• 123ost

    Ni som tar kuvertavgift...

    Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

    Men i alla fall..

    De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

    Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

    Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

    Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

  • Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • daniiel
    Daludd skrev 2011-10-27 16:47:51 följande:
    Jag förstår principen, men samtidigt är ju syftet (i min värld i alla fall) att de ska få en inbjudan överhuvudtaget - alltså annars får de ingen inbjudan alls, eftersom man av olika anledningar inte har råd att då bjuda in dem på något. Jag tycker inte heller att kuvert ska täcka maten och drycken helt, i alla fall inte om det är dyrt. Men vi väljer kuvertavgift för att våra vänner ska kunna vara med alls. Jag hade såklart gärna haft pengar nog att bjuda dem, men det har jag inte - alltså är detta bästa lösningen. Och det handlar inte om att förvänta sig några pengar utan om att ge dem möjligheten att delta. Alternativet är som sagt att inte delta alls, i detta fall får de välja - har de möjlighet att betala 200 kronor för att vara med, eller vill de avstå? I andra fallet säger jag till dem att tyvärr får du inte komma för att jag inte har råd.
    Självklart kan man tacka nej, och då blir ju resultatet detsamma som om vi hade valt att inte ha kuvertavgift.

    Jag köper argumenten mot, men tycker det är konstigt att man ser det som oförskämt att göra så här för att vännerna som vill vara med ska ha en möjlighet att vara med. I vårt fall hamnar kuvertet egentligen per person på kanske 575 kronor eller liknande, vi frågar om gästerna har möjlighet att betala 200. Det är 10 nära vänner var per person utöver familjen, och vi vill FRÅGA dom om dom vill delta. Om dom inte kan eller vill det förstår vi det, men hade vi inte frågat alls tror jag att de flesta hade tyckt att det var "värre".

    Där kommer oftast argumentet - men gift er inte då! Och det hatar jag verkligen för människor ska inte lägga sig i när man väljer att gifta sig. I vårt fall MÅSTE vi t.ex. vara gifta innan vi får barn av massa anledningar som jag inte orkar gå in på men som de flesta lesbiska par förstår direkt (barn och juridik osv) och i vårt fall blir alltså ditt resonemang lite som så att antingen är vi oförskämda och frågar om gästerna har möjlighet att hjälpa till OM DE VILL vara med, eller så bjuder vi dem inte eller så är vi dumma som gifter oss.

    pest, kolera eller pest liksom :/ 
    Jag kunde inte hålla med mer. Jag förstår verkligen inte resonemanget med att det skulle vara mer oförskämt att inte bjuda in sina vänner än att ge dom valet att vara med mot en mindre summa. Precis som du skriver, det är ingen som tvingar någon att betala, utan man erbjuder dom att vara med och fira mot en kuvertavgift. Sedan är det ju upp till gästerna hur de väljer att göra.

    Personligen hade jag blivit väldigt ledsen om jag inte skulle bli inbjuden till en väns bröllop enbart för att de inte hade råd att bjuda in mig. Då hade jag gladeligen, mer än gärna, betalat en kuvertavgift och fått vara med :)
  • Sara 120707

    Jag tycker en kuvertavgift där det verkligen handlar om att man har inte råd att bjuda folk annars känns helt okej.


    MEN jag upplever att så är inte alltid fallet.


    Jag upplever att många först bestämmer konceptet de vill ha tex middag på restaurang sedan räknar ut vad det kostar. Därefter hur många de kan bjuda in och sedan bestämmer sig för att ta kuvertavgift för att kunna bjuda fler.


    Jag vill helt enkelt lägga in mitt argument att jag inte alltid tycker att det är så osjälviskt som flera får det att låta. Kuvertavgiften är inte bara till för att låta vännerna vara med och fira, vilket de säkert varit glada att göra med ett knytkalas eller tebröllop med hembakade kakor etc. utan att konceptet är viktigare än vännerna för er.


    Varför inte utgå ifrån hur många man vill bjuda och sedan anpassa ett koncept utefter det. Om man sedan trots allt skulle behöva en kuvertavgift så lär den inte hamna på mer än max en 100 lapp för att täcka ett halvt kuvert.


    Man måste faktiskt inte ha trerätters middag bara för att fira. Men påstår ni allvarligt att det inte finns någon möjlighet att fixa någon sorts mat i stockholm för mindre än 575 kr/kuvert?


    Det sammanfattar nog vad som irriterar mig med kuvertavgift. Hoppas det blev tillräckligt tydligt.

  • daniiel
    Sara 120707 skrev 2011-10-27 19:41:29 följande:

    Jag tycker en kuvertavgift där det verkligen handlar om att man har inte råd att bjuda folk annars känns helt okej.


    MEN jag upplever att så är inte alltid fallet.


    Jag upplever att många först bestämmer konceptet de vill ha tex middag på restaurang sedan räknar ut vad det kostar. Därefter hur många de kan bjuda in och sedan bestämmer sig för att ta kuvertavgift för att kunna bjuda fler.


