• irresolute

Vad ska jag göra?!

Oj oj oj... Nu har jag satt mig i klistret...

Vet inte om det är någon här som minns, men skrev för länge sedan inlägg om hur förstörd jag blev då min sambo beslöt att han inte ville gifta sig?

Jag friade julen 2005. Han sa ja och planeringen för bröllopet var i gång. Hösten 2006 (alltså mindre än ett år senare) sa han att han inte var säker på om han ville gifta sig eller inte. Jag blev helt förstörd och under många månader var det osäkert på huruvida vi skulle fortsätta tillsammans eller ta en paus. Det blev så att vi fortsatte tillsammans eftersom vi trots allt älskar varandra mer än något annat. Så jag beslöt att ge honom tid att mogna in i tanken på att gifta sig, för själv vill jag trots allt gifta mig i slutändan.

Nu är det snart jul 2008 och jag har för det första fortfarande inte fått något vettigt svar angående varför han inte vill gifta sig med mig, för det andra har han inte yppat det minsta intresse av att gifta sig än och för det tredje så tror jag att jag - trots att jag älskar denna man av hela mitt hjärta - börjar få känslor även för en annan man.

Hur kan detta hända?! Jag är inte den som är otrogen och trodde inte ens att jag skulle kunna vilja ha någon annan än den jag är tillsammans med??

Är detta bara rädslor? Kommer känslorna för den andre mannen att gå över eller letar jag omedvetet efter någon annan eftersom den jag är med inte vill gifta sig?? HJÄLP!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:20
    Är det normalt att tvivla efter några år tillsammans? Vi har varit ihop i 6 år. Är det normalt att få känslor för någon annan - utan att det behöver betyda något??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:40
    Hittade min förra tråd som jag skrev i april. www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m2828694-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 11:30
    Jag inser att känslorna för den andra mannen inte var "äkta" utan mer det ni beskrev i era svar, tack så mycket! Så ett problem ur världen iaf.

Nu har jag "bara" det andra bekymret kvar... :(

• Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • Maliinka

Gällande #29

Eeh, det ser precis ut som att jag har skrivit det som Irresolute egentligen skrev... Vad konstigt! Hoppas ingen tror att jag skrev det bara, eftersom vi inte alls tycker lika...

Men MolsonCanadian, vem var det du höll med? Mig eller Irresolute? Det blev så knasigt med citatet tyckte jag så jag förstod inte riktigt

MolsonCanadian skrev 2008-12-11 22:16:03 följande:
    Det kan jag nog hålla med om. Framför allt delen angående varför man inte kan gifta sig om man ändå är så säker på att man ska dela resten av sitt liv med varandra. Ideologiska skäl kan jag dock köpa.
  • MolsonCanadian

Det var irresolute jag höll med.

Maliinka skrev 2008-12-11 22:26:36 följande:
    Gällande #29Eeh, det ser precis ut som att jag har skrivit det som Irresolute egentligen skrev... Vad konstigt! Hoppas ingen tror att jag skrev det bara, eftersom vi inte alls tycker lika...Men MolsonCanadian, vem var det du höll med? Mig eller Irresolute? Det blev så knasigt med citatet tyckte jag så jag förstod inte riktigt
  • Maliinka
    MolsonCanadian skrev 2008-12-11 22:28:07 följande:
    Det var irresolute jag höll med.
    Ok vad bra, då vet jag
  • Esonda

Tycker samma sak. Är man bestämd på att man vill vara tillsammans hela livet, vad finns det då att vara rädd för? Som sagt man kan ha ett mini bröllop, eller jätte stort, eller lagom. Men man blir fortfarande gift. Sen handlar det om säkerhet också ju. För framtida barn och varandra. Min sambo ville absolut inte gifta sig innan. När han träffade mig så började HAN säga hur han ville ha det om vi gifter oss någon dag. (och det var innan jag förklarade för honom vilken säkerhet det kommer bli för oss i framtiden)

Om man inte vill gifta sig kan man ju alltid skriva testamente eller sambopapper eller vad det nu heter.. samma sak fast utan cermoni och ring...

• irresolute

Givetvis är det inte ringen, klänningen, ceremonin, festen, folket osv det handlar om för mig - bara för att klargöra för eventuella folk som tror att det är "det stora kyrkbröllopet hon är ute efter".

För min del handlar det om att han visar att han tror på mig, på oss och inte är rädd för att visa det. Det är allt jag vill.

• Maliinka
    Esonda skrev 2008-12-11 22:32:18 följande:
    Tycker samma sak. Är man bestämd på att man vill vara tillsammans hela livet, vad finns det då att vara rädd för? Som sagt man kan ha ett mini bröllop, eller jätte stort, eller lagom. Men man blir fortfarande gift. Sen handlar det om säkerhet också ju. För framtida barn och varandra. Min sambo ville absolut inte gifta sig innan. När han träffade mig så började HAN säga hur han ville ha det om vi gifter oss någon dag. (och det var innan jag förklarade för honom vilken säkerhet det kommer bli för oss i framtiden) Om man inte vill gifta sig kan man ju alltid skriva testamente eller sambopapper eller vad det nu heter.. samma sak fast utan cermoni och ring...
    Jag tror inte att man behöver vara rädd, vissa är inte giftastyper bara. Jag tycker att det ska bli mysigt att bli gift, men det spelar ingen roll gällande känslorna. Vi skrev för övrigt testamente när sonen föddes, tycker att det är ett bra sätt att lösa arvsfrågan och så om man nu inte vill gifta sig.
  • Esonda
    irresolute skrev 2008-12-11 22:35:34 följande:
    Givetvis är det inte ringen, klänningen, ceremonin, festen, folket osv det handlar om för mig - bara för att klargöra för eventuella folk som tror att det är "det stora kyrkbröllopet hon är ute efter".För min del handlar det om att han visar att han tror på mig, på oss och inte är rädd för att visa det. Det är allt jag vill.
    ja men har du pratat med han? vad sade han?
  • MolsonCanadian

Ja, det skulle jag mena att det är. Det här är en knepig sak. Det gäller ju att man är på samma bana med samma mål.

irresolute skrev 2008-12-11 22:18:40 följande:
    MolsonCanadian skrev 2008-12-11 22:16:03 följande:
    Ja, det köper jag också. Men om det helt bestämt inte beror på ideologiska skäl så handlar det (enligt mig) om rädsla, osäkerhet, tvivel rent av?
  • irresolute

Jag har försökt prata med honom. Jag har till och med skrivit många och långa brev till honom när det har varit för känslomässigt jobbigt för mig att prata - jag har verkligen försökt få svar och få honom att förstå hur jag känner och vad jag vill. Jag får inga svar, ingenting. Inte mer än att han har sagt att han vill leva resten av sitt liv med mig, men om han nu verkligen känner så så finns det väl ingen anledning till att inte gifta sig - eftersom det för honom INTE handlar om ideologiska skäl. Han sa "ja, självklart" när jag friade. Vad är annorlunda nu?? Det kan han inte svara på. Och jag är trött på att känna mig ovärdig.

Esonda skrev 2008-12-11 22:37:47 följande:
    ja men har du pratat med han? vad sade han?
  • Esonda

ja men är det så att han inte vill prata om det.. så är ju frågan om han verkligen menar det han har sagt..
    En man som man inte kan prata med när det kommer till känslor kan bli svårt i längden!

Svar på tråden Vad ska jag göra?!