• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • Aniara4
    Sebastiána skrev 2011-04-11 12:53:53 följande:
    Fast då står det uttyckligen "+1" på inbjudan.
    Precis, fast den biten verkar tydligen vissa missa!
  • Loche

För oss är det viktigt att våra bröllopsgäster trivs på vår stora dag. Att bjuda in ena halvan av ett par, det känns som om att den "bjudna halvan" då mest kommer av plikt och inte kommer att trivas riktigt bra. Därför bjuder vi med respektive, även dem vi bara träffat vid nåt enstaka tillfälle och egentligen inte känner,,, -så resonerar vi.

• Blizz

Vi har inte uteslutit någon resspektive. Enda undantaget är såklart om någon skulle gå och skaffa pojk/flickvän nu efter att vi skickat inbjudan. Det finns flera respektive som antingen inte jag eller min blivande har träffat. Men vi tänkte ha det som projekt fram till bröllopet att försöka bjuda alla dessa par på middag eller ta en drink ute så att vi får träffa denne respektive innan bröllopet. Vill helst inte stå o krama helt okända människor utanför kyrkan även om de självklart är välkomna i egenskap av respektive till någon av våra vänner.

Argumentet "honom/henne har vi aldrig träffat" tycker jag därför inte är giltigt. Se till att träffa den personen då! Uppenbarligen är det en viktig/snäll/trevlig/snygg:) person eftersom din vän är tillsammans med honom/henne.

• Emblas Mamma

Vi juder självklart alla respektive =) Tycker det känns bäst.
    Hade vi inte haft ekonomi så hade vi bjudit mindre par.

Vissa som är singlar har jag sagt från början att dom får ta med sig en vän/syster eller liknande.
    Jag känner oftast dom med lite så det blir bara roligt :)

Dock så ringde min sambo till en gammal vän och pratade om bröllopet, och det visade sig att han hade haft en tjej ett tag! Jag blev helt förskräckt över detta, självklart måste hon med bli bjuden!
    Har bett min sambo ringa upp igen och kolla om tjejen också vill följa med! För säkerhets skll. känns artigast!
    Och alltid roligt med nytt folk, även om man kanske inte hinner prata med alla så är det kanske andra som har roligt med de nya bekanta på festen! =)

• Jeliqa

Vi bjuder allas respektive under förutsättning att de vid inbjudningstillfället varit ett par i mer än ett halvår. Vi kände att vi var tvungna att sätta gränsen någonstans eftersom vi inte vill ha ett jättestort bröllop.

• 11juni2011

Vi bjuder allas respektive, även några som vi inte har träffat :=) Jag tycker inte att vi har rätt att bedömma hur seriöst ett förhållande är, så har man ett förhållande så räknas det som etablerat oavsett om det är en vecka gammalt.
    Nu har alla bjudna en partner (inte barnen då) förutom en av mina vänner, så hon får ta med en valfri partner/kompis, jag bryr mig faktiskt inte vem, bara hon har kul. Hon är polis så ja vet att hon inte hade tagit med någon gangster hehe :=)

• Chicita

Jag kan ju säga att vi har bjudit respektive i stor utsträckning. Men sen finns det endel som faktiskt inte tar med sina respektive på dom släktträffar som sambons sida har 2 ggr per år. 
    Där är det öppet för alla, man får till och med ta med vänner. Men dessa respektive har valt att inte komma med någon gång på de 8 år som jag och sambon varit tillsammans... (i vissa fall har det bytits partner 8-10 ggr under dessa år kan jag ju säga också i och för sig)

Dessa har vi faktiskt inte bjudit.
    Vi har inte råd att bjuda hur många som helst, och dessa har i våra ögon exkluderat sig själva då dom aldrig vill ställa upp och träffa släkten annars.
    Vi har bjudit sambons kusiner, men inte deras partners i dessa fall. Det rör sig om 4 stycken av 18 kusiner.
    Däremot om kusinen ringer och säger att "får min sambo också komma?" så visst, om vi får några avhopp så är dom välkomna, men budgeten är tight. 

Vi skulle ha en fotograf som är vän till sambon. Vi trodde att han hade flickvän så vi bjöd henne med. Men nu visade det sig att han är singel.
    Så när vi bjöd in vår andra fotograf som jag känner via en annan community, så bjöd vi bara henne och så kommer vi att "para ihop" fotograferna vid ett bord så dom har någon med gemensamt intresse att prata med i alla fall. Och det tyckte båda var en bra idé Glad 

Det finns många anledningar till att man inte bjuder respektive.
    Och vissa anledningar är tydligare för en själv än för omgivningen.
    När man väljer att inte bjuda respektive så är man för det mesta medveten om att det kan medföra problem i framtiden med dessa vänner / släktingar. Men det kan vara värt det ibland.

Som jag sagt i en annan tråd nån gång.
    Om jag har två vänner som jag vill bjuda, jag har aldrig träffat deras respektive och jag har inte råd att bjuda alla fyra, så bjuder jag hellre båda vännerna. Men kanske försöker ta det öga mot öga med dom och berättar varför, och att det alltså inte gäller bara just den personen, utan flera ur kompisgänget...
    Nu är inte jag i den sitsen, men som ett exempel på varför man ibland kan välja att exkludera vissa. Och då gäller det knappast bara två vänner utan kanske 10... 

