• trollet79

Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??

Jag och min sambo vill gifta oss hemma eller ja inte inne hemma utan vid vattnet i närheten av oss

Nu när jag pratat med nån tant som pratat med prästen lät han inte så sugen på det

Är det vanligt att prästerna bara går med på att viga folk i kyrkan?

• Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??
  • MolsonCanadian

Det finns självklart omständigheter där dop inte behöver förrättas i kyrkorummet. Nöddop, då ett nyfött barn är på vippen att dö, är ett sådant exempel. Men då behöver inte heller förrättaren vara präst, utan det går bra med vem som helst, så länge vederbörande är döpt själv. Det är dock lite skillnad på att barnet är på vippen att dö och att man vill döpa sitt barn vid havet för att man tycker om havet. Don't you think?

• silvera

MolsonCanadian
    Jo, I do think.
    Jag tycker absolut att dop ska utföras i kyrkan, och inte vid havet, om nu inget oförutsett inträffar.
    Samma sak om man vill bli vigd av en präst, så bör vigseln ske där prästen känner sig hemma, och det är ju oftast i kyrkan. Vill man gifta sig utomhus så kan man göra det borgerligt, om nu inte prästen vill viga utomhus, då är det upp till honom/henne.

TS
    Du kanske kan gifta dig borgerligt vid havet, och efter det ha ett dop i kyrkan, eller dopet först, sedan färd till havet, och ha lite fest där?

En till präst
    Av någon anledning fanns inte ditt sista inlägg på min skärm, när jag började skriva förut. Vill bara klargöra att jag inte är sur eller så...

• En till präst

Hej, Silvera och andra.

Det finns alltid befogade undantag, att anhöriga är sjuka är naturligtvis ett sådant. Men det är det sällan fråga om när folk vill ha dop hemma i trädgården, utan just att man vill göra det så "oreligiöst" som möjligt. Och därmed behövs ju