• Västkust

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?

• Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen
  • nano86

Men är det ingen som tänker på långväga släktinger (just när det är ett syskon som gifter sig sammtidigt)?

Vår släkt skulle inte bli glada med två bröllop så tätt. En del bor "bara" 50 mil från oss och många utomlans. De skulle inte ha möjliget att första åka på ett bröllop, sen hem och sen upp till oss igen. Och att stanna kvar 2 veckor skulle de flesta inte heller kunna/vilja...

• Hemlig2009

Min mans 90-åriga farmor kom två gånger från Madeira. Först till vårt och sedan till min svägerskas bröllop.

• mittid

Ni lär bjuda till del iaf. samma gäster... så en orsak kan vara kostnaderna för dem, möjlighet för alla gäster att kunna vara med utifrån perspektivet att det kanske är svårt att få till det med ledigheter, ev. semesterresor och barnvakter. Det kan krocka med er bröllopsresa... och du vill ju oxå kunna vara närvarande... Det ena förtar kanske det andra för att man redan har kalasat ihop nyligen... man har inte så mycket att prata om... mao. det kan vara svårt att få till feststämmningen i "repris" två veckor senare typ... det drabbar ju hennes fest men iaf....

• nano86
    Hemlig2009 skrev 2009-11-14 17:24:19 följande:
    Min mans 90-åriga farmor kom två gånger från Madeira. Först till vårt och sedan till min svägerskas bröllop.
    Oj! Och ni hade bröllop så nära varandra? Blir lite imponerad av farmoden Våran släkt hade med nåt enstaka undantag inte klarat av att få ledigt så eller orkat/haft råd.
  • lillabruden

Försök förstå att vissa faktiskt tycker det är kul, många hänger ju kvar här efter dem gift sig. Alla tycker inte bröllop är så tråkigt som du. Vad gör du här på BT om du inte tycker det är roligt att prata bröllop?

Klart du står i rampljuset för att ni ska köpa hus! Det är också stort! Speciellt om det är första gången ni köper ett hem/hus.

Hemlig2009 skrev 2009-11-14 09:15:55 följande:
    Rampljuset för alla andra är just på din bröllopsdag. Jag tror inte att de tycker de tär roligt att prata inbjudningar, mat och blommor i ett år i förväg, även om ingen direkt säger det till dig. Och även om man pratar mycket om det så vad spelar det för roll om någon annan också planerar samtidigt? Jag förstår verkligen inte det tankesättet. Vi håller på att bygga hus nu, alla frågar om det så fort vi träffas, betyder det att vi står i ett rampljus? Vårt bröllop planerades på 6 månader och ingen visste något färrän närmare 4 månader innan. Gick alldeles utmärkt och allting matchade och rampljuset var precis lagom på vår bröllopsdag. Om någon då hade valt att gifta sig två veckor efter så hade jag bara tyckt det var kul, man har väl inte ensamrätt på att gifta sig?
  • anne på grönkulla

Jag skrev ett långt inlägg - som kom bort. Hmm.

Iallafall, detta handlar väl inte om att man själv inte tycker att ens eget bröllop är viktigt utan om vilka krav man kan ställ apå omgivningen under tiden? Fler i ens närmaste krets lär ju vara på ungefär samma ställe i livet - ska ingen annan kunna köpa hus eller få barn medan just vi planerar bröllop utan att det är ett svek?

Om man upplever sig systematiskt åsidosatt så handlar det nog eg om andra saker i relationen än just bröllopet i sig. Det är såklart hemskt, men bäst mår man nog själv om man klara att gå vidare förbi det, om man tror att nån försöker roffa åt sig på ens bekostnad med flit.

Min mamma tyckte nog fö att det var minst lika stort att vara med när vi skrev kontrakt på bostadsrätt och tog gemensamma lån på 1 1/2 miljoner kr som när vi gifte oss, även om hon klädde upp sig mer vid det senare tillfället. Men åtagandet om att leva ihop var ju på sätt o vis större vid bostadsvalet.

• lia29

Jag tänker lite på gästernas semstrar ,, i juli 2 bröllop med 2 veckors mellanrum - många vill ju hinna åka bort nånstans oxå - det kan ju vara ett argument.
    Se till o få ut inbjudningarna först då så de kanske hinnerr boka "er" helg!

• novia72

Därför att ETT bröllop kräver hjälp och uppmärksamhet från hela familjen! I min mening räcker det gått o väl med ett bröllop per sommar!!! MEN antar att hon inte bryr sig för hon hade aldrig bokat om hon hade brytt sig!!!

Tråkigt för dig!

