• daniiel

    Ni som tar kuvertavgift...

    Detta med kuvertavgift är ju något som kan diskuteras i evigheter och tyvärr blir det ofta väldigt hetska diskussioner kring detta. Väldigt tråkigt tycker jag. Man borde kunna acceptera att alla väljer olika, att man har olika förutsättningar och olika erfarenheter kring detta.

    Vill man inte ha kuvertavgift, så behöver man inte det. Vill man inte gå på ett kuvertbröllop, så är det bara att stanna hemma. De flesta som tar ut en kuvertavgift har ju dock oftast god anledning till det och jag tycker det är väldigt tråkigt om deras nära och kära inte kan ha förståelse för det. Att någon annan, utomstående, tycker till i frågan må så vara, det berör ju inte brudparet faktiskt. Det enda är väl att det kan bli lite tråkig stämning i tex sådana här trådar.

    Personligen skulle jag gladeligen betala några hundra för att gå på en väns eller familjemedlems bröllop. Betyder den summan att jag får vara med och fira och dela deras stora dag, så är det något jag väldigt gärna bidrar med, trots att jag inte har någon stor inkomst alls själv.

    Dock kan jag tycka att man inte bör ha frack-bröllop, be om andra presenter eller ta ut en kuvertavgift som går till annat än själva maten, men tvivlar starkt på att just någon gör det.

  • daniiel

    Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

    Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

    Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

    Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är helt okej.

  • daniiel
    Trivia skrev 2011-10-22 22:23:23 följande:
    Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...
    Precis, därför köper inte riktigt jag argumentet att det skulle bli dyrare för gästerna att gå på ett bröllop med kuvertavgift än ett "vanligt" bröllop.
  • daniiel

    Självklart väljer man själv att ha en fest och gästerna väljer själva om de vill komma eller inte. Vi erbjöd våra vänner, familjer och vår släkt att dela bröllopsfesten med oss och de valde att göra det.

    Återigen, INGEN tvingar någon att ta en kuvertavgift eller att gå på ett sådant bröllop. Jag föreslår att denna diskussionen läggs ned nu, innan det går överstyr (vilket det lätt gör) och bara kommer överens om att vi inte är och inte kommer bli överens i denna frågan.

  • daniiel
    Fröken Emma skrev 2011-10-24 22:58:42 följande:

    Vad jag inte förstår är varför man väljer att gifta sig om man igentligen inte har råd?!!

    Vad är det som är så förbannat bråttom?!
    Vare sig man ska ha 100 gäster för en liten summa eller 30 st på en lyxresturang så ska man mätta munnen efter plånboken.


    Jag väljer att ha 70-75 gäster på en budget på 75 000 kr.
    Hade jag inte kunnat ha alla gäster hade jag väntat ett år till!!
    Ska det vara så svårt att förstå?


    Du kan väl ändå inte vara så.... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir helt stum av människor som resonerar som du faktiskt. Otroligt tråkigt att man inte kan tänka "outside the box" och acceptera att allt, som sagt, inte är svart eller vitt.

    Jag förstår verkligen inte hur du kan bli så upprörd över att någon annan väljer kuvertavgift på sitt bröllop och hur du bara helt kallt kan tycka att man ska skjuta på bröllopet tills man har råd att bjuda alla på allt, även om gästerna mer än gärna är med och betalar.

    Det finns vissa som inte har möjlighet att spara, de finns dom som sparat i flera, flera år, men som råkar ut för något oförutsett och måste plocka från bröllopskontot till det. Vem säger att de inte ska få gifta sig? Eller rättare sagt, ha bröllopsfest. Om deras gäster vill betala in en kuvertavgift för att hjälpa brudparet att fira, hur kan det vara fel?

    Vissa får stora summor pengar av sina föräldrar till bröllopet, andra sparar, några vinner pengar eller lånar pengar, andra tar kuvertavgift eller önskar sig en valfri summa i bröllopspresent. Det finns många sätt att finansiera ett helt bröllop.

