• Linadesign

    Kränkt av läkare!

    Om någon orkar läsa...

    Jag var på ett läkarbesök för att visa ett par födelsemärken. Ett på käken och ett på ryggen. Jag var på "Citykirurgen" i Göteborg som jag hade blivit rekommenderad att gå till när jag ringde till vårdcentralen eftersom de inte hade några tider på länge. Jag kände ganska snabbt att jag inte gillade läkaren. (Äldre man som luktade cigarettrök) Jag började med att visa mitt födelsemärke på käken. Sen skulle jag visa det som var på ländryggen. Jag trodde det skulle vara OK att bara dra upp tröjan lite eftersom det satt så långt ner. Men han ville att jag skulle ta av mig tröjan. Ok då. Låt gå. Men sen tyckte han att jag även skulle ta av mig BH:n. Då sa jag att nej, det behövs väl inte. Jag vet ju att jag inte har några födelsemärken just under BH-banden. Men han gav sig inte och vi blev irriterade på varandra. Han suckade högt och sa "Men herregud människa, kan du bara ta BH:n!" Jag var nästan på väg att rafsa ihop mina grejer och gå därifrån när två kvinnliga sjuksköterskor kom in. Det kändes som en stor lättnad. Den ena verkade märka att jag var obekväm och sa att de måste kolla ifall jag har fler som kan vara farliga. Att det är deras plikt. Så jag fick ge mig och ta av BH:n. Sen bad han mig givetvis att vända mig om så han skulle kunna undersöka framsidan. Och oj vad noggrannt han undersökte helt plötsligt! Petade på ett pyttelitet märke, var tror ni det satt? Javisst, på bröstet! När han hade stirrat och tafsat klart på mina bröst så sa han till sköterskorna att det var tre märken som ska tas bort. (två på ryggen och ett på käken) Om det nu var så viktigt att undersöka allt så är det väl konstigt att de inte brydde sig att titta på benen?

    Direkt efter detta så bad de mig följa med till ett annat rum. Där skulle de utföra själva operationen. Jag som bara trodde de skulle undersöka mig idag. Inte skära bort dem. Jag sa till dem att jag tycker sånt här är lite obehagligt (särskilt när man inte är förberedd på att opereras, och särskilt när de verkar så j-vla oseriösa!) För det var inte bara läkaren som kändes oseriös utan även sköterskorna. T.ex. så sa den ena sköterskan "Åh vilken snygg handväska du har!" och klämde och kände lite på den. Jag fick dessutom uppge mitt namn och personnummer till dem innan de skulle börja operera. Trots att de i receptionen hade dessa uppgifter och därför borde läkaren/sjuksköterskorna också ha det. Jag fick upprepa det två gånger med två minuters mellanrum och ändå sa de fel namn efter det..

    När läkaren skulle börja sticka bedövningsnålarna i mig så kände jag mig kallsvettig och andades nog lite orytmiskt vilket han märkte. Istället för att försöka lugna mig så säger han "Herregud, är detta så farligt?", "Jag fattar inte hur vissa kan skaffa barn, du har väl inga barn?" Nä, svarade jag. "Nä, det ska du nog inte skaffa heller" Jag trodde knappt mina öron! Hur kan man säga nåt sånt?!!

    De informerade inte heller om nåt, utan jag fick själv fråga hur snart jag får duscha, träna o.s.v. Efter att jag hade vilat i fem minuter på britsen (vilket jag själv fick be om) så smet jag ut, tog min jacka i receptionen och gick utan att säga hejdå till nån. Aldrig mera Citykirurgen!!!!

    Det var lite andra småsaker som också verkade konstiga, så ett tag funderade jag på om det var dolda kameran.

    Vad tycker ni, är det bara jag som är känslig, eller verkar det lite oseriöst? Jag kände mig i alla fall ganska kränkt efteråt.

  • Svar på tråden Kränkt av läkare!
  • desperatehousewivesy

    Men kvinna herregud! Skärpning! Det har inte slagit dig att han kanske ville att du skulle ta av bhn för att se om det var märken på brösten? Det har inte slagit dig att det kan vara farligt, att det är viktigt att undersöka ordentligt? Hade han gjort tvärtom och inte undersökt ordebtligt så hade det väl varit gnäll om att han var slarvig och försummade jobbet och allt sådant. WHINE. Det har inte slagit dig att sjuksköterskan kanske insåg att du var rädd och ville distrahera dig när hon anmärkte att du hade en fin handväska? Och for your information kan jag tillägga att SJÄLVFALLET har de personnummer och namn, men skälet till att de frågar är för att det har varit missförstånd tidigare och det är ett sätt att du bröllops som de är SKYLDIGA ATT GÖRA. Jag är så nedrans trött på att folk klankar ner på läkare konstant. Vet ni vad, jag ska berätta en hemlighet för er - läkare är MÄNNISKOR och inte GUDAR. Tack och hej.

