• Gopplan

    Hur engagerade är era tärnor?

    Jag är lite nyfiken på hur engagerade era tärnor är i bröllopsförberedelserna. Hjälper de till med något? Fungerar de som bollplank och smakråd? Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt besviken på att mina båda tärnor (syster och kompis) är totalt ointresserade. Jag har pratat lite med dem, men de säger mest, jaha, ok, så nu har jag tröttnat på att fråga vad de tycker om sake och ting. Vill ju inte vara tjatig heller, men det hade känts så bra om åtminstone tärnorna hade visat lite intresse.Kompisen tittar i alla fall efter klänning till själv, men syrran har inte ens gjort det. Från familjens håll känns det nästan som att jag besvärar dem med att gifta mig, jag som hade hoppats på åtminstone lite frågor om hur det går med bröllopsplanerna eller nåt. De kanske tycker det räcker med det jag berättar utan att de frågar.

  • Svar på tråden Hur engagerade är era tärnor?
  • Mariamilena80

    Jag planerar allt själv..kan väll också känna att de vore roligt med lite mera intresse.. Men det är ok, jag bollar när jag känner för det=)

  • prinsessanogrodan
    Chicita skrev 2011-04-28 21:58:08 följande:
    Jag tror inte det handlar så mycket om att man vill att dom ska göra massa saker. I alla fall inte i mitt fall...
    Jag förväntade mig bara att hon skulle vara lite glad för min skull och kanske i alla fall inte försöka få mig att ha ett bröllop som hon skulle gilla, istället för att acceptera det jag och min blivande har valt...
    Att sätta sig själv i första rummet som tärna, och försöka få allt att passa henne, kändes inte som riktigt shysst mot mig.

    Och som jag uppfattar de flesta som klagar på sina tärnor (även om deras inte är så extrema som min) så är det väl mest att dom hade hoppats att tärnan kanske kunde visa lite glädje och intresse inför det blivande bröllopet. I alla fall att dom kan ha någon åsikt om sin egen klänning eller vara smakråd (som vilken vän som helst) när det gäller brudklänningen osv...
    Inget avancerat eller plågsamt alltså.
    Många tar ju med en kompis när dom ska kolla på brudklänningar, och många gånger är den kompisen den man valt som tärna. Det brukar falla sig naturligt.
    Men om ens kompis (som gärna följer med och står bredvid i 6 timmar när man kollar på vanliga sommarkläder) nu inte är intresserad av att följa med och kolla brudklänning, eller byter ämne så fort man frågar om dom tror att "den här frisyren kanske kan passa mig?" så blir man sårad.
    Just det där att det har gått bra annars att följa med och kolla på kläder, fika, snacka i timtal om saker långt fram i tiden (semester, kommande barn mm) men att det inte går om det är bröllopsrelaterat, sånt kan tära på ett vänskapsförhållande...

    Jag tycker mig ha märkt att det finns två sorters tärnor.
    De som fortsätter vara bra vänner, och som står ut med ens prat om bröllopet även om dom kanske inte drar upp det själva. Dom svarar i alla fall tillbaka och kommer med råd och tips och åsikter.
    Och sen dom tärnorna som nästan blir demonstrativt ointresserade. Som kanske till och med väljer att sluta följa med en ut på stan och ta en fika även om man gjort det en gång i veckan under dom senaste 10 åren.
    Just ja, sen har vi ju den där tärnan som tror att bröllopet hänger på dom och att det är viktigast hur dom ser ut och vart dom sitter vid middagen mm mm... Det är den tredje sorten...

    När ens tärna / bästa vän inte visar något intresse för bröllopet som dom fått hedersuppdrag att vara tärna på så är det sårande.
    Det betyder ju inte att man kräver att dom ska sitta hela nätterna och vika program eller stämpla kuvert.  
    Bara att dom kanske i alla fall kan ha en åsikt någon gång ibland.
    Och jag tror att ni som inte har fått dom negativa reaktionerna från era tärnor har svårt att förstå hur det känns för oss som har fått såna reaktioner...

