• 123ost
    Äldre 7 Aug 19:56
    22520 visningar
    163 svar
    163
    22520

    Ni som tar kuvertavgift...

    Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

    Men i alla fall..

    De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

    Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

    Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

    Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

  • Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • ElinFa­lk85
    Äldre 22 Nov 14:55
    gbg2012 skrev 2011-11-22 14:16:22 följande:
    precis min tanke! =)

    Därför är det självklar att ställa upp som gäst på de stackars brudpar som inte har råd, men jag själv hade ju undrat om de hade stått där med jättedyra kläder, dyr lokal och dyr ring och sen haft kuvertavgift.

    Vår kuvertavgift är 975 kr per person och på den nivån att vi helt enkelt hade kunnat haft billigare alternativ men valde bot det och då hade jag aldrig kunnat med att ta kuvervagift(läs: vi får skylla oss själva..=)).

    Däremot kommer vi ha frivilligt bidrag till bröllopsresa istället för presenter(de som tänkt köpa något).
    men alltså ska gästerna betala 975kr per person eller?????
  • Äldre 22 Nov 15:00
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 14:55:32 följande:
    men alltså ska gästerna betala 975kr per person eller?????
    Jag tror hon menar att eftersom deras kuvertpriser är så pass höga, så hade hon aldrig kunnat ta en kuvertavgift av gästerna.
  • Ankis8­8
    Äldre 22 Nov 15:04
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 14:55:32 följande:
    men alltså ska gästerna betala 975kr per person eller?????
    Jag förstår det som att brudparet kommer betala 975 kr per gäst, och sedan önska sig pengar till bröllopsresan istället, som present.
  • aniara
    Äldre 22 Nov 15:28
    Ankis88 skrev 2011-11-22 15:04:49 följande:
    Jag förstår det som att brudparet kommer betala 975 kr per gäst, och sedan önska sig pengar till bröllopsresan istället, som present.
    Nej nej nej. Det är avgiften från restaurangen hon nämner. Vad restaurangen tar per person. Precis som daniiel skriver.
  • Äldre 22 Nov 15:39
    daniiel skrev 2011-11-22 15:00:28 följande:
    Jag tror hon menar att eftersom deras kuvertpriser är så pass höga, så hade hon aldrig kunnat ta en kuvertavgift av gästerna.
    Ankis88 skrev 2011-11-22 15:04:49 följande:
    Jag förstår det som att brudparet kommer betala 975 kr per gäst, och sedan önska sig pengar till bröllopsresan istället, som present.
    aniara skrev 2011-11-22 15:28:35 följande:
    Nej nej nej. Det är avgiften från restaurangen hon nämner. Vad restaurangen tar per person. Precis som daniiel skriver.
    Hehe fast jag och Ankis88 tänker nog precis lika och menar samma sak.

    975kr är kuvertpriset per person där de ska äta/köper maten ifrån. Det är alltså vad brudparet kommer betala per gäst, men de kommer inte ta ut det som kuvertavgift av gästerna. De kommer istället önska sig frivilliga bidrag till bröllopsresan.
  • Trivia
    Äldre 22 Nov 18:47
    daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.
  • Trivia
    Äldre 22 Nov 18:53
    daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.
    Hm...blev nått fel där i mitt förra inlägg.
    Jag tycker absolut att man får göra precis som man vill. Men uppenbarligen så är det många som tar illa vid sig av kuvertavgift. Precis som att många tar illa vid sig om man inte bjuder med respektive.
    Man är aldrig tvingad att gå på ett bröllop oavsett om det är kuvertavgift eller inte.
  • Ankis8­8
    Äldre 22 Nov 19:54
    daniiel skrev 2011-11-22 15:39:31 följande:
    Ankis88 skrev 2011-11-22 15:04:49 följande:
    Jag förstår det som att brudparet kommer betala 975 kr per gäst, och sedan önska sig pengar till bröllopsresan istället, som present.
    aniara skrev 2011-11-22 15:28:35 följande:
    Nej nej nej. Det är avgiften från restaurangen hon nämner. Vad restaurangen tar per person. Precis som daniiel skriver.
    Hehe fast jag och Ankis88 tänker nog precis lika och menar samma sak.

    975kr är kuvertpriset per person där de ska äta/köper maten ifrån. Det är alltså vad brudparet kommer betala per gäst, men de kommer inte ta ut det som kuvertavgift av gästerna. De kommer istället önska sig frivilliga bidrag till bröllopsresan.
    Precis så!
  • Äldre 22 Nov 20:51
    Trivia skrev 2011-11-22 18:53:54 följande:
    Hm...blev nått fel där i mitt förra inlägg.
    Jag tycker absolut att man får göra precis som man vill. Men uppenbarligen så är det många som tar illa vid sig av kuvertavgift. Precis som att många tar illa vid sig om man inte bjuder med respektive.
    Man är aldrig tvingad att gå på ett bröllop oavsett om det är kuvertavgift eller inte.
    Precis. Jag förstår bara inte riktigt grejen med alla dessa påhopp på de som väljer kuvertavgift, även om man skriver att ingen ska ta illa upp, så är det nog lätt att göra det när det nämns såna saker som att det är skämmigt att ta kuvertavgift, att de som tar kuvertavgift inte använder sitt sunda förnuft, att det är oförskämt osv osv. Det är inte bara i denna tråden, utan det har varit samma diskussion i X-antal trådar väldigt länge.

    Som jag skrev ovan också, så är nog i princip alla som väljer kuvertavgift väldigt medvetna om varför de gör så och vilka reaktioner de kan vänta sig av sin omgivning. Man behöver, trots att man inte tycker om det, tala illa om de som väljer kuvertavgift faktiskt.
  • Äldre 22 Nov 21:26
    daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.

