• Nyckelpigan78

    Besviken.....!

    På vår bröllopsfest för 1 v sedan hade vi bjudit våra familjer. Vi var 32 personer totalt.
    Vi hade vigsel i Rådhuset, därefter bröllopsfest i lokal.
    Vi bjöd på buffé, som kostar 130:-/person..och hade inhandlat dricka för ca 6000:-.
    Därefter bjöd vi på kaffe och bröllopstårta.
    Kvällen avslutades med dans.
    Vi hade en riktigt trevlig och rolig fest så den är jag tacksam över.
    Men....
    Present? Jo, vi hade önskat oss pengar...vi fick presentkort på spa- vistelse för 6500:-...
    O detta var allt vi fick! Från våra föräldrar och syskon med familjer, alltså 5 familjer..
    Alltså, jag vill inte låta otacksam men....att våra föräldrar inte ville ge mer är för mig en gåta..
    Våra föräldrar är separerade o har ny respektive...min far, alltså brudens far gav 1000:- i present.....vi har inte fått en enda spänn i bidrag....och dom har väldigt bra ekonomi..
    Likaså min mans föräldrar, 1000:- var i present.....o dom har ännu bättre ekonomi....
    Att vi fick ca 1000:- av våra syskon har jag full förståelse för.
    Jag skulle nog inte lägga mer själv heller till mina syskon.

    Det jobbiga är att, när min syster gifter sig....då kommer hon säkert få både det ena o det andra...
    Vi har samma pappa men inte samma mamma.
    Då kommer jag inte kunna vara tyst med min besvikelse.

    hur har det varit för er andra med liknande sitiation?
    Är nyfiken!
    Jag kanske är världens mest otacksamma dotter!?


  • Svar på tråden Besviken.....!
  • Fröken Emma
    Houdini skrev 2011-08-14 15:16:54 följande:

    Jo någon form av uppvaktning hoppas man ju på men att "förvänta" sig mer av sina föräldrar bara för att de är ens föräldrar tycker jag är lite knasigt ( nu citerade jag dig FR. Emma men menar inte dig ordagrant jag gick och funderade på detta)


    Jag och min man pratade om detta. Av min pappa fick vi pengar till en ny hörnsoffa han satte inget tak på vad den fick kosta vi själva satte taket. av min svärfar fick vi som sagt 1000 kr vilket vi båda ärligt reagerade lite på just då MEN vem är det som finns där året om och hjälper oss när vi har haft biltrubbel, har nu haft svärfars ena bil som vår bil i över ett år vi betalar bensinen han resten. Men nu bor min pappa 60 mil härifrån och vi ses kanske en gång om året, svärfar ser vi minst en gång i veckan. Svärfar hjälper oss i vardagen det får man liksom inte glömma bort när det är dags för julklappar bröllopspresenter och födelsedagspresenter vilket vi tyvär gjorde en kort stund.


    Det har du så rätt i! Bra skrivet! Och jag förstår din poäng.


     


     

  • Fröken Emma
    Black Coffee skrev 2011-08-14 16:19:43 följande:
    Japp - hon fick nog inte så mycket medhåll som hon väntade sig!

    Vilken pinsam människa!

    Kaffe

    Håller inte alls med dig här!! (måste vårda mitt språk annars blir man väl tillrättavisad)
    Sluta kritisera andra o jag hoppas att du mår bra att klanka ner. Kanske du har blivit nerklankad så du käner att du måste ge igen. Inte vet jag, varför man måste skriva som du annars!


    Alla är olika, har olika relationer till sina familjer mm.
    En del firar varje födelsedag med dunder o brak, andra kanske med en tulpan, och för dom kanske bröllopet är ALLT.
    Jag vet med mig att även om vi skriver att vi inte önskar oss presenter så kommer vi få mängder ändå. Sån är min släkt o vänskap. Här tar man med sig en flaska vin eller blomma när man blir bortbjuden. även om ingen fyller år eller firar nått.

    Så ja, jag skule bli väldigt förvånad om inte mina föräldrar ger oss ett 5 siffrigt belopp i bröllopspresent. antinge som smekmånadsbidrag eller festbidrag.


