• Karolina A

    Att bli gravid

    Jag längtar massor till bröllopet, men har också börjat längta efter en liten.

    Vi har därför bestämt att jag ska sluta med p-piller när nuvarande karta är slut, dvs strax innan bröllopet.

    Är det någon som har några tips på hur man lätt blir gravid? Något speciellt som tjejen eller killen ska äta, någon speciell "ställning", någon speciell tidpunkt osv?

    Fler än jag som tänkt att det börjar bli dags för en bebis efter bröllopet?

  • Svar på tråden Att bli gravid
  • Lara C

    Blomman, upplysande och bra! (Som vanligt)


    Lindahl, hoppsan, men grattis. Oväntat men, nu i alla fall, underbart!


    Förlåt TS om jag flikar in en annan fråga i tråden. Har ni upplevt att folk har börjat fråga om barn eftersom ni ska gifta er? Har en tjej på jobbet som gifte sig i höstas och som nu är gravid och som hela tiden pratar med mig som om jag kommr att bli der så fort vi gifter oss. (LIte jobbigt eftersom jag är tillräckligt gammal för att det ska börja bli kritiskt och ännu inte har någon lust att skaffa barn.)

  • Lindahl

     


    Lara C skrev 2010-05-07 00:39:24 följande:
    Blomman, upplysande och bra! (Som vanligt) Lindahl, hoppsan, men grattis. Oväntat men, nu i alla fall, underbart! Förlåt TS om jag flikar in en annan fråga i tråden. Har ni upplevt att folk har börjat fråga om barn eftersom ni ska gifta er? Har en tjej på jobbet som gifte sig i höstas och som nu är gravid och som hela tiden pratar med mig som om jag kommr att bli der så fort vi gifter oss. (LIte jobbigt eftersom jag är tillräckligt gammal för att det ska börja bli kritiskt och ännu inte har någon lust att skaffa barn.)

    Aldrig kul när folk börjar tjata, här har vi flera gånger fått förfrågan om när det kommer syskon,,,det har även cirkulerat vilda rykten om att jag är gravid och det är därför som vi ska gifta oss.... Blir så trött på sånt... vet inte ens om jag kan få fler bar, och jag har även en sambo som är helt emot ett till så jag får vara glad att vi har lillkillen i alla fall...

  • BrideandGroom

    Hej!


    Vi ska oxå börja skaffa barn efter vi har gift oss. Längtar så för har velat detta i några år nu. Men min kloka blivande man har sagt att vi ska gifta oss först..och det är jag glad för idag. Men sen j-r. :0)
    Är bara så orolig att det inte ska bli något för man vill så gärna. Hur ska man få bort sånna tankar i huvudet? Är en orolig själ hela jag.


    Men längtar såååå efter barn..


     

  • lillalyckan
    BrideandGroom skrev 2010-05-08 23:09:56 följande:
    Hej! Vi ska oxå börja skaffa barn efter vi har gift oss. Längtar så för har velat detta i några år nu. Men min kloka blivande man har sagt att vi ska gifta oss först..och det är jag glad för idag. Men sen j-r. :0) Är bara så orolig att det inte ska bli något för man vill så gärna. Hur ska man få bort sånna tankar i huvudet? Är en orolig själ hela jag. Men längtar såååå efter barn..  
    Oj, jag är precis likadan. Jag är den absoult enda som jag känner som aldrig varit gravid. Så jag är supernervös och nästan helt övertygad om att jag inte kan bli gravid och att det är nåt fel på mig. Sen att jag alltid sen den första gången jag hade sex har varit väldigt noga med skydd, det liksom sorterar jag bort och kan skrämma upp mig själv hur mycket som helst.

    Vi har sagt att vi ska vänta ett tag till med bebis. Eller, det är min Fästis som vill vänta, jag vill helst börja nu. Men jag har en stav inne nu som räcker i ca 2 år till, efter det är det nog dags.


     


    Har gått upp en del i vikt pga en ny medicin som jag börjat äta och nu har rykten börjat florera på jobbet att jag är med barn mm. Ganska jobbigt att alltid behöva dementera det när man så gärna skulle vilja att det var sant. Varför kan inte folk bara sköta sig själv?


     


    Sorry TS för långt OT-inlägg men jag önskar dig en massa lycka till med bebisfabriken!


  • Uppsalabrud2010

    Vi vill gärna försöka att skaffa en liten så snart det går efter bröllopet. Hade bestämt att jag skulle sluta med NuvaRingen samma dag som bröllopet är, men nu har jobben satt lite käppar i hjulet ;-(
    Men jag hoppas att vi kan försöka så snart som möjligt ändå!!

  • BrideandGroom
    lillalyckan skrev 2010-05-09 00:13:00 följande:
    Oj, jag är precis likadan. Jag är den absoult enda som jag känner som aldrig varit gravid. Så jag är supernervös och nästan helt övertygad om att jag inte kan bli gravid och att det är nåt fel på mig. Sen att jag alltid sen den första gången jag hade sex har varit väldigt noga med skydd, det liksom sorterar jag bort och kan skrämma upp mig själv hur mycket som helst. Vi har sagt att vi ska vänta ett tag till med bebis. Eller, det är min Fästis som vill vänta, jag vill helst börja nu. Men jag har en stav inne nu som räcker i ca 2 år till, efter det är det nog dags.   Har gått upp en del i vikt pga en ny medicin som jag börjat äta och nu har rykten börjat florera på jobbet att jag är med barn mm. Ganska jobbigt att alltid behöva dementera det när man så gärna skulle vilja att det var sant. Varför kan inte folk bara sköta sig själv?   Sorry TS för långt OT-inlägg men jag önskar dig en massa lycka till med bebisfabriken!
    Hej!

