• irresolute

Vad ska jag göra?!

Oj oj oj... Nu har jag satt mig i klistret...

Vet inte om det är någon här som minns, men skrev för länge sedan inlägg om hur förstörd jag blev då min sambo beslöt att han inte ville gifta sig?

Jag friade julen 2005. Han sa ja och planeringen för bröllopet var i gång. Hösten 2006 (alltså mindre än ett år senare) sa han att han inte var säker på om han ville gifta sig eller inte. Jag blev helt förstörd och under många månader var det osäkert på huruvida vi skulle fortsätta tillsammans eller ta en paus. Det blev så att vi fortsatte tillsammans eftersom vi trots allt älskar varandra mer än något annat. Så jag beslöt att ge honom tid att mogna in i tanken på att gifta sig, för själv vill jag trots allt gifta mig i slutändan.

Nu är det snart jul 2008 och jag har för det första fortfarande inte fått något vettigt svar angående varför han inte vill gifta sig med mig, för det andra har han inte yppat det minsta intresse av att gifta sig än och för det tredje så tror jag att jag - trots att jag älskar denna man av hela mitt hjärta - börjar få känslor även för en annan man.

Hur kan detta hända?! Jag är inte den som är otrogen och trodde inte ens att jag skulle kunna vilja ha någon annan än den jag är tillsammans med??

Är detta bara rädslor? Kommer känslorna för den andre mannen att gå över eller letar jag omedvetet efter någon annan eftersom den jag är med inte vill gifta sig?? HJÄLP!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:20
    Är det normalt att tvivla efter några år tillsammans? Vi har varit ihop i 6 år. Är det normalt att få känslor för någon annan - utan att det behöver betyda något??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:40
    Hittade min förra tråd som jag skrev i april. www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m2828694-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 11:30
    Jag inser att känslorna för den andra mannen inte var "äkta" utan mer det ni beskrev i era svar, tack så mycket! Så ett problem ur världen iaf.

Nu har jag "bara" det andra bekymret kvar... :(

• Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • MolsonCanadian
    irresolute skrev 2009-01-08 23:28:48 följande:
    Jag håller med - har man skaffat barn ihop är man "fast" för evigt. Och det "roliga" är att han vill ha barn ihop med mig. Alltså. Han kan tänka sig investera i en gård tillsammans med mig och lämna sin trygghet i den villa han ägde ensam och bott i de senaste 12 åren och han kan tänka sig skaffa barn med mig, men han kan inte tänka sig gifta sig med mig?Är jag konstig som tycker det är konstigt??
    Nej, jag tycker inte att det är konstigt att du tycker att det är konstigt. Skulle förmodligen fundera i samma banor jag. Är även så "radikal" att jag skulle dumpat karln.
  • irresolute

Brudens mamma skrev 2008-12-12 19:27:12 följande:

Jag förstår inte varför du måste tjata ihjäl honom. Han har sagt att han vill leva med dig, nöj dig med det. För även om ni gifter er en dag så är det kanske inte för tid o evighet. Man kan skilja sig.Varför inte bara njuta och ha det alldeles, alldeles underbart under tiden?
    Eh? För det första har jag INTE tjatat ihjäl honom? För det andra så nej, jag kan inte nöja mig med att han sagt en gång att han vill leva med mig. Du tycker alltså inte att jag förtjänar någon form av förklaring till varför han bröt vår förlovning och därmed orsakade mig smärta? Ska jag bara smälta det och låtsas som att det inte gjorde ont??

JAG KAN INTE NJUTA OCH HA DET ALLDELES, ALLDELES UNDERBART NÄR JAG BLIVIT SÅ SÅRAD!!!!

Jag vill ha ett ärligt svar så jag kan lägga det bakom mig. Först då kan jag gå vidare, vare sig det blir med honom eller ensam.
  • anne på grönkulla

Nej, det är inte konstigt. Däremot kan du nog inte tvinga av honom ett svar, utan måste själv bestämma hur du vill göra. Om du väntar på hans svar - ger du också honom makt över ditt liv och hur du mår.

• irresolute

anne på grönkulla: Det var tänkvärda ord...

• Kela2

Jag är i en lite liknande situation som både du, irresolute, och samtidigt som din sambo. Det är jobbigt. Jag älskar verkligen min sambo/fästman och svarade tveklöst ja när han friade, men nu när han vill att vi ska börja planera vårt bröllop tror jag att jag har börjat få kalla fötter.

