• mojikanan

Eran Bröllopstårta / Bakelse!

Ni brudar som skall ha bröllopstårta / Bakelser på eran stora dag!

Hur hade ni tänkt att de ska se ut och vad vilken fyllning kommer ni att välja?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 16:57
    Ni brudar som har gift er får gärna berätta hur eran tårta/ bakelser såg ut med!!
  • Svar på tråden Eran Bröllopstårta / Bakelse!
  • Piiiip

Fick receptet här på BT, provbakade det på skoj och H2B älskade den.

Så det får helt enkelt bli hembakade chokladmoussetårtor. Tre sorters choklad, mörk i botten, sendan mjölkchoklad och sist vitchokladmousse. Har komponerat ihop en låg botten i mjukchokladkaka underst (ev penslar jag den med bärlikör).

Ovanpå dekorerar jag med smultron, hallon, blåbär och smultronblad och blommor. Tror det kommer bli fint.

• Greeneyes

Piiiip skrev 2010-10-14 17:15:23 följande:
    Fick receptet här på BT, provbakade det på skoj och H2B älskade den. Så det får helt enkelt bli hembakade chokladmoussetårtor. Tre sorters choklad, mörk i botten, sendan mjölkchoklad och sist vitchokladmousse. Har komponerat ihop en låg botten i mjukchokladkaka underst (ev penslar jag den med bärlikör). Ovanpå dekorerar jag med smultron, hallon, blåbär och smultronblad och blommor. Tror det kommer bli fint.

Dela gärna med dig av receptet

• Sörön10

Vi hade moussetårtor! De gjordes torsdagen innan av våra mammor och det var jätteroligt (sa de!) att de fick tid för varandra i flera timmar för att tjattra och pyssla i köket! =)

Ingen annan botten eller så, bara tre olika sorters chokladmousse så det blev randigt. Mörk-, mjölk- och vit chokladmousse. Sååå gott! Kunde som sagt göras i förväg och sedan förvaras i frys! 

Den godaste tårtan jag ätit! Utan konkurrens! =)

• S2011

vi har bestämt oss!

våningstårta i corpse bride-stil med fyllning av vanilj och vit choklad :)

• SnartFruSir

Moussetårta med hallon och chocladmousse inuti och vit choklad utanpå :) Vi gillar varken marsipan eller sugarpaste, så vi funderar på att kanske låta den se ut så här:

• SnartFruSir

Bra att jag fick med bilden också... Men här kommer den:

Med vår cake-topper ovanpå :D
  • mojikanan
    SnartFruSir skrev 2011-01-12 10:43:04 följande:

Bra att jag fick med bilden också... Men här kommer den:

Med vår cake-topper ovanpå :D
    Ser inte ett "dugg" frestande ut!! :) 
  • chanette

jag penslar ALDRIG mina marsipan eller sugarpast lock
    då jag gör dekorativa tårtor och de har aldrig hänt
    att det svettats eller sprukit..

www.tartpalatset.blogg.se

• jossann

Är det bara jag som vill ha en traditionell vit våningstårta utan mousse eller konstiga dekorationer?
    Nån som vet vart man hittar sådana?

• Jeliqa

Vi har tänkt ha en tårta med mörk chokladbotten, hallonmousse eller smultroncurd inuti och eventuellt något lager ytterligare med mousse (som vi inte bestämt smak på). Utsidan skall vara vit choklad och dekorationerna i aprikost. Någon som har en idé på vad man kan ha för ytterligare fyllning som komplement till hallonmousse eller smultroncurd?

• mojikanan

Vi prövade två olika fyllningar på våra cuppcakes.. En med  Jordgubb med bitar o en med passions mousse!! O den var verkligen super god!"!

• Yarrow

Här är en bild på vår tårta efter att jag och Daniel varit och huggit i den. Vi valde "enkel och fin". haha.

Vi gillar inte heller sockerpasta och sånt utan ville ha en lätt tårta, det är sockerkaksbotten med lite choklad, sen citron och hallonfyllning. Den är täckt med marängfluff.

Allt helt ekologiskt såklart!

• queenelin

Jag kommer att baka en tårta! Har provbakat och den funkar. Det är ett recept från Bröllopsguiden (förlåt BT att jag är otrogen). Det är en trevåningstårta där bottnarna och fyllningen är gjord för att staplas på varandra, som jag vill ha det, inte på ställning alltså.

Det är vaniljbottnar med ett lager hallonmousse och ett lager svartvinbärsmousse. Jag provbakade (halv sats, två våningar) på nyårsafton och ska provbaka en våning en gång till innan det är dags. M2B vill gärna att vi testar att byta ut vinbärsmoussen mot björnbärsmousse. Jag är inte övertygad, gillade de lite syrliga vinbären. Men vi får se, björbär är också gott!

Det blir en ganska fast tårta, eftersom den ska staplas på varandra, inte lika saftig som t.ex. en gräddtårta, men väldigt god och snygg! Kolla gärna in min blogg här på BT där finns bilder (dock med annan dekoration).

Det fina är att man kan baka bottnarna i förväg, fylla med mousse och sedan frysa in hela klabbet, varje våning för sig. Sen tar man fram bottnarna, bred på smörkräm och lägger på marsipan och låter våningarna tina så. När allt är tinat monterar man och dekorerar. Smidigt!

• misscat81

Jag har tänkt göra red velvet cake som jag kanske täcker med mmf, eller så låter jag de vara utan lock. Har inte bestämt mig ännu. Provbakade en velvet cake i julas och hade med mig till jobbet, och den var verkligen supersmarrig! Otroligt saftig, och cream cheesefrosting är ju såå himla gott!
    Jag kanske gör några enkla dekorationer i mmf eller sp, vi får se vad som hinns med...

• mojikanan

Någon som används sig av cuppcakes??? 

• Margris

Vår tårta kommer att ha en mörkchoklad browniebotten, mjölkchokladmousse och passionsfruktsmousse, dekorerad med passionsfruktsgelé och färska bär och frukter och vita chokladblad runt om. :)

Svar på tråden Eran Bröllopstårta / Bakelse!