• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 20 Nov 17:40
    13307 visningar
    69 svar
    69
    13307

    Billiga, nyttiga maträtter?

    Nu när jag går utan arbete måste vi dra in på allt som kostar. Men mat måste man ju ha.


    Jag är lite kräsen, hatar blodpudding tyvärr, vilket ju vore superbilligt men det måste ju finnas andra maträtter osm är billig men cokså hyffsat nyttig?


    Vi sparar en hel del på att ha slutat köpa bröd! Vi bakar det själv om vi vill ha.


    Och så gröt till frukost istället för svindyra flingor, mussli osv.


     


    Så kom med tipps till lunch och middagar som är god, billig och nyttig ;) Gärna  recept då jag inte är så bra på att laga mat!

  • Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?
  • shakyn­ose
    Äldre 30 Nov 10:19
    #51

    Min favorit med rödbeta är att koka eller baka den och servera med en vanlig vitsås som jag smular fetaost i. Blir gott med andra rotisar också! Servera någon biff till, vegetarisk eller kött spelar inte så stor roll.

  • Kattpo­et
    Äldre 30 Nov 10:20
    #52

    Man kan ocks[ göra  rödbetssoppa.

  • FruFid­deli
    Äldre 30 Nov 10:45
    #53

    Något som är gott, billigt och enkelt att göra är en spenat pasta röra vi brukar göra.. 


    Man kokar fullkornspasta, när den är färdig häller man av vattnet och sen häller man tillbaka pastan i kastrullen och blandar i fryst färdigstuvad spenat (man kan ju göra egen stuvad spenat också för att få det billigare men då tar det ju också lite längre tid). Rör om tills spenaten tinat och blanda i tärnad kassler och ev riven ost, rör om tills allt är varmt. Klart! Kassler kanske inte är det nyttigaste kött man kan tänka sig men det är ofta väldigt billigt och gott!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 30 Nov 14:38
    #54

    Oj va mycket bra tipps! Blir nog nått med rödbetor och morötter idag känner jag :D


     

  • Aylas
    Äldre 30 Nov 17:54
    #55

    Tänkte tipsa om kvällens rätt här i stugan; biffar med linsris och mototszatziki. Blev riktigt mumsigt och jag blev av med både ris- och baconresterna.


    Biffarna gjordes efter smak och tycke, jag testade tipset att ha rivna morötter Gröna och röda linser kokades al dente (de har olika koktid) Resterna av bacon stektes med lök. Sen skickades resterna av helgens ris i tillsammans med linserna rivna morätter, vitlök och avrunnen yoghurt blandades till tzatziki.

    Blev många gånger godare än vad jag väntat.

  • Kattpo­et
    Äldre 30 Nov 20:50
    #56

    Rivna morrötter med yoghurt är en indisk rätt, den heter  Något som slutar med raita, det väldigt gott med indisk mat.


    Vitlök eller inte eller spiskummin eller inte,  jo alla de indska kockar jag känner har olika syn på detta.

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 1 Dec 11:25
    #57

    Har en del billiga recept som jag kan dela med mig.

    Tonfisk pastasås

    1burk tonfisk
    1vitlöksklyfta
    1gul lök
    1paprika
    0,5dl mjöl
    mjölk

    Stek upp lök vitlök och paprika i smör tillsammans tills de mjuknat lite.
    Häll i mjölet. Rör runt. Häll på mjölken. Detta är en botten redning. Ta lite mjölk i taget så att du får önskad konsistens. Salta och peppra utefter smak. Häll sedan i tonfisken. Servera med pasta.

    Lök, tomat och majs pastasås.

    2lök
    1burk majs
    1burk krossade tomater
    1buljongtärning

    Stek upp löken tills de är karameliserade. Häll på majs, tomaterna och buljongen. Låt koka en stund. Servera med pasta.

    Korv i ugn

    1falukorv
    1burk krosade tomater
    1gul lök
    1paket riven ost
    oregano

    Skär falukorven i skivor och lägg i ugnsfast form.
    Hacka löken och blanda i krossade tomater och oregano. Gör detta i en bunke bredvid. Häll vdet över korven så att det täcks. Strö över osten. Ugnen på 200 grader, ha de inne tills osten är lite gyllenbrun ca 20-30min. Servera med mos eller pasta.

