• irresolute

Vad ska jag göra?!

Oj oj oj... Nu har jag satt mig i klistret...

Vet inte om det är någon här som minns, men skrev för länge sedan inlägg om hur förstörd jag blev då min sambo beslöt att han inte ville gifta sig?

Jag friade julen 2005. Han sa ja och planeringen för bröllopet var i gång. Hösten 2006 (alltså mindre än ett år senare) sa han att han inte var säker på om han ville gifta sig eller inte. Jag blev helt förstörd och under många månader var det osäkert på huruvida vi skulle fortsätta tillsammans eller ta en paus. Det blev så att vi fortsatte tillsammans eftersom vi trots allt älskar varandra mer än något annat. Så jag beslöt att ge honom tid att mogna in i tanken på att gifta sig, för själv vill jag trots allt gifta mig i slutändan.

Nu är det snart jul 2008 och jag har för det första fortfarande inte fått något vettigt svar angående varför han inte vill gifta sig med mig, för det andra har han inte yppat det minsta intresse av att gifta sig än och för det tredje så tror jag att jag - trots att jag älskar denna man av hela mitt hjärta - börjar få känslor även för en annan man.

Hur kan detta hända?! Jag är inte den som är otrogen och trodde inte ens att jag skulle kunna vilja ha någon annan än den jag är tillsammans med??

Är detta bara rädslor? Kommer känslorna för den andre mannen att gå över eller letar jag omedvetet efter någon annan eftersom den jag är med inte vill gifta sig?? HJÄLP!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:20
    Är det normalt att tvivla efter några år tillsammans? Vi har varit ihop i 6 år. Är det normalt att få känslor för någon annan - utan att det behöver betyda något??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:40
    Hittade min förra tråd som jag skrev i april. www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m2828694-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 11:30
    Jag inser att känslorna för den andra mannen inte var "äkta" utan mer det ni beskrev i era svar, tack så mycket! Så ett problem ur världen iaf.

Nu har jag "bara" det andra bekymret kvar... :(

• Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • irresolute

Jag är lite trög så här på kvällskvisten :o kan du förklara lite mer vad du menade med denna mening:

"Delvis skapar ni vad som blir rätt för er tillsammans, delvis kan man bara i backspegeln veta hur det blev, delvis blir (eller kan bli) saker rätt genom att man bestämmer sig för dem."

• anne på grönkulla

Ja, det är en semantisk fråga som jag inte gick in på. Min poäng är iallafall densamma ändå - att bara känslor för någon är inte nog för att en relation ska fungera år efter år. Det krävs att båda parter gör större insatser än så. År efter år.

• anne på grönkulla

Det var mer en känsla jag försökte förmedla - jag inser att det inte var helt tydligt. Det var 3 olika tanakr, för det första.

1)
    Min poäng är att genom att välja varann kan ni göra er relation rätt och meningsfull för er båda. Men får du inte ut nåt du vill ha av den och din sambo inte förstår det så kanske det inte är rätt.

2)
    du vet ju inte hur det skulle blivit om du valt eller gjort annorlunda, men det går heller inte att förutse hur saker ska gå. Funderar du på att tex flytta eller byta jobb så vet du inte i förväg hur det ska bli, bara efteråt.

3)
    MEN, beslut man fattar om sitt liv blir ofta rätt såfort man tagit dem. Ska man jobba kvar eller börja plugga t ex - det man bestämmer sig för för att det känns rätt - det är rätt för dig såfort du lyckats bestämma dig för det - för att ta ett annat exempel.

Lyckades jag göra lite tydligare?

• irresolute

Tack, det klarnade en hel del nu! :)

• Drom

citat: Jag tycker absolut INTE att du ska lämna din sambo för att han inte vill gifta sig! Kärleken är så mycket större än en ring på fingret!

ojojoj, är det så du ser på bröllop/äkenskap? Det betyder mkt mer än bara ring på finger, det BETYDER ATT HAN VILL DELA SITT LIV MED DIG, ÄLSKA DIG I ALLEVIGHET OCH INGÅ I ETT GEMENSAM FÖRBUND.

kära vänner, om kille inte vill gifta sig, dumpa honom, ty inte ska man tvinga någon till äkenskap?

• Undertecknad

Det lät ju väldigt lätt.

Drom skrev 2008-12-11 20:19:58 följande:
    kära vänner, om kille inte vill gifta sig, dumpa honom, ty inte ska man tvinga någon till äkenskap?
  • Maliinka
    Drom skrev 2008-12-11 20:19:58 följande:
    citat: Jag tycker absolut INTE att du ska lämna din sambo för att han inte vill gifta sig! Kärleken är så mycket större än en ring på fingret!ojojoj, är det så du ser på bröllop/äkenskap? Det betyder mkt mer än bara ring på finger, det BETYDER ATT HAN VILL DELA SITT LIV MED DIG, ÄLSKA DIG I ALLEVIGHET OCH INGÅ I ETT GEMENSAM FÖRBUND.kära vänner, om kille inte vill gifta sig, dumpa honom, ty inte ska man tvinga någon till äkenskap?
    Jag menar att man kan vilja dela sitt liv med varandra och älska varandra i all evighet även som "bara" sambos. Min sambo ville inte alls gifta sig förut, och det var helt okej för mig, man älskar ju inte varandra mer för att man är gifta.
  • irresolute

Maliinka skrev 2008-12-11 21:24:35 följande:

Jag menar att man kan vilja dela sitt liv med varandra och älska varandra i all evighet även som "bara" sambos. Min sambo ville inte alls gifta sig förut, och det var helt okej för mig, man älskar ju inte varandra mer för att man är gifta.
    Vad JAG personligen inte förstår är varför man inte kan gifta sig om man nu ändå är så säker på att man ska dela resten av sitt liv med varandra?

Därför får jag känslan av att de (inkl min sambo) som ej vill gifta sig är rädda för något och tycker det är enklare att bara vara sambos. Lättare att ta sig ur det då, liksom. Den känslan gillar jag inte!
  • MolsonCanadian

Det kan jag nog hålla med om. Framför allt delen angående varför man inte kan gifta sig om man ändå är så säker på att man ska dela resten av sitt liv med varandra. Ideologiska skäl kan jag dock köpa.

irresolute skrev 2008-12-11 22:09:04 följande:
    Maliinka skrev 2008-12-11 21:24:35 följande:
    Vad JAG personligen inte förstår är varför man inte kan gifta sig om man nu ändå är så säker på att man ska dela resten av sitt liv med varandra?Därför får jag känslan av att de (inkl min sambo) som ej vill gifta sig är rädda för något och tycker det är enklare att bara vara sambos. Lättare att ta sig ur det då, liksom. Den känslan gillar jag inte!
  • irresolute

MolsonCanadian skrev 2008-12-11 22:16:03 följande:

Det kan jag nog hålla med om. Framför allt delen angående varför man inte kan gifta sig om man ändå är så säker på att man ska dela resten av sitt liv med varandra. Ideologiska skäl kan jag dock köpa.
    Ja, det köper jag också. Men om det helt bestämt inte beror på ideologiska skäl så handlar det (enligt mig) om rädsla, osäkerhet, tvivel rent av?
Svar på tråden Vad ska jag göra?!