• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • Kattpoet

Jag hade bara bjudit de jag anser  är vänner och inte skolkamrater eller kollegor om det nu inte är vänner.
    Och hade varit vänner så hade deras  respektive varit välkomna med, eftersom  vänner är bra att ha, ju mer desto bättre. 

• FelizLane

Åh.. Känner mig lite kluven faktiskt. Vad skulle de som jag bjuder tycka om jag bjöd dem å inte de andra då? Om jag nu väljer att bjuda alla tjejer och inte deras killar och så, är det bättre? Eller är det bättre att bjuda några av dem och deras pojkvänner.

Träffar dom ju inte så mycket utanför skolan, men det är ju en rätt tufftid och jag vet att vi alla kommer splittras åt olika håll, men det vore ju roligt att hålla kontakten och det är kanske då man blir ''mer'' vän med dem?

GAH! 

• Kattpoet

Men om du inte umgås utanför skolan med dem så skulle jag inte bjuda med dem, det är ju inte som födelsedags kalasen när man var liten.

Skulle någon av dessa bjuda dig till bröllop eller fester? 

• Chicita
    FelizLane skrev 2011-04-17 18:26:14 följande:
    Åh.. Känner mig lite kluven faktiskt. Vad skulle de som jag bjuder tycka om jag bjöd dem å inte de andra då? Om jag nu väljer att bjuda alla tjejer och inte deras killar och så, är det bättre? Eller är det bättre att bjuda några av dem och deras pojkvänner.

Träffar dom ju inte så mycket utanför skolan, men det är ju en rätt tufftid och jag vet att vi alla kommer splittras åt olika håll, men det vore ju roligt att hålla kontakten och det är kanske då man blir ''mer'' vän med dem?

GAH! 
    Skulle du kunna ha en öppen dialog med dom?
    Vad skulle dom säga om du samlar dom alla och säger:
    "Jag skulle bli väldigt glad om ni ville komma till mitt bröllop allihopa. Men jag har ett problem. Om ni alla kommer så kan jag inte bjuda era respektive. Vill ni komma ändå?
    Och är det några som inte vill komma så kanske jag kan bjuda med de jag umgås mest med som har respektive... Men vad tycker i så fall ni andra om det? Är det ok?"

Jag köper mycket om jag är tillfrågad och om jag vet den bakomliggande orsaken.
    Jag skulle inte förvänta mig att få ta med min pojkvän till ett bröllop hos en jobbarkompis även om vi varit tillsammans i 8 år och nu ska gifta oss. Det är inte självklart för mig faktiskt.
    Men om jag fick en inbjudan till bara mig, så skulle jag nog fundera lite på varför han inte stod med på inbjudan... Om det var underförstått eller om han inte var bjuden eller... Och om någon annan fick ta med sin kille så...
    Ja du förstår Glad 

Så om du inte känner dom så väl att du ens skulle vilja ha den dialogen med dom så ska du nog inte bjuda dom heller... 
  • Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-04-17 19:10:34 följande:
    Skulle du kunna ha en öppen dialog med dom?
    Vad skulle dom säga om du samlar dom alla och säger:
    "Jag skulle bli väldigt glad om ni ville komma till mitt bröllop allihopa. Men jag har ett problem. Om ni alla kommer så kan jag inte bjuda era respektive. Vill ni komma ändå?
    Och är det några som inte vill komma så kanske jag kan bjuda med de jag umgås mest med som har respektive... Men vad tycker i så fall ni andra om det? Är det ok?"

Jag köper mycket om jag är tillfrågad och om jag vet den bakomliggande orsaken.
    Jag skulle inte förvänta mig att få ta med min pojkvän till ett bröllop hos en jobbarkompis även om vi varit tillsammans i 8 år och nu ska gifta oss. Det är inte självklart för mig faktiskt.
    Men om jag fick en inbjudan till bara mig, så skulle jag nog fundera lite på varför han inte stod med på inbjudan... Om det var underförstått eller om han inte var bjuden eller... Och om någon annan fick ta med sin kille så...
    Ja du förstår Glad 

Så om du inte känner dom så väl att du ens skulle vilja ha den dialogen med dom så ska du nog inte bjuda dom heller... 
    vi verkar köra på samma linje - att prata med varandra skapar förståelse och kan göra saker och ting mycket enklare än man tror! mer dialog åt folket! :)
  • BlackWIngedAngel
    Kattpoet skrev 2011-04-17 18:35:48 följande:
    Men om du inte umgås utanför skolan med dem så skulle jag inte bjuda med dem, det är ju inte som födelsedags kalasen när man var liten.