    Jag har jobbarkompisar som är mer intresserade och mer nyfikna på hur det går för mig, än vad den tjejen som skulle varit tärna någonsin varit...
    Hon ville inte lägga ett öre på sin klänning (trots att hon är skyldig mig flera tusenlappar sen många år tillbaka) och trots att jag erbjöd mig att ge ett bidrag, hennes klänning skulle kostat några hundralappar efter bidraget och jag skulle strukit skulden hon hade till mig efter det också... Jag var tärna på hennes bröllop och då sydde jag både hennes och min klänning, fick betala för min egen och fick inget för att jag sydde hennes, jag gjorde hennes bordsdekorationer, satte upp hennes hår, städade lokalen efteråt eftersom hon inte ville betala 500:- på att behålla den ett dygn extra så man kunde städa dagen därpå, jag bokade sviten på mitt hotell åt henne och betalade kostnaden i bröllopsgåva osv. Men när JAG ska gifta mig och vill ha henne som tärna så bara klagar hon på allt. Medeltidstemat är tråkigt "det är väl ingen som gillar sånt?" Vi borde ha vanligt bröllop så hon slipper ha en sån klänning... osv
    Vissa släktingar har blivit jätteentusiestiska när dom fått veta temat...
    Och en jobbarkompis man var på väg att beställa ringbrynja och svärd + andra saker som en riddare borde ha, till en kostnad av 14000:- när han fick veta att dom var bjudna och att det var medeltidstema... Och han är bara bjuden för att jag bjöd hans fru. Jag har bara träffat honom en gång...
    Liksom... kom igen... nog borde min tärna i alla fall kunnat svälja sin klagan och säga att "vad kul, jag är glad för din skull".
    Det enda med lite ansträngning jag har begärt av henne är att hon skulle googla fram en bild på en klänning hon ville ha och sen följa med mig och välja ut tyg så jag kunde sy den... Hon har vetat om bröllopet i över ett år nu (vi gifter oss i semptember så det är ju nästan 1,5 år innan bröllopet som hon fick veta) och hon har fortfarande inte letat fram en inspirationsbild... Och nu har jag tröttnat och valt en annan istället som sagt. 

    Visst finns det många som kräver att deras tärnor ska hjälpa till med allt. Och blir sura när tärnorna inte vill offra flera helger på att vika servetter, måla ljuslyktor, vika program och knyta små rosetter osv. Men de flesta som känner at dom inte får stöd från sin tärna / tärnor verkar vara personer med normala och vettiga önskemål 
    Bra att du bytte tärna.....en tärna som demonstrativt slutar umgås med en....en sån person ska man såklart inte ha som tärna.  Jag tycker nog TS inte riktigt handlade om såna tärnor som du beskrev, men jag kanske missuppfattade TS? Att dina tärna gjort dig besviken är ju inte alls bra såklart men som sagt jag uppfattade inte att TS handlade om såna tärnor som din.
    Sen tror jag precis som jag skrev tidigare att många som tackar ja till att vara tärnor vet inte vad bruden förväntar sig, de vet inte att brudars förväntningar har ändrats de senare åren.
    Det gäller att vara extremt tydlig när man frågar sin tärna och berätta vad man förväntningar sig.
    Du var säkert tydlig Chicita, alldeles säkert var du tydlig men din tärna uppfattade inte vad du ville eller så struntade hon i det tyvärr.
    Och en del av ansvaret faller ju också på tärnan såklart,, innan man tackar ja så ska/kan tärnan fråga vad som förväntas av henne.

    Jag tror att bröllop rör upp en massa känslor hos folk, inte bara hos brudparet utan hos folk i omgivningen. Jag menar INTE att det ursäktar att en tärna beter sig som skit, absolut inte. Om man som tärna känner att det blir för mycket eller att man mår dåligt på nåt sätt eller om man blir avundsjuk så kan man faktiskt vara ärlig mot bruden och säga som det är så att bruden förstår om man vill dra sig ur eller att det känns jobbigt ( så kanske bruden kan prata bröllop med någon annan ett tag tex).