  • desperatehousewivesy

    Dubbelkolla* inte bröllops. Iphonen rättar.

  • Aniara4

    Varför gräver man upp en 7 månader gammal tråd bara för att vräka ur sig en massa aggression över TS? Snacka om att anstränga sig för att hitta något att bli provocerad av!

  • Dejli
    Aniara4 skrev 2011-10-04 10:59:09 följande:
    Varför gräver man upp en 7 månader gammal tråd bara för att vräka ur sig en massa aggression över TS? Snacka om att anstränga sig för att hitta något att bli provocerad av!
    Den är t o m äldre än så.... sista inlägget skrivet mars 2009.
  • Aniara4
    Dejli skrev 2011-10-04 11:57:26 följande:
    Den är t o m äldre än så.... sista inlägget skrivet mars 2009.
    Haha, jag tittade bara på datumet, inte årtalet. 2½ år alltså. Jag betvivlar att TS är kvar på BT, tur det så slapp hon se den där verbala spyan.
  • Sandra380
    Aniara4 skrev 2011-10-04 10:59:09 följande:
    Varför gräver man upp en 7 månader gammal tråd bara för att vräka ur sig en massa aggression över TS? Snacka om att anstränga sig för att hitta något att bli provocerad av!
    Håller med. Då måste man ha ett ganska bekymmersfritt liv om man kan hänga upp sig på nåt så gammalt. 
  • desperatehousewivesy

    Såg tråden och kände att jag ville skriva något. Spelar det någon roll hur gammal den är? Problemet kvarstår? Jag fick tyldigen folk att läsa också så - mission accomplished! Vettigare dock att antingen komma med motargument eller hålla med än att klanka ner på att jag "gräver upp en sju månaders tråd bara för att vräka ur mig en massa aggresion". Eller bara hålla käften.

  • Dejli

    Eftersom det inte är ett generellt problem utan en specifik situation kan det ju kännas ganska onödigt att reta upp sig på det jo, såhär 2½ år senare... men du verkar ju ha taggarna utåt oavsett, så det kvittar nog vad nån säger...

  • Aleta
    desperatehousewivesy skrev 2011-10-04 13:01:36 följande:
    Såg tråden och kände att jag ville skriva något. Spelar det någon roll hur gammal den är? Problemet kvarstår? Jag fick tyldigen folk att läsa också så - mission accomplished! Vettigare dock att antingen komma med motargument eller hålla med än att klanka ner på att jag "gräver upp en sju månaders tråd bara för att vräka ur mig en massa aggresion". Eller bara hålla käften.
    Men varför skulle inte benen och resten av kroppen kollas?

    Dessutom behöver man väl inte klämma på brösten för att se om det finns hudförändringar!

    Han borde ha undersökt mage, rygg, ben, rumpa - ja, allt lika noggrannt.  Eller har man bara farliga märken på överkroppen?
  • Aniara4
    desperatehousewivesy skrev 2011-10-04 13:01:36 följande:
    Såg tråden och kände att jag ville skriva något. Spelar det någon roll hur gammal den är? Problemet kvarstår? Jag fick tyldigen folk att läsa också så - mission accomplished! Vettigare dock att antingen komma med motargument eller hålla med än att klanka ner på att jag "gräver upp en sju månaders tråd bara för att vräka ur mig en massa aggresion". Eller bara hålla käften.
    Jag  betvivlar att problemet kvarstår. TS har förmodligen både kommit över läkarbesöket och hunnit lämna Bröllopstorget. Så du kommer nog inte att få svar på dina "frågor" om huruvida det ena eller det andra slagit henne.

    Reglerna här säger att man ska hålla en respektfull ton. Att skrika (vilket man gör när man skriver med stora bokstäver) "WHINE" till någon som för 2½ år sedan kände sig förvirrad och kränkt är varken respektfullt eller särskilt konstruktivt.

    Exakt vad ville du egentligen uppnå med ditt inlägg? Jag förstår verkligen inte det.

    Och angående vilken roll det spelar att tråden är gammal så är svaret att det gör att man undrar hur du har hittat den. Den lär ju inte bara ha poppat upp längst upp i någon lista, utan du måste verkligen ha grävt och letat långt tillbaka i tiden!
  • desperatehousewivesy

    Detta var nog det roligaste jag läst någonsin. Haha! Sjukt folk blir defensiva. Gaaaanska roligt! Inser att ni är alldelles för felfria, underbara, perfekta och icke trångsynta (man fick inte skriva elaka saker right?) för att kunna hålla en normal argumentation. Buhu, hon kanske tog illa upp. Jag har så många gensvar på lager, men jag vill intr sjunka till en viss nivå, hrmhrm, and therefor i rest my case. (det betyder att jag inte orkar mer, för er som intr kan engelska). Ha riktigt bra och trevliga liv!!!:):):):):):)):))

  • Aniara4

    Toppen, då kan den här tråden få sjunka tillbaka ner i glömskan där den hör hemma!