    Jag vill helt enkelt lägga in mitt argument att jag inte alltid tycker att det är så osjälviskt som flera får det att låta. Kuvertavgiften är inte bara till för att låta vännerna vara med och fira, vilket de säkert varit glada att göra med ett knytkalas eller tebröllop med hembakade kakor etc. utan att konceptet är viktigare än vännerna för er.


    Varför inte utgå ifrån hur många man vill bjuda och sedan anpassa ett koncept utefter det. Om man sedan trots allt skulle behöva en kuvertavgift så lär den inte hamna på mer än max en 100 lapp för att täcka ett halvt kuvert.


    Man måste faktiskt inte ha trerätters middag bara för att fira. Men påstår ni allvarligt att det inte finns någon möjlighet att fixa någon sorts mat i stockholm för mindre än 575 kr/kuvert?


    Det sammanfattar nog vad som irriterar mig med kuvertavgift. Hoppas det blev tillräckligt tydligt.


    Alla bor vi inte i Sthlm och alla har vi inte samma möjligheter, förutsättningar osv som andra. Det är så otroligt olika.
  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2011-10-27 19:41:29 följande:

    Jag tycker en kuvertavgift där det verkligen handlar om att man har inte råd att bjuda folk annars känns helt okej.


    MEN jag upplever att så är inte alltid fallet.


    Jag upplever att många först bestämmer konceptet de vill ha tex middag på restaurang sedan räknar ut vad det kostar. Därefter hur många de kan bjuda in och sedan bestämmer sig för att ta kuvertavgift för att kunna bjuda fler.


    Jag vill helt enkelt lägga in mitt argument att jag inte alltid tycker att det är så osjälviskt som flera får det att låta. Kuvertavgiften är inte bara till för att låta vännerna vara med och fira, vilket de säkert varit glada att göra med ett knytkalas eller tebröllop med hembakade kakor etc. utan att konceptet är viktigare än vännerna för er.


    Varför inte utgå ifrån hur många man vill bjuda och sedan anpassa ett koncept utefter det. Om man sedan trots allt skulle behöva en kuvertavgift så lär den inte hamna på mer än max en 100 lapp för att täcka ett halvt kuvert.


    Man måste faktiskt inte ha trerätters middag bara för att fira. Men påstår ni allvarligt att det inte finns någon möjlighet att fixa någon sorts mat i stockholm för mindre än 575 kr/kuvert?


    Det sammanfattar nog vad som irriterar mig med kuvertavgift. Hoppas det blev tillräckligt tydligt.


    Jag letar efter en lokal dit det enkelt går att ta sig med kollektivtrafik för alla, eftersom alla inte har bil och jag vill inte heller att man ska behöva ta taxi för det kostar ju också. Så inte byte med buss o hej o hå i festkläder i oktober - man måste kunna åka spårvagn dit.
    Jag har hittat två alternativ som jag ska gå vidare med, där det handlar om buffé i en lokal där det finns personal, där lokalhyran inte är skyhög, där maten verkar god och där det finns rätt mycket olika saker på. Tyvärr är det alltid italiensk buffé som är billigast och min framtida fru är glutenallergiker - pasta och bröd går bort med en gång och det är faktiskt skitsvårt att hitta nåt som inte blir "specialkost" för då blir det bara ännu dyrare. Har man buffé är det svårt om vissa grejer är glutenfria därför att folk blandar och har sig hej vilt med skedar och annat. Det jag ska kolla är om man kan köpa bara specialmat till henne t.ex. med glutenfria alternativ. Sen har vi dock några fler glutenallergiker så det vore kanske bättre att bara ha buffén glutenfri.

    När jag sa 575 så var dryck inräknat, vilket vi dock tänkte bjuda på så frikostigt vi kan. Jag har hittat ett ställe för 425 kr PP och ett som jag vet mindre om (men har höga förhoppningar om) som kostar 295 kr PP (hoppas på detta såklart!). Att hitta ett ställe där man får ta med egen dryck osv är ganska svårt, de fattar ju att det inte är lika lönsamt. Det är från det priset vi tänkte oss hälften, alltså 200 kr i första fallet, eller 150 kronor i andra fallet då. Drycken räknar vi inte in i det. Dessa platser går att ta sig till och från, från kyrkan och sen hemmåt efter festen, för alla gäster.
    Jag har tittat på en lokal LÅNGT ut, så långt ut det GÅR att ta sig med spårvagn åt ett håll, i en liten skithåla rent ut sagt, där priset ändå ligger på 700 förbannade kronor per person! Det är verkligen svårt att hitta något som "duger". På andra ställen är det billigt per person men så smygs det in kostnader för varenda liten grej - högtalare hit och dit. De två jag hittat är allt man behöver, alltså högtalare, en mikrofon, stol o bodar o dukar o tallrikar att äta på. Man kan ju plocka in höstlöv att duka borden med själv kanske. Min klänning kommer kosta 200 kronor, brudbukett kommer jag antagligen inte ens ha, hår och smink är inget som vi  kan lägga pengar på. Men vi vill att gästerna ska få trevlig mat annars är det inte kul att vara på bröllopet. Jag har själv varit på ett där maten var rent äcklig och festen blev också därefter, det var ju inte roligt liksom. 