    Ibland känns det (kanske bara min uppfattning?) att  omgivningen projicerar alla sina egna relationer och framgångar och besvikelser i kärlek och livet på brudparet. Och som att man som brudpar blir symbolen för omgivningens egna förväntningar,besvikelser,bitterhet,idéer och erfarenheter av/om kärlek och äktenskap....Alla verkar ha åsikter och erfarenheter...Bröllop verkar ta fram det bästa och det sämsta hos omgivingen. Folk som har varit gifta men sedan gått i genom en skilsmässa verkar känna behov av att påpeka att dom minsann aldrig kommer gifta om sig...Jaha och liksom?!  Jag som blivande brud...om jag inte frågar efter deras civilstatus och deras erfarenheter....varför skulle jag vara intresserad av detta? OM jag frågar så kan dom väl absolut berätta...men OM jag inte frågar.....Varför måste dom då snorkigt snäsa att dom minsann inte kommer gifta om sig????  Kan man inte bara säga "Jaha du ska gifta dig så roligt!" *skakar på huvudet*
  • Chicita
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-29 12:13:49 följande:
    Bra att du bytte tärna.....en tärna som demonstrativt slutar umgås med en....en sån person ska man såklart inte ha som tärna.  Jag tycker nog TS inte riktigt handlade om såna tärnor som du beskrev, men jag kanske missuppfattade TS? Att dina tärna gjort dig besviken är ju inte alls bra såklart men som sagt jag uppfattade inte att TS handlade om såna tärnor som din.
    Sen tror jag precis som jag skrev tidigare att många som tackar ja till att vara tärnor vet inte vad bruden förväntar sig, de vet inte att brudars förväntningar har ändrats de senare åren.
    Det gäller att vara extremt tydlig när man frågar sin tärna och berätta vad man förväntningar sig.
    Du var säkert tydlig Chicita, alldeles säkert var du tydlig men din tärna uppfattade inte vad du ville eller så struntade hon i det tyvärr.
    Och en del av ansvaret faller ju också på tärnan såklart,, innan man tackar ja så ska/kan tärnan fråga vad som förväntas av henne.

    Jag tror att bröllop rör upp en massa känslor hos folk, inte bara hos brudparet utan hos folk i omgivningen. Jag menar INTE att det ursäktar att en tärna beter sig som skit, absolut inte. Om man som tärna känner att det blir för mycket eller att man mår dåligt på nåt sätt eller om man blir avundsjuk så kan man faktiskt vara ärlig mot bruden och säga som det är så att bruden förstår om man vill dra sig ur eller att det känns jobbigt ( så kanske bruden kan prata bröllop med någon annan ett tag tex).

    Ibland känns det (kanske bara min uppfattning?) att  omgivningen projicerar alla sina egna relationer och framgångar och besvikelser i kärlek och livet på brudparet. Och som att man som brudpar blir symbolen för omgivningens egna förväntningar,besvikelser,bitterhet,idéer och erfarenheter av/om kärlek och äktenskap....Alla verkar ha åsikter och erfarenheter...Bröllop verkar ta fram det bästa och det sämsta hos omgivingen. Folk som har varit gifta men sedan gått i genom en skilsmässa verkar känna behov av att påpeka att dom minsann aldrig kommer gifta om sig...Jaha och liksom?!  Jag som blivande brud...om jag inte frågar efter deras civilstatus och deras erfarenheter....varför skulle jag vara intresserad av detta? OM jag frågar så kan dom väl absolut berätta...men OM jag inte frågar.....Varför måste dom då snorkigt snäsa att dom minsann inte kommer gifta om sig????  Kan man inte bara säga "Jaha du ska gifta dig så roligt!" *skakar på huvudet*
    Min poäng var att alla brudar inte har orimliga krav på sina tärnor.
    Varje gång en sån här tråd startas så blir det kommentarer om att det är brudarna som ställer för höga krav på tärnorna eller är otydliga med vad dom önskar sig.
    Och det jag ville få fram (med mig själv som exempel) är att så inte alltid är fallet.
    TS behövde gnälla av sig lite, uppenbart. Kanske få höra att någon annan också hade lite "problem"...
    Att jag sätter problem inom citationstecken nu är enbart för att betona att det faktiskt inte alltid är något direkt problem...
    Men ibland är det bara skönt att få lufta av sig lite...

