• Linadesign

    Kränkt av läkare!

    Om någon orkar läsa...

    Jag var på ett läkarbesök för att visa ett par födelsemärken. Ett på käken och ett på ryggen. Jag var på "Citykirurgen" i Göteborg som jag hade blivit rekommenderad att gå till när jag ringde till vårdcentralen eftersom de inte hade några tider på länge. Jag kände ganska snabbt att jag inte gillade läkaren. (Äldre man som luktade cigarettrök) Jag började med att visa mitt födelsemärke på käken. Sen skulle jag visa det som var på ländryggen. Jag trodde det skulle vara OK att bara dra upp tröjan lite eftersom det satt så långt ner. Men han ville att jag skulle ta av mig tröjan. Ok då. Låt gå. Men sen tyckte han att jag även skulle ta av mig BH:n. Då sa jag att nej, det behövs väl inte. Jag vet ju att jag inte har några födelsemärken just under BH-banden. Men han gav sig inte och vi blev irriterade på varandra. Han suckade högt och sa "Men herregud människa, kan du bara ta BH:n!" Jag var nästan på väg att rafsa ihop mina grejer och gå därifrån när två kvinnliga sjuksköterskor kom in. Det kändes som en stor lättnad. Den ena verkade märka att jag var obekväm och sa att de måste kolla ifall jag har fler som kan vara farliga. Att det är deras plikt. Så jag fick ge mig och ta av BH:n. Sen bad han mig givetvis att vända mig om så han skulle kunna undersöka framsidan. Och oj vad noggrannt han undersökte helt plötsligt! Petade på ett pyttelitet märke, var tror ni det satt? Javisst, på bröstet! När han hade stirrat och tafsat klart på mina bröst så sa han till sköterskorna att det var tre märken som ska tas bort. (två på ryggen och ett på käken) Om det nu var så viktigt att undersöka allt så är det väl konstigt att de inte brydde sig att titta på benen?

    Direkt efter detta så bad de mig följa med till ett annat rum. Där skulle de utföra själva operationen. Jag som bara trodde de skulle undersöka mig idag. Inte skära bort dem. Jag sa till dem att jag tycker sånt här är lite obehagligt (särskilt när man inte är förberedd på att opereras, och särskilt när de verkar så j-vla oseriösa!) För det var inte bara läkaren som kändes oseriös utan även sköterskorna. T.ex. så sa den ena sköterskan "Åh vilken snygg handväska du har!" och klämde och kände lite på den. Jag fick dessutom uppge mitt namn och personnummer till dem innan de skulle börja operera. Trots att de i receptionen hade dessa uppgifter och därför borde läkaren/sjuksköterskorna också ha det. Jag fick upprepa det två gånger med två minuters mellanrum och ändå sa de fel namn efter det..

    När läkaren skulle börja sticka bedövningsnålarna i mig så kände jag mig kallsvettig och andades nog lite orytmiskt vilket han märkte. Istället för att försöka lugna mig så säger han "Herregud, är detta så farligt?", "Jag fattar inte hur vissa kan skaffa barn, du har väl inga barn?" Nä, svarade jag. "Nä, det ska du nog inte skaffa heller" Jag trodde knappt mina öron! Hur kan man säga nåt sånt?!!

    De informerade inte heller om nåt, utan jag fick själv fråga hur snart jag får duscha, träna o.s.v. Efter att jag hade vilat i fem minuter på britsen (vilket jag själv fick be om) så smet jag ut, tog min jacka i receptionen och gick utan att säga hejdå till nån. Aldrig mera Citykirurgen!!!!

    Det var lite andra småsaker som också verkade konstiga, så ett tag funderade jag på om det var dolda kameran.

    Vad tycker ni, är det bara jag som är känslig, eller verkar det lite oseriöst? Jag kände mig i alla fall ganska kränkt efteråt.

  • Svar på tråden Kränkt av läkare!
  • shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-05 15:51:51 följande:
    Man behver inte alltid anmäla till en myndighet, för vissa kan det räcka med att göra sig hörd via patientnämnden eller via någon chef på stället man känner förtroende för.Att känna sig kränkt inom vården är inte okej, och när ens kropp är inblandad är man knappast helt nollställd, klart det har med känslor att göra.
    Nej visst är du en kännande människa även inför doktorn, men att du känner en massa saker har ju mycket lite att göra med vad läkarens uppgift egentligen är. -"Ta av dig tröjan!" -" Nej, jag känner inte att du har medicinskt intresse av att titta där!" Hallå!?
  • JustMeAndMyLove

    Förstår hur du menar och håller med, tycker oftast patientnämnden är det bästa stället att vända sig till då inte till dem man gör en anmälan till utan för att få hjälp med vad man ska göra hur man ska gå tillväga etc.
    De brukar ge snabb och bra hjälp!


    Saggezza skrev 2009-03-05 15:54:09 följande:
    Om läkaren ska få chansen att tänka över sitt bemötande så bör man vända sig till dennes överordnade. HSAN fungerar inte riktigt så att läkaren får tänka över situationen utan där blir (i detta fall) läkaren tvungen och försvara sig vilket inte ofta leder till förändring i beteende utan mer en provokation. Missförstå mig rätt nu, jag menar absolut inte att man inte ska anmäla men man måste ställa sig frågan vad man är ute efter med en eventuell anmälan; "Vill jag att personen ska få någon reprimand?", "Vill jag påtala ett beteendeproblem och underlätta för andra patienter?" etc. Hoppas att det var någon som hängde med i mitt resonemang! 
  • Saggezza

     


    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-05 16:00:50 följande:
    Förstår hur du menar och håller med, tycker oftast patientnämnden är det bästa stället att vända sig till då inte till dem man gör en anmälan till utan för att få hjälp med vad man ska göra hur man ska gå tillväga etc.De brukar ge snabb och bra hjälp!