• iregnet2010

men herregud du läser ju inte vad jag skriver. Det jag menar är att om mitt syskon, som mkt väl vet hur jag har planerat det, ändå skulle lägga sitt bröllop två veckor efter mitt (och inte genuint pratade med mig om anledning till detta utan bara gjorde det för att jävlas -ja då skulle jag nog överväga och strunta i det, men inte säkert att det skulle bli så...)

jag har mkt god relation till mina syskon (som aldrig skulle göra så mot mig så detta är en non-issue)

var dr phil mot ngn anan...
    Paper Feed skrev 2009-11-13 20:44:57 följande:

Då får jag anta att du inte har ett speciellt bra förhållande med ditt syskon i sådana fall. "Med flit" och "hämnd" är inte ord som används i relationen till mina syskon, det finns liksom inte. Trist även att höra att din värld är så liten så att du inte kan överväga att flytta bröllopsresan ett par veckor för att kunna närvara vid ditt syskons bröllop. Men som dom säger...man står sig själv närsmast eller?
  • Hemlig2009

Ha ha, var har jag skrivit att jag tycker det är tråkigt? Det är stor skillnad på det och att inse att det inte var en världsnyhet att jag gifte mig.

Och det är flera av mina kompisar som bygger hus precis som vi, jag tycker det bara är att visa allmänt intresse när man frågar. Just känslan av att känna sig speciell ska ju inte behövs hänga ihop med att man ska åstadkomma något...

Och ett bröllop behöver inte alls engagera hela familjen i förberedelser, har man det som argument att ingen annan kan gifta sig den sommaren anser jag att man bör tänka om lite.

lillabruden skrev 2009-11-14 18:15:29 följande:
    Försök förstå att vissa faktiskt tycker det är kul, många hänger ju kvar här efter dem gift sig. Alla tycker inte bröllop är så tråkigt som du. Vad gör du här på BT om du inte tycker det är roligt att prata bröllop?Klart du står i rampljuset för att ni ska köpa hus! Det är också stort! Speciellt om det är första gången ni köper ett hem/hus.
  • Hemlig2009

Det var 3 månader mellan. Jag är också imponerad av henne.

nano86 skrev 2009-11-14 18:07:47 följande:
    Oj! Och ni hade bröllop så nära varandra? Blir lite imponerad av farmoden Våran släkt hade med nåt enstaka undantag inte klarat av att få ledigt så eller orkat/haft råd.
  • MimmiMama
    Västkust skrev 2009-11-12 17:18:16 följande:
    Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?
    ställer du frågan för att få argument så att du kan prata med din syster eller är frågan mer bara rent allmänt?
    Det finns ju saker som kan vara bra med att gifta sig samma månad som sin syster som delade kostnader när det gäller dukningsartiklar t ex ni kanske kan ha samma dukar,vaser, ljuslyktor eller ljusstakar men variera det andra som blommor färger och detaljer, det roliga i att planera tillsammans, hitta utmaningen i att era bröllop ska bli speciella trots närheten till varandras bröllop osv osv allt har ju med att göra hur detta hanteras
    Sedan finns det saker som kan var tråkiga som om upplägget kanske blir för lika, ni vill ha samma låtar eller typ av klänning osv
    Jag tror att ni kommer få underbara bröllop båda två även om de ligger nära varandra i tiden. Det enda negativa kan ju vara om era gäster som ska gå på båda känner att det blir mycket utgifter med nya kläder, resor och presenter.

Du skrev att hon inte har någon förståelse för dina känslor men om du vänder på det då. Har du någon förståelse för hennes känslor? De kanske vill ha t ex ett sommarbröllop och inte vill vänta ett helt år till. Det finns ju även brudgummar i den här planeringen och de har ju också något att säga till om. Kanske de har skäl som du inte känner till som gör att de inte vill vänta, flytta osv.
    Din känsla förstår jag men om din syster inte vill/kan ändra deras beslut så kanske du antingen måste ändra ert eller ändra inställning oavsett hur du känner just nu.
    Sen kanske det inte blir så tokigt trots allt
    Det blir ju bröllopsyra i flera veckor i er släkt
  • Västkust

Oj så många svar jag har fått. För att svara på några av era inlägg så är jag 28 år och hon 39 år. Eftersom det är så pass många år mellan oss väntade man sig inte direkt att det skulle slumpa sig så att det blev samma år och samma månad...

Vi har ingen jättetight systerrelation och har aldrig haft. Kanske för att det är så många år mellan oss, kanske för att vi är så olika. Så det där med att planera bröllop ihop blir tyvärr inte så aktuellt eftersom hon har sagt att hon inte förstår hur man kan planera det så långt i förväg och att hon minsann kommer att ta "första bästa klänning" och inte ha en "stel sittande middag" (som vi ska ha.) Dubbelbröllop är således inte att tänka på.