    Att man har ett eget val och att alla gör olika, har olika förutsättningar, ska det vara så svårt att förstå?
  • daniiel
    Daludd skrev 2011-10-27 16:47:51 följande:
    Jag förstår principen, men samtidigt är ju syftet (i min värld i alla fall) att de ska få en inbjudan överhuvudtaget - alltså annars får de ingen inbjudan alls, eftersom man av olika anledningar inte har råd att då bjuda in dem på något. Jag tycker inte heller att kuvert ska täcka maten och drycken helt, i alla fall inte om det är dyrt. Men vi väljer kuvertavgift för att våra vänner ska kunna vara med alls. Jag hade såklart gärna haft pengar nog att bjuda dem, men det har jag inte - alltså är detta bästa lösningen. Och det handlar inte om att förvänta sig några pengar utan om att ge dem möjligheten att delta. Alternativet är som sagt att inte delta alls, i detta fall får de välja - har de möjlighet att betala 200 kronor för att vara med, eller vill de avstå? I andra fallet säger jag till dem att tyvärr får du inte komma för att jag inte har råd.
    Självklart kan man tacka nej, och då blir ju resultatet detsamma som om vi hade valt att inte ha kuvertavgift.

    Jag köper argumenten mot, men tycker det är konstigt att man ser det som oförskämt att göra så här för att vännerna som vill vara med ska ha en möjlighet att vara med. I vårt fall hamnar kuvertet egentligen per person på kanske 575 kronor eller liknande, vi frågar om gästerna har möjlighet att betala 200. Det är 10 nära vänner var per person utöver familjen, och vi vill FRÅGA dom om dom vill delta. Om dom inte kan eller vill det förstår vi det, men hade vi inte frågat alls tror jag att de flesta hade tyckt att det var "värre".

    Där kommer oftast argumentet - men gift er inte då! Och det hatar jag verkligen för människor ska inte lägga sig i när man väljer att gifta sig. I vårt fall MÅSTE vi t.ex. vara gifta innan vi får barn av massa anledningar som jag inte orkar gå in på men som de flesta lesbiska par förstår direkt (barn och juridik osv) och i vårt fall blir alltså ditt resonemang lite som så att antingen är vi oförskämda och frågar om gästerna har möjlighet att hjälpa till OM DE VILL vara med, eller så bjuder vi dem inte eller så är vi dumma som gifter oss.

    pest, kolera eller pest liksom :/ 
    Jag kunde inte hålla med mer. Jag förstår verkligen inte resonemanget med att det skulle vara mer oförskämt att inte bjuda in sina vänner än att ge dom valet att vara med mot en mindre summa. Precis som du skriver, det är ingen som tvingar någon att betala, utan man erbjuder dom att vara med och fira mot en kuvertavgift. Sedan är det ju upp till gästerna hur de väljer att göra.

    Personligen hade jag blivit väldigt ledsen om jag inte skulle bli inbjuden till en väns bröllop enbart för att de inte hade råd att bjuda in mig. Då hade jag gladeligen, mer än gärna, betalat en kuvertavgift och fått vara med :)
  • daniiel
    Sara 120707 skrev 2011-10-27 19:41:29 följande:

    Jag tycker en kuvertavgift där det verkligen handlar om att man har inte råd att bjuda folk annars känns helt okej.


    MEN jag upplever att så är inte alltid fallet.


    Jag upplever att många först bestämmer konceptet de vill ha tex middag på restaurang sedan räknar ut vad det kostar. Därefter hur många de kan bjuda in och sedan bestämmer sig för att ta kuvertavgift för att kunna bjuda fler.


    Jag vill helt enkelt lägga in mitt argument att jag inte alltid tycker att det är så osjälviskt som flera får det att låta. Kuvertavgiften är inte bara till för att låta vännerna vara med och fira, vilket de säkert varit glada att göra med ett knytkalas eller tebröllop med hembakade kakor etc. utan att konceptet är viktigare än vännerna för er.


    Varför inte utgå ifrån hur många man vill bjuda och sedan anpassa ett koncept utefter det. Om man sedan trots allt skulle behöva en kuvertavgift så lär den inte hamna på mer än max en 100 lapp för att täcka ett halvt kuvert.


