chokladflingan skrev 2008-12-02 10:54:57 följande:
Ok jag tror jag förstår, ni vill att det ska vara i kyrkan för att man inte ska göra det för "okristet" så att det "bara" blir namngivning vid dop o.s.v.Det kan jag förstå. Men om vi som faktiskt är kristna och vill ha en riktig kristen vigsel utomhus, det tycker jag inte borde vara något problem. Men jag förstår er synvikel.
Fast för min del gör jag skillnad på dop och vigsel. Även om jag inte gillar utomhusvigslar så KAN jag göra dem om det efterfrågas, eftersom vigseln inte är ett sakrament.
(Att jag ogillar dem har många praktiska skäl som få brudpar tänker på:
Vädret tex. Det behöver bara blåsa lite för att det ska bli problem, folk hör inte, pappren fladdrar i väg, bruden får hår i ansiktet etc.
Musiken funkar nästan aldrig. Ibland har brudparet någon kompis som faktiskt kan spela och även har ljudanläggning och kan sköta den. Oftare blir det CD vid in och utgång och kraxig a capellasång.
Det finns ingen vaktmästare som fixar allt som fixas bör, och man kommer sällan i gång i tid.)
Men även om vigsel ute innebär massor av - i mitt tycke - onödigt strul så är det inte hela världen. Det GÅR att göra.
Dop i hemmet eller på bryggan är en helt annan sak. Det är ett privatiserande av ett sakrament som jag tror är fel.