    Ja bröllop är en katalysator, ett brännbart ämne.
    Antingen har folk inga åsikter alls. Och dom har inget emot att poängtera att dom inte har några åsikter heller Flört
    Eller så har dom massa åsikter, och det verkar vara betydligt lättare att framföra negativa åsikter än positiva.
    Som du säger, varför kan man inte bara säga "vad kul för din skull" och så kan man väl gå undan och muttra till någon annan om allt negativt som har med bröllop att göra...
  • Gopplan

    Jo, jag känner igen mycket i det som Chichita säger. Det är lite, lite intresse som önskas, inget mer. Att inte hela tiden bli avsnoppad varje gång man nämner något om bröllopet för det känns sårande. Jag pratar verkligen inte ofta om bröllopet eftersom jag inte vill tråka ut folk, men ibland vill man berätta om roliga saker.  Igår berättade jag för systern via msn att jag varit på provsminkning och bestämt min frisyr. Hade ju hoppats på att hon skulle ha frågat hur det gick och varit nyfiken på vad det blev för frisyr, men hon skrev bara "Jaha" och bytte ämne. Visst hon har sitt liv och planerar just nu en resa, men om jag lyssnar på hennes resplaner kan hon väl lyssna på mina bröllopsplaner?

    I påskas frågade jag mamma om min syster ångrade sig att hon sagt ja till att vara tärna och att hon bara ställde upp för att hon måste. "Varför, tror du det?" sa mamma i ett försvarande tonfall. "Därför att hon inte intresserar sig ett dugg, inte ens för sin egen klänning". Mamma sa att hon visst var glad, men att hon har mycket med sin resa och inte har tid. Antagligen är hon hedrad at jag valt henne, men hon tycker att hon inte behöver visa intresse förrän dagen D då hon ska stå därframme och vara vacker.

    Ja, syftet med inlägget var bara att få lufta mina känslor lite och klaga till folk som inte känner mig eller mina tärnor. Vill inte klaga på dem i verkligheten eftersom det är tjejer jag gillar och därför har valt till tärnor. Jag ville bara se hur det ser ut för andra om det var fler som kände som jag.

  • TheD

    Nu finns det inget mer egentligen att prata om då det som är kvar är mellan mig och min blivande och mina föräldrar. Men syrran har också fullt upp, pluggar men för stunden är det praktik som gäller för hennes del. Skriver eller ringer jag och berättar eller frågar så får jag definitivt ett svar :) Vi  är mycket ärliga.

  • prinsessanogrodan
    Chicita skrev 2011-04-30 07:55:01 följande:
    Min poäng var att alla brudar inte har orimliga krav på sina tärnor.
    Varje gång en sån här tråd startas så blir det kommentarer om att det är brudarna som ställer för höga krav på tärnorna eller är otydliga med vad dom önskar sig.
    Och det jag ville få fram (med mig själv som exempel) är att så inte alltid är fallet.
    TS behövde gnälla av sig lite, uppenbart. Kanske få höra att någon annan också hade lite "problem"...
    Att jag sätter problem inom citationstecken nu är enbart för att betona att det faktiskt inte alltid är något direkt problem...
    Men ibland är det bara skönt att få lufta av sig lite...

