• Brud01­1
    Äldre 17 May 21:59
    9589 visningar
    27 svar
    27
    9589

    Min tärna vill byta klänning efter vigseln?

    Alltså nu har det blivit konstig stämning mellan min syster och mig sedan hon frågade om hon kunde byta klänning på festen efter vigseln... hon ska alltså bara ha den i kyrkan, typ en timme och sen byta. Är det bara jag som tycker att det är konstigt? aldrig hört talas om det förut. blir också lite besviken eftersom jag köpt klänningen och vi har varit överens om den hela tiden. känns väldigt onödigt att jag köpte den isåfall? det är en jättefin, enkel, rak balaktig klänning i tubmodell så inget utstickande eller så heller.

    Reflektioner?  Överdriver jag?

  • Svar på tråden Min tärna vill byta klänning efter vigseln?
  • Emblas Mamma
    Äldre 18 May 07:22
    #11

    Jag skulle bli riktigt sur,
    i och med att jag lagt ut riktigt dyra pngar  klänningarna, och massa jobb med att hitta någon som syr upp dom osv.
    Skulle dom bara ha den en halvtimme i kyrkan så skulle allt vara förgäves.
    Om jag hade vetat det så hade jag inte ansträngt mig så utan dom fick ha vad dom ville!

    Alltså överreagerar du inte. Du har betalt klänningarna och ni har kommit överrens om det innan.
    Hade hon kunnat sagt det tidigare så hade du inte behövt köpa någon klänning.
    Tycker att du ska lämna tillbaka tärnklänningarna om det går - för vem vill lägga ner en massa pengar på något som ändå inte kommer användas?
    Hade varit en helt annan femma om tärnan sagt från början att hon inte ville ha klänningen sen eller om hon hade köpt en själv.
    Men nu har du betalt. That's it.


  • Äldre 18 May 07:45
    #12

    Visst hade jag blivit lite stött, eftersom hon indirekt kritiserar min smak. Men tänkt också på att hon faktiskt frågade och inte bara gjorde. Är det verkligen värt att sura över? Vad gör det om hundra år att bytte klänning? Ni bli ju gifta ändå


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Fairyt­ail
    Äldre 18 May 07:54
    #13

    Jag tycker nog du ska stå på dig eller byta tärna. Jag tycker inte hon ska byta.
    Det är DITT bröllop. Jag hade blivit jättebesviken om någon helt plötsligt ska byta.
    Om hon varit med och bestämt klänning så tycker jag att hon får stå för det.
    Jag tycker inte att du överreagerar. Och över uppklädd ska väl bruföljet vara. Det ska väl synas vem som gift sig och vilka som varit brudföljet. Eller???
    Prata med din syster och tala om för henne att du är besviken. Och hur du vill ha det. Det är ingen annan som kan eller ska bestämma för DITT bröllop. Det är ju något som du ska ha minnen från hela livet.

    Jag har  gift mig två gånger och på mitt första bröllop hade jag en vän som tärna och hon gick sonika in till en butik visade en bild på min brudklänning och sydde upp sin klänning så den såg ut som min brudklänning.
    Jag litade på henne och såg klänningen på mitt bröllop. Blev superbesviken då hon såg ut som mig men med grön klänning.  Det gör jag aldrig om.

    Så stå på dig. En vettig förklaring varför och att hon ska ha klänningen på sig. Det är ju faktiskt något fint att få vara tärna på någons bröllop och har man fått vara med och välja klänning så tycker jag man ska ha den.

  • Mirjam­i
    Äldre 18 May 08:25
    #14

    Mina tärnor har köpt sina egna klänningar. Jag sa åt dem att jag bara önskar att klänningarna är ljusa och ungefär knälånga, sen får de hårblommor eller midjeband i temafärgerna för att matcha in i brudföljet. Jag ville att de skulle ta klänningar de kände sig bekväma i och som de kan använda i framtiden, på krogen eller vid andra fester. Jag bad dem även att inte låta klänningarna vara för utmanande bara. De fick sedan prata ihop sig och valde i slutändan två liknande klänningar i samma färger men med lite olika snitt, så de är inte helt identiska. Ena ska köpa ny nu då hon är gravid och klänningen nog blir lite VÄL kort när magen växer, ha ha :)

    Men så ansåg jag vara den bästa lösningen för oss, för då de känner sig bekväma kan de ha klänningarna hela kvällen.

    Om din syster känner sig överklädd kanske hon iaf kan fota med dig och ha klänningen i kyrkan och vid middagen men till dansen byta om. Det är väl en bra kompromiss? Då kan hon dansa utan hinder men har haft klänningen under övriga dagen.

  • Brud01­1
    Äldre 18 May 17:08
    #15

    Tack för alla svar igen :)

    Nae en del av mig instämmer helt med att man blir besviken (dock stämmer det inte att det är min smak hon kritiserar för hon tycker lika mycket om den som jag) när man lagt ner pengar i onödan känns det som då. medan en del av mig helt enkelt inte orkar vara besviken och bli ledsen med nåt som har samband med mitt bröllop liksom, man vill bara ha positiva tankar! vi får prata mer om det vid tillfälle men som sagt som nån sa så är det en ära att vara tärna och varför hon vill byta kommer jag väl aldrig förstå? 

