• Uppsalabrud2010

    Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

    Blev i princip utskälld av en kyrkoherde imorse! Hade fått rådet av mina vänner att ringa och kolla upp om det är ok att man vill bli överlämnad av sin pappa. Detta är ju ingen svensk tradition så jag hade fått veta att vissa präster ej går med på det.
    Hon blev oerhört upprörd och höjde rösten rejält medan hon om och om igen upprepade att man är svag som kvinna om man blir överlämnad. "Så du har inga problem med att stå där som en sak som ges bort till den fria mannen av den fria fadern?".
    Nej, jag har inga som helst problem med den saken, det är ju det hela samtalet gällde att jag VILL ha det så. Förklarade attalla somkänner mig och alla som kommer att sitta i kyrkan , samt jag själv mycket väl vet att jag är självständig även om min pappa skulle lämna över mig.
    Hon fortsatte i ca 10 min! Sedan sa jag att vi gärna ordnar en annan präst och betalar detta för att få som vi vill. Då förklarade hon att de ABSOLUT INTE har några SOM HELST problem med att låta fadern gå fram med bruden och så körde hon hela föreläsningen igen!
    Orolig om vilken präst som vi kommer att få...
    Några fler som har stött på detta? Hur ska ni göra?

  • Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?
  • Kattpoet

    Johan, jag reargerar eftersom jag engång i tiden skulle utbilda mig att bli församlig pedagog.

    En kyrkvigsel är tillvisso en cermoni men det är en kristen cermoni, det har ett trosamfund bakom sig, det finns regel, tradtioner och så vidare vad man får göra i en kyrka.

    Idag har folk glömt bort det.

    Jag är inte längre kristen, men skulle jag ha en kyrkvigsel så skulle jag börja gå i kyrkan igen , detta kommer dock inte att hända jag har valt borglig vigsel.

    Det är också en cermoni, en vigsel cermoni där vi kan göra som vi vill till viss del, utan att beblanda oss med religioner.

    Vad man tror på är viktigt för folk, man ska inte ta så lätt på det.

    Förlåt för min dåliga svenska, min dyselexi är värre än vanlig och jag har ingen stavnings hjälp på denna datorn.

  • VincitOmnia

    Poängen med detta forum är väl att byta idéer och tankar. Inte klanka ner på folk.

    Om någon vill ha brudöverlämning, låt de då ha det så länge prästen godkänner det.

    Om någon inte vill ha barn på sitt bröllop, låt de då slippa det.

    Att det är en gamal tradition att brudparet går inte tillsammans köper jag helt och hållet, men vill folk nu så gärna ha brudöverlämning, låt de ha det (som ovan nämnt).

    Kan lova att det inte var en tradition för 50 år sedan att svänga i sig en kebab på Jerusalem Kebab på Götgatan kl 03:15 en lördagnatt. Men idag är det ganska vanligt. Traditioner ändras och utvecklas.

    /Johan


    Andelle skrev 2010-03-24 08:32:25 följande:
    Har jag missat nått nu? Men är det inte det som är hela poängen med bröllopstorget?
  • Aleta

    Ja, traditioner ändras och utvecklas, men det betyder inte att man bara ska stå och se på när de går i en riktning som man tycker är olämplig.


    VincitOmnia skrev 2010-03-24 22:51:39 följande:
    Poängen med detta forum är väl att byta idéer och tankar. Inte klanka ner på folk.Om någon vill ha brudöverlämning, låt de då ha det så länge prästen godkänner det.Om någon inte vill ha barn på sitt bröllop, låt de då slippa det.Att det är en gamal tradition att brudparet går inte tillsammans köper jag helt och hållet, men vill folk nu så gärna ha brudöverlämning, låt de ha det (som ovan nämnt).Kan lova att det inte var en tradition för 50 år sedan att svänga i sig en kebab på Jerusalem Kebab på Götgatan kl 03:15 en lördagnatt. Men idag är det ganska vanligt. Traditioner ändras och utvecklas./Johan
  • Kattpoet

    Men om tillbaka gång är posetiv, så anser jag vi ska återinföra sedan där prästen dömde om bruden sa ja eller ej.

    Även kräkandes gråtande brud som försökte säga nej kunde bli gift på den tiden.

    En del att brudöverlämningen togs bort var att förhindra tvångsgifte.

  • VincitOmnia

    som MAN tycker är olämpligt... Det är ju vad DU tycker... Låt folk bestämma själv!!!!!

    /Johan


    Aleta skrev 2010-03-24 22:58:16 följande:
    Ja, traditioner ändras och utvecklas, men det betyder inte att man bara ska stå och se på när de går i en riktning som man tycker är olämplig.
  • Aleta

    Jag och några till.


    VincitOmnia skrev 2010-03-24 23:54:00 följande:
    som MAN tycker är olämpligt... Det är ju vad DU tycker... Låt folk bestämma själv!!!!!/Johan
  • sun moon

    Kunde inte låta bli att le lite såhär mitt i natten

    Men jag är en sådan person som skiter fullständigt om vad min svärmor tycker.. och jo hon tycker att jag har tagit hennes son pga av att han flyttade 5 hela mil bort

    Men jag och min BM ska också gå in tillsammans hand i hand, precis som det ska vara.

    Jag tror aldrig att svärmor skulle "ge bort" sin son


    Sebastiána skrev 2010-03-24 08:59:37 följande:
    Just eftersom så många tjejer har problem med sina svärmödrar borde ju mannen just överlämnas av sin mor för att visa att hon godkänner hans fru...
  • Chris24
    VincitOmnia skrev 2010-03-24 22:51:39 följande:
    Poängen med detta forum är väl att byta idéer och tankar. Inte klanka ner på folk.Om någon vill ha brudöverlämning, låt de då ha det så länge prästen godkänner det.Om någon inte vill ha barn på sitt bröllop, låt de då slippa det.Att det är en gamal tradition att brudparet går inte tillsammans köper jag helt och hållet, men vill folk nu så gärna ha brudöverlämning, låt de ha det (som ovan nämnt).Kan lova att det inte var en tradition för 50 år sedan att svänga i sig en kebab på Jerusalem Kebab på Götgatan kl 03:15 en lördagnatt. Men idag är det ganska vanligt. Traditioner ändras och utvecklas./Johan
    Precis vad vi andra har försökt säga i 6mån på BT nu Johan, det är lönlöst dock. Jag håller med dig också.
    Men spara din energi till annat roligt
  • Sebastiána
    Aleta skrev 2010-03-25 01:28:05 följande:
    Jag och några till.
    Jag t.ex
  • AeternusAmor

    TS; jag skall lämnas över av min pappa. Lika självklart för mig som Amen i kyrkan. Har inget med att jag är undertryckt eller allt annat som skrivs här.

    Jag tycker faktiskt det är deprimerande att läsa alla upprörda reaktioner kring detta.. Tycker världen borde ha kommit längre än att tycka och tänka hur alla SKALL göra.

    I Norge gör man detta i alla bröllop, det är traditionen där. Då jag är från Norge känns det helt overkligt för mig att min kommande man skall föra mig fram.

    Folk får tycka - man jag ser så fram emot att gå fram med min pappa (Och ja, jag älskar och respekterar min mamma lika mycket) - och jag vet att min pappa ser emot detta oxå.
    Ingen har några bakomliggande tankar, har faktiskt inte ens tänkt tanken förran man läser alla som är emot detta..

Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?