• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • zvartaliljan

Jaha...här möttes man av ett meddelande från syrran igår på facebook om bröllopet "Ja jag kommer, ska bara hitta mig en karl o ta med mig".
    Bröllopet är om 2 månader, o.s.a är passerat och vi har inte bjudit några jäkla dejter Skrikandes 24 singlar är bjudna, tänk om alla skulle få för sig o ta med sig en dejt!!!
    Vad är det med folk liksom? Är det verkligen så att det är vanligt idag att folk får ta med dejter eller? För på min syster lät det ju som att det var så det "skulle" vara. Hon vet att vi inte har mycket pengar och inte har råd o bjuda alla vi vill, vi har liksom fått skära ner på gästlistan. Så istället för att t.ex en skolkamrat till sambon ska få komma så ska min syrra ta med sig en dejt?!?
    Ringde mamma o hon tyckte jag skulle låta henne ta med en dejt "för hon är ju din syster". och kanske jag kunde gjort det om hon FRÅGAT först.....men det är liksom själva grejen att hon ANTAR att hon får det som gör mig riktigt sur!
    Lite OT egentligen då det ju inte hör till TS fråga...men en liten avgränsande gren inom ämnet bara o skulle behöva synpunkter på hur jag ska göra nu med henne och hennes "dejt" (som hon ännu inte hittat då).

• Sebastiána
    tweety skrev 2011-04-12 08:33:02 följande:
    Hejsan alla!

Vi har valt att bjuda alla respektive och ev blivande respektive oxå då vi kommer skicka ut inbjudan nästan ett år i färväg. eftersom vi har långväga gäster från utlandet och långt borta i Sverige med så alla kommer behöva övernatta minst 1-2 nätter i vår stad.

Vi har valt att skriva plus en i inbjudan då vi har varsin bror som vi inte riktigt vet om de har respektive eller ej när vi gifter oss så alla singlar får ta med sig en sk dejt vem de vill men vi vet att de inte skulle ta med sig någon om de inte har en respektive.

Tycker det är en självklar sak att bjuda med respektive även om man inte träffat dem.  

var på ett bröllop för några år sedan då jag oh MB varit tillsammans ett år och mitt namn var inte ens med på placeringstavlanFörvånad för att de inte visste hur mitt namn stavades det kändes inte så kul. De hade inte tagit reda på det så jag fick skriva mitt namn med blyerts på tavlan och min bordsplacering. 
    Så dåligt! Hur svårt är det att kolla upp det!?
  • Kattpoet

Vem skulle hänga på en okänds person bröllop för en första dejt?   Är det redan osat och klart så  kan man inte lägga till folk.

• Sebastiána
    zvartaliljan skrev 2011-04-12 08:55:13 följande:
    Jaha...här möttes man av ett meddelande från syrran igår på facebook om bröllopet "Ja jag kommer, ska bara hitta mig en karl o ta med mig".
    Bröllopet är om 2 månader, o.s.a är passerat och vi har inte bjudit några jäkla dejter Skrikandes 24 singlar är bjudna, tänk om alla skulle få för sig o ta med sig en dejt!!!
    Vad är det med folk liksom? Är det verkligen så att det är vanligt idag att folk får ta med dejter eller? För på min syster lät det ju som att det var så det "skulle" vara. Hon vet att vi inte har mycket pengar och inte har råd o bjuda alla vi vill, vi har liksom fått skära ner på gästlistan. Så istället för att t.ex en skolkamrat till sambon ska få komma så ska min syrra ta med sig en dejt?!?
    Ringde mamma o hon tyckte jag skulle låta henne ta med en dejt "för hon är ju din syster". och kanske jag kunde gjort det om hon FRÅGAT först.....men det är liksom själva grejen att hon ANTAR att hon får det som gör mig riktigt sur!
    Lite OT egentligen då det ju inte hör till TS fråga...men en liten avgränsande gren inom ämnet bara o skulle behöva synpunkter på hur jag ska göra nu med henne och hennes "dejt" (som hon ännu inte hittat då).
    Det där är något jag gissar att folk fått från film och TV-serier (förslagsvis från USA eftersom det mesta kommer därifrån). Klart att man inte får ta med sig en dejt till ett bröllop - såvida det inte uttryckligen står +1 i inbjudan. Vad jag vet är det så även i USA. Man tar inte med sig en dejt om det inte står i inbjudan att man får göra det. Vi har bara 3 singlar så vi sa att de fick ta med sig respektive om de skulle träffa någon efter att inbjudan skickats ut, men de har inte träffat någon.
  • Bettina

Tycker inte att man ska ta med en date, däremot sin respektive som man har ett förhållande till.