Jag tycker att det här är så tråkigt och ibland kan jag känna mig oerhört barnslig som "vill ha bröllopsrampljuset" bara på oss - i all fall den månaden. Jag har formulerat varför jag blir ledsen över att hon låtsas som om de inte ska gifta sig och sen bokar in det 2 veckor efter vårt, men eftersom hon fortfarande inte alls förstår så lade jag in inlägget för att få er syn på det. Se om jag kunde hitta något annat sätt att förklara det på. Så det är alltså inte så att jag själv inte vet varför jag inte tycker att känns så roligt att hon ska gifta sig så tätt inpå. Ville bara se om det fanns andra formuleringar.

• Paper Feed

Västkust.

Eftersom du tycker att det är jobbigt att din syster valt att göra såhär så bör du prata med henne om det. Nog för att jag själv inte förstår problematiken så är det ändå dig och ditt bröllop det handlar om och det är ju tråkigt om det här ska förstöra. Din syster är ju ändå snart fyrtio år och borde förstå vad du menar.

Jag hoppas verkligen att du hittar ett sätt att lösa det här på så att du får njuta av din tid som blivande brud med allt vad det innebär.

Lycka Till. :)

• Chris24

Paper Feed skrev 2009-11-16 07:51:27 följande:

Västkust.Eftersom du tycker att det är jobbigt att din syster valt att göra såhär så bör du prata med henne om det. Nog för att jag själv inte förstår problematiken så är det ändå dig och ditt bröllop det handlar om och det är ju tråkigt om det här ska förstöra. Din syster är ju ändå snart fyrtio år och borde förstå vad du menar.Jag hoppas verkligen att du hittar ett sätt att lösa det här på så att du får njuta av din tid som blivande brud med allt vad det innebär. Lycka Till. :)
    Håller med i detta inlägg Västkäst!
  • Chris24

Västkust.. väst KUST ja.. jävla efterslängs stavning! gaaarrhh!

• MimmiMama
    Västkust skrev 2009-11-15 20:35:00 följande:
    Jag tycker att det här är så tråkigt och ibland kan jag känna mig oerhört barnslig som "vill ha bröllopsrampljuset" bara på oss - i all fall den månaden. Jag har formulerat varför jag blir ledsen över att hon låtsas som om de inte ska gifta sig och sen bokar in det 2 veckor efter vårt, men eftersom hon fortfarande inte alls förstår så lade jag in inlägget för att få er syn på det.
    du är inte alls barnslig! Man känner det man känner och så är det bara. Du har all rätt att vara ledsen. Hoppas du kan få din syster att förstå även om det kanske är svårt.
    Om du inte lyckas med att få henne att förstå vet jag inte vad du ska göra mer än att försöka fokusera på ert bröllop. Ni har ju gäster som är ERA och ni kommer att få ett underbart bröllop!! Dessutom kommer ni att gå på deras bröllop som man och hustru det blir en häftig känsla
  • SposaRoma

Jag håller med alla ovanstående skrivare i vad de säger gällande fokus och tid, pengar, resor, engagemang för släkt och vänner etc. Min blivande svåger och hans fästmö hade redan satt sitt datum i 2010, och deras bröllop är en dyrare och större affär än våran, men det fanns bara inte att invadera ens på samma ÅR, med tanke på hur mycket tid och planering det går in från deras föräldrars sida. Vi lade oss snällt året efter.

Om det är samma familj, med samma släkt, kompisar och/eller föräldrar hjälper till ekonomiskt, så tycker jag att det rentav är lite respektlöst att göra som din syster har gjort. Själviskt. Om ni hade två helt olika bröllop (som anne på grönkulla) hade jag heller inte brytt mig som brud, men i dina skor hade jag nog velat vira tyllen runt halsen på henne jag med. ;)

• Astro

Nu har jag läst båda dina trådar, och jag fattar faktiskt inte hur din syster tänker. Det verkar lite som att hon fått panik och måste gifta sig fort för att du gör det som är så mycket yngre. Jag antar att du redan pratat med henne till leda, så om det inte funkar... Ja, du. Jag skulle nog låta min egen planering flyta på, men var den bättre kvinnan i det här, håll inte på att jäklas med henne! Jag skrev i en egen tråd just om det att många som kommenterade på din första tråd i ämnet verkade tycka att du gott kunde jäklas bara för att hon traskat in och ställt till det. Tänk Karma istället, blunda för hennes ev övertramp och planera för dig. Avslöja inte din planering om hon ändå bara pikar, håll det för dig själv istället.

Kom oxå ihåg att hon faktiskt kan ha en helt annan anledning till den här soppan. Man vet aldrig varför folk gör som som gör och det kan ligga mer bakom än du vet om som tvingar henne till snabba beslut.

Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen