• trollet79

Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??

Jag och min sambo vill gifta oss hemma eller ja inte inne hemma utan vid vattnet i närheten av oss

Nu när jag pratat med nån tant som pratat med prästen lät han inte så sugen på det

Är det vanligt att prästerna bara går med på att viga folk i kyrkan?

• Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??
  • trollet79

Kan man ha nån annan syn på ett giftemål än att man gifter sig med varandra för att man älskar varandra och vill leva tillsammans för alltid???

• MolsonCanadian

Ja, självklart. Det finns ju en kristen syn, en muslimsk syn, en judisk syn osv. osv. Många syner blir det. Principiellt kan man nog säga att en kristen syn på giftemål innefattar mer än att man "bara" älskar varandra och vill leva tillsammans för alltid.

trollet79 skrev 2008-12-01 10:56:41 följande:
    Kan man ha nån annan syn på ett giftemål än att man gifter sig med varandra för att man älskar varandra och vill leva tillsammans för alltid???
  • SweetSun

om man inte bryr sig om att vigseln blir en kristen ceremoni, varför dopet, som MolsonCanadian sa?
    Barnet får ju sitt namn endå, och kan man tänka sig borgerligt, finns det borgerlig namnceremoni också.

Många tror jag tänker att barnet fått sit namn genom dopet, men det innebär ju bara att barnet kommer in i församlingen och blir välsignat.

• En till präst

Det är inte många präster som GILLAR att viga hemma eller utomhus, men många av oss går ändå med på det.

Jag går med på det eftersom vigsel i luthersk tradition inte är ett sakrament, så därför KAN man göra det utanför kyrkorummet, även om det naturligtvis är lämpligare på alla sätt att göra det i en kyrka.

Dop däremot är ett sakrament och jag skulle aldrig gå med på att göra det någon annan stans än i kyrkan. Det handlar då om vad dopet ÄR; Dopet är en helig handling genom vilken barnet blir upptaget i kyrkans gemenskap och blir en kristen. Det kan inte ske någon annan stans än i kyrkan utan att det blir oseriöst.

Om man som förälder inte håller med om det utan det familjära och mysiga är viktigare kanske en borgerlig namngivningsceremoni passar bättre?

• MolsonCanadian

Du får mig osökt att tänka på Andreas Lilja som hade en präst som döpte dottern i Stanley Cup.

En till präst skrev 2008-12-01 12:10:58 följande:

Det är inte många präster som GILLAR att viga hemma eller utomhus, men många av oss går ändå med på det.Jag går med på det eftersom vigsel i luthersk tradition inte är ett sakrament, så därför KAN man göra det utanför kyrkorummet, även om det naturligtvis är lämpligare på alla sätt att göra det i en kyrka.Dop däremot är ett sakrament och jag skulle aldrig gå med på att göra det någon annan stans än i kyrkan. Det handlar då om vad dopet ÄR; Dopet är en helig handling genom vilken barnet blir upptaget i kyrkans gemenskap och blir en kristen. Det kan inte ske någon annan stans än i kyrkan utan att det blir oseriöst.Om man som förälder inte håller med om det utan det familjära och mysiga är viktigare kanske en borgerlig namngivningsceremoni passar bättre?
  • En till präst
    nångång skrev 2008-12-01 10:37:39 följande:
    Leta efter en annan präst istället. Finns de som "freelansar". Nog ska det gå att hitta. Inte så ovanligt med dop hemma heller. Vet flera.Lycka till!
    Dop hemma var vanligt under efterkrigstiden fram till 70talet då man i kyrkan började reflektera mer kring dopet som sakrament.(Under 50talet förekom även BB-dop, prästen kom till sjukhuset vissa dagar och döpte dem som fötts sen sist)

När man sen ville göra något för att upprätta dopet som sakrament och öka medvetenheten om vad dopet ÄR började man med dopsamtal.Från den här tiden har vi även dopljusen, som är ett "lån" från katolska kyrkan, och från den tiden eftersträvar Svenska kyrkan att låta dopet ske där det hör hemma - i kyrkan.

En del präster har inte hängt med på detta, framför allt äldre präster, men Svenska kyrkan som kyrka hävdar att dopet är ett sakrament och ska behandlas som ett sådant.
  • En till präst
    MolsonCanadian skrev 2008-12-01 12:45:30 följande:
    Du får mig osökt att tänka på Andreas Lilja som hade en präst som döpte dottern i Stanley Cup. En till präst skrev 2008-12-01 12:10:58 följande:
    Jo, jag vet. Urpinsamt och på alla sätt förkastligt att en präst gick med på ett sådant jippo.
  • silvera

Ursäkta TS, men jag ville bara svara på En till prästs ord.

En till präst:

Jag är döpt hemma, av en präst, och det känns inte alls oseriöst för min del.
    Min mamma blev väldigt sjuk efter min födsel, och kunde nästan inte gå ut hemifrån, så då kom min mammas väninnna (präst i Svenska kyrkan)och döpte mig.
    Jag var 6-7månader när jag döptes, så de ville nog inte skjuta på det längre. Men mina syskon är döpta i kyrkan, och runt 3-4 månaders ålder.
    Så i mitt fall måste jag nog säga att det var bättre att jag blev döpt, än att jag inte blev det.
    Å de som döps på sjukhus då? Är det oseriöst? Ofta kan de ju inte komma in i "kyrkorummet" (andaktsrum?)eller vad man kallar det på sjukhus, utan barnen döps ju ofta på mammans rum... 
    Men det kanske finns speciella situationer, där du kan gå med på ett dop utanför kyrkan?

Om jag får barn, så vill jag att det ska döpas i kyrkan först och främst, (namncermoni intresserar mig inte,) för jag vill att barnet ska vara med i kyrkan. Men om det skulle behövas döpas hemma eller på sjukhus, så hellre det än inte alls.

Nu när jag läser igenom detta, så låter det lite rörigt det jag skriver, men jag hoppas du förstår vad jag menar...
    Jag är inte sur över att du tycker att dop utanför kyrkan är oseriöst, men tycker själv att mitt eget dop var/är seriöst...

• chokladflingan

En till präst: Vad är det som gör att sakramenten måste ske i kyrkan? Jag förstår inte riktigt.

• didis

En till präst: jag döpte mig som vuxen, i svenska kyrkan, och efter flera samtal med präst. Hans förslag var att jag skulle döpa mig i en sjö (och alltså doppa hela kroppen) för att det annars riskerade att blir ett "försenat barndop" bara.

Då hade jag gått ur sv kyrkan på min 18-årsdag och blev alltså, precis som ett nyfött barn idag, både döpt och medlem ånyo på samma gång via dopet.

Speciellt när vuxna döper sig tycker jag det är rimligare att skippa dopfunten och döpa sig tex i en sjö. Kanske kan man annars låna en frikyrka som har dopbassäng? Nu är jag allergisk mot frikyrkor visserligen men det är ju en kyrka i alla fall. Eller menar du mer specifikt att barndop skall ske i kyrka.

Håller för övrigt med dig om dopets betydelse, mina barn är inte döpta, men vill de döpa sig som vuxna stödjer jag det givetvis. Jag anser att dopet skall vara frivilligt (jaja jag vet - konfirmation) och en medveten handling, för vad betyder det annars?

Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??