     


    Alla är olika, och låt så vara!

  • BlackWIngedAngel
    Jag tycker att det finns en del i TS inlägg som skulle behöva utvecklas för att vi riktigt ska förstå vad det är h*n är besviken på.

    Jag tycker ex inte att det är helt orimligt att bli besviken över om ens föräldrar uppenbart favoriserar det ena syskonet framför det andra. Det går dock inte att uppfatta av TS inlägg om det är så eller om det är halvsyskonets mamma som förväntas vara mer generös. För det är ju en helt annan femma, så att säga. Det är ju dessutom inte särskilt vettigt att utgå ifrån att halvsyskonet kommer att favoriseras innan man vet att det är så, vilket TS verkar göra.

    Jag tycker heller inte att det är otacksamt att inte alltid vara nöjd med presenten man får. Vi har en stor släkt och ibland får man presenter av människor som inte känner en så väl. Jag kan då tycka att det är jobbigt att få presenter som jag inte riktigt har förmåga att uppskatta eftersom jag inte har någon användning för dem. För min del handlar det om att jag känner mig obekväm med själva överkonsumtionen.  Hade jag fått 6500kr i presentkort på något som jag inte sysslar med (TS önskade sig kanske inte spa-behandlingar) så hade jag känt mig osäker på vad jag skulle göra med presentkortet. Då hade det varit bättre om pengarna hade gått till hjälpverksamhet, kan jag tycka. Om TS däremot tycker om att åka på spa och det bara är beloppet som h*n anser tillräckligt högt, ja då tycker jag att det är otacksamt.
  • anne på grönkulla

    Såklart får man vara besviken. Men man får hålla isär den känslan från att förvänta sig gåvor i en viss prisklass. Det kan man inte kräva.

    Men visst får man vara ledsen om man upplever att ens familjemedlemmar aktivt och alltid missunnar en det man uttryckligen önskar sig, om de alltid spenderar mer på ett syskon än på övriga, etc.

    Dock handlar det oftast (egentligen!) ganska lite om presenterna utan om känslor. Och sina känslor för detta är ens egna och som vuxen får man ta ansvar för dem själv. 

  • BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2011-08-15 10:14:50 följande:

    BlackWingedAngel, där sa du det mesta av det jag satt och tänkte!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Så bra, för det brukar du ha gjort för mig, när jag sitter och läser många andra trådar! Glad
  • passionsblomman

    För att inte glömma Anne på Grönkullas-som vanligt-sansade och genomtänkta formuleringar! Saknar dig och det "riktigt gamla gänget" en del Anne! Mera av dina inlägg tack!


     


     


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • kikki kikki

    så du menar att du kommer bli jätte sur om du inte får dom pengarna du förväntar dig att få?


    Men tänk om dom kanske skulle vilja ge er ett presestkort på 1000:- på låt oss säga duka.....skulle du inte bli glad då?


    jag tycker att många har en konstig syn på detta med pengar och vigsel. poängen är väl att man gifter sig för att visa omvärlden att man vill dela sitt liv ihop och att man älskar varandra......och jag kan säga att jag skulle aldrig ge bort så mycket pengar till något av mina barn även om jag kan.....mina pengar har jag själv jobbat ihop och jag övgör själv vad jag ska göra för dom.


    Vill man ha mer pengar så jobba då mer!


    Fröken Emma skrev 2011-08-14 17:41:03 följande:

    Håller inte alls med dig här!! (måste vårda mitt språk annars blir man väl tillrättavisad)
    Sluta kritisera andra o jag hoppas att du mår bra att klanka ner. Kanske du har blivit nerklankad så du käner att du måste ge igen. Inte vet jag, varför man måste skriva som du annars!


    Alla är olika, har olika relationer till sina familjer mm.
    En del firar varje födelsedag med dunder o brak, andra kanske med en tulpan, och för dom kanske bröllopet är ALLT.
    Jag vet med mig att även om vi skriver att vi inte önskar oss presenter så kommer vi få mängder ändå. Sån är min släkt o vänskap. Här tar man med sig en flaska vin eller blomma när man blir bortbjuden. även om ingen fyller år eller firar nått.

