• Uppsalabrud2010

    Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

    Blev i princip utskälld av en kyrkoherde imorse! Hade fått rådet av mina vänner att ringa och kolla upp om det är ok att man vill bli överlämnad av sin pappa. Detta är ju ingen svensk tradition så jag hade fått veta att vissa präster ej går med på det.
    Hon blev oerhört upprörd och höjde rösten rejält medan hon om och om igen upprepade att man är svag som kvinna om man blir överlämnad. "Så du har inga problem med att stå där som en sak som ges bort till den fria mannen av den fria fadern?".
    Nej, jag har inga som helst problem med den saken, det är ju det hela samtalet gällde att jag VILL ha det så. Förklarade attalla somkänner mig och alla som kommer att sitta i kyrkan , samt jag själv mycket väl vet att jag är självständig även om min pappa skulle lämna över mig.
    Hon fortsatte i ca 10 min! Sedan sa jag att vi gärna ordnar en annan präst och betalar detta för att få som vi vill. Då förklarade hon att de ABSOLUT INTE har några SOM HELST problem med att låta fadern gå fram med bruden och så körde hon hela föreläsningen igen!
    Orolig om vilken präst som vi kommer att få...
    Några fler som har stött på detta? Hur ska ni göra?

  • Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?
  • Kattpoet

    Men vi är i Sverige inte Norge!

    När jag ver liten fick man lära sig att ta seden dit man kommer, varför har det blivit tvärtom nu för tiden?

  • Sörön10

    TS det handlar om ömsesidig respekt och hon falerade!

    Hon borde respektera er önskan, dock inte nödvändigtvis gå den till mötes ifall det strider mot deras tradition och seder. Lika så borde ni respektera vad som gäller i församlingen ni vill gifta er i och för prästen som ska viga er!

    Ni vinner nog ingenting på att tjata. Antingen ser ni er om efter en annan församling eller så äter ni helt enkelt bajsmackan och ser kyrkan som en traditionsrik pryl med egna värderingar och traditioner och följer dem.

    Man kan inte kräva att den ska förändras bara för er skull och detta är ju en sak som kyrkan på många ställen har starka åsikter om! Ni kan ju välja en borgerlig vigsel och göra precis som ni vill om det inte passar med det som bjuds!

  • Duchess

    6 månader? Oj... den här debatten har funnits så länge jag varit här, och säkert långt före det. Jag reggade mig 2005.


    Chris24 skrev 2010-03-25 08:01:02 följande:
    Precis vad vi andra har försökt säga i 6mån på BT nu Johan, det är lönlöst dock. Jag håller med dig också.Men spara din energi till annat roligt
  • Påfågeln

    Jag har en fråga.
    Varför tycker ni att det är så okej att ta den amerikanska traditionen att bli överlämnad av sin far?

  • Kattpoet

    Därför att Sverige är inte längre ett hipt och häftigt land?

  • JustMeAndMyLove

    Porrlandet nr 1?! Klart vi är hipp och häftig!


    Kattpoet skrev 2010-03-25 10:30:54 följande:
    Därför att Sverige är inte längre ett hipt och häftigt land?
  • Kattpoet

    Ja just det vi har ju sex i varenda buske medans vi sätter ihop IKEAmöbler och dricker Absolut vodka!

    Det glömde jag helt bort! ;)

  • Duchess

    Jag tror att tjejer som växer upp i Sverige idag har glömt bort att kvinnors fri- och rättigheter inte är något självklart. Det är något man erövrar hela tiden.

    Jag kan själv fnissa åt bilder på feminister som brände sina BH-ar på 70-talet och sjöng taffligt rimmade kampsånger. Men herregud, det är ju de kvinnorna som gjort det möjligt för mig att leva ett så bra liv idag!

    Så snart man tar frihet och jämlikhet för given så rinner den mellan fingrarna. Det gäller både män och kvinnor. Därför blir jag själv väldigt bekymrad av t ex att antalet ungdomar som röstar i valet sjunker, att killar halkar efter i skolan, att brudöverlämning praktiseras i Sverige, att antalet VAB-dagar som tas ut av män är försvinnande litet... och så vidare.

    På något sätt hänger allt det ihop. Jag tror att vår generation har fått så mycket gratis att vi inte fattar att vi håller på att förlora viktiga värden. Generationen som kommer efter oss - vad skickar vi med för signaler till dem, om vi skiter i att faktiskt kämpa för våra fri- och rättigheter, jämställdhet, vårt lika värde och demokrati?


    Påfågeln skrev 2010-03-25 10:25:58 följande:
    Jag har en fråga. Varför tycker ni att det är så okej att ta den amerikanska traditionen att bli överlämnad av sin far?
  • JustMeAndMyLove

    Just det! dessutom är vi blonda, storbystade kvinnor från Sverige helt galen i att göra porrfilm och ha sex i våra stora volvos! ;)

    Nä, skämt å sido, inte tycker jag att det är mer rätt att ha brudöverlämning i USA än i Sverige. Spelar för min del ingen roll om det är tradition eller inte, traditioner rättfärdigar inte ett beteende.


