• Karoli­na A
    Äldre 10 Apr 14:53
    12942 visningar
    46 svar
    46
    12942

    Att bli gravid

    Jag längtar massor till bröllopet, men har också börjat längta efter en liten.

    Vi har därför bestämt att jag ska sluta med p-piller när nuvarande karta är slut, dvs strax innan bröllopet.

    Är det någon som har några tips på hur man lätt blir gravid? Något speciellt som tjejen eller killen ska äta, någon speciell "ställning", någon speciell tidpunkt osv?

    Fler än jag som tänkt att det börjar bli dags för en bebis efter bröllopet?

  • Svar på tråden Att bli gravid
  • LJochM­H
    Äldre 27 May 20:26
    #31

    Men min stora grabb tog det typ en vecka att "fixa".... några år senare ville vi ha en till.... jag sluta med p-pillerna och trode det var frittfram.... det tog 1,5år innan jag blev gravid.... jag sa att vi skiter i att räkna dagar och drack en flaska vin ... Och då hände det....  jag tror det var för att jag tänkte och räkna för mycket....

  • Karoli­na A
    Äldre 27 May 21:36
    #32

    Och hur vet man egentligen när man ska sluta med p-piller?

    För nu har jag blivit velig och skjuter på det samtidigt som jag vill. Fler som känner igen sig?

    Och måste man sluta när en karta tar slut eller kan man sluta med sina p-piller när som?

  • SaCa
    Äldre 27 May 21:39
    #33

    Du ska helst sluta med dina piller i samband med att kartan är slut. Detta är snällast mot kroppen då du har minst tillsatta hormoner i kroppen då du har din "period". Så sluta när sista kartan är tagen så är det snällast mot kroppen och du slipper få problem med hormoner som stormar i onödan.

    Lycka till!!

  • Supers­tarfia
    Äldre 27 May 21:40
    #34

     


    Karolina A skrev 2010-05-27 21:36:11 följande:
    Och hur vet man egentligen när man ska sluta med p-piller?För nu har jag blivit velig och skjuter på det samtidigt som jag vill. Fler som känner igen sig?Och måste man sluta när en karta tar slut eller kan man sluta med sina p-piller när som?

    Jag slutade mitt i en karta efter att jag ändå glömde bort att ta dem.. inga problem med det..


  • Moi mokula­t
    Äldre 27 May 21:47
    #35

    Det blir dags för nr 2 efter bröllopet.

    Finns inga tips! Förvänta dig inte att de ska bli bebis på första försöket för då blir det bara jobbigt för er. Utan ha bara roligt och njut hihi

  • Kerbar­os
    Äldre 28 May 10:09
    #36

     


    Karolina A skrev 2010-05-27 21:36:11 följande:
    Och hur vet man egentligen när man ska sluta med p-piller?För nu har jag blivit velig och skjuter på det samtidigt som jag vill. Fler som känner igen sig?Och måste man sluta när en karta tar slut eller kan man sluta med sina p-piller när som?

    Jag är inne på samma spår som du. Min BM har två syskon som båda har massor med barn. Jag vill jättegärna skaffa barn men samtidigt känns det skrämmande eftersom jag precis gått ur skolan och har fått ett jobb.

    Vi har diskuterat till och från att jag ska ta ur staven men nu börjar det väl snart bli dags på riktigt, samtidigt kan jag inte låta bli att undra om jag är för ung (jag 22 BM 33) eller om det bara är så att jag är nervös.

    Väldigt konstigt inlägg kanske men hur vet man verkligen att man ska ta ut staven?

  • miaik
    Äldre 28 May 10:28
    #37

    Jag tycker också att det känns lite läskigt, på ett sätt är ett barn något jag önskar mig mest av allt i hela världen och jag känner mig galet redo! Men samtidigt tycker jag att det är skönt att bara vara vi (och bonusbarnen varannan vecka) och veta hur livet ser ut. Allt blir ju nytt när det kommer en liten! Sen tror jag att det aldrig kommer finnas ett tillfälle som är helt rätt.
    Men jag tog ut min spiral för snart 4 månader sen och vi har skyddat oss på annat sätt, så att det ska bli lättare sen när man väl sätter igång.. Så det är lite en uppladdningsperiod.. haha!
    Jätteskönt att läsa i den här tråden, härligt att man inte är ensam!

  • gumpan
    Äldre 28 May 10:44
    #38

    Ett tips är att mannen ska äta zinktabletter för bättre sperma.


  • say yes
    Äldre 28 May 11:59
    #39

    jag har kopparspiral trotts att jag inte fött barn och det tycker jag fungerar utmärkt! Hade försökt med både p-ring och p-piller innan men gick upp i vikt och blev lite deppig.

    Min bm vill ha bäbis nu men jag vill nog vänta ett par år.