    Bacongryta

    1-2paket bacon
    2paprikor
    1gul lök
    1burk champinjoner eller 200gram färska. (blir godare med färska fast dyrare)
    10tomater.
    1chili

    Hacka upp lök, paprika, chili och tomater. Låt koka tills tomaterna smält. Häll i champinjonerna och klipp i baconen. Kryddaefter egen smak. Låt koka tio min till. Servera med ris. Man kan byta ut baconet med linser. Lägger du i en buljongtärning så brukar det bli godare.

    Hoppas att du får nytta av recepten : )

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 1 Dec 12:10
    #58

    Glömde en sak till bacongrytan. Det ska vara en riven morot i den också. Blanda i den samtidigt som lök, paprika, tomat och chilin.

  • Kattpo­et
    Äldre 1 Dec 12:16
    #59

    Farfar brukade göra en bacon gryta på 1 pkt bacon, en burk tomat och en lök,  snabbt enkelt bara steka lök och bacon, ha på tomaten och servera med  snabb makaroner.


    Vi brukade få denna om fisket hade varit dåligt.

  • Piiiip
    Äldre 2 Dec 19:29
    #60

    Idag var dagen innan handling och då brukar jag ta "vad som finns kvar i kylskåpet"-gryta.

    Idag gjorde jag pasta, till det kokade jag tre rödbetor (skalade och skurna i bitar) och några brysselkåls huvuden. I slutet hade jag i en halv strimlad purjolök.

    När pastan kokat av och jag hällt av vattnet blandade jag pastan: dijonsenap och två skedar turkisk yogurt, salt, peppar. Lite riven parmesanost och en tomat (skuren i bitar).

    När grönsakerna var klara hällde jag av vattnet och hällde grönsakerna över det andra och blandade allt ordentligt. Mums!

    Det blev minst tre matlådor och säkert billigt också. Det behöver alltså inte vara så komplicerat att laga gott och nyttigt. Att utnyttja allt i kylskåpet och slänga så lite som möjligt är verkligen ett sätt att få ner matkostnaderna.

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 2 Dec 19:44
    #61

    Jag måste bara få säga att det är verkligen många bra recept ni delat med er av. Jag kommer att använda mig av en hel del av dessa recept för att få ner våran matkostnad också. Tack alla Bt vänner.  =)

  • 363
    Äldre 3 Dec 12:46
    #62

    Dagens billiga lunch.
    1påse Färdig ostsåspulver från eldorado ca 10 kr för 3 påsar på willys
    1 broccoli 5kr Willys
    2 morötter 2kr
    1 burk majs 5kr
    0,25 mjölk 3kr
    250 gram pasta 5kr

    Mums
    ca 25 kr för 2 personer:)

  • stella­stella
    Äldre 3 Dec 13:14
    #63

    Hittade på denna rätt igår!!! Fantastiskt gott och enkelt
    . En påse wokgrönsaker (snabbast) eller skär egna morötter kål, palsternacka, kålrot (billigare) lägg i en ugnssäker form lägg tinade eller otinade kycklingfilleer ovanpå. Stryk på rikligt med grillolja på filleerna och krydda med grillkrydda för extra smak. In med härligheten i ugnen tills kycklingen är klar. En ny favoriträtt hos oss tror jag!!!!

  • Kattpo­et
    Äldre 3 Dec 17:45
    #64

    Vi brukar ha romantisk kväll, vi går till chark disken väljer ut 6 eller 7  saker och ber om fyra skivor av varje, det blir 100 max och sedan behöver man öl eller vin, men det billagare än att äta ute och det ger en chans att prova olika saker.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 3 Dec 21:35
    #65

    Tack för ännu fler recept! Ser fram emot att prova :)


    Rödbetorna var grymt goda! Körde det tipps ni gav om att ha rödbetor, potatis och morötter i ugnen, sen körde vi en bot kycklingfilé till bara, guld!


     


    Det är otroligt vad det här gör med vår ekonomi, den mat vi storhandlade har räckt mycket längre än vi räknade med hittills. Blivit mycket matlådor och det gör att man äter tisdagsmiddagen i två kvällar istället för en osv. Massa "gratis" lunch också så man slipper lägga tid på att laga lunch och har lättare att stå emot den där goda baguetten på macken :P (är vikarie som lastbilschauför så när jag har dåligt med tid äter jag i bilen och då blir det lätt en baguett för 50 Norska kr)


     


    Vi tänkte unna oss att julbaka och åkte för att köpa saffran.... Killen i kassan såg på mig som om jag vore en idiot när jag frågade efter saffran. Tog 3 st av kassapersonalen innan vi fick veta att det finns på apoteket.


