• JustMeAndMyLove

Billiga, nyttiga maträtter?

Nu när jag går utan arbete måste vi dra in på allt som kostar. Men mat måste man ju ha.

Jag är lite kräsen, hatar blodpudding tyvärr, vilket ju vore superbilligt men det måste ju finnas andra maträtter osm är billig men cokså hyffsat nyttig?

Vi sparar en hel del på att ha slutat köpa bröd! Vi bakar det själv om vi vill ha.

Och så gröt till frukost istället för svindyra flingor, mussli osv.

Så kom med tipps till lunch och middagar som är god, billig och nyttig ;) Gärna  recept då jag inte är så bra på att laga mat!

• Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?
  • 363

Chili con carne

Köttfärs
    2 burkar krossade tomater
    1 burk vita bönor i tomatsås
    1/2 lök
    1 paprika
    Stek köttfärs, paprika och lök och häll i i en kastrull med det andra.
    Smaksätt med lite ketchup, cayenne och vitlök.

Soppor i alla former med hambakat bröd är billigt.

Att blanda ut kötträtter med bönor ocg grösaker är bra som med lasange riv i en morot och lite zuccini och minska på färsen så blir det billigare.

• JustMeAndMyLove
    363 skrev 2010-11-21 08:21:39 följande:
    Chili con carneKöttfärs2 burkar krossade tomater1 burk vita bönor i tomatsås1/2 lök1 paprikaStek köttfärs, paprika och lök och häll i i en kastrull med det andra.Smaksätt med lite ketchup, cayenne och vitlök.Soppor i alla former med hambakat bröd är billigt.Att blanda ut kötträtter med bönor ocg grösaker är bra som med lasange riv i en morot och lite zuccini och minska på färsen så blir det billigare.
    Det där med att späda ut köttfäsen var ju jättesmart! Vi gör alltid så vi får 2 matlådor också, mest en vana från när vi jobbade, är så jäkla dyrt att äta mackor och lunch ute här i Norge. Speciellt jag som vart lastbilschaufför och bara kan stanna till på mackar oftast :/

Kan man spä ut med kidneybönor? Har två burkar här hemma som jag köpte till hunden egentligen, hehe. Hon var inte så förtjust :P

• 363

Kidneybönor är perfekt att spä ut köttfärsrätter med min favorit är "tacogratäng".

Skölj och halvera kidneybönorna
    Stek bönor, färs, rå lök och majs ihop med tacokrydda
    Häll nachochips i en ungsform, lägg på färsröran, taco sås och ev lite riven ost och kör in i ugnen.
    Servera med färska grönsaker och lite gräddfil.

Det brukar bli supergott och går inte åt alls lika mycket färs+ att chipsen brukar vara mycket billigare att köpa än tacobröd.

Annars wok är super med kidneybönor.
    Skölj och halvera bönorna
    Häll i blandade skurna grönsaker eller fryst mix i en stekpanna med lite olja
    Häll på lite kryddor lite mer olja, lite soja och ev lite sweetchili sås och servera med nudlar.

Även chiliconcarne, lasagne osv är kanon att använda bönor i då de heller inte ger någon speciell smak efter att blivit tillagade med kryddor och andra livsmedel.
    Men skölj dem om ni inte är bönälskare då försvinner lite av den beska smaken.

• anne på grönkulla

Jadå, du kan ha både bönor och linser i köttfärs också - jag har ofta hälften riven morot och nån dl linser i också för t ex köttfärsbiffar.

Bönor kan man äta som sallad, med lite olivolja, balsamvinäger och olika grönsaker man gillar (typ en tomat, gurka, paprika, majs, och så lite lite ost, tonfisk för ännu mer protein). Krydda med flingsalt och nymalen svartpeppar. Äter vi ofta som enkel lunch eller tilltugg till kött eller fisk - man får anpassa vad man ska ha i efter tillfället.

• 363

Snabb tonfisksallad

Skär rödlök och om du vill någon/några andra grönsaker.
    Koka pasta, blanda med grönsaker och tonfisk och smula eller riv lite fetaost/mozarella ost över.