    Skönt..kanske fel ordval. Men känns bra att andra oxå tänker likadant som en själv. Du är absolut inte den enda som inte har varit gravid. Du kan räkna mig som en av dina "vänner" så har du en som inte heller har varit det. :0)


    Vad hemskt det lät med ditt jobb och så. Vad är det för idioter?!! Men om du mår så dåligt av medicinen. Finns det ingen annan du kan få då? Jag förstår att det måste kännas jobbigt när folk frågar, så vill man så gärna men att det inte är någon bulle man har i ugnen iallafall. Jag förstår bara inte hur folk kan fråga sånt...helt sjukt. Ett tips kan vara att vissa kläder gör att man ser mer gravid ut än andra. Är det så jobbigt och du inte kan byta medicin så försök undvika sånna kläder som gör magen större.


    En fråga..varför har du spiral innan du har fått barn? Har alltid hört att man först ska ha det när man har fått sitt första. Kan göra mer ont innan nämligen. Jag äter p-piller och har gjort det alldeles för länge.. typ 10 år nu. Inte alls bra det heller egentligen.


    Ta hand om dig och försök o tryck tillbaka dina dumma kollegor. Och kan du inte få till en bra kommentar så låt det gå in i ena örat och ut genom andra.  


    Lycka till! :0)


     

  • Pyttsan
    BrideandGroom skrev 2010-05-09 21:33:41 följande:
    En fråga..varför har du spiral innan du har fått barn? Har alltid hört att man först ska ha det när man har fått sitt första. Kan göra mer ont innan nämligen.
    P-stav sitter under huden och avsöndar samma hormoner som p-ring eller kombinerade p-piller. Inte samma sak som spiral, som sitter i livmodern. Men numera är det inte helt ovanligt att man lägger kopparspiral också på kvinnor som inte fött barn, eftersom så många har mycket biverkningar av hormonerna. 

    OT..sorry.{#lang_emotions_embarassed}

  • lillalyckan

    Vad gäller medicinen så har jag inte så mycket val, måste helt enkelt äta den om jag vill må bra. Personligen så stör jag mig inte lika mycket på vikten som alla andra tycks göra. Jag tränar mer helt enkelt. Jobbar på ett ställe där vi har uniform så jag kan liksom aldrig heller påverka vad jag ska ha på mig.


    När de frågar om jag ska ha barn så brukar jag bara svara "nej, alltså jag är tjock!" Då brukar det skämmas och inte fråga mer Det är väl som på så många andra ställen, folk skvallrar och pratar så när de frågar har de oftast hört det från nån annan osv. Det är sällan jag lyssnar på vad folk säger, den här gången känns det nog lite just för att man så gärna skulle vilja ha en liten...


    Och precis som Pyttsan säger så är p-stav en liten "plastbit" som de sätter precis innanför huden i armen där den sitter i 3-5 år beroende på sort och utsöndrar hormoner.


     


    Oj vad vi kapade tråden...


  • BrideandGroom

     


    Pyttsan skrev 2010-05-09 22:05:36 följande:
    P-stav sitter under huden och avsöndar samma hormoner som p-ring eller kombinerade p-piller. Inte samma sak som spiral, som sitter i livmodern. Men numera är det inte helt ovanligt att man lägger kopparspiral också på kvinnor som inte fött barn, eftersom så många har mycket biverkningar av hormonerna.  OT..sorry.

    Aaaa...jag som läste för snabbt tror jag.sorry.vet mycket väl skillnaden. ;0)
    Men tack för bra info. :0)

  • BrideandGroom

     


    lillalyckan skrev 2010-05-10 10:16:46 följande:
    Vad gäller medicinen så har jag inte så mycket val, måste helt enkelt äta den om jag vill må bra. Personligen så stör jag mig inte lika mycket på vikten som alla andra tycks göra. Jag tränar mer helt enkelt. Jobbar på ett ställe där vi har uniform så jag kan liksom aldrig heller påverka vad jag ska ha på mig. När de frågar om jag ska ha barn så brukar jag bara svara "nej, alltså jag är tjock!" Då brukar det skämmas och inte fråga mer Det är väl som på så många andra ställen, folk skvallrar och pratar så när de frågar har de oftast hört det från nån annan osv. Det är sällan jag lyssnar på vad folk säger, den här gången känns det nog lite just för att man så gärna skulle vilja ha en liten... Och precis som Pyttsan säger så är p-stav en liten "plastbit" som de sätter precis innanför huden i armen där den sitter i 3-5 år beroende på sort och utsöndrar hormoner.   Oj vad vi kapade tråden...

    Jag tror inte att det är så många som du tror som tänker på din vikt. Man målar alltid upp det värre i huvudet.  Det är bra att du kommenterar tillbaka det som folk säger. 

    Jag förstår att det svider lite extra när du gärna vill ha barn. Olika situationer tror jag är jobbigt för alla som vill ha barn med ej har eller kan få. Jag har själv mist min systerdotter och min syster har ej fått nya barn än så nu kan man själv känna lite panik för jag vill gärna att de skulle fått barn före oss. Men man kan ju inte heller gå och vänta bara för det.. men ja. Det är oxå en jobbig sits och vara i. Vill ej såra sin egen syster och påminna om att de inte än blivit gravida om man själv skulle bli det.
    Hade varit grymt härligt om ens syster som är min tärna hade varit gravid på ens bröllop. Tänk 2 så härliga saker på en gång. Ren lycka.

    Inte meningen att dra uppmärksamheten från dig Karolina A. Men tror vi alla tänker ungefär likadant med barn som du skrev. Man vill ju bli på smällen direkt!! *skrattar*

Svar på tråden Att bli gravid