  • Aleta
    desperatehousewivesy skrev 2011-10-04 18:25:45 följande:
    Detta var nog det roligaste jag läst någonsin. Haha! Sjukt folk blir defensiva. Gaaaanska roligt! Inser att ni är alldelles för felfria, underbara, perfekta och icke trångsynta (man fick inte skriva elaka saker right?) för att kunna hålla en normal argumentation. Buhu, hon kanske tog illa upp. Jag har så många gensvar på lager, men jag vill intr sjunka till en viss nivå, hrmhrm, and therefor i rest my case. (det betyder att jag inte orkar mer, för er som intr kan engelska). Ha riktigt bra och trevliga liv!!!:):):):):):)):))
    Eller du kan ju ta och svara på mitt inlägg som inehåll lite mer sakliga frågor.
    ...eller ville du bara gnälla och inte diskutera sakfrågan?  
  • NeutronStar
    Aleta skrev 2011-10-04 13:59:23 följande:
    Men varför skulle inte benen och resten av kroppen kollas?

    Dessutom behöver man väl inte klämma på brösten för att se om det finns hudförändringar!

    Han borde ha undersökt mage, rygg, ben, rumpa - ja, allt lika noggrannt.  Eller har man bara farliga märken på överkroppen?
    Mycket mycket vanligare att man har farliga hudmärken på överkroppen, då det är den som i de flesta fall utsätts för mest sol, hos kvinnor är det vanligast med hudmärken av den allvarligare sorten i ansiktet men eftersom pat hade på ryggen redan kan jag tänka mig att de ville undersöka överkroppen noga också. Kan inte svara på exakt varför läkare undersökte brösten så noggrannt men kan vara en snabbkoll för bröstcancer, fast jag tycker att om så är fallet borde han informerat pat. om detta. Och att upprepa personnummer flera gånger är nödvändigt och ett krav vid framförallt operationer då det som tidigare sagt har hänt misstag för att man inte bekräftat identiteten på den som ligger på operationsbordet. Hoppas detta var ett mer sakligt svar. =)
    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • Dejli
    desperatehousewivesy skrev 2011-10-04 18:25:45 följande:
    Detta var nog det roligaste jag läst någonsin. Haha! Sjukt folk blir defensiva. Gaaaanska roligt! Inser att ni är alldelles för felfria, underbara, perfekta och icke trångsynta (man fick inte skriva elaka saker right?) för att kunna hålla en normal argumentation. Buhu, hon kanske tog illa upp. Jag har så många gensvar på lager, men jag vill intr sjunka till en viss nivå, hrmhrm, and therefor i rest my case. (det betyder att jag inte orkar mer, för er som intr kan engelska). Ha riktigt bra och trevliga liv!!!:):):):):):)):))
    Jag undrar vem som är defensiv... Attack är bästa försvar?
  • Aleta
    NeutronStar skrev 2011-10-05 09:34:56 följande:
    Mycket mycket vanligare att man har farliga hudmärken på överkroppen, då det är den som i de flesta fall utsätts för mest sol, hos kvinnor är det vanligast med hudmärken av den allvarligare sorten i ansiktet men eftersom pat hade på ryggen redan kan jag tänka mig att de ville undersöka överkroppen noga också. Kan inte svara på exakt varför läkare undersökte brösten så noggrannt men kan vara en snabbkoll för bröstcancer, fast jag tycker att om så är fallet borde han informerat pat. om detta. Och att upprepa personnummer flera gånger är nödvändigt och ett krav vid framförallt operationer då det som tidigare sagt har hänt misstag för att man inte bekräftat identiteten på den som ligger på operationsbordet. Hoppas detta var ett mer sakligt svar. =)
    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
    Jag vet att man måste upprepa personnummer tills man blir helt snurrig.

    Det där med var märkena ska sitta vet jag däremot inte...
    Jag har själv tagit bort ett på låret och ett på bröstet. (Jag har inte solat jättemycket utan överdel.)

    Dessutom så var läkaren som tog bort märkena på mig en klant. Båda såren blev jätteinfekterade och jag fick åka till akuten där kirurgen svor när han fick se eländet.
    Jag har fula ärr idag och min kompis som var läkare brukade alltid skämmas å läkarkårens vägnar när hon såg dessa i bastun eller liknande.

    Alla läkare är inte gudar. Det var snarast det jag ville komma fram till. Att TS blev konstigt behandlad först gjorde att hon reagerade på annat senare som personnumeruppläsningen. Det hade hon säkert inte ens tänkt på om läkaren hade haft litte sängkantsvett.

    Jag erkänner att jag egentligen bara försökte få desperatehousewivesy att vara lite mer saklig än gnällig.
     
Svar på tråden Kränkt av läkare!