Chicita skrev 2011-04-11 17:31:03 följande:
Jag kan ju säga att vi har bjudit respektive i stor utsträckning. Men sen finns det endel som faktiskt inte tar med sina respektive på dom släktträffar som sambons sida har 2 ggr per år.
Där är det öppet för alla, man får till och med ta med vänner. Men dessa respektive har valt att inte komma med någon gång på de 8 år som jag och sambon varit tillsammans... (i vissa fall har det bytits partner 8-10 ggr under dessa år kan jag ju säga också i och för sig)
Dessa har vi faktiskt inte bjudit.
Vi har inte råd att bjuda hur många som helst, och dessa har i våra ögon exkluderat sig själva då dom aldrig vill ställa upp och träffa släkten annars.
Vi har bjudit sambons kusiner, men inte deras partners i dessa fall. Det rör sig om 4 stycken av 18 kusiner.
Däremot om kusinen ringer och säger att "får min sambo också komma?" så visst, om vi får några avhopp så är dom välkomna, men budgeten är tight.
Vi skulle ha en fotograf som är vän till sambon. Vi trodde att han hade flickvän så vi bjöd henne med. Men nu visade det sig att han är singel.
Så när vi bjöd in vår andra fotograf som jag känner via en annan community, så bjöd vi bara henne och så kommer vi att "para ihop" fotograferna vid ett bord så dom har någon med gemensamt intresse att prata med i alla fall. Och det tyckte båda var en bra idé
Det finns många anledningar till att man inte bjuder respektive.
Och vissa anledningar är tydligare för en själv än för omgivningen.
När man väljer att inte bjuda respektive så är man för det mesta medveten om att det kan medföra problem i framtiden med dessa vänner / släktingar. Men det kan vara värt det ibland.
Som jag sagt i en annan tråd nån gång.
Om jag har två vänner som jag vill bjuda, jag har aldrig träffat deras respektive och jag har inte råd att bjuda alla fyra, så bjuder jag hellre båda vännerna. Men kanske försöker ta det öga mot öga med dom och berättar varför, och att det alltså inte gäller bara just den personen, utan flera ur kompisgänget...
Nu är inte jag i den sitsen, men som ett exempel på varför man ibland kan välja att exkludera vissa. Och då gäller det knappast bara två vänner utan kanske 10...
Tummen upp!
Ekonomin spelar in väldigt mycket för oss men för andra kan det vara ett minimalt "problem". Samtidigt känner vi att de gäster som kommer till bröllopet ska vara gäster vi vet vilka dem är. Själv skulle jag känna mig vilsen på ett t.ex. bröllop tillsammans med min blivande efter vår första månad tillsammans..dvs om det var en av hans kompisar som skulle gifta sig.
Ni finns det inga etablerade par som vi har splittrat då etablerat för oss går under gifta/förlovade...det mer seriösa enligt mig. JAAAAA, vissa anser att man har ett serisöt förhållande efter en månad. Got it :) Men utåt sett för oss är det inte etablerat. Skulle vi bjuda gästers som har någon nu...det skulle bli för många och priset för hela kalaset skulle åka uppskjutet på en millisekund.
För oss blir det mycket när en av oss inte har fast jobb. Det har jag tagit med några och det var inga konstigheter :)
Sen, detta kommer låta så snorkigt men jag väljer att skriva det

så får jag se hur ni andra tolkar det...skulle inte bli första tråden med catfight. Jo, vår bröllopsdag är vår dag! Att ha tid för att lära känna någon ny..nej! Den tiden ska vi ha för att kunna umgås med andra och inte ha 10 min pinsam tystnad

Hm...är det någon som förstår hur jag tänker. För det så som jag tänker kommer inte ut genom texten ser jag...
Jaja.