    Jo jag vet vad Patientnämnden gör.... skrev om det i inlägg 35. Ville mest påtala det här med skillnaden i att förändra ett beteende och att möjligtvis bidra till att göra det värre i värsta fall...

  • lecaroline

    Hej!
    Jag gick till vårdcentralen för ca 2 år sedan för att jag hade så ont i axeln så att jag inte kunde lyfta den eller nått.
    Väl där fick jag berätta varför jag var där så frågade läkaren mig. - Vad vill du att jag ska göra åt det?
    Jag fick helt enkelt göra min egna diagnos och be om salva osv.. Jag är ju för bövelen inte läkare. Så jag var tillbaka 2 veckor senare för jag hade ändå ondrare. Kunde inte hålla i min lilla handväska. Då fick jag träffa en läkare som faktiskt brydde sig..

    Ååå jag har massor sånt!!

    Min mamma höll på att dö för att hennes dåvarande läkare sa att hon bara var lite förkyld och var i klimakteriet. Hon fick blodförgiftning av denna lilla "förkylningen"..
    Ja då var man arg och irriterad igen!

  • JustMeAndMyLove

    Jag fick läsa på på nätet om vad man kunde göra för att lindra besvären av mitt hjärtfel och sen påpeka det jag läst till läkaren innan han sa:
    Va? Har jag inte skrivit ut betablockerare till dig? Ja det var ju dumt... sen skrev han ut det.

    Stressad förmodligen - med det är lite skrämmande.

  • lecaroline

    Nej det är MYCKET skrämmande!!
    Folk dör och läkarna är trötta på sitt jobb och gör det halvtaskigt..

  • MissieA

    Väldigt många läkare slarvar och sköter inte sitt jobb, därför tycker jag att det här är allvarligt och man bör anmäla de som gör fel.

    När jag var liten hade jag ont i magen och åkte in på akuten,, läkaren sa att det var akut och de bokade en operationssal på direkten för att operera bort min blindtarm. 1 timme innan operationen visar det sig att han hade tagit fel, för min blindtarm var på andra sidan!!!!!!!

    Men det finns ju bra läkare också.

  • Ida Björn

    En läkare behöver inte felbehandla en patient i medicinskt syfte för att bryta mot de lagar som finns kring honom.
    Läs LYHS 2 kap 1§ och 2§ 1st. Där står det tydligt hur en läkare (eller annan personal inom vårdverksamhet) ska vara mot en patient.
    Hela den lagen är faktiskt väldigt intressant. Om ni vill ha lite mer att fundera över kan ni dessutom kolla upp patientdatalagen, denna lag är ny sedan Juli 08. Finns mycket där som väldigt få inom vården har koll på. Skrämmande att det finns så lite kunskap kring juridiken hos vårdpersonal. Min sambo är sjuksköterska och det finns mycket som han och hans kollegor inte har information om.
    Det är dags för landstingen, och privata kliniker, att ta sitt ansvar och kräva att dessa lagar följs.

  • JustMeAndMyLove

    Det är otroligt hur få läkare det är som ens vet om dessa lagar. Kanske nått som borde uppmärksammas i media?
    Jag vågar inte ens tänka på hur många patienter det är som inte blivit fysiskt felbehandlade men ändå bemöts illa som inte vågar säga något för att det är så okonkret.

    Min kompis var hos en läkare för att undersöka magont, hon har väldigt svårt att visa upp sin kropp och tog med sin mamma som stöd. När mamman sa till läkaren för att han inte lät hennes dotter, patienten tala till punkt en enda gång blev han otroligt agressiv och rev tag i mamman i armen och kastade ut henne. Min kompis som blev kvar i rummet var livrädd men vågade inte säga emot eller gå därifrån.
    De klagade till chefen som sa att "det inte gick att anmäla för han hade inte gjort något fel."

    Vidrigt beteende av både läkaren OCH chefen

    Ida Björn skrev 2009-03-06 11:04:48 följande:


    En läkare behöver inte felbehandla en patient i medicinskt syfte för att bryta mot de lagar som finns kring honom. Läs LYHS 2 kap 1§ och 2§ 1st. Där står det tydligt hur en läkare (eller annan personal inom vårdverksamhet) ska vara mot en patient. Hela den lagen är faktiskt väldigt intressant. Om ni vill ha lite mer att fundera över kan ni dessutom kolla upp patientdatalagen, denna lag är ny sedan Juli 08. Finns mycket där som väldigt få inom vården har koll på. Skrämmande att det finns så lite kunskap kring juridiken hos vårdpersonal. Min sambo är sjuksköterska och det finns mycket som han och hans kollegor inte har information om. Det är dags för landstingen, och privata kliniker, att ta sitt ansvar och kräva att dessa lagar följs.
  • MV85

    KLART du ska anmäla! Fruktansvärt dåligt beteende av honom, så vänd dig omedelbart till patientnämnden o be om hjälp att anmäla!
    Jag har själv gjort detta efter att blivit utsatt för en läkare som lät sina personliga åsikter styra hans behandlingsmetoder.
    Jag ringde patientnämnden som bara frågade om jag ville anmäla, och hjälpte mig med alla papper och ställde upp till 100% vid varje fråga jag hade, om det gällde hur jag skulle fylla i blanketten eller bara behövde ösa ur mig lite ilska!

Svar på tråden Kränkt av läkare!