• zvartaliljan
    Kattpoet skrev 2011-04-12 09:01:14 följande:
    Vem skulle hänga på en okänds person bröllop för en första dejt?   Är det redan osat och klart så  kan man inte lägga till folk.
    ja vill hon skrämma bort killen så gör hon ju det med råge då i alla fall...
  • zvartaliljan
    Sebastiána skrev 2011-04-12 09:03:51 följande:
    Det där är något jag gissar att folk fått från film och TV-serier (förslagsvis från USA eftersom det mesta kommer därifrån). Klart att man inte får ta med sig en dejt till ett bröllop - såvida det inte uttryckligen står +1 i inbjudan. Vad jag vet är det så även i USA. Man tar inte med sig en dejt om det inte står i inbjudan att man får göra det. Vi har bara 3 singlar så vi sa att de fick ta med sig respektive om de skulle träffa någon efter att inbjudan skickats ut, men de har inte träffat någon.
    mm syrran har bott i New York väldigt länge och bor nu i Stockholm...tror det är lite "storstadssyndrom" med +1 eller?
  • impegno di nozze
    Sebastiána skrev 2011-04-12 07:52:54 följande:
    Enligt "vett och etikett" och normer i samhället finns det ett rätt och ett fel i den här frågan.
    Om du läser vad jag skrivit tidigare kan du läsa vad min åsikt är och hur både jag och min sambo ser på detta ämne. Vi tycker också det är självklart att bjuda alla respektive.  Det jag är kritisk till är inlägg som endast är avsedda för att provocera och skapa en debatt med en tråkig ton som inte har något annats syfte än just att provocera och som inte bidrar till något konstruktivt. Skulle du uttrycka dig i samma ämne och med samma ord till människor i din närhet, öga mot öga? Det tror jag inte.. 
  • BlackWIngedAngel
    zvartaliljan skrev 2011-04-12 09:06:41 följande:
    mm syrran har bott i New York väldigt länge och bor nu i Stockholm...tror det är lite "storstadssyndrom" med +1 eller?
    Det tror jag inte. Som Sebastiána skrev så står det +1 i inbjudan om så gäller, även i amerikanska storstäder där detta är ett mer uttalat fenomen.

Jag tror snarare att det är i brist på kunskap som hon fått för sig detta. Har hon bott i NY så har hon kanske gått som dejt (eller som +1, kanske man ska säga). Som dejt får hon ju ingen egen inbjudan utan blir tillfrågad att följa med av den person som har blivit inbjuden och då kanske hon inte vet att det står med i inbjudan om dejt är välkommen. Har hon dessutom bott i USA en längre tid så kanske hon inte blivit inbjuden till särskilt många svenska bröllop som vuxen och har därför inte heller koll på att man normalt sätt inte bjuder in dejter i Sverige.

Säg ifrån; förklara att detta inte är en norm i Sverige och att dejter inte är inbjudna. Förklara gärna att hade de varit det så skulle det stått i inbjudan. Hon är gäst och får helt enkelt acceptera de regler som ni har på er fest.
  • BlackWIngedAngel
    impegno di nozze skrev 2011-04-12 10:33:50 följande:
    Om du läser vad jag skrivit tidigare kan du läsa vad min åsikt är och hur både jag och min sambo ser på detta ämne. Vi tycker också det är självklart att bjuda alla respektive.  Det jag är kritisk till är inlägg som endast är avsedda för att provocera och skapa en debatt med en tråkig ton som inte har något annats syfte än just att provocera och som inte bidrar till något konstruktivt. Skulle du uttrycka dig i samma ämne och med samma ord till människor i din närhet, öga mot öga? Det tror jag inte.. 
    Det var väl just att du skrev att det inte finns något rätt och fel som Sebastiána svarade på. Hon poängterade att det finns rätt och fel ur ett norm- och etikettsperspektiv, vilket det gör.

Angående inlägget så kan man ju skriva av sig på ett forum ibland när man irriterar sig på saker. Och beträffande vad man hade sagt till människor i sin närhet så undrar jag varför man inte skulle kunna säga det till sin umgängeskrets öga mot öga?
Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?