trodde inte jag skulle orka), vi åkte till hotellet vid 1.30, låg och pratade några timmar och sen orkade vi faktiskt med lite bröllopssex Flört

Dagen efter åkte vi till yasuragi spa och hade det fantastiskt mysigt och avkopplande.

Vår dag blev helt perfekt, vi är såååå lyckliga och helt nykära på nytt!!

• emelie och Jonas

Låter helt underbart!
    Längtar till det är vår tur i Maj:)

Hur käänns det såhär efteråt då?
    När all planering är slut?

• Evelinas
    emelie och Jonas skrev 2012-01-10 13:24:25 följande:
    Låter helt underbart!
    Längtar till det är vår tur i Maj:)

Hur käänns det såhär efteråt då?
    När all planering är slut?
    Det är sååå skönt att slippa all planering, haha, men det var sååå värt det. Men nu ska jag bara koncentrera mig på att jag och bebisen ska må bra, samla kraft till han tittar ut nån gång i mars Solig
  • badabingbadabom

Jag behöver hjälp!

Vet ni någon som är frisör och sminkös som kan komma till mig istället för att jag ska behöva åka iväg?
    Vi kommer att vara ca 20 minuter från Enköping så det skulle vara skönt att bara kunna vara på ett ställe hela dan.
    Har tänkt att mina närmaste kanske också skulle kunna få hjälp med sminkningen.

Tar tacksamt emot tips :)

• Hobevi

Vad roligt att läsa att det går så bra för alla med planeringarna Jag har ju varit lite off på denna tråd några månader. Detta beror på att jag blivit gravid och jag och min fästman valt att skjuta på bröllopet då det bara är två veckor mellan BF och bröllopet. Blir så tajt. Vill kunna fokusera 100% på lilla bebbin som kommer. Vi har nu flyttat fram detta ett år precis så jag får väl starta en ny tråd då istället. Men jag önskar er ALL LYCKA. Undrar ni något överlag om bröllop så jobbar jag som bröllopskoordinator så är det bara att hojta till.

• Millan o Tore
    Hej alla Enköpingsbrudar

Är helt ny på detta forum Vi ska gifta oss i Enköping i år och skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra bagare/konditor som kan göra vår bröllopstårta. Har kollat runt lite men hittar inte så mkt...Har ni ngn ni kan rekommendera? Alla tips välkomnas!  
  • Evelinas

Millan o Tore skrev 2012-03-04 22:50:13 följande:
    Hej alla Enköpingsbrudar

Är helt ny på detta forum Vi ska gifta oss i Enköping i år och skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra bagare/konditor som kan göra vår bröllopstårta. Har kollat runt lite men hittar inte så mkt...Har ni ngn ni kan rekommendera? Alla tips välkomnas!  

Hej och grattis till bröllop!
    Jag kan varmt rekomendera en tjej som heter Carolina, hon gjorde våra tårtor, dom var supergoda och superfina! (o billiga).

Här är hennes blogg så kan du kolla bilder och kontakta henne om du vill: http://krafla.blogg.se/

• PannePann

Hej, här är en till som ska gifta sig i Enköping under året. 19 maj närmare bestämt, visst fanns det fler "19:e majare" i tråden?
    Vi ska gifta oss kl15 i Vårfrukyrkan och sen bär det av mot regementet där vi ska ha bröllopsmiddag och fest i mässen.
    Vilka underbara tårtor! Vad fick ni betala för dem och hur många bitar var det?

• Evelinas
    PannePann skrev 2012-03-05 11:52:56 följande:
    Hej, här är en till som ska gifta sig i Enköping under året. 19 maj närmare bestämt, visst fanns det fler "19:e majare" i tråden?
    Vi ska gifta oss kl15 i Vårfrukyrkan och sen bär det av mot regementet där vi ska ha bröllopsmiddag och fest i mässen.
    Vilka underbara tårtor! Vad fick ni betala för dem och hur många bitar var det?
    Vi fick ju lite kompispris, men hon är ganska billig på ordinarie pris också. Det var 55 bitar (fast jag skulle nog säga 65 faktiskt!!) och betalade 18kr/bit. Vet inte riktigt vad hon tar normalt, 25kr/bit kanske?? Beror väl lite på vad man ska ha i och hur utsmyckad den ska vara.
  • emelie och Jonas

Tack för tipset om tårtorna, jag kontaktade också henne, fast vi gifter oss också den 19 maj, verkar vara ett populärt datum :)

• PannePann

Jag har tittat lite mer på tårttjejens hemsida och det är ju jättefina tårtor hon gör! Tårtorna verkar dessutom ha fyllningar helt i min smak med chokad och fruktmousse, det här kommer nog bli toppen!