    Ja bröllop är en katalysator, ett brännbart ämne.
    Antingen har folk inga åsikter alls. Och dom har inget emot att poängtera att dom inte har några åsikter heller Flört
    Eller så har dom massa åsikter, och det verkar vara betydligt lättare att framföra negativa åsikter än positiva.
    Som du säger, varför kan man inte bara säga "vad kul för din skull" och så kan man väl gå undan och muttra till någon annan om allt negativt som har med bröllop att göra...
    Fast jag har inte skrivit att alla brudar som känner att tärnorna är oengagerade har orimliga krav...men att det finns brudar som har orimliga krav och att folk i allmänhet inte vet vilka förväntningar man kanske har som brud och att man kanske ska tänka på just det...att ens tärnor inte förstod (eller kanske inte ville förstå i vissa fall) vilka förväntningar man hade när man frågade. Min poäng är att den som tackar till att vara tärna kanske i vissa fall inte förstår att bruden vill ha någon som lyssnar när hon pratar bröllop, att tärnan kanske inte förstår att bruden förväntar sig att tärnan ska visa intresse och fråga om planeringen hela vägen fram till bröllopet...inte bara när det är 1 vecka kvar...
    Ibland är det för att bruden inte varit tydlig nog,ibland är det tärnan som inte förstår eller vill förstå vilka förväntningar som bruden har.
    Jag tror tyvärr att många som tackar ja till att vara tärna tror att det "bara" är att stå vid altaret/framme vid vigselförrättaren med brudparet och hålla buketten.....Jag tror att många som tackar ja till att vara tärna INTE förstår att man som brud kanske vill ha stöd i planeringen,att man kanske vill att tärnan ska lyssna när man pratar bröllop......att man kanske ibland vill att ens tärna ska vara intresserad och lyssna och fråga om bröllopet. Och så blir det en "överraskning" för tärnan medan för bruden är det kanske självklart att tärnan ska lyssna och visa intresse och fråga om bröllopet.
    Man måste kunna se att allt inte bara är tärnans fel, utan att många gånger är det bristande kommunikation och kanske omedvetna förväntningar som är problemet, att både bruden och tärnan tycker att dom varit tydliga och tror att dom förstår varandra men att de egentligen missförstått varandra totalt.
    I ditt fall Chicita verkar det ju däremot som att tärnan är den som verkligen hade fel idéer om vad det hela går ut på...just i ditt fall tror jag att tärnan var felet om man säger så. Jag tycker också att man måste kunna få skriva sina åsikter ÄVEN om TS är ute efter att gnälla av sig! Om det är så att problemet inte är ett stort problem utan är ett "problem" med citationstecken så kanske ett inlägg om förväntningar kan få en tänka efter lite? Eller måste man bara hålla med TS?
  • Chicita
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-30 12:40:13 följande:
    Fast jag har inte skrivit att alla brudar som känner att tärnorna är oengagerade har orimliga krav...men att det finns brudar som har orimliga krav och att folk i allmänhet inte vet vilka förväntningar man kanske har som brud och att man kanske ska tänka på just det...att ens tärnor inte förstod (eller kanske inte ville förstå i vissa fall) vilka förväntningar man hade när man frågade. Min poäng är att den som tackar till att vara tärna kanske i vissa fall inte förstår att bruden vill ha någon som lyssnar när hon pratar bröllop, att tärnan kanske inte förstår att bruden förväntar sig att tärnan ska visa intresse och fråga om planeringen hela vägen fram till bröllopet...inte bara när det är 1 vecka kvar...
    Ibland är det för att bruden inte varit tydlig nog,ibland är det tärnan som inte förstår eller vill förstå vilka förväntningar som bruden har.
    Jag tror tyvärr att många som tackar ja till att vara tärna tror att det "bara" är att stå vid altaret/framme vid vigselförrättaren med brudparet och hålla buketten.....Jag tror att många som tackar ja till att vara tärna INTE förstår att man som brud kanske vill ha stöd i planeringen,att man kanske vill att tärnan ska lyssna när man pratar bröllop......att man kanske ibland vill att ens tärna ska vara intresserad och lyssna och fråga om bröllopet. Och så blir det en "överraskning" för tärnan medan för bruden är det kanske självklart att tärnan ska lyssna och visa intresse och fråga om bröllopet.
    Man måste kunna se att allt inte bara är tärnans fel, utan att många gånger är det bristande kommunikation och kanske omedvetna förväntningar som är problemet, att både bruden och tärnan tycker att dom varit tydliga och tror att dom förstår varandra men att de egentligen missförstått varandra totalt.
    I ditt fall Chicita verkar det ju däremot som att tärnan är den som verkligen hade fel idéer om vad det hela går ut på...just i ditt fall tror jag att tärnan var felet om man säger så. Jag tycker också att man måste kunna få skriva sina åsikter ÄVEN om TS är ute efter att gnälla av sig! Om det är så att problemet inte är ett stort problem utan är ett "problem" med citationstecken så kanske ett inlägg om förväntningar kan få en tänka efter lite? Eller måste man bara hålla med TS?
    Jag skrev inte heller att du hade sagt att ALLA brudar var såna.
    Jag skrev att det alltid blir samma kommentarer så fort det här ämnet kommer upp Flört
    Jag har heller aldrig sagt att det alltid bara är tärnans fel...
    Och jag har inte heller sagt att man måste hålla med TS.

