• trollet79

Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??

Jag och min sambo vill gifta oss hemma eller ja inte inne hemma utan vid vattnet i närheten av oss

Nu när jag pratat med nån tant som pratat med prästen lät han inte så sugen på det

Är det vanligt att prästerna bara går med på att viga folk i kyrkan?

• Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??
  • En till präst
    chokladflingan skrev 2008-12-03 13:25:04 följande:
    Har en fundering; mina vänner/mans bror+ flickvän har nämnt att de skulle vilja gifta sig hemligt på en äng, så som hennes föräldrar gjorde. De har nämligen gigantisk släkt och vet inte hur många de skulle ha råd att bjuda.Skillnaden mellan föräldrarna och dem är att de är kristna båda två och vill gifta sig kyrkligt. På en äng helst.Vad tycker ni präster om det, skulle det kännas ok?
    '

Kan inte svara för fler än mig själv.
    Jag tycker som sagt inte om att viga utomhus, men gör det utan dåligt samvete då det ändå inte är ett sakrament.

Vad få brudpar inser är att det sällan blir så som de fantiserat om när man har utomhusvigsel.
    Det behöver inte vara hällregn för att vädret ska vara till besvär. Det räcker med blåst. Eller att det är FÖR varmt. Eller för kallt.

En vigsel tar sina 20 minuter oavsett väder.
  • chokladflingan

Nej det förstås, det var nog mer att de ville göra nåt särskilt med sitt hemliga bröllop, följa traditionen...

• MolsonCanadian

Då kanske man kan fundera på vad som är viktigast - att det är en kyrklig vigsel eller att vigseln sker på en äng?

chokladflingan skrev 2008-12-03 13:47:54 följande:
    Nej det förstås, det var nog mer att de ville göra nåt särskilt med sitt hemliga bröllop, följa traditionen...
  • trollet79

Kan medeela att prästen både kommer att viga oss och döpa våran dotter här hemma där vi ville

• 2time

Va bra TS! det var ju det tråden handlade om

• En till präst
    trollet79 skrev 2008-12-04 12:05:15 följande:
    Kan medeela att prästen både kommer att viga oss och döpa våran dotter här hemma där vi ville
    Mhm. Och vad betyder dopet för er?
  • trollet79

Ja ingen av oss är speciellt troende, dopet är mer en tradition

• 2time

Tack för alla era tankar om dopet. Intressant att läsa.

• En till präst
    trollet79 skrev 2008-12-05 10:39:53 följande:
    Ja ingen av oss är speciellt troende, dopet är mer en tradition
    Gissade det. Så från er sida är det så klart inget konstigt med att ha denna "tradition" hemma. Men ur kyrklig synvinkel är det jättekonstigt. Sa inte prästen något om vad dopet är när ni träffade honom/henne=
  • Esonda

Tror det är mååååånga som döper sina barn för att det är en tradition mer än vad det är religöst.

• trollet79

Det spelar ju ingen roll vad dopet är, utan vad det betyder för oss

• älskarlivet

Jo, döper du ditt barn kyrklig så spelar det viss roll vad dopet är!

trollet79 skrev 2008-12-06 08:59:45 följande:
    Det spelar ju ingen roll vad dopet är, utan vad det betyder för oss
  • JustMeAndMyLove

Vad ni tjatar om att vara kristen och inte kristen.
    Är det nått konstigt med att dop och giftermål är vanligt hos icke kristna i Sverige och i Svenska kyrkan? När Svenska kyrkan går ut och "lockar medlemmar" med liberalitet och budskap "Gud så som du ser honom"

Vill Svenska kyrkan sluta vara en "kuliss" på människors bröllop eller namncermonier får de göra något åt hur folk ser på kyrkan idag.
    Det hjälper inte med att hoppa på folk som frågar om saker när det gäller dop eller bröllop.

Nu är vad jag minns TS i den här tråden kristen men det räcker inte för det är så elakt att tvina präster att åka hit och dit. Det är väl upp till var och en som präst vad man själv ställer upp på? Man "kör inte över" präster om man frågar om de skulle kunna hålla en dopceremoni vid havet eller vid en sjö.