    Så vi åkte dit! Bad om 1g saffran och hon fick faktiskt leta efter det i 10 minuter innan hon kom tillbaka och ville ha 147 NORSKA kr för glasburken med 1g saffran :S Lite generade fick vi tacka nej och gå hem tomhänta.


    Men efter att ha skrivit om det på facebook fick vi idag ett brev från Ms mamma med 4 påsar 0,5 g saffran i ;) Så nu vankas det lussebullat här hemma!

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 3 Dec 22:52
    #66

    Oj oj oj vad dyrt saffran var i Norge, men vad skönt att ni fick det skickat till er.

    Tänkte på en annan sak också som är bra.
    Skriv en matsedel och håll er till det, det har vi gjort och det funkar jätte bra.

    När ni ändå är bakningssugna kan ni baka egna pitabröd. I den kan ni sedan göra som typ tacos med massa goda grönsaker i och en god kall sås och ha med på jobbet men man kan ju laga med kyckling eller ta med tonfisk så man kan äta det kallt.  =)

    Eller baka egna baguetter eftersom du gillar de på macken. Men bakar du egna och gör god röra till eller vad du nu vill ha så blir det mycket billigare än att köpa färdigt.

  • Kattpo­et
    Äldre 3 Dec 22:56
    #67

    Överbliven köttfärsås kan soppa med buljong och vatten och lite grönsaker.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 3 Dec 23:00
    #68
    moonlightgirl skrev 2010-12-03 22:52:09 följande:
    Oj oj oj vad dyrt saffran var i Norge, men vad skönt att ni fick det skickat till er.Tänkte på en annan sak också som är bra.Skriv en matsedel och håll er till det, det har vi gjort och det funkar jätte bra.När ni ändå är bakningssugna kan ni baka egna pitabröd. I den kan ni sedan göra som typ tacos med massa goda grönsaker i och en god kall sås och ha med på jobbet men man kan ju laga med kyckling eller ta med tonfisk så man kan äta det kallt.  =)Eller baka egna baguetter eftersom du gillar de på macken. Men bakar du egna och gör god röra till eller vad du nu vill ha så blir det mycket billigare än att köpa färdigt.
    Vi har precis fryst in ett tiotal baguetter som vi gjorde i förrgår :) Hur gott som helst med solrosfrön och linfrön som var på 10kr-marknaden i en affär här i norge!

    Matsedel gjorde vi innan vi åkte till Sverige och hanlda, men som sagt har den flyttats lite då vi kunnat äta rester till middag osv. Känns riktigt bra!


    Och så fick vi vårt helgmys med lussebullar istället för dyrt godis, chips och läsk vi annars slösat pengar på. Sen har vi kört morot och gurkstavar till egengjord vitlöksdipp när vi hade myskväll häromdan. skitgott! 


    Det är också en sak jag tänkt på nu, det är faktiskt skönt att vara utan godis. Jag kör stenhårt på vitkål och annanas-sallad när jag blir godissugen, och nu är jag inte ens sugen längre på godis, inte på samma sätt som jag var i början.


     


    Egna pitabröd var en bra ide då vi faktiskt ha allt som behövs fär tacos. Har börjat köra turkisk youghurt på spann istället för gräddfil, eftersom vi anväbder den youghurten till massa annat :) 

  • Kattpo­et
    Äldre 3 Dec 23:40
    #69

    Om man gör pizza kan man använda samma deg till pita bröd med, det väldigt lätt.


    5 dl ljummet vatten.


    2 msk olja


    25 gram jäst


    ½ msk salt


    ½ msk socker.


    Runt 1½ liter mjöl.


    Blanda ihop allt utom mjölet.  Knåda in mjölet till du har en bra deg, den ska inte vara för hård och inte fastna på händer och bunke.  Ställ någotstans varmt brevid ett element och låt det degen jäsa till dubbelstorlek, runt 1-2 timmar.


    För pizza, värm ugnen till 220 C och värm en plåt.   Dela degen blir fyra lagom stora pizzor.  Kavla ut till en rundel, lägg på ett bakplåts papper.  Lite passerad tomat, sedan ost och vad du vill ovanpå.  För pizzan till den heta plåten, in ugnen och vänta 10- 15 min.


    För Pita:  du får 8 till 10 lagom stora pita bröd.  Värm ugne till  250- 300 C, se till att du har en plåt i ugnen.  Rulla 8- 10 bollar,   platta ut till ungefär 1½ cm tjock rundel.  Kasta in den direkt på den heta plåten. Den ska nu bli en  boll. När den fått färg är den klar.  Ta ut. Och Fortsätt. Det är lättast  när man är två.


     

Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?