    Man måste faktiskt inte ha trerätters middag bara för att fira. Men påstår ni allvarligt att det inte finns någon möjlighet att fixa någon sorts mat i stockholm för mindre än 575 kr/kuvert?


    Det sammanfattar nog vad som irriterar mig med kuvertavgift. Hoppas det blev tillräckligt tydligt.


    Alla bor vi inte i Sthlm och alla har vi inte samma möjligheter, förutsättningar osv som andra. Det är så otroligt olika.
  • daniiel
    izredam skrev 2011-10-29 10:38:30 följande:
    Nu kan jag ju bara prata för mig själv - men om jag hade gått på ett bröllop med kuvertavgift där man har fått höra att det är maten man betalar för (delvis eller helt) - så hade jag inte känt när jag kom dit att "jaha, nu har brudparet minsann tagit betalt för maten, men favours, godisbuffé och fri bar hade de minsann råd att bjuda på" - utan jag hade snarare känt att det var trevligt att man fick så mycket mer för pengarna. Och säg en favour, den kostar kanske 5kr/person - det är ingenting som hade kunnat spara in en hel kuvertavgift.. Men alla är vi olika, och vi velar fortfarande mellan kuveravgift eller inte kuveravgift..
    Håller med!
  • daniiel
    Hanna05 skrev 2011-10-30 23:03:43 följande:
    300 kr är inte mycket. Oftast ger man ju inte en present under 500 kr...

    Nu vet jag inte exakt pris då jag inte har min budget lista här, och det är inte mer än hälften av matkostnaden. Kuvertavgiften täcker varmrätt+förätt... inte tårta, inte efterätt, inte vickning osv ...

    Men alla tycker vi olika. Jag tycker iaf att kuvertavgift är bra och nu lämnar jag denna tråd! :)
    Vi hade en kuvertavgift på över 300kr/person (barn gratis) och hade arbetslösa, studenter, ensamstående föräldrar, pensionärer och miljonärer osv bland våra gäster och ingen klagade över att kuvertavgiften var hög. Tvärtom så sa de flesta att vi hade ju kunnat ta lite mer och liknande.

    Jag tror inte era vänner och familj/släkt kommer tycka det är så fruktansvärt mycket pengar och det är ju trots allt vad de tycker som spelar någon roll, inte kuvertavgiftsmotståndare på BT. Ni känner nog era gäster och vad som kan passa er och dom bättre än vad människor här inne gör.
  • daniiel

    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.

    Om man har sparat ihop 100 000kr till ett bröllop och vill ha en resa för 30 000kr, ringar för 50 000kr och en klänning för 20 000kr och ändå vill ge sina vänner chansen att vara med på en middag, om vännerna vill, varför i hela friden kan man inte ha kuvertavgift då?

    Brudparet tvingar inte någon att betala, de säger inte att de måste komma, utan de ger dom chansen att om de vill och har möjlighet betala några hundra och få vara med på en middag. Helt frivilligt.

    Tar man kuvertavgift, då är man elak, ouppfostrad, girig och hemsk. Varför? Jag anser det inte vara någon självklarhet att betala för alla andra, precis som jag förväntar mig inte att de ska betala för mig på sina fester och bröllop. Hur man väljer att göra angående den saken bör ju få vara upp till paret i fråga, de vet förmodligen väldigt väl varför de väljer en sådan sak som kuvertavgift och jag tror de är väl medvetna om att vissa kanske resonerar så som flera här inne. Det är ju bara för de personerna att stanna hemma, för som sagt återigen, ingen tvingar dom till att betala ett ruttet öre faktiskt.

    Och ännu en sak återigen, vi är alla olika. Vi har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Varför börja kalla andra för elaka och dumma saker, bara för att de väljer att göra på ett annat sätt? Allt är inte svart eller vitt.