Jag har precis pratat med prästen och bokat tid för vigselsamtal, nu känns det verkligen som att det är på riktigt. På fredag ska vi dessutom åka till Enköping och provsmaka menyn och ta en till titt på lokalerna igen för att bättre kunna planera hur vi ska dekorera, så måttband och kamera ska med. Än så länge är det väl inte mycket grönska ute, men jag tänkte också att vi skulle promenera lite kring kyrkan och i stan för att se ut lämpliga platser att fotograferas vid. Vi har budgeterat för 1,5h fototid mellan vigsel och smink. Men jag börjar fundera på om det är lite snålt? Hur har ni andra gjort/ska göra?

• emelie och Jonas

Attans att du hann före :/
    Typiskt att vi hade samma datum...
    Hoppas de blir bra iaf! :)

PannePann skrev 2012-03-14 10:29:33 följande:
    Jag har tittat lite mer på tårttjejens hemsida och det är ju jättefina tårtor hon gör! Tårtorna verkar dessutom ha fyllningar helt i min smak med chokad och fruktmousse, det här kommer nog bli toppen!

Jag har precis pratat med prästen och bokat tid för vigselsamtal, nu känns det verkligen som att det är på riktigt. På fredag ska vi dessutom åka till Enköping och provsmaka menyn och ta en till titt på lokalerna igen för att bättre kunna planera hur vi ska dekorera, så måttband och kamera ska med. Än så länge är det väl inte mycket grönska ute, men jag tänkte också att vi skulle promenera lite kring kyrkan och i stan för att se ut lämpliga platser att fotograferas vid. Vi har budgeterat för 1,5h fototid mellan vigsel och smink. Men jag börjar fundera på om det är lite snålt? Hur har ni andra gjort/ska göra?
  • PannePann

Jo, jag tror det blir jättegoda tårtor. Nu har vi bestämt vilka smaker vi vill ha. Hoppas ni hittar andra fina och smarriga tårtor Emelie och Jonas.

Jag funderar som sagt på det här med hur lång tid det tar att fotograferas... Hur har ni andra tänkt göra? Hur gjorde ni som redan gift er?

• emelie och Jonas

Jag har räknat på max en timme men då ska vi fotas precs runt kyrkan typ. beror väl också pa hur många bilder fotografen ska ta och om det är endast de bilderna eller under hela dagen som ska fotas. kan nog vara bra att åka ut och titt ahur det ser ut där man ska fotas så man i förväg kan planera lite poser eller ställen man vill fotas på . fråga fotografen:;e brukar nog ha koll på tiden!

• PannePann

Vi ska också fotas i närheten av kyrkan och sen även lite när vi har kommit fram till festlokalen. Vi har nu bestämt att jag blir upphämtad på sminkstället vid 13, och sen kör vi igång med fotograferandet direkt. Då har vi nästan 2 timmar på oss. Vi vill ju inte att någon gäst ska hinna se oss, så vi får se till att gömma oss i kyrkan/sakristian i alla fall 20 minuter innan vigseln börjar.

Är det någon mer som börja känna sig stressad? När jag ammade lilla dottern vid 5 imorse kunde jag inte somna om igen, jag låg och tänkte och funderade på alla möjliga bröllopssaker. Hur ska tårtona se ut, si eller så (båda alternativen är jättefina)? När ska jag hinna åka till Lidingö och lägga upp klänningen? Hur ska de gå med ammningen när jag får håret uppsatt och när jag blir sminkad? Vem ska skjutsa dotterna från mina föräldrar till mig på stan? När vågar man byta om på henne så att klännigen inte blir nerkräkt? Kommer jag hinna gå in skorna ordentligt så jag inte får skoskav? Tänk om mitt hår börjar lossna snart och är jättetunt till bröllopet? Tänk om jag får massa finnar? Tänk om det regnar? Tänk om klänningen blir smutsig när vi fotas i parken? Gaah! Alla dessa "tänk om" som snurrar! Är det bara jag som börjat nojja?

Svar på tråden Enköpingsbrudar