• Sebastiána

Varför bara bjuda ena parten i ett par?

Jag har så svårt att förstå varför man bara bjuder ena parten i ett etablerat par. Varför gör man det? Det enda argumentet jag kan tänka mig är att den ena parten är kriminell, alkoholist, knarkare, psykiskt störd eller liknande. Då är det väl OK. Men argumentet "Vi har aldrig träffat honom/henne". Vad är det för trams!? Om man bjuder folk som man känner och som man tycker om vill man väl även träffa deras respektive. Man kanske inte bara ska fråga sif "Har vi träffat den här personen som A är gift/sambo med?" uten också "Kommer vi att träffa personen som A är gift/sambo med i framtiden?".

Bröllopsfesten är givetvis till för att fira att brudparet gift sig, men gästerna är inte statister utan det är meningen att även de ska ha trevligt. Det är först och främst brudparets kärlek som firas men även kärleken i stort och då är väl gästernas kärlekar lika viktiga?

Man ska också tänka på att det (faktiskt) även är ett liv efter bröllopet. Om man underkänner en väns respektive, hur nära vän är man då? Och varför skulle denna vän vilja umgås med en i framtiden?

• Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?
  • impegno di nozze

Egentligen borde jag inte svara på sådana här trådar då jag tror att de endast skrivs för att provocera och skapa debatt i ett hett ämne som annars diskuteras ofta här på forumet. Jag gissar på att du inte heller är ute efter ett svar..
    Men det är väl så jäkla enkelt som att det inte finns något rätt och fel, det som är rätt för ett par är fel för ett annat. Vi har bjudit alla respektive och har aldrig tänkt tanken att göra på något annat vis. Men jag skulle aldrig drömma om att kritisera andra människors beslut och dömma dem som gör annorlunda än mig. 

• TheD
    impegno di nozze skrev 2011-04-11 22:24:53 följande:
    Egentligen borde jag inte svara på sådana här trådar då jag tror att de endast skrivs för att provocera och skapa debatt i ett hett ämne som annars diskuteras ofta här på forumet. Jag gissar på att du inte heller är ute efter ett svar..
    Men det är väl så jäkla enkelt som att det inte finns något rätt och fel, det som är rätt för ett par är fel för ett annat. Vi har bjudit alla respektive och har aldrig tänkt tanken att göra på något annat vis. Men jag skulle aldrig drömma om att kritisera andra människors beslut och dömma dem som gör annorlunda än mig. 
    Men ibland kan det vara kul att svara Flört Sen går det ju att provocera tillbaka om man är uttråkad haha
  • impegno di nozze
    TheD skrev 2011-04-11 22:27:04 följande:
    Men ibland kan det vara kul att svara Flört Sen går det ju att provocera tillbaka om man är uttråkad haha
    Ja jag håller med dig, jag tycker bara det är så trisst att det ofta är så här för det bidrar till en lägre niva på diskussionerna generellt. Och de som för vettiga konversationer på en bra och vuxen nivå hamnar ofta i skymundan. Men det är som du säger och det är svårt att låta bli att svara trots att man inte bör göra det. Är lite motsägelsefull där :)
  • TheD
    impegno di nozze skrev 2011-04-11 22:33:14 följande:
    Ja jag håller med dig, jag tycker bara det är så trisst att det ofta är så här för det bidrar till en lägre niva på diskussionerna generellt. Och de som för vettiga konversationer på en bra och vuxen nivå hamnar ofta i skymundan. Men det är som du säger och det är svårt att låta bli att svara trots att man inte bör göra det. Är lite motsägelsefull där :)
    Håller med dig :)
  • Millemoj

Vi ska ha ett litet bröllop med ca 30 pers, egentligen ville vi ha det ännu mindre... när vi började tänka på vilka som skulle bjudas tänkte vi inte ens på frågan om respektive - för oss är det självklart att man bjuds med sin respektive.

Sen förstår jag om inte alla har ekonomi, intresse eller vilja att göra det . Vissa av våra gästers respektive har vi inte träffat, men det känns inte som ett hinder för att de skulle bli bjudna - tvärtom så är det ju ett ypperligt tillfälle att träffa nya, etablerade partners till våra kära gäster.

som någon tidigare sade så finns det ju dagar efter det egna bröllopet också! Sen är jag inte heller den som ser bröllopet som VÅR DAG - det är ett datum som alla andra, det råkar bara vara en mycket speciell händelse den dagen.

