Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?
Detta är säkert OT, men det känns som om större delen av den här tråden är OT, så det gör nog inte så mycket. ;)
I Norge är det mkt möjligt att det är vanligast att göra såsom du beskriver, men det är naturligvis inte så i alla bröllop där, precis som det råder variation här också. Vad jag minns så gick t.ex. kronprinsen och hans blivande in tillsammans, inte sant?
Blev förvånad över att lära mig att Norge använder denna sed faktiskt. Mestadels för att traditionen är anglosaxisk och det är väl inte majoriteten av befolkningen?
AeternusAmor skrev 2010-03-25 08:14:42 följande:
TS; jag skall lämnas över av min pappa. Lika självklart för mig som Amen i kyrkan. Har inget med att jag är undertryckt eller allt annat som skrivs här.Jag tycker faktiskt det är deprimerande att läsa alla upprörda reaktioner kring detta.. Tycker världen borde ha kommit längre än att tycka och tänka hur alla SKALL göra.I Norge gör man detta i alla bröllop, det är traditionen där. Då jag är från Norge känns det helt overkligt för mig att min kommande man skall föra mig fram. Folk får tycka - man jag ser så fram emot att gå fram med min pappa (Och ja, jag älskar och respekterar min mamma lika mycket) - och jag vet att min pappa ser emot detta oxå.Ingen har några bakomliggande tankar, har faktiskt inte ens tänkt tanken förran man läser alla som är emot detta..