  • daniiel
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 14:55:32 följande:
    men alltså ska gästerna betala 975kr per person eller?????
    Jag tror hon menar att eftersom deras kuvertpriser är så pass höga, så hade hon aldrig kunnat ta en kuvertavgift av gästerna.
  • daniiel
    daniiel skrev 2011-11-22 15:00:28 följande:
    Jag tror hon menar att eftersom deras kuvertpriser är så pass höga, så hade hon aldrig kunnat ta en kuvertavgift av gästerna.
    Ankis88 skrev 2011-11-22 15:04:49 följande:
    Jag förstår det som att brudparet kommer betala 975 kr per gäst, och sedan önska sig pengar till bröllopsresan istället, som present.
    aniara skrev 2011-11-22 15:28:35 följande:
    Nej nej nej. Det är avgiften från restaurangen hon nämner. Vad restaurangen tar per person. Precis som daniiel skriver.
    Hehe fast jag och Ankis88 tänker nog precis lika och menar samma sak.

    975kr är kuvertpriset per person där de ska äta/köper maten ifrån. Det är alltså vad brudparet kommer betala per gäst, men de kommer inte ta ut det som kuvertavgift av gästerna. De kommer istället önska sig frivilliga bidrag till bröllopsresan.
  • daniiel
    Trivia skrev 2011-11-22 18:53:54 följande:
    Hm...blev nått fel där i mitt förra inlägg.
    Jag tycker absolut att man får göra precis som man vill. Men uppenbarligen så är det många som tar illa vid sig av kuvertavgift. Precis som att många tar illa vid sig om man inte bjuder med respektive.
    Man är aldrig tvingad att gå på ett bröllop oavsett om det är kuvertavgift eller inte.
    Precis. Jag förstår bara inte riktigt grejen med alla dessa påhopp på de som väljer kuvertavgift, även om man skriver att ingen ska ta illa upp, så är det nog lätt att göra det när det nämns såna saker som att det är skämmigt att ta kuvertavgift, att de som tar kuvertavgift inte använder sitt sunda förnuft, att det är oförskämt osv osv. Det är inte bara i denna tråden, utan det har varit samma diskussion i X-antal trådar väldigt länge.

    Som jag skrev ovan också, så är nog i princip alla som väljer kuvertavgift väldigt medvetna om varför de gör så och vilka reaktioner de kan vänta sig av sin omgivning. Man behöver, trots att man inte tycker om det, tala illa om de som väljer kuvertavgift faktiskt.
  • daniiel
    Sara 120707 skrev 2011-11-22 21:26:26 följande:

    Det är klart att det för vissa blir lite känsligt när man pratar om pengar men det finns inte många ord som är finare än sniken för att beskriva just det och om det är åsikten ifråga varför ska man då censureras?


    Jag tycker att påhopp och personangrepp är lite väl starka att beskriva sådana uttryck.


    Jag tycker tvärtom att många som tar kuvertavgift är otroligt känsliga för att det finns personer som inte håller med om att det är den bästa lösningen.


    Angående att man vill kunna lägga en stor del av sin budget på tex ringar och klänning så tänker iaf jag som så att skulle ni valt en billigare klänning/ringar så skulle ni troligtvis haft samma middag men gästerna hade inte behövt betala kuvertavgift. På det viset känns det som att de får betala era lyxval, men det kanske är för att jag tycker att det verkar konstigt att prioritera klänningen så mycket högre än gästerna.


     


    Nu är det ju inte mina val (vi hade ett väldigt billigt bröllop), men jag skulle inte döma någon som ville göra så. Jag tycker det är helt och hållet upp till var och en hur man väljer att göra.

    Jag tycker ju däremot inte att det är oförskämt, att man inte har något sunt förnuft, att man är elak eller att det är skämmigt att ta kuvertavgift och man behöver absolut inte tycka om kuvertavgift, inte det jag menar, utan mer bara att det finns ingen anledning att säga sådana saker om en person enbart baserat på deras val av kuvertavgift på bröllopet.

    Det kan finns otroligt många anledningar till att man väljer kuvertavgift, som man kanske inte vill dela med sig av här på fourmet, så att bli dömd bara sådär rakt av på det sättet...

    Jag nämnde inte heller orden påhopp eller personangrepp, men att säga att någon är oförskämd och saknar sunt förnuft baserat på en sådan sak, det tycker jag är att gå lite över gränsen och tillför inte heller något till någon diskussion.
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...