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 18 May 19:38
    #16

    Jag går visst mot strömmen här....men för mig personligen så skulle det inte störa ett dugg om min tärna skulle vilja byta klänning efter vigseln.
    Visst är det fint att brudföljet har matchande kläder och på så vis står ut bland övriga gäster men hon kanske inte känner sig bekväm med att "bli utpekad" och få den uppmärksamhet som kanske riktas mot henne?
    Visst vill man att dom ska ha sina kläder vid vigseln och vid fotografering men efter det kan hon väl byta?
    Sen är det klart att om hon var med och bestämde vilken klänning hon skulle ha och att du sen betalade den då kan det ju kännas lite märkligt, det kan jag förstå.
    Fråga lite mer ingående varför hon vill byta och var beredd på att kompromissa.

  • Äldre 18 May 20:40
    #17
    Brud011 skrev 2011-05-18 17:08:36 följande:
    Tack för alla svar igen :)

    Nae en del av mig instämmer helt med att man blir besviken (dock stämmer det inte att det är min smak hon kritiserar för hon tycker lika mycket om den som jag) när man lagt ner pengar i onödan känns det som då. medan en del av mig helt enkelt inte orkar vara besviken och bli ledsen med nåt som har samband med mitt bröllop liksom, man vill bara ha positiva tankar! vi får prata mer om det vid tillfälle men som sagt som nån sa så är det en ära att vara tärna och varför hon vill byta kommer jag väl aldrig förstå? 
    Jag förstår att hon varit med och valt ut klänning och är nöjd med den. Men då får du tänka att hon valt ut den utifrån ditt bröllop och ditt bröllop är baserat på din smak. På festen kanske hon vill ha något hon själv valt och vid den tiden är ju alla "viktiga" bilder redan tagna. Så skit i det och glädjs åt ditt stundande bröllop Förstår inte hur en del orkar lägga så mycket energi på att gnälla och tjura när det gäller något så positivt som ett bröllop.
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • midsom­mardag­en 2011
    Äldre 18 May 21:12
    #18

    Ska jag vara ärlig så förstår jag helt enkelt inte varför man ska byta kläder? Då blir ju hela vigseln någon maskerad bara? Man har väl på sig kläder som man ska känna sig  fin och vacker och uppklädd i, och dessa kan jag tycka ska vara anpassade efter vilken slags fest man ska ha senare på kvällen. Om man har ett enklare utomhusbröllop, med härlig buffé i trädgården och sen bad från egna bryggan efter maten så kanske man som tärna ska välja (eller få valt åt sig) en tunnare sommarklänning, istället för en hellång balklänning om ni förstår vad jag menar (ett exempel alltså, jag syftar inte på någons bröllop här). 

    så nej jag tycker inte att det är ok för tärnan att byta, bara för att hon vill det. Då är det bättre, tycker jag, att hon har på sig sin andra (själv-valda) klänning hela tiden, genom vigsel och allt.

    Lite OT kanske, men jag har valt att inte ha folkdräkt på vår vigsel eftersom jag inte vill ha den på mig på festen sen (blir sjuuukt varmt) och jag inte vill behandla den som en maskeraddräkt. Det enda som jag någorlunda kan förstå är om man har valt en lång klänning med släp som man absolut inte kan dansa i. Men knappt ens då.  Men jag kanske är knäpp . Skrattande

  • helsin­gebrud
    Äldre 18 May 21:26
    #19
    midsommardagen 2011 skrev 2011-05-18 21:12:24 följande:
    .

    Lite OT kanske, men jag har valt att inte ha folkdräkt på vår vigsel eftersom jag inte vill ha den på mig på festen sen (blir sjuuukt varmt) och jag inte vill behandla den som en maskeraddräkt. Det enda som jag någorlunda kan förstå är om man har valt en lång klänning med släp som man absolut inte kan dansa i. Men knappt ens då.  Men jag kanske är knäpp . Skrattande
    Håller med helt och fullt. Vill ha samma klänning hela tiden , skulle kännas konstigt att ha två bröllopsklänningar. Men alla är vi olika
    Jag skulle bli jätte besviken på brudföljet, så väl våra barn samt tärnor, marskalker om de plötsligt skulle gå och byta kläder.
  • Mili
    Äldre 18 May 22:19
    #20

    Var på ett bröllop där tärnan hade en fantastiskt vacker klänning som faktiskt nästan mätte sig med brudens men hon valde ändå att byta under kvällen (för att förmodar jag kunna visa upp sin vältränade kropp ännu bättre) till en jättevågad klänning som inte ens skulle passat på krogen utan höjda ögonbryn.

    Jag känner inte din syster så jag vet inte om hon har behov av att synas men jag skulle nog velat veta varför och till vad hon vill byta.

