• Uppsalabrud2010

Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

Blev i princip utskälld av en kyrkoherde imorse! Hade fått rådet av mina vänner att ringa och kolla upp om det är ok att man vill bli överlämnad av sin pappa. Detta är ju ingen svensk tradition så jag hade fått veta att vissa präster ej går med på det.
    Hon blev oerhört upprörd och höjde rösten rejält medan hon om och om igen upprepade att man är svag som kvinna om man blir överlämnad. "Så du har inga problem med att stå där som en sak som ges bort till den fria mannen av den fria fadern?".
    Nej, jag har inga som helst problem med den saken, det är ju det hela samtalet gällde att jag VILL ha det så. Förklarade attalla somkänner mig och alla som kommer att sitta i kyrkan , samt jag själv mycket väl vet att jag är självständig även om min pappa skulle lämna över mig.
    Hon fortsatte i ca 10 min! Sedan sa jag att vi gärna ordnar en annan präst och betalar detta för att få som vi vill. Då förklarade hon att de ABSOLUT INTE har några SOM HELST problem med att låta fadern gå fram med bruden och så körde hon hela föreläsningen igen!
    Orolig om vilken präst som vi kommer att få...
    Några fler som har stött på detta? Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?
  • Kattpoet

VincitOmia, om du inte är troende mer än en påse popkorn, så finns det faktsikt en borglig vigsel som inte blandar in något trosamfund.

Och man kan få en borglig vigsel lika fin som en kyrklig.

Om min pappa ska godkänna varje person jag har som en livspartner som vuxen, omyndigförklarar jag då inte mig själv? Är jag så dålig på välja partner så pappa måste hjälpa mig?

• Aleta

Ramaskriet kan t ex bero på att de allra flesta av världens kvinnor kämpar för att få något som helst värde och en gnutta jämlikhet. Kvinnor (och även män) gifts bort mot sin vilja till och med i Sverige (ca 70 000 ungdomar) så det är ingen verklighet som finns långt ifrån oss precis.

Att då en liten klick vill anamma en utländsk sed för att den skulle vara "gullig" kan verkligen uppröra, det känns blåögt och egoistiskt. Bara för att man själv är jämlik så kan man strunta i andra och köra sitt eget race. Det är hela den mentaliteten som gör att ordföranden i Röda Korset kunde stjäla pengar som skulle gå till folk som svälter ihjäl och istället köpa sig lyxiga sommarställen och annat till sig själv.
    "Jag, jag, jag vad resten av världen gör struntar väl jag i."
    Alternativt:
    "Jag kan ändå inte ändra på något så därför spelar det ingen roll."

VincitOmnia skrev 2010-03-23 23:18:36 följande:
    Vi kommer förmodligen köra på att bruden överlämnas till mig (brudgummen). Detta för att vi tycker det ser fint ut och att det faktiskt är en fin gest som jag ser det att brudens pappa har godkännt mig och ser mig som en bra partner till sin dotter.Att det kan bli sånt ramaskri över en sån sak?!? Helt otroligt.Jag är kristen (döpt) men inte mer troende än en påse popcorn. Detta är en cermoni som påtalar hur mycket vi älskar varandra och att vi vill tillbringa våra liv tillsammans, måste det vara svårare än så i dagens samhälle?Eller är det så att ni som tycker det är helt förkastligt med överlämnande är djupt troende?!?/Johan
  • Duchess

Ska du också överlämnas av en förälder? Det måste väl vara lika fint att dina föräldrar har godkänt henne?

Vi kommer förmodligen köra på att bruden överlämnas till mig (brudgummen). Detta för att vi tycker det ser fint ut och att det faktiskt är en fin gest som jag ser det att brudens pappa har godkännt mig och ser mig som en bra partner till sin dotter.Att det kan bli sånt ramaskri över en sån sak?!? Helt otroligt.Jag är kristen (döpt) men inte mer troende än en påse popcorn. Detta är en cermoni som påtalar hur mycket vi älskar varandra och att vi vill tillbringa våra liv tillsammans, måste det vara svårare än så i dagens samhälle?Eller är det så att ni som tycker det är helt förkastligt med överlämnande är djupt troende?!?/Johan
  • TheD

Min svärmor kan glömma att sätta en fot i kyrkan!!!!!

En person man önskar långt lidande!

• VincitOmnia

Kul att se att folk reagerar som jag trodde... :)

Kan vi då inte ta ett kollektiv beslut om att ingen här på forumet gifter sig eftersom det är så många i världen som far illa i samband med vigslar. De blir bortgifta mot sin vilja och liknande.

Eller så gör folk som man vill kring vigseln så länge det är godkännt av alla berörda.

Eller så kan folk fortsätta störa sig på hur ANDRA människor vill ha det på sitt bröllop.
    ´
    /Johan

• Andelle
    VincitOmnia skrev 2010-03-24 07:53:11 följande:
    ...Eller så kan folk fortsätta störa sig på hur ANDRA människor vill ha det på sitt bröllop./Johan
    Har jag missat nått nu? Men är det inte det som är hela poängen med bröllopstorget?
  • Sebastiána
    Borde inte din mor också godkänna din blivande fru?
  • Sebastiána
    TheD skrev 2010-03-24 00:29:56 följande:
    Min svärmor kan glömma att sätta en fot i kyrkan!!!!!En person man önskar långt lidande!
    Stackars dig! Min har än så länge inte visat så många negativa sidor (men hon vet inte heller att vi är på väg att gifta oss).

Just eftersom så många tjejer har problem med sina svärmödrar borde ju mannen just överlämnas av sin mor för att visa att hon godkänner hans fru...
  • Chris24
    Aleta skrev 2010-03-23 10:59:15 följande:
    Å andra sidan kanske TS får extra förståelse för att många blir väldigt upprörda över brudöverlämning.Det är fortfarande fel att bli utskälld för sina åsikter, men jag tycker att man får ha förståelse för att folk agiterar mot detta så fort de får en chans. Det är trots allt en företeelse som många ser som ett enormt steg bakåt i strävan mot jämlikhet.
    Eller, så frågade hon helt enkelt och åter igen, efter om någon hade drabbats av samma sak. Hade hon velat bli övertalad av dig eller någon annan att det är fel med överlämning, hade hon väl mest troligt kollat upp det eller frågat, tror jag.
Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?