• 363

Jag tycker det är lite beroende på. Bestämemr man sej för att ex bara bjuda sina tjejkompisar och allas respektive utelämmnas tycker jag det bär okej. Men inte om man väljer borta vissas repektive av diverse anledningar. Här är allas respektiva välkommna även de som vi inte vetat om förräns inbjudningarna varit ute ett tag.

Jag hoppas på att de jag känner själva kan avgöra vilka som är lämpliga och inte lämpliga att ta med på vårt bröllop. Att ha någons slags gräns på hur länge man måste varit ihop för att få komma låter i mina öron fruktansvärt dumt. Ett par som enbart varit ihop 4 månader kan känna att de är de rätta för varandra samtidigt som några som varit ihop en längre tid ser sej mer som tillfälliga par. Och hur vet man själv exakt hur länge dem varit ihop, träffats, dejtat varandra?

Eftersom jag vill att mina gäster ska hjälpa till så att mitt bröllop blir så trevligt som möjligt så tror jag att jag också måste se till att de har så trevligt som möjligt. Och ett bröllop symboliserar ju kärleken och hur kul kan det då vara att fira några andras kärlek utan att få ha sin egen med sej?

• Liina86

Vi har bjudit allas respektive och eftersom vi skickade vår inbjudan väldigt tidigt så försöker vi också hålla lite koll på om några skaffar nya respektive så att vi kan bjuda även dessa.

När min syster varit tillsammans med en kille i ca ett halvår så gifte sig hans moster. Min syster blev först medbjuden men sedan ångrade de sig för att de tyckte att förhållandet var för nytt. Känns nog ganska pinsamt för dem nu när systern 6 år senare fortfarande är tillsammans med killen och numera även är gift med honom. Som sagt det fins en tid även efter ens eget bröllop...

• TheD
    Chicita skrev 2011-04-11 17:31:03 följande:
    Jag kan ju säga att vi har bjudit respektive i stor utsträckning. Men sen finns det endel som faktiskt inte tar med sina respektive på dom släktträffar som sambons sida har 2 ggr per år. 
    Där är det öppet för alla, man får till och med ta med vänner. Men dessa respektive har valt att inte komma med någon gång på de 8 år som jag och sambon varit tillsammans... (i vissa fall har det bytits partner 8-10 ggr under dessa år kan jag ju säga också i och för sig)

Dessa har vi faktiskt inte bjudit.
    Vi har inte råd att bjuda hur många som helst, och dessa har i våra ögon exkluderat sig själva då dom aldrig vill ställa upp och träffa släkten annars.
    Vi har bjudit sambons kusiner, men inte deras partners i dessa fall. Det rör sig om 4 stycken av 18 kusiner.
    Däremot om kusinen ringer och säger att "får min sambo också komma?" så visst, om vi får några avhopp så är dom välkomna, men budgeten är tight. 

Vi skulle ha en fotograf som är vän till sambon. Vi trodde att han hade flickvän så vi bjöd henne med. Men nu visade det sig att han är singel.
    Så när vi bjöd in vår andra fotograf som jag känner via en annan community, så bjöd vi bara henne och så kommer vi att "para ihop" fotograferna vid ett bord så dom har någon med gemensamt intresse att prata med i alla fall. Och det tyckte båda var en bra idé Glad 

Det finns många anledningar till att man inte bjuder respektive.
    Och vissa anledningar är tydligare för en själv än för omgivningen.
    När man väljer att inte bjuda respektive så är man för det mesta medveten om att det kan medföra problem i framtiden med dessa vänner / släktingar. Men det kan vara värt det ibland.

Som jag sagt i en annan tråd nån gång.
    Om jag har två vänner som jag vill bjuda, jag har aldrig träffat deras respektive och jag har inte råd att bjuda alla fyra, så bjuder jag hellre båda vännerna. Men kanske försöker ta det öga mot öga med dom och berättar varför, och att det alltså inte gäller bara just den personen, utan flera ur kompisgänget...
    Nu är inte jag i den sitsen, men som ett exempel på varför man ibland kan välja att exkludera vissa. Och då gäller det knappast bara två vänner utan kanske 10... 
    Tummen upp!

Ekonomin spelar in väldigt mycket för oss men för andra kan det vara ett minimalt "problem". Samtidigt känner vi att de gäster som kommer till bröllopet ska vara gäster vi vet vilka dem är. Själv skulle jag känna mig vilsen på ett t.ex. bröllop tillsammans med min blivande efter vår första månad tillsammans..dvs om det var en av hans kompisar som skulle gifta sig.

Ni finns det inga etablerade par som vi har splittrat då etablerat för oss går under gifta/förlovade...det mer seriösa enligt mig. JAAAAA, vissa anser att man har ett serisöt förhållande efter en månad. Got it :) Men utåt sett för oss är det inte etablerat. Skulle vi bjuda gästers som har någon nu...det skulle bli för många och priset för hela kalaset skulle åka uppskjutet på en millisekund.

För oss blir det mycket när en av oss inte har fast jobb. Det har jag tagit med några och det var inga konstigheter :)

Sen, detta kommer låta så snorkigt men jag väljer att skriva det Flört så får jag se hur ni andra tolkar det...skulle inte bli första tråden med catfight. Jo, vår bröllopsdag är vår dag! Att ha tid för att lära känna någon ny..nej! Den tiden ska vi ha för att kunna umgås med andra och inte ha 10 min pinsam tystnad Flört Hm...är det någon som förstår hur jag tänker. För det så som jag tänker kommer inte ut genom texten ser jag...

Jaja.
Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?