    Mitt fall var bara ett exempel, där jag också skrivit att jag inte tror att det är så extremt för de flesta andra. Så vi kan släppa det där med min tärna nu? Tungan ute

    När jag gick in i tråden och skrev mitt första inlägg, som råkade adresseras till dig eftersom du då hade hållt med någon. (Och jag tyckte att jag på så sätt fick med er båda.) Så kändes stämningen här i tråden som "taskiga bridezillas som förväntar sig för mycket av sina stackars tärnor".
    Jag ville belysa att det finns fler än en aspekt och att man kan få lov att ta hänsyn till det också. Du behöver inte försvara dig eller din åsikt. Du tycker som du tycker helt enkelt och det gör alla andra också.

    Det är lätt att det drar iväg när man hittar någon eller några med samma åsikter som en själv och det kan låta värre än det menas. Det vet jag mycket väl själv då jag också har råkat förvirra mig in i ryggdunkarnas värld ibland.
    Det är lätt att missförstå på nätet. Man hör inte betoningar, man ser inte ansiktsuttryck och kroppsspråk.
    Och som sagt när jag klev in i tråden så uppfattade jag läget som nedklankning på de som tyckte att dom hade problem med tärnorna sina. För att det var inte tärnorna det var fel på - det var brudarna som hade fel förväntningar... Punkt slut, det kunde inte vara någon annan slutsats.
    Och det tyckte jag var fel...

    Kan vi röka fredspipa nu? Flört
  • TheD
    Chicita skrev 2011-04-30 13:05:42 följande:
    Jag skrev inte heller att du hade sagt att ALLA brudar var såna.
    Jag skrev att det alltid blir samma kommentarer så fort det här ämnet kommer upp Flört
    Jag har heller aldrig sagt att det alltid bara är tärnans fel...
    Och jag har inte heller sagt att man måste hålla med TS.

    Mitt fall var bara ett exempel, där jag också skrivit att jag inte tror att det är så extremt för de flesta andra. Så vi kan släppa det där med min tärna nu? Tungan ute

    När jag gick in i tråden och skrev mitt första inlägg, som råkade adresseras till dig eftersom du då hade hållt med någon. (Och jag tyckte att jag på så sätt fick med er båda.) Så kändes stämningen här i tråden som "taskiga bridezillas som förväntar sig för mycket av sina stackars tärnor".
    Jag ville belysa att det finns fler än en aspekt och att man kan få lov att ta hänsyn till det också. Du behöver inte försvara dig eller din åsikt. Du tycker som du tycker helt enkelt och det gör alla andra också.

    Det är lätt att det drar iväg när man hittar någon eller några med samma åsikter som en själv och det kan låta värre än det menas. Det vet jag mycket väl själv då jag också har råkat förvirra mig in i ryggdunkarnas värld ibland.
    Det är lätt att missförstå på nätet. Man hör inte betoningar, man ser inte ansiktsuttryck och kroppsspråk.
    Och som sagt när jag klev in i tråden så uppfattade jag läget som nedklankning på de som tyckte att dom hade problem med tärnorna sina. För att det var inte tärnorna det var fel på - det var brudarna som hade fel förväntningar... Punkt slut, det kunde inte vara någon annan slutsats.
    Och det tyckte jag var fel...

    Kan vi röka fredspipa nu? Flört
    Flört
  • prinsessanogrodan

    "Jag ville belysa att det finns fler än en aspekt och att man kan få lov att ta hänsyn till det också. Du behöver inte försvara dig eller din åsikt. Du tycker som du tycker helt enkelt och det gör alla andra också."

    Precis som jag också ville få fram.....Klart att det finns två sidor av allt. Och som sagt, jag tror att det är missförstånd mellan brud och tärna som är problemet....
    Anledningen till att det ofta blir kommentarer om förväntingar i såna här tådar är väl för att det är just olika förväntningar som ställer till det och gör att bruden blir besviken med tärnan kanske tycker att bruden "tjatar" om sitt bröllop.
    Sen är det nog så att för omgivningen inte alltid inser hur mycket jobb och tankeverksamhet som många lägger på sina bröllop...för omgivningen är det lååång tid kvar när det är 2-3 månader kvar till bröllopet och för brudparet kanske det börjar kännas väldigt nervöst och nerverna ligger kanske utanpå.