    Det lyxiga vi då har är i sådana fall att någon dukar och någon städar och diskar. Lokalhyra tillkommer ibland, ibland inte, men den är inte tänkt att ingå så det får man räkna bort. IBland beroer det på antal gäster om det tillkommer avgift eller inte och i de flesta fall är vi tillräckligt många i bara familjen (40st) även om alla vänner tackar nej.

    Om jag kan lyckas hitta ett sånt ställe där det blir okej (alt. 2 känns okej, 150 kronor liksom)  så känns det roligare för ALLA att lösa det med kuvertavgift på 150kronor än att 1. Ingen får komma eller 2. Vi käkar pastasallad i en källarlokal i en förort de får åka taxi till. För mig känns inte detta som så fruktansvärt på något sätt, det handlar inte alls om att unna sig massa lyx på andras bekostnad, utan om att om de hjälper till på detta sätt så att vi kan vara alla så får alla en trevlig upplevelse. Jag hade t.ex. på det där bröllopet med smaklös potatisgratäng och prinskorv och köttbullar mitt i sommaren, hellre gett dem en kuvertavgift i förväg så att de kunde få lite bättre mat, än att få gå till johanssons och få en lista på det som var okej för brudparet att man köpte till dem, där allt det "billigare" var taget sedan dag ett och man kunde välja på svindyr kristallskål nummer 1 eller nummer 2. 
  • Sara 120707

    Jag upprepar:


    Där det verkligen inte går att få ihop på annat sätt tycker jag att kuvertavgift är OKEJ!


    Men att säga att det generellt är för att kunna fira med alla... Bröllopsfirande behöver inte vara middag.


    Jag har inget emot att ni har kuvertavgift men jag reagerar på att ni argumenterar för det med att det viktigaste för er är att kunna fira med alla när ni har andra prioriteringar som tydligen står högre.


    Vi har faktiskt bestämmt oss för att välja bort tre rätters middagen vi egentligen tänkt oss för att kunna bjuda alla och jag tror att alla kommer att vara lika glada för vår skull för det.

  • Sara 120707

    Anledningen att jag tog dstockholm är att jag tror det är ett av de dyrare ställena. Själv bor jag i en mindre ort.

  • Daludd

    Jag håller med!  Jag prioriterar att maten ska vara GOD, för annars är festen tråkig. Så det är väl det då - att maten är god är en prioritet, men jag menar att alla firar med oss är en lika hög prioritet - jag antar bara att alla firar med oss men med trist mat är något jag inte vill, då vill jag hellre fira med bara familjen och med god mat.
    Så det är sant, det finns nåt som slår högre. 

    För mig är god mat = kul fest! Som sagt, bröllopet med den mkt billiga, mkt äckliga maten var inte roligt.
    är maten trist kan man lika gärna strunta i middagen o festen i min värld :) Det beror kanske på att jag tycker att alkoholen och gifts och godisbufféer och allt sånt är menlöst, för mig är det en trevlig middag med fina tal som är grejen...

    150 x 66 är ju rätt mycket pengar.

    Håller med om att det finns massa bröllop med kuvertavgift med vräkigare o värre och dyrare grejer och det tycker inte jag heller är okej, så jag försöker inte generellt säga att det är för att alla ska kunna vara med alla gånger, jag försöker säga att det inte alltid är så att man är snål eller sniken ;) Det finns faktiskt ädlare motiv bakom än "jag vill ha oxfilé!) men det märker man också på arrangemanget och avgiften som gäst skulle jag tro. 
     

  • Daludd

    Men när jag frågar folk om min tanke om t.ex. 150 kronor säger dem nåt så hemskt som att vi ska låna 10.000 av någon istället - och be om bidrag till bröllopsresan - FÖR DÅ FÅR NI MER PENGAR.

    Jag smäller av. Där har man ju en jävligt ful anledning till att inte har kuvertavgift. 

  • Sara 120707

    Trevligt att höra att jag inte är helt ute och cyklar


    =)


    Jag vill bara förtydliga att jag inte menar att hoppa på någon, jag känner inte er vill bara kommentera det allmäna fenomenet med kuvertavgift.


     

  • Annixa

    Daludd: Har ni kollat vad det kostar att caitra (el hur det stavas) maten? ska vi hyra en resturang så skulle våran kuvertavgift sluta runt 900kr per person, det är ju hutlöst. Så vi hyr en lokal, caitra maten, sen har jag anställt en av min vänninas dotter och hennes tjej kompisar som ska servera dryck å diska undan.
    Men maten som vi caitrar kostar ca300kr per person. å det är BARA maten vi tar betalt för inget annat så nån här missförstår=), för vi vill verkligen inte "tjäna" på vårat bröllop, Vi kommer göra allt för att kunna bjuda så mkt som möjligt. Men jag tycker det är bra att fler å fler faktiskt tar kuvertavgift.

    Vi har på tok för stor släkt å många vänner så vi har svårt att dra gränsen, många skulle bli så ledsna om dom inte fick komma.

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...