    Kattpoet skrev 2010-03-25 10:36:41 följande:
    Ja just det vi har ju sex i varenda buske medans vi sätter ihop IKEAmöbler och dricker Absolut vodka!Det glömde jag helt bort! ;)
  • bobods
    Chris24 skrev 2010-03-24 09:40:15 följande:
    Eller, så frågade hon helt enkelt och åter igen, efter om någon hade drabbats av samma sak. Hade hon velat bli övertalad av dig eller någon annan att det är fel med överlämning, hade hon väl mest troligt kollat upp det eller frågat, tror jag.
    Eller, om man läser titeln också, så frågade hon om vi ska bli överlämnade eller gå tillsammans med vår m2b - vilket vi alla svarat på.
  • Chris24
    bobods skrev 2010-03-25 10:50:34 följande:
    Eller, om man läser titeln också, så frågade hon om vi ska bli överlämnade eller gå tillsammans med vår m2b - vilket vi alla svarat på.
    Eller, så skrev hon, "några fler som har stött på detta? HUR SKA NI GÖRA?" efter.
  • Chris24
    Duchess skrev 2010-03-25 10:25:37 följande:
    6 månader? Oj... den här debatten har funnits så länge jag varit här, och säkert långt före det. Jag reggade mig 2005.
    Jo men jag pratade om när jag själv reggade mig på BT helt enkelt, håller inte reda på alla medlemmar.
  • VincitOmnia

    Jag har bestämt mig. Jag ska tvinga min svärfar att ge bort sin dotter till mig. Sen ska jag släpa henne i håret från bröllopsfesten till bröllopssviten. Där ska hon få springa mellan sängen och minibaren och hämta nötter och öl till mig...

    Man blir så less.

    /Johan

  • Aleta

    Det är ingen som tror att just du och din blivande fru lever i något konstigt förhållande!
    Varför tror du det?
    Det har varit en tjej här på BT som skulle ha brudöverlämning eftersom de levde enligt att mannen var överhuvudet och hon ville vara underlägsen. Hon levde alltså efter symboliken.

    Det jag, med flera, försöker säga är att symboliken är väldigt kraftig och sänder ut signaler som åtminstone inte vi tycker är önskvärda i det samhälle som vi vill leva i.

    Att ni gör det får stå för er, men vi tycker att det påverkar oss och samhället i stort. Jämställdheten går bakåt här i landet tycker jag.
    Om man väljer att objektifiera tjejer och visa upp ojämlika scener så bidrar man, i mitt tycke, till att kvinnor och män fortsätter att sättas i fack och inte får en chans att bli bedömda som individer.


    VincitOmnia skrev 2010-03-26 19:42:59 följande:
    Jag har bestämt mig. Jag ska tvinga min svärfar att ge bort sin dotter till mig. Sen ska jag släpa henne i håret från bröllopsfesten till bröllopssviten. Där ska hon få springa mellan sängen och minibaren och hämta nötter och öl till mig...Man blir så less./Johan
  • hubert

    Vi ska gifta oss nu iapril och jag var lite orolig med för hur prästen skulle reagera på dett så man läst så mkt här på BT om hur olika präster reagerar i mitt fall är det JAG (precis som i ditt fall) som vill att min far lämnar över mig! Våran präst sa som han sa om många andra saker med för dene delan som vi hade frågor om att jag citerar!!
    "Det är ERAN dag och vi gör som NI vill"
    Så jag hade krävt en ny präst det ska ju kännas rätt mellan er och den person som viger er och ni kan inte bli nekade att byta präst!
    Lycka till och stå på dig, de e som sagt ERAN stora dag!!!

  • BlackWIngedAngel

    Detta är säkert OT, men det känns som om större delen av den här tråden är OT, så det gör nog inte så mycket. ;)

    I Norge är det mkt möjligt att det är vanligast att göra såsom du beskriver, men det är naturligvis inte så i alla bröllop där, precis som det råder variation här också. Vad jag minns så gick t.ex. kronprinsen och hans blivande in tillsammans, inte sant?

    Blev förvånad över att lära mig att Norge använder denna sed faktiskt. Mestadels för att traditionen är anglosaxisk och det är väl inte majoriteten av befolkningen?


    AeternusAmor skrev 2010-03-25 08:14:42 följande:
    TS; jag skall lämnas över av min pappa. Lika självklart för mig som Amen i kyrkan. Har inget med att jag är undertryckt eller allt annat som skrivs här.Jag tycker faktiskt det är deprimerande att läsa alla upprörda reaktioner kring detta.. Tycker världen borde ha kommit längre än att tycka och tänka hur alla SKALL göra.I Norge gör man detta i alla bröllop, det är traditionen där. Då jag är från Norge känns det helt overkligt för mig att min kommande man skall föra mig fram. Folk får tycka - man jag ser så fram emot att gå fram med min pappa (Och ja, jag älskar och respekterar min mamma lika mycket) - och jag vet att min pappa ser emot detta oxå.Ingen har några bakomliggande tankar, har faktiskt inte ens tänkt tanken förran man läser alla som är emot detta..
Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?