  • prinsessanogrodan

    Förresten...och nu blir det kanske OT, förlåt TS.....
    När folk påpekar att 50% av alla som gifter sig....skiljer sig...vad tusan ska man svara då?
    "Ja men VI kommer inte skilja oss..." ?
    Då svarar ju bara den andra med:  "Ja ha ha ha så naiva var VI också...men nu är vi skilda"

    Nån som har ett bra svar?

  • BlackWIngedAngel
    jkbr skrev 2011-04-28 19:34:21 följande:
    Jag tror inte alla vet vad som förväntas av tärnorna.
    Självklart så har inte alla för höga förväntningar på sina tärnor, men när jag läser kommentarer som den ovanför så känner jag också att det kanske är snarare vissa brudar som inte vet vad som INTE förväntas av tärnorna.

    Jag tror att de ökade förväntningarna på tärnor har kommit av att fler och fler väljer nära vänner till tärnor. Förr valde man ofta yngre, ogifta släktingar istället. Och tärnuppgiften har därför inte varit större än att ha en klänning som passar, gå efter brudparet, stå där framme och möjligen även hålla buketten. Det fanns inga förväntningar om att man skulle vara med och prova brudklänningar, vika kort, ordna möhippa osv.

    Däremot är det kanske rimliga krav att ha på en nära vän. Provar man vanligtvis kläder ihop så är det ju konstigt om vännen inte vill vara med och prova brudklänningar. Brukar man pyssla ihop så är det ju konstigt om personen in vill hjälpa till med bröllopspysslet. Och möhippa ska ju ordnas av vännerna, inte av tärnorna (de yngre släktingarna som var tärnorn var inte ens med alla gånger). Men om tärnan är ens närmaste vän så är det ju rimligt att hon är med och anordnar möhippan, självklart.

    Vad jag menar, är att jag tror det är viktigt att skilja på vänrollen och tärnans roll. Min ena tärna är en av mina äldsta vänner, men vi handlar aldrig kläder ihop och hon är inte planeringsgalen som jag så jag hade tyckt att det var konstigt att ställa den typen av förväntningar på henne. Min syster däremot är mycket mer pysslig och vi hjälps ofta åt, så att hon är med i det hela är ju helt normalt.

    Men TS: jag förstår att det måste vara tråkigt att sakna något bollplank överhuvudtaget. Mitt bästa tips är att planera ihop med din blivande. Jag gör själva planeringen ihop med min sambo, i alla aspekter. Det är först i utförandet som han inte alltid är med.
  • Ciccci

    jag har min ena lilla syster o min barndomskompis som tärnor.
    Båda bor i sverige medan jag bor i Finland, vilket gör det kanske lite svårt att få "hjälp" av dem.
    Men jag pratar med dom och skriver på msn ganska ofta, o bollar lite tankar o idéer med dom.
    Känner att jag har dom nära om jag skulle behöva dom.

    Min lillasyster var med när jag hittade min drömklänning, så hon har varit med i ett stort val iaf.. :)

    Men jag vet att dom finns alltid där för mig o jag kan bolla saker med dom.
    Självklart kanske det skulle varit roligare att ha dom nära mig, hjälpa mig med lite pyssel eller nåt i den stilen.
    men inget nödvändigt..
    har gjort det mesta pysslet själv.. :)

  • MrsT2011

    Chicita gjorde helt rätt som sa upp bekantskapen med sin första tärna, den människan var ju inte riktigt klok!

    Men i "normala" fall tycker jag att man måste ta hänsyn till hur intresserad personen i fråga är av bröllop i allmänhet, samt även ta hänsyn till hur deras liv ser ut i övrigt. Själv älskar jag bröllop och skulle lätt kunna tänka mig en karriär som bröllopskoordinator. Jag styrde upp en hel del till min bästa vän när hon skulle gifta sig, hon är lite av en ostrukturerad tidsoptimist och inte jätteintresserad av allt lull-lull, så hon var oerhört tacksam för min hjälp. Jag hjälpte till med glädje och allt blev precis som hon ville ha det. För övrigt har jag inga barn och bor med min sambo i hyresrätt, plus att jag har ett åtta till fem-jobb, så jag hade en del tid över.