Min vilja är verkligen att leva tillsammans med honom, för det är djup kärlek vi har. Samtidigt sliter det att vi i princip inte har något sexliv, för att han har "kommit av sig" (och jag får inga bra svar på varför, antagligen för att han inte riktigt vet själv). Dessutom känner jag att jag får dra det tunga lasset när det gäller hushållssysslor. Så ibland blir jag rädd för hur framtiden ska se ut och jag känner mig frustrerad. Mitt uppe i det här har jag fått "vibbar" från en annan man, vilket känns spännande och ger mig bekräftelse, men jag har bestämt mig för att verkligen försöka stänga ute det och fokusera på att få det bättre med min sambo. Antagligen är man bara extra mottaglig för sådant när det krisar i förhållandet, för som någon annan skrev så kommer man hela livet stöta på män som det kanske hade kunna bli något med om man var singel. Det gäller bara att lära sig hantera det. Vilket kan vara svårt.

Ibland när jag har låtit min frustration komma ut och har sagt till min sambo att jag är rädd för hur en framtid med honom kommer att se ut om det inte blir bättre, så får jag efteråt en så stark känsla av att jag inte vill leva utan honom och hur rädd jag är att förlora honom. Jag hoppas verkligen att våra problem löser sig, för jag älskar honom så och han mig, det visar han verkligen varje dag.

Kanske har jag också lite kalla fötter inför att börja planera bröllopet på allvar eftersom jag har gått igenom en skilsmässa tidigare och mina föräldrar och många andra omkring mig också. Men jag och min sambo har drömt om barn och hus länge och det är ju också verkligen att binda sig till varandra och ibland skrämmer det mig också lite.

Vi får hoppas att vi får klarhet och lugn både du och jag och att din sambo själv får klarhet i varför han känner som han gör och kan uttrycka det till dig.

• irresolute

Tack snälla du för ditt inlägg, ger ett bra perspektiv från bägge ändar så att säga. Att få kalla fötter tror jag är otroligt vanligt och inget man behöver haka upp sig på om det gäller kortare ögonblick/perioder. Min oro och fundering ligger kring det faktum att min sambos "kalla fötter" nu hållt i sig i tre år. Hur länge till ska man behöva vänta på ett svar?

• fru AM

Du säger att han vill ha barn med dig och att han vill investera i en gård tillsammans med dig. Gott så. Då får han kanske som han vill. Men i en relation är det också viktigt att kunna bjussa på det som är viktigt för den andra parten: i detta fall att du vill gifta dig.

Det var inte viktigt för min man att gifta sig (hade varit gift tidigare), men eftersom det var väldigt viktigt för mig, faktiskt avgörande, så fick jag med honom på det och han var sen minst lika drivande i vårt planeringsarbete inför bröllopet. Det blev en härlig fest.

Jag tycker du ska ta en snackvända till med honom och förklara att has tvekan får dig att tveka på hans känslor. Om det är viktigt för dig att ni gifter er så säg det tydligt. Att ge och få är själva lösningen på ekvationen Relation.
    Lycka till!!!

• irresolute

fru AM - tack för ditt svar.

Ja, på sätt och vis ÄR det viktigt för mig att gifta mig. Jag vill verkligen det och det känns otroligt tråkigt att tänka tanken att jag kommer gå igenom livet ogift. OK, det ÄR inte det viktigaste här i livet (som en del "skällt på mig" här i tråden). Men så känner jag och jag står på mig min rätt att känna att det är viktigt för MIG.

Med det sagt så är det ändå det allra viktigaste för mig att få ett vettigt svar på VARFÖR det blev som det blev. Duger jag inte?

• Maliinka

Det är klart du långt mer än duger! Om inte din pojkvän tycker det så skulle han ju göra slut dessutom, och det har han ju inte gjort. Han älskar dig helt säkert massor.

Jag vet en kille till som inte vill gifta sig. Det har inget med tjejen att göra, han vill bara inte det. Eventuellt att det kan bli ett yttepyttebröllop utomlands eller så, kan din pojkvän tänka sig det? Är det det stora "hallabaloet" som han vill slippa?

• irresolute

Haha - jag vill också slippa "hallabaloet"! Jag är inte en sån där bridezilla man ser på TV, jag vill helt enkelt bara vara hans fru! Det är inte bröllopet jag är ute efter, utan äktenskapet. Och det vet han.

• Maliinka

Hoppas att det löser sig för er.

Svar på tråden Vad ska jag göra?!