Billig och bra lunch är också Keso, hackad lök och tonfisk blandat sen upplagt på knäckebröd.

Bönbiffar
    Mixa morot, kidneybönor, lök och vitlök med lite peppar och några msk matyoughurt eller dyl. Rulla smeten i majsmjöl och fräs i stekpannan någon minut servera med ex tzatsiki och sallad eller med pasta och ketchup.
    Bönor kan bytas ut mot ex linser eller kikärtor.

Tonfiskgratäng
    Koka pasta och blanda i en form med tonfisk krydda med lite peppar. Lägg på några färska eller konserverade annanasskivor och kör in i ugnen med lite rivenost på. Servera med matyoughurt.

• Kattpoet

Först och främst,  gör en månad meny,  gå igenom alla  reklamutskick  och se vad som är billigt just nu när du ska handla. 

Storhandla en gång i månaden, frys i portioner.  För två personer ä 250 gram  köttfärs perfekt till en normal middag.

De som är dyrt äter man lite av, dvs 1 fläsk kottlett  per middag och  sedan mer av potatis, lök och kålrötter för att bulka upp.

Se till att allt du köper används,  om du behöver 1 msk  kokosmjölk ena dagen se till att resten används nästa dag.

På detta sätt har  vi ätit  gott fast vi har varit  3000 kr under existens minium för 2.

• moonlightgirl

363 skrev 2010-11-21 12:29:25 följande:
    Kidneybönor är perfekt att spä ut köttfärsrätter med min favorit är "tacogratäng".Skölj och halvera kidneybönornaStek bönor, färs, rå lök och majs ihop med tacokryddaHäll nachochips i en ungsform, lägg på färsröran, taco sås och ev lite riven ost och kör in i ugnen.Servera med färska grönsaker och lite gräddfil.Det brukar bli supergott och går inte åt alls lika mycket färs+ att chipsen brukar vara mycket billigare att köpa än tacobröd.
    Det lät ju verkligen jätte gott, det ska jag nog ta och prova.  =)

En egen nyttigare variant på pizza kan du göra själv. Ta de stora runda mjuka tacobröden (kommer inte ihåg vad de heter). Bre på med krossade tomater eller felix chilisås. Sen har du på skinka, tonfisk, lök och eller vad som hellst som du vill ha på. krydda lite innan du har på ost och sedan in i ugnen i 10-15 minuter i ca 200 grader.
    En sådan pizza är en portion. Det tar inte så lång tid i ugnen eftersom bottnen är så tunn och det är därför den är nyttigare än vanliga pizzor.
    Själv älskar jag dessa pizzor för de är goda och man kan variera dem hur mycket man vill. Samt att det känns lyxigt att kunna äta pizza när man vill i veckan för att den just är nyttigare.
  • Kattpoet

"Det tar inte så lång tid i ugnen eftersom bottnen är så tunn och det är därför den är nyttigare än vanliga pizzor"

Nej, en pizza är inte nyttigare  bara för den har kortare tid i ugnen, allt beror på vad du har på den och vad som finns i degen.
    Min  surdegspizza är enligt  dietisten  väldigt nyttig men den tar 15-20 min ugnen och jag brukar ha  passerad tomat, lite ost och sedan  grönsaker som zuchini, tomat, lök, oliver, potatis, morötter eller jag vad jag nu har hemma och sedan lite skinka eller tonfisk.
  • JustMeAndMyLove

Tack igen för alla tips! Känns som att vi kan göra en riktig middagslista nu :)

I vanliga fall två eller en månadshandlar vi i Sverige. Trots soppaperngarna tjänar vi nån tusenlapp i månaden på det! Vi ska in till Sverige i onsdag då bilen ska besiktigas så då passar vi på att storhandla med! Perfekt med så många nya recept inför det ;)

• 363

Kattpoet: Tror hon menade att den är nyttigare eftersom bottnen är så tunn så blir nyttigare än om man har en vanlig tjockare pizzabotten av vetemjöl.

Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?