  • Uppsal­abrud2­010
    Äldre 28 May 12:21
    #40

     


    BrideandGroom skrev 2010-05-08 23:09:56 följande:
    Hej! Vi ska oxå börja skaffa barn efter vi har gift oss. Längtar så för har velat detta i några år nu. Men min kloka blivande man har sagt att vi ska gifta oss först..och det är jag glad för idag. Men sen j-r. :0) Är bara så orolig att det inte ska bli något för man vill så gärna. Hur ska man få bort sånna tankar i huvudet? Är en orolig själ hela jag. Men längtar såååå efter barn..  

    Jag är också jätteorolig! Har aldrig varit gravid, har iofs aldrig försökt, men eftersom jag aldrig har varit det så vet jag ju inte om det funkar. Man blir lite nojjig!

    Det där med att folk börjar tjata om barn nu när man ska gifta sig känner jag mycket väl igen! tror inte att det är någon i hela bekantsakpskretsen som har "missat" att fråga det! Nu är vi iofs 30 och 32 och har varit tillsammans i 10 år snart. Men vi har liksom satsat på jobben. Nu börjar vi dock bli sugna på en bebis.

    Har hört att man inte ska bli gravid under de första månaderna efter att man har plockat ut sin P-ring. Någon som vet något om detta?

  • Uppsal­abrud2­010
    Äldre 28 May 12:24
    #41

    Ursäkta stavfelen, hade lite brådis när jag skrev!

  • MarDal
    Äldre 29 May 00:51
    #42

    Har läst att man ska vänta 1-2 naturliga mens månader innan man blir gravid så att chansen att få missfall minskar... eller något sånt.
    P-ringen förhindrar ägglossning läste jag nånstans, så den måste väl komma igång
    ordentligt....Frågan är om den förhindrar ägglossning men inte prodktionen av ägg så måste ju äggen ligga nånstans :-P

    Det är ju typiskt att man blev med barn när man ÅT p-piller, men efter att tagit ur ringen så får man gå å vänta...å vänta...

  • Äldre 29 May 10:44
    #43

     


    MarDal skrev 2010-05-29 00:51:04 följande:
    Har läst att man ska vänta 1-2 naturliga mens månader innan man blir gravid så att chansen att få missfall minskar... eller något sånt. P-ringen förhindrar ägglossning läste jag nånstans, så den måste väl komma igång ordentligt....Frågan är om den förhindrar ägglossning men inte prodktionen av ägg så måste ju äggen ligga nånstans :-P Det är ju typiskt att man blev med barn när man ÅT p-piller, men efter att tagit ur ringen så får man gå å vänta...å vänta...

    Du har de ägg du har som kvinna och de har du sedan födseln. Det är därför man faktiskt blir för gammal till slut. Mäns spermier nybildas allt eftersom, medan våra ägg är där och mognar fram ett i taget månad för månad, men åldras allihop hela tiden.
    Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att missfall är en risk inte en chans. Jag vet att jag märker ord och att det kanske är ofint, men det är en rätt avgörande skillnad på just de två orden.

    Om man är fundersamöver sin cykel av olika skäl så tycker jag man kan skaffa ägglossningsstickor och testa ett par cykler så man vet att och när man har ÄL vanligtvis. Det är många tankar man kan släppa sedan.

  • Karoli­na A
    Äldre 2 Jun 21:43
    #44

    Så skönt att höra att det finns fler som tänker som jag om barn - det vill säga att man vill ha barn men ändå velar lite kring om man vill det just nu. Är det rätt tid eller ska man vänta lite? Så svårt att veta...

  • Tropic­alsuns­ethair
    Äldre 6 Jun 20:09
    #45

    Det viktigaste av allt är nog att inte tänka på för mycket på att man ska bli gravid för det brukar sätta käppar i hjulen , det brukar ju vara så att när man inte alls är redo eller har planerat att bli gravid då blir man det plötsligt och planerar man och hoppas hela tiden så blir man inte gravid.


     


    jag blev själv gravid när jag gick på mina p - piller och valde att behålla henne fast det var oplanerat vilket jag är glad för idag !


     


    Lycka till med allt :)

  • Silver­tärnan
    Äldre 17 Jun 19:32
    #46

    Man kan sluta med p-piller mitt i kartan. Och man kan bli gravid direkt efter man har slutat med alla p-medel. Fast ibland kan det ändå ta ett tag. Fördelen med att ha en mens först är när man ska räkna ut när man blev gravid. Men det ser man ju sen på ultraljudet ändå.


    Vill man ha en mellanperiod utan hormoner och lära sig se när man är fruktsam, kan man använda nya silikonpessaret FemCap. Dels som preventivmedel om man nu vill det och dels för att se exakt när man har ägglossningssekretet. Man ser det i själva koppen när man tar ut pessaret. Som rå äggvita, ibland med en strimma blod i. Vill man då bli gravid, låter man bli att sätta in pessaret igen och bara njuter!


    Och man behöver ju inte ha så bråttom att bli med barn, men vänta inte tills ni blir närmare fyrtio. Det är verkligen många som inte kan få barn längre då. Lycka till med allt!


    Och se till att du inte får mens under bröllopet!


     

Svar på tråden Att bli gravid