• mojikanan

Eran Bröllopstårta / Bakelse!

Ni brudar som skall ha bröllopstårta / Bakelser på eran stora dag!

Hur hade ni tänkt att de ska se ut och vad vilken fyllning kommer ni att välja?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 16:57
    Ni brudar som har gift er får gärna berätta hur eran tårta/ bakelser såg ut med!!
  • Svar på tråden Eran Bröllopstårta / Bakelse!
  • Alorna

Jag ska baka vår tårta själv. Vi ska gifta oss nästa augusti så jag börjar träna redan nu :) Har dessutom redan fått 3 beställningar på två enkla tårtor och en tre vånings.

Anyway.. vi ska ha jordgubbsmousse och vitchoklads ganache i vår bröllopstårta.

• Greeneyes

Här är en bild på chokladcupcakes tillsammans med en minitårta jag bakat till min kusins bröllop förra året. Blev 144(!) cupcakes!

• Hustru och man

Vi kommer att ha en 4-våningstårta med vanlig sockerkaksbotten. Fyllningen är hallonmousse och citronfromage. Den kommer att vara täckt med vit sockerpasta. På kanterna kommer man att spritsa fina kantdekorationer (typ som girlanger). På alla våningar kommer vi ha fina, röda kristyr-rosor, ganska många på den översta och så ska ett brudpar stå högst upp såklart :)

Citronfromagen blir supergod till då det bryter av lite mot allt det andra söta

• Amor in aeternum
    Greeneyes skrev 2010-09-22 08:36:38 följande:
    Här är en bild på chokladcupcakes tillsammans med en minitårta jag bakat till min kusins bröllop förra året. Blev 144(!) cupcakes!
    Åhh vad fina :) Du skulle inte ha lust och dela med dig av receptet? :)
  • Nordiskbrud

Vi hade en underbar moussetårta! Browniebotten med chokladtryffel på, sen var det mörkchokladmousse blandad med färska hallon, mörkchoklad runt om och en mörkchokladspegel. Underbar!!!! Och lätt, inte mastig på något sätt

Tror att det finns någon bild i galleriet.

• tilamao
    Greeneyes skrev 2010-09-22 08:36:38 följande:
    Oooj vad fint! Jag vill också ha cupcakes till typ lika många. Mamma vägar att göra dem, haha, vi har tusen andra saker att göra. Men har du något tips på hur man kan göra dem smidigt? Eller ja, hur gjorde du?
  • Amor in aeternum

Jag tror att jag skulle vilja ha en prinsesstårta till oss och sen bjuda på prinsesscupcakes om det går att göra en sådan :) Jag har fått för mig att marsipanen eller sockerpastan börjar svettas om man har vispgrädde direkt under. Är det någon som vet?

Jag tycker de där små cupcakesen är så himla fina och gulliga. :)

• Alorna

Marsipan eller sugarpaste ska fodras innan man kan lägga den på grädde för den svettas/smälter annars.

• Amor in aeternum
    Alorna skrev 2010-09-23 17:35:04 följande:
    Marsipan eller sugarpaste ska fodras innan man kan lägga den på grädde för den svettas/smälter annars.
    En extremt dum fråga då kanske, men vad menar du med fodras? :)
  • Peppo79

Amor in aeternum skrev 2010-09-23 17:41:36 följande:
    En extremt dum fråga då kanske, men vad menar du med fodras? :)

Om jag förstår det rätt så innebär det att man ha ngn slags barriär mellan grädden och marsipanen. Typ pensla med smält smör på insidan av locket så grädden och marsipan ej kommer i kontakt.

Svar på tråden Eran Bröllopstårta / Bakelse!