• Zelmah

SJÄLVKLART bjuder vi allas respektive! Skulle aldrig drömma om att döma någon annans partner som för "oetablerad". Jag själv skulle bli oerhört ledsen om min partner bjöds in till bröllop men att inte jag var välkommen. Man splittar inte på par helt enkelt. Och en sådan fantastisk fest som ett bröllop vill man gärna dela med sin partner, gemensamma minnen och upplevelser osv... Vi kommer att ha flera vänner vars respektive enbart jag har träffat kanske en gång beroende på att de bor på annan ort t ex. Min respektive har inte träffat dem alls. Han har också nya vänner som han träffat det senaste året via sitt nya jobb på annan ort, där finns flera personer han blitt nära vän med och kommer att bjuda, jag har inte träffat dem men kommer förmodligen att hinna träffa dem en gång innan bröllopet. Deras respektive är självklart också välkomna. Flera av mina vänner har min respektive bara träffat ett fåtal gånger pga att vi varit säbos på olika orter de tre senaste åren av vår relation. Men alla ska vara med. Jag har två vänner som nyligen träffat nya flickvänner och de är störtkära á la love of life. Den ena tjejens flickvän har jag träffat och den andra tjejens flickvän kommer jag kanske inte hinna träffa innan bröllopet eftersom de bor ca 50 mil bort. Inte vägarna förbi direkt... Nåväl vi bjuder allas respektive oavsett om vi träffat dem eller ej och skulle tycka att det kändes oerhört märkligt att inte göra det. Sen får de själva välja om de vill komma eller inte men till god ton hör att bjuda båda. Vi har verkligen inte stor budget, ca 35 000, men vi sparar in på annat för att kunna bjuda alla, vi kommer ändå att få det precis som vi önskar så det är ingen uppoffring. Vi bjuder ca 75 pers sen får vi se hur många som kommer, tror inte att det blir särskilt stort bortfall.

Så word up till TS!

• Sebastiána
    Blizz skrev 2011-04-11 16:48:42 följande:

Vi har inte uteslutit någon resspektive. Enda undantaget är såklart om någon skulle gå och skaffa pojk/flickvän nu efter att vi skickat inbjudan. Det finns flera respektive som antingen inte jag eller min blivande har träffat. Men vi tänkte ha det som projekt fram till bröllopet att försöka bjuda alla dessa par på middag eller ta en drink ute så att vi får träffa denne respektive innan bröllopet. Vill helst inte stå o krama helt okända människor utanför kyrkan även om de självklart är välkomna i egenskap av respektive till någon av våra vänner.

Låter som en toppenidé!

Man vet ju om långt i förväg att man ska gifta sig. Då kan man ju se till att träffa de man inte träffat innan.
  • Sebastiána
    impegno di nozze skrev 2011-04-11 22:24:53 följande:
    Enligt "vett och etikett" och normer i samhället finns det ett rätt och ett fel i den här frågan.
  • tweety

Hejsan alla!

Vi har valt att bjuda alla respektive och ev blivande respektive oxå då vi kommer skicka ut inbjudan nästan ett år i färväg. eftersom vi har långväga gäster från utlandet och långt borta i Sverige med så alla kommer behöva övernatta minst 1-2 nätter i vår stad.

Vi har valt att skriva plus en i inbjudan då vi har varsin bror som vi inte riktigt vet om de har respektive eller ej när vi gifter oss så alla singlar får ta med sig en sk dejt vem de vill men vi vet att de inte skulle ta med sig någon om de inte har en respektive.

Tycker det är en självklar sak att bjuda med respektive även om man inte träffat dem.  

var på ett bröllop för några år sedan då jag oh MB varit tillsammans ett år och mitt namn var inte ens med på placeringstavlanFörvånad för att de inte visste hur mitt namn stavades det kändes inte så kul. De hade inte tagit reda på det så jag fick skriva mitt namn med blyerts på tavlan och min bordsplacering. 

• Kattpoet

Om man inte är vän med sina vänners respektive eller ens har träffat dem, då bör man sätta sig ner och fundera varför.
    Om jag aldrig träffar mina vänner respektive, måste det väl betyda att jag inte träffar mina vänner så ofta för att ens kalla dem vänner.  
    Jag känner och har pratat med alla mina vänner respektive även de som bor utanför sverige och jag endast har mött över skype. 

Svar på tråden Varför bara bjuda ena parten i ett par?