    Så ja, jag skule bli väldigt förvånad om inte mina föräldrar ger oss ett 5 siffrigt belopp i bröllopspresent. antinge som smekmånadsbidrag eller festbidrag.


     


    Alla är olika, och låt så vara!


  • Silketuss
    kikki kikki skrev 2011-08-19 13:07:20 följande:

    så du menar att du kommer bli jätte sur om du inte får dom pengarna du förväntar dig att få?


    Men tänk om dom kanske skulle vilja ge er ett presestkort på 1000:- på låt oss säga duka.....skulle du inte bli glad då?


    jag tycker att många har en konstig syn på detta med pengar och vigsel. poängen är väl att man gifter sig för att visa omvärlden att man vill dela sitt liv ihop och att man älskar varandra......och jag kan säga att jag skulle aldrig ge bort så mycket pengar till något av mina barn även om jag kan.....mina pengar har jag själv jobbat ihop och jag övgör själv vad jag ska göra för dom.


    Vill man ha mer pengar så jobba då mer!


    Det var verkligen otroligt bra skrivet! :o)

    Om jag märkte att mina barn krävde eller ens förväntade sig att jag skulle ge dem femsiffriga belopp i present, skulle jag bli uppriktigt ledsen och känna att jag hade misslyckats med min uppfostran. Jag har uppfostrat mina barn till att bli självständiga. De jobbar och spar själva ihop till det de vill ha. De har tex redan sagt att de inte kommer vilja ha några presenter alls, när de gifter sig. Det gör mig riktigt stolt. Faktiskt! Jag kan inte låta bli att känna att det ibland känns som att vissa gifter sig med samma tankar som en del av mina klasskompisar hade, när de konfirmerade sig...för att det är ett "bra tillfälle att få presenter".  Det var en inbördes tävlan i hur mycket kontanter och dyra presenter de fick. De skröt. Jag vet att det är olika hur man lever sina liv, och hur man vill uppfostra sina barn. Detta är enbart hur jag ser på det.
  • Bröllop201206
    och jag kan säga att jag skulle aldrig ge bort så mycket pengar till något av mina barn även om jag kan.....mina pengar har jag själv jobbat ihop och jag övgör själv vad jag ska göra för dom.

    Vill man ha mer pengar så jobba då mer!


    Jag fattar ärligt talat inte hur ni tänker! Att även om ni hade gott om pengar så skulle ni minsann inte ge ett öre till ert barn som gifter sig, bara för att. Jag är uppväxt med föräldrar som aldrig hjälpt till med vare sig körkort eller andra saker, med mottot mitt e mitt och ditt är ditt, vill du ha pengar eller göra saker, fixa ihop pengarna själv. Och jag kan säga att jag aldrig kommer att uppfostra mina barn så. Varför vill du inte hjälpa ditt barn med ett bidrag till deras bröllopsresa eller annat dom vill ha, om du nu har pengarna, jag kan ju förstå att man inte kan ge mycket pengar om man själv har det dåligt om pengar, men om man har gott om det, varför inte ge en slant?


    Min sambo är uppvuxen med att fått hjälp till körkort, bodde hemma när han studerade på universitetet, så han slapp börja sitt liv med studieskulder. och jag vet att hans föräldrar kommer att ge en bra slant, oavsett om vi önskar oss pressenter eller inte, så fungerar hans familj. Å jag tycker inte det är fel att ge en slant om man har gott om pengar själv, pengarna går ju faktiskt till dina barn, vad är det för fel med en sån investering? Nu framgår det ju inte av TS att dom önskade sig pengar till bröllopsresa eller inte, men ja, jag tycker man kan få känna sig besviken om man får presentkort på något man inte har användning för, Jag skulle inte bli glad av att få ett pressentkort på Duka när jag aldrig handlar där, då skulle ju pressentkortet inte komma till användning. Familjer är olika, och behandlar sina barn olika. jag är av den åsikten att KAN man hjälpa och bidra till sina barn oavsett hur gamla dom är så kommer jag att göra det, dom kommer ju ändå få mina pengar när jag dör, varför inte ge nu och få ta del av deras lycka? Och ja, trådstartaren hade tydligen avregistrerat sig från bt, kanske det berodde på alla era elaka kommentarer?