Skulle någon av dessa bjuda dig till bröllop eller fester? 
    Jag håller med Kattpoet. Du (FelizLane) kan väl bjuda hem dem till en fest eller något liknande istället, om du vill hålla kontakten? Då kan alla dessutom ta med sina respektive, eftersom det inte är lika mycket som du behöver stå för.

Jag hade tyckt att det kändes väldigt konstigt att bli bjuden till någons bröllop om vi inte var vänner utan för att bli vänner. Då hade jag hellre blivit inbjuden till mindre tillställningar där man hinner lära känna varandra. För ett bröllop är knappast tillfället då man har mest tid för sådant. 
  • BlackWIngedAngel
    Ciccci skrev 2011-04-17 15:34:48 följande:
    etikett o etikett!
    JAG personligen bryr mig inte om ETIKETTEN, utan bjuder de jag/vi vill ha på vårt bröllop..
    Sen om någon tar illa upp för han/hon inte får ta med sig sin pojk/flickvän det bryr jag mig inte om...

Etikett
    Pööh!
    Etikett är ju, som sagts ovan ett hjälpmedel och en bra vägledning i vad som är god hyfs. 

Att som värdinna inte alls bry sig om att ens gäster tar illa vid sig tycker jag visar på ganska dålig hyfs i största allmänhet. Man bjuder normalt sätt sina vänner till sina tillställningar. Om man inte alls bryr sig om hur ens vänner känner så är man inte särskilt mycket till vän själv, utan ganska egocentrisk, kan jag tycka. 
  • Ciccci
    Sebastiána skrev 2011-04-17 16:50:37 följande:
    Etikett är inte bara "gammalmodiga regler" utan hyfs och stil och artighet skulle jag vilja säga. En bra värdinna bryr sig inte bara om sig själv utan är också mån om att gästerna ska ha det trevligt.
    jag bryr mig nog om att mina gäster kommer ha trevligt, men jag bryr mig inte om va etiketten om VILKA man bjuder säger..

Jag är ett kontrollfeak och jag gör vad som helst för att alla gäster kommer ha trevligt!
    Men att bjuda "enligt etiketten" gör vi inte...
  • Sebastiána
    Ciccci skrev 2011-04-18 15:16:14 följande:
    jag bryr mig nog om att mina gäster kommer ha trevligt, men jag bryr mig inte om va etiketten om VILKA man bjuder säger..

Jag är ett kontrollfeak och jag gör vad som helst för att alla gäster kommer ha trevligt!
    Men att bjuda "enligt etiketten" gör vi inte...
    Fast några gäster har kanske trevligare om deras respektive är med.
  • Ciccci
    Sebastiána skrev 2011-04-18 15:26:18 följande:
    Fast några gäster har kanske trevligare om deras respektive är med.
    Det tror jag inte, med tanke på vilka vi har bjudit..
    Har nog funderat på den saken, men alla de vi har bjudit har INGA problem med att deras respektive INTE är bjudan..
    Problemet löst.. :D
  • Idunn

Jag tycker att det är lite beroende på hur länge paret varit tillsammans och hur seriöst det är. En av mina vänner har faktiskt uttryckligen bett mig att inte bjuda hennes nya kille, och då slipper hon såklart, men alla andra pojkvänner är medbjudna. Även de jag aldrig träffat. Jag skulle själv tycka att det känns konstigt att få en inbjudan till ett bröllop dit enbart jag (eller min blivande) är bjuden.

Men självklart är det upp till var och en som gifter sig att bestämma hur just de vill göra.

Idunnstankar.blogg.se - om bröllopsplanering och bebislängtan
  • frallan

Vi har bjudit alla med respektive. Tycker det är super kul att träffa nya människor, och det är flera respektive jag inte träffat innan, men det skall bli sååååå kul att få träffa dom den dagen
    Alla gör väl som dom vill, men för oss var det viktigt att bjuda med respektive... visst blev vi några fler på festen, men ju fler ju bättre!
    Har inte följt ettikett när det gäller släktingar osv, eftersom jag har en ganska avlägsen relation till de flesta släktingar, utan bjudit närmaste familjen och desto fler vänner istället och deras respektive. Tror vi kommer få det kanon kul!
    Vill inte ha någon mossig moster med för att det är kotym att bjuda dem, utan alla mina härliga vänner som gör livet lite mer värt att leva!

