Jag kommer att baka en tårta! Har provbakat och den funkar. Det är ett recept från Bröllopsguiden (förlåt BT att jag är otrogen). Det är en trevåningstårta där bottnarna och fyllningen är gjord för att staplas på varandra, som jag vill ha det, inte på ställning alltså.
Det är vaniljbottnar med ett lager hallonmousse och ett lager svartvinbärsmousse. Jag provbakade (halv sats, två våningar) på nyårsafton och ska provbaka en våning en gång till innan det är dags. M2B vill gärna att vi testar att byta ut vinbärsmoussen mot björnbärsmousse. Jag är inte övertygad, gillade de lite syrliga vinbären. Men vi får se, björbär är också gott!
Det blir en ganska fast tårta, eftersom den ska staplas på varandra, inte lika saftig som t.ex. en gräddtårta, men väldigt god och snygg! Kolla gärna in min blogg här på BT där finns bilder (dock med annan dekoration).
Det fina är att man kan baka bottnarna i förväg, fylla med mousse och sedan frysa in hela klabbet, varje våning för sig. Sen tar man fram bottnarna, bred på smörkräm och lägger på marsipan och låter våningarna tina så. När allt är tinat monterar man och dekorerar. Smidigt!