    Jag skulle önska att fler kunde vara trevligare i sina inlägg här på bt, tycker många går på alldeles för elakt. Nu är mitt inlägg kanske inte i det snällaste laget, men kände bara att få ut en annan sida av myntet också.

  • izredam
    Bröllop201206 skrev 2011-08-19 14:15:13 följande:

    Jag fattar ärligt talat inte hur ni tänker! Att även om ni hade gott om pengar så skulle ni minsann inte ge ett öre till ert barn som gifter sig, bara för att. Jag är uppväxt med föräldrar som aldrig hjälpt till med vare sig körkort eller andra saker, med mottot mitt e mitt och ditt är ditt, vill du ha pengar eller göra saker, fixa ihop pengarna själv. Och jag kan säga att jag aldrig kommer att uppfostra mina barn så. Varför vill du inte hjälpa ditt barn med ett bidrag till deras bröllopsresa eller annat dom vill ha, om du nu har pengarna, jag kan ju förstå att man inte kan ge mycket pengar om man själv har det dåligt om pengar, men om man har gott om det, varför inte ge en slant?


    Min sambo är uppvuxen med att fått hjälp till körkort, bodde hemma när han studerade på universitetet, så han slapp börja sitt liv med studieskulder. och jag vet att hans föräldrar kommer att ge en bra slant, oavsett om vi önskar oss pressenter eller inte, så fungerar hans familj. Å jag tycker inte det är fel att ge en slant om man har gott om pengar själv, pengarna går ju faktiskt till dina barn, vad är det för fel med en sån investering? Nu framgår det ju inte av TS att dom önskade sig pengar till bröllopsresa eller inte, men ja, jag tycker man kan få känna sig besviken om man får presentkort på något man inte har användning för, Jag skulle inte bli glad av att få ett pressentkort på Duka när jag aldrig handlar där, då skulle ju pressentkortet inte komma till användning. Familjer är olika, och behandlar sina barn olika. jag är av den åsikten att KAN man hjälpa och bidra till sina barn oavsett hur gamla dom är så kommer jag att göra det, dom kommer ju ändå få mina pengar när jag dör, varför inte ge nu och få ta del av deras lycka? Och ja, trådstartaren hade tydligen avregistrerat sig från bt, kanske det berodde på alla era elaka kommentarer?


    Jag skulle önska att fler kunde vara trevligare i sina inlägg här på bt, tycker många går på alldeles för elakt. Nu är mitt inlägg kanske inte i det snällaste laget, men kände bara att få ut en annan sida av myntet också.


    Vi har det prcis som er - jag har fått se till att skaffa pengar själv om jag har velat göra något eller så, körkortet tar jag nu när jag pluggar på högskolan - betalat med egna pengar. Medan min sambo fick allt sånt av sina föräldrar. De betalar fortfarande vår bilförsäkring (bilen står på hans mamma eftersom det blir billigare så) och sådär - studielån får han dock ta eftersom vi studerar 20 mil hemifrån.

    I alla fall - Jag tycker inte att mina föräldrar har gjort fel och vi har tillsammans kommit fram till att det i längden är bättre att redan som ung lära sig värdet av pengar och vad saker faktiskt kostar. I längden så tror jag att barnen tjänar på det - men visst, behöver de hjälp med något så skulle jag ge dem det - men man kan inte förvänta sig att få en massa pengar i present bara för det. Det är skillnad på att behöva och att vilja ha. Saker man behöver kan man få hjälp med - saker man vill ha betalar man själv.
  • kikki kikki

    Om du läser rätt så står det..... " inte så mycket pengar".....och det var ett påstående till en person som ..."minst förväntade sig ett 5 siffrigt belopp".....