Har själv blivit bjuden på bröllop så väl med min sambo som utan och jag har inte tagit illa vid mig någon gång, utan det känns mer som att man skall gå på den känsla man själv har, ergo: jag vill träffa mina vänners kärlekar, även om dom inte känner mig

• Sebastiána
    frallan skrev 2011-04-18 16:19:30 följande:
    Vi har bjudit alla med respektive. Tycker det är super kul att träffa nya människor, och det är flera respektive jag inte träffat innan, men det skall bli sååååå kul att få träffa dom den dagen
    Alla gör väl som dom vill, men för oss var det viktigt att bjuda med respektive... visst blev vi några fler på festen, men ju fler ju bättre!
    Har inte följt ettikett när det gäller släktingar osv, eftersom jag har en ganska avlägsen relation till de flesta släktingar, utan bjudit närmaste familjen och desto fler vänner istället och deras respektive. Tror vi kommer få det kanon kul!
    Vill inte ha någon mossig moster med för att det är kotym att bjuda dem, utan alla mina härliga vänner som gör livet lite mer värt att leva!

Har själv blivit bjuden på bröllop så väl med min sambo som utan och jag har inte tagit illa vid mig någon gång, utan det känns mer som att man skall gå på den känsla man själv har, ergo: jag vill träffa mina vänners kärlekar, även om dom inte känner mig
    Det är väl inte kutym att bjuda mossiga mostrar som man aldrig umgås med? Vi har gjort precis som ni. Vi har bjudit de släktingar som vi umgås med + respektive, men kusiner och mostrar som vi inte ens sett eller hört på tio år (och säkert hör lika lite från i framtiden) har vi inte bjudit.
  • Kattpoet

Vi  bjöd släkt som min make inte sett på 10-20 år även gubben som snodde  en del av makens arv, men det var för att vi  skulle lämna landet och man vet ju aldrig när man ses igen men tanken på folks ålder. 

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-18 19:51:33 följande:
    Vi  bjöd släkt som min make inte sett på 10-20 år även gubben som snodde  en del av makens arv, men det var för att vi  skulle lämna landet och man vet ju aldrig när man ses igen men tanken på folks ålder. 
    Jo så kan det vara. Jag hade gärna velat ha min mormor med på bröllopet bl.a av den anledningen, men just på grund av sin ålder kommer hon inte (är över 90), men vi kommer att hälsa på henne i sommar istället.
  • Kattpoet

Jag hade gärna velat träffa  gammel faster, eller vad vi nu ska kalla henne.. det är pappas kusin men han visste inte om det tills han var 20, men  de orkade inte pga ålder .

Sebastiana, behöver du  kaffe på din resa hem genom sverige så stanna till hos mig

• FelizLane

Jo ni har ju en hel del bra poäng! Nu är det ju så att min mun har ju glappat en del, slängt ur sig lite saker om bröllop osv. Vissa av tjejerna säger vi bara MÅÅSTE få komma och saningen är ju den att det vore roligt att ha dem där. Men så blir jag så kluven.. Om vi säger att det finns 3-4 st som jag faktiskt känner att dom vill jag bjuda.. Tror ni att dom tycker det är konstigt om bara dom blev bjudna och inte resten då? :/

• Kattpoet

FelizLane, bjud de fyra som du vill, om resten tycker det är konstigt så får de göra det. De kunde tagit chansen att bli vän med dig nu när ni har gått i skolan men det gjorde de inte.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-04-18 20:05:12 följande:
    Jag hade gärna velat träffa  gammel faster, eller vad vi nu ska kalla henne.. det är pappas kusin men han visste inte om det tills han var 20, men  de orkade inte pga ålder .

Sebastiana, behöver du  kaffe på din resa hem genom sverige så stanna till hos mig
    Vi kommer gärna förbi efter bröllopet (pratade just med min blivande som varit på andra sidan Atlanten ett tag).

• Kattpoet

Låter bra!  Jag sätter på kaffepannan .....  *ler*

Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?