  • c4trin
    Äldre 20 May 17:47
    #21

    Jag e kanske lite konstig men i min värld har tärnan den klänningen som bruden vill (självklart har min tärna varit med och valt både tyg och modell till sin + fått den måttsydd efter sig själv) och sen har hon den hela dagen och kvällen...
    Visst e de ingen stor grej, men eftersom man har en idé i sitt huvud hur man vill ha det så blir de ibland väldigt fel om andra vill komma in och tycka och tänka annorlunda ;P *hehe*


  • metoyo­u
    Äldre 20 May 19:07
    #22

    Jag håller verkligen inte med om att bruden skulle ha rätten att bestämma vad  tärnan har på sig. Okej under vigseln och fotograferingen (knappt ens då) men att även tvinga någon under själv festen nää inte jag i alla fall. För mig är det viktigaste att alla har kul och trevligt, inte vad de ha på sig. Men å andra sidan är det inte mycket av alla brudars olika krav som jag förstår mig på.Skrattande Mitt tips är att du njuter av att få gifta dig med ditt livs stora kärlek och skiter i en sån bagatell som vad din syster har på sig.

  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 20 May 20:27
    #23
    metoyou skrev 2011-05-20 19:07:46 följande:
    Jag håller verkligen inte med om att bruden skulle ha rätten att bestämma vad  tärnan har på sig. Okej under vigseln och fotograferingen (knappt ens då) men att även tvinga någon under själv festen nää inte jag i alla fall. För mig är det viktigaste att alla har kul och trevligt, inte vad de ha på sig. Men å andra sidan är det inte mycket av alla brudars olika krav som jag förstår mig på.Skrattande Mitt tips är att du njuter av att få gifta dig med ditt livs stora kärlek och skiter i en sån bagatell som vad din syster har på sig.
  • Salat
    Äldre 20 May 20:33
    #24

    Jag skulle helt klart bli besviken! Varför om hon har varit med att välja? Prata med henne! Det låter helt märkligt!

  • Äldre 20 May 22:54
    #25

    Läste bara dig...och min instinktiva tanke var... det är din syster! ;) Inte värt att slösa negativ energi eller tankar, hon kommer alltid att vara din syster med en klänning som hon har i 1 timme eller om hon skulle behålla det i 6 timmar! ;) Hoppas att det löser sig... 

  • joy
    Äldre 14 Sep 21:11
    #26
    metoyou skrev 2011-05-20 19:07:46 följande:
    Jag håller verkligen inte med om att bruden skulle ha rätten att bestämma vad  tärnan har på sig. Okej under vigseln och fotograferingen (knappt ens då) men att även tvinga någon under själv festen nää inte jag i alla fall. För mig är det viktigaste att alla har kul och trevligt, inte vad de ha på sig. Men å andra sidan är det inte mycket av alla brudars olika krav som jag förstår mig på.Skrattande Mitt tips är att du njuter av att få gifta dig med ditt livs stora kärlek och skiter i en sån bagatell som vad din syster har på sig.
    Håller med metoyou facktiskt.
    Jag har aldrig tackat jag till att vara brudtärna just för att man brukar få ha en klänning man e missnöjd med och inte känner sig bekväm i.
    Och nu när jag ska gifta mig har jag valt Svarta tärnor, och jag har sagt att den måste vara svart och lång och elegant, sen får dom välja vilken dom vill....

    1. för att de e snyggt
    2. för jag tror att det är en färg alla känner sig bekväma i
    3. för att det är en klänning dom kan använda senare.

    Och jag skulle inte bry mig om dom ville byta om sen, bara vi tar korten med klänningarna först, sen får dom göra vad dom vill!!!
    Huvudsaken e väl att alla  är bekväma och har roligt.

    EN gång blev jag bjuden på ett bröllop där man inte fick ha byxor inte svart inte kort klänning inte rött (för de hade tärnorna) Och massa får, får inte....
    Jag hade knappt lust att gå på det....

    som metoyou sa Njuuuuuuuuuuuut bara... strunta i såna små grejer... det kommer säkert finnas massor som inte blir som du vill men låt inte det förstöra din fina dag {#emotions_dlg.flower}
  • Silme
    Äldre 14 Sep 21:21
    #27
    metoyou skrev 2011-05-20 19:07:46 följande:
    Jag håller verkligen inte med om att bruden skulle ha rätten att bestämma vad  tärnan har på sig. Okej under vigseln och fotograferingen (knappt ens då) men att även tvinga någon under själv festen nää inte jag i alla fall. För mig är det viktigaste att alla har kul och trevligt, inte vad de ha på sig. Men å andra sidan är det inte mycket av alla brudars olika krav som jag förstår mig på.Skrattande Mitt tips är att du njuter av att få gifta dig med ditt livs stora kärlek och skiter i en sån bagatell som vad din syster har på sig.
    Håller med, bra skrivet.

    För övrigt ska jag ha två brudklänningar. En lång under ceremonin (och kanske lite längre tid än så, inte bestämt mig för när jag ska byta) samt en kortare resten av kvällen. Av de enkla anledningarna att jag inte kunde bestämma mig för vilken stil jag vill ha samt för att jag har jäkligt snygga ben. Flört
    2012-08-11?
Svar på tråden Min tärna vill byta klänning efter vigseln?