Västkust skrev 2009-11-12 17:18:16 följande:
Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?
ställer du frågan för att få argument så att du kan prata med din syster eller är frågan mer bara rent allmänt?
Det finns ju saker som kan vara bra med att gifta sig samma månad som sin syster som delade kostnader när det gäller dukningsartiklar t ex ni kanske kan ha samma dukar,vaser, ljuslyktor eller ljusstakar men variera det andra som blommor färger och detaljer, det roliga i att planera tillsammans, hitta utmaningen i att era bröllop ska bli speciella trots närheten till varandras bröllop osv osv allt har ju med att göra hur detta hanteras
Sedan finns det saker som kan var tråkiga som om upplägget kanske blir för lika, ni vill ha samma låtar eller typ av klänning osv
Jag tror att ni kommer få underbara bröllop båda två även om de ligger nära varandra i tiden. Det enda negativa kan ju vara om era gäster som ska gå på båda känner att det blir mycket utgifter med nya kläder, resor och presenter.
Du skrev att hon inte har någon förståelse för dina känslor men om du vänder på det då. Har du någon förståelse för hennes känslor? De kanske vill ha t ex ett sommarbröllop och inte vill vänta ett helt år till. Det finns ju även brudgummar i den här planeringen och de har ju också något att säga till om. Kanske de har skäl som du inte känner till som gör att de inte vill vänta, flytta osv.
Din känsla förstår jag men om din syster inte vill/kan ändra deras beslut så kanske du antingen måste ändra ert eller ändra inställning oavsett hur du känner just nu.
Sen kanske det inte blir så tokigt trots allt
Det blir ju bröllopsyra i flera veckor i er släkt