    Alltså sa jag inte att jag inte kan ge bort pengar utan det gör jag och hjälper mina barn med mycket men dom ska inte mer eller mindre kräva mig på pengar


    Bröllop201206 skrev 2011-08-19 14:15:13 följande:

    Jag fattar ärligt talat inte hur ni tänker! Att även om ni hade gott om pengar så skulle ni minsann inte ge ett öre till ert barn som gifter sig, bara för att. Jag är uppväxt med föräldrar som aldrig hjälpt till med vare sig körkort eller andra saker, med mottot mitt e mitt och ditt är ditt, vill du ha pengar eller göra saker, fixa ihop pengarna själv. Och jag kan säga att jag aldrig kommer att uppfostra mina barn så. Varför vill du inte hjälpa ditt barn med ett bidrag till deras bröllopsresa eller annat dom vill ha, om du nu har pengarna, jag kan ju förstå att man inte kan ge mycket pengar om man själv har det dåligt om pengar, men om man har gott om det, varför inte ge en slant?


    Min sambo är uppvuxen med att fått hjälp till körkort, bodde hemma när han studerade på universitetet, så han slapp börja sitt liv med studieskulder. och jag vet att hans föräldrar kommer att ge en bra slant, oavsett om vi önskar oss pressenter eller inte, så fungerar hans familj. Å jag tycker inte det är fel att ge en slant om man har gott om pengar själv, pengarna går ju faktiskt till dina barn, vad är det för fel med en sån investering? Nu framgår det ju inte av TS att dom önskade sig pengar till bröllopsresa eller inte, men ja, jag tycker man kan få känna sig besviken om man får presentkort på något man inte har användning för, Jag skulle inte bli glad av att få ett pressentkort på Duka när jag aldrig handlar där, då skulle ju pressentkortet inte komma till användning. Familjer är olika, och behandlar sina barn olika. jag är av den åsikten att KAN man hjälpa och bidra till sina barn oavsett hur gamla dom är så kommer jag att göra det, dom kommer ju ändå få mina pengar när jag dör, varför inte ge nu och få ta del av deras lycka? Och ja, trådstartaren hade tydligen avregistrerat sig från bt, kanske det berodde på alla era elaka kommentarer?


    Jag skulle önska att fler kunde vara trevligare i sina inlägg här på bt, tycker många går på alldeles för elakt. Nu är mitt inlägg kanske inte i det snällaste laget, men kände bara att få ut en annan sida av myntet också.


  • kikki kikki

    Just så tycker jag med........


    Silketuss skrev 2011-08-19 13:25:41 följande:
    Det var verkligen otroligt bra skrivet! :o)

    Om jag märkte att mina barn krävde eller ens förväntade sig att jag skulle ge dem femsiffriga belopp i present, skulle jag bli uppriktigt ledsen och känna att jag hade misslyckats med min uppfostran. Jag har uppfostrat mina barn till att bli självständiga. De jobbar och spar själva ihop till det de vill ha. De har tex redan sagt att de inte kommer vilja ha några presenter alls, när de gifter sig. Det gör mig riktigt stolt. Faktiskt! Jag kan inte låta bli att känna att det ibland känns som att vissa gifter sig med samma tankar som en del av mina klasskompisar hade, när de konfirmerade sig...för att det är ett "bra tillfälle att få presenter". Det var en inbördes tävlan i hur mycket kontanter och dyra presenter de fick. De skröt. Jag vet att det är olika hur man lever sina liv, och hur man vill uppfostra sina barn. Detta är enbart hur jag ser på det.
  • Nanna

    Jag förväntar mig inte att mina föräldrar ska hjälpa oss med vårt bröllop men jag vet att de kommer göra det. Oavsett om de hjälper til med en liten summa som tusen kronor till ett 5 siffrigt så kommer jag vara glad för det. Men jag förstår vad  TS skriver. Jag hade nog också kännt ett uns besvikelse.... det måste jag erkänna. Sedan hade det stört mig mycket så hade jag nog tagit upp det med mina föräldrar men då mest i vad de tänkte med presentkortet när man önskade sig pengar. Vad tycker din man TS?

Svar på tråden Besviken.....!