• älskarlivet

Men ts skrev ju precis att det spelar ingen roll vad dopet är utan vad det betyder för dem. Det tolkar jag som att de inte är troende, men jag kan helt klart ha fel!

Jag tycker också frågan är fri och sen är det upp till den enskilde prästen om han/hon vill ställa upp utanför kyrkorummet.

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-06 09:23:45 följande:
    Vad ni tjatar om att vara kristen och inte kristen.Är det nått konstigt med att dop och giftermål är vanligt hos icke kristna i Sverige och i Svenska kyrkan? När Svenska kyrkan går ut och "lockar medlemmar" med liberalitet och budskap "Gud så som du ser honom"Vill Svenska kyrkan sluta vara en "kuliss" på människors bröllop eller namncermonier får de göra något åt hur folk ser på kyrkan idag.Det hjälper inte med att hoppa på folk som frågar om saker när det gäller dop eller bröllop.Nu är vad jag minns TS i den här tråden kristen men det räcker inte för det är så elakt att tvina präster att åka hit och dit. Det är väl upp till var och en som präst vad man själv ställer upp på? Man "kör inte över" präster om man frågar om de skulle kunna hålla en dopceremoni vid havet eller vid en sjö.
  • JustMeAndMyLove

Det var inet rktat direkt mot dig enbart, förlåt om det kändes så!
    Jag har läst igenom så många trådar där samma sak tas upp om och om igen.
    Är man inte "äkta kristen" får man skämmas för att man vill hifta sig eller döpa sina barn i en kyrka eller av en präst.

Ville bara påpeka för alla att det är Svenska kyrkan själv som gjort det här möjligt genom att ställa upp på så gott som allt för att locka väljare.
    :)

älskarlivet skrev 2008-12-06 09:26:55 följande:
    Men ts skrev ju precis att det spelar ingen roll vad dopet är utan vad det betyder för dem. Det tolkar jag som att de inte är troende, men jag kan helt klart ha fel!Jag tycker också frågan är fri och sen är det upp till den enskilde prästen om han/hon vill ställa upp utanför kyrkorummet.
  • älskarlivet

Ah, sorry, fick för mig att du menade mitt inlägg!
    Jag förstår dig, men samtidigt är det många som gifter sig och döper sina barn, av tradition, men som inte ens reflekterar över vad det är de gör. Det är väl det jag mest reagerar över.

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-06 09:30:04 följande:
    Det var inet rktat direkt mot dig enbart, förlåt om det kändes så!Jag har läst igenom så många trådar där samma sak tas upp om och om igen.Är man inte "äkta kristen" får man skämmas för att man vill hifta sig eller döpa sina barn i en kyrka eller av en präst.Ville bara påpeka för alla att det är Svenska kyrkan själv som gjort det här möjligt genom att ställa upp på så gott som allt för att locka väljare.:)
  • JustMeAndMyLove

Ja det förstår jag. Jag själv skulle inte göra det. Använda kyrka eller präst menar jag.
    Men jag förstår att andra gör det. Man behöver ju inte reflektera över det idag. Kyrkan bryr sig inte och alla gör det.
    Lite den mentaliteten kring frågan i alla fall.

älskarlivet skrev 2008-12-06 09:32:42 följande:
    Ah, sorry, fick för mig att du menade mitt inlägg!Jag förstår dig, men samtidigt är det många som gifter sig och döper sina barn, av tradition, men som inte ens reflekterar över vad det är de gör. Det är väl det jag mest reagerar över.
  • älskarlivet

Jo, och det är synd och det är därför vi är många kristna som tycker det är lite "hyckleri". Hade jag inte varit troende hade jag reflekterat över varför jag ville ha kyrka och präst. Många vet ju inte vad det innebär..

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-06 09:34:04 följande:
    Ja det förstår jag. Jag själv skulle inte göra det. Använda kyrka eller präst menar jag.Men jag förstår att andra gör det. Man behöver ju inte reflektera över det idag. Kyrkan bryr sig inte och alla gör det.Lite den mentaliteten kring frågan i alla fall.
Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??