    Nu ska jag själv gifta mig och har valt henne som tärna såklart. Min livssituation är den samma men hennes har förändrats drastiskt. Hon fick en bebis i förra veckan, sex veckor innan vårt bröllop. Dessutom kämpar de med en lägenhets-renovering samtidigt som mannen är sjukskriven. Jag skulle aldrig drömma om att be henne fixa nånting till mitt bröllop! Hon var supernervös över min möhippa och ville till varje pris att den skulle bli lika lyckad som hennes egen. Som tur var fick de ihop ett gäng på tolv pers som hjälptes åt att fixa allt, och de valde att ha den i mars medan hon fortfarande var gravid. Smart lösning, då slapp hon bli så splittrad över amning etc.

    Avslutningsvis: Tänk på att man är bara stjärna i sitt eget liv, förbered er på att fixa det mesta själva till ert eget bröllop, men försök prata med tärnan om denne knappt verkar glad över sitt hedersuppdrag, den attityden är fruktansvärt oförskämd!

  • Jag han

    Min tärna är suverän!
    Hade inte förväntat mig så mycket egentligen.
    Men hon har suttit hemma och skickat sms till mig när hon kommit över fina klänningar på nätet, tipsat om sidor om skor, frisyrer osv, utan att jag bett henne.

    Hon erbjuder hjälp med dukning, matlagning osv.
    Har följt med mig när jag skulle prova klänning.
    Jag har fått massor med hjälp, tips och idèer av henne. Ett stort stöd utan att vara för mycket..
    Är otroligt tacksam och glad.

  • prinsessanogrodan
    MrsT2011 skrev 2011-05-01 11:25:37 följande:
    Chicita gjorde helt rätt som sa upp bekantskapen med sin första tärna, den människan var ju inte riktigt klok!

    Men i "normala" fall tycker jag att man måste ta hänsyn till hur intresserad personen i fråga är av bröllop i allmänhet, samt även ta hänsyn till hur deras liv ser ut i övrigt. Själv älskar jag bröllop och skulle lätt kunna tänka mig en karriär som bröllopskoordinator. Jag styrde upp en hel del till min bästa vän när hon skulle gifta sig, hon är lite av en ostrukturerad tidsoptimist och inte jätteintresserad av allt lull-lull, så hon var oerhört tacksam för min hjälp. Jag hjälpte till med glädje och allt blev precis som hon ville ha det. För övrigt har jag inga barn och bor med min sambo i hyresrätt, plus att jag har ett åtta till fem-jobb, så jag hade en del tid över.

    Nu ska jag själv gifta mig och har valt henne som tärna såklart. Min livssituation är den samma men hennes har förändrats drastiskt. Hon fick en bebis i förra veckan, sex veckor innan vårt bröllop. Dessutom kämpar de med en lägenhets-renovering samtidigt som mannen är sjukskriven. Jag skulle aldrig drömma om att be henne fixa nånting till mitt bröllop! Hon var supernervös över min möhippa och ville till varje pris att den skulle bli lika lyckad som hennes egen. Som tur var fick de ihop ett gäng på tolv pers som hjälptes åt att fixa allt, och de valde att ha den i mars medan hon fortfarande var gravid. Smart lösning, då slapp hon bli så splittrad över amning etc.

    Avslutningsvis: Tänk på att man är bara stjärna i sitt eget liv, förbered er på att fixa det mesta själva till ert eget bröllop, men försök prata med tärnan om denne knappt verkar glad över sitt hedersuppdrag, den attityden är fruktansvärt oförskämd!
  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-05-01 11:25:37 följande:
    Avslutningsvis: Tänk på att man är bara stjärna i sitt eget liv, förbered er på att fixa det mesta själva till ert eget bröllop, men försök prata med tärnan om denne knappt verkar glad över sitt hedersuppdrag, den attityden är fruktansvärt oförskämd!
    Precis... just den här biten är så otroligt sann...
    Bra formuerat MrsT2011 Glad
Svar på tråden Hur engagerade är era tärnor?