    Om man har sparat ihop 100 000kr till ett bröllop och vill ha en resa för 30 000kr, ringar för 50 000kr och en klänning för 20 000kr och ändå vill ge sina vänner chansen att vara med på en middag, om vännerna vill, varför i hela friden kan man inte ha kuvertavgift då?

    Brudparet tvingar inte någon att betala, de säger inte att de måste komma, utan de ger dom chansen att om de vill och har möjlighet betala några hundra och få vara med på en middag. Helt frivilligt.

    Tar man kuvertavgift, då är man elak, ouppfostrad, girig och hemsk. Varför? Jag anser det inte vara någon självklarhet att betala för alla andra, precis som jag förväntar mig inte att de ska betala för mig på sina fester och bröllop. Hur man väljer att göra angående den saken bör ju få vara upp till paret i fråga, de vet förmodligen väldigt väl varför de väljer en sådan sak som kuvertavgift och jag tror de är väl medvetna om att vissa kanske resonerar så som flera här inne. Det är ju bara för de personerna att stanna hemma, för som sagt återigen, ingen tvingar dom till att betala ett ruttet öre faktiskt.

    Och ännu en sak återigen, vi är alla olika. Vi har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt? Allt är inte svart eller vitt.

    Det är klart att det för vissa blir lite känsligt när man pratar om pengar men det finns inte många ord som är finare än sniken för att beskriva just det och om det är åsikten ifråga varför ska man då censureras?


    Jag tycker att påhopp och personangrepp är lite väl starka att beskriva sådana uttryck.


    Jag tycker tvärtom att många som tar kuvertavgift är otroligt känsliga för att det finns personer som inte håller med om att det är den bästa lösningen.


    Angående att man vill kunna lägga en stor del av sin budget på tex ringar och klänning så tänker iaf jag som så att skulle ni valt en billigare klänning/ringar så skulle ni troligtvis haft samma middag men gästerna hade inte behövt betala kuvertavgift. På det viset känns det som att de får betala era lyxval, men det kanske är för att jag tycker att det verkar konstigt att prioritera klänningen så mycket högre än gästerna.


     

  • Äldre 22 Nov 21:41
    Sara 120707 skrev 2011-11-22 21:26:26 följande:

    Det är klart att det för vissa blir lite känsligt när man pratar om pengar men det finns inte många ord som är finare än sniken för att beskriva just det och om det är åsikten ifråga varför ska man då censureras?


    Jag tycker att påhopp och personangrepp är lite väl starka att beskriva sådana uttryck.


    Jag tycker tvärtom att många som tar kuvertavgift är otroligt känsliga för att det finns personer som inte håller med om att det är den bästa lösningen.


    Angående att man vill kunna lägga en stor del av sin budget på tex ringar och klänning så tänker iaf jag som så att skulle ni valt en billigare klänning/ringar så skulle ni troligtvis haft samma middag men gästerna hade inte behövt betala kuvertavgift. På det viset känns det som att de får betala era lyxval, men det kanske är för att jag tycker att det verkar konstigt att prioritera klänningen så mycket högre än gästerna.


     


    Nu är det ju inte mina val (vi hade ett väldigt billigt bröllop), men jag skulle inte döma någon som ville göra så. Jag tycker det är helt och hållet upp till var och en hur man väljer att göra.

    Jag tycker ju däremot inte att det är oförskämt, att man inte har något sunt förnuft, att man är elak eller att det är skämmigt att ta kuvertavgift och man behöver absolut inte tycka om kuvertavgift, inte det jag menar, utan mer bara att det finns ingen anledning att säga sådana saker om en person enbart baserat på deras val av kuvertavgift på bröllopet.

    Det kan finns otroligt många anledningar till att man väljer kuvertavgift, som man kanske inte vill dela med sig av här på fourmet, så att bli dömd bara sådär rakt av på det sättet...

    Jag nämnde inte heller orden påhopp eller personangrepp, men att säga att någon är oförskämd och saknar sunt förnuft baserat på en sådan sak, det tycker jag är att gå lite över gränsen och tillför inte heller något till någon diskussion.
  • Äldre 22 Nov 21:59

    Ursäkta att jag skrev ni det var inte meningen, menade generellt.


    Naturligtvis finns det omständigheter kring alla bröllopssituationer, men därför tycker jag också att det blir ganska självklart att om någon använder ordet girig eller sniken så är det angående bröllopet man menar eftersom det endast är det man vet någonting om.


    Och om det är den åsikten man har varför skulle man då inte få uttrycka den?


    " Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt?"


    Är girigt något väldigt elakt att säga? Har man då inte rätt till den åsikten? Får man bara ha 'klappa på ryggen' åsikter?


    Och om man nu har en massa anledningar till att man har kuvertavgift men inte vill berätta dem så kanske man inte ska börja disskutera i ett forum om man inte är beredd att motivera .


    Om man går igenom tråden så verkar många vara överens om att i de fallen kuvertavgift är enda möjligheten att fira så är det okej.


     


     

  • gbg201­2
    Äldre 26 Dec 19:38
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 14:55:32 följande:
    men alltså ska gästerna betala 975kr per person eller?????
    Nej verkligen inte!! Det jag menade som många skriver här att vi betalar för gästerna själva och önskar frivilligt bidrag till bröllopsresa. Har vi så dyr kuvertavgift kan vi helt enkelt inte med att ta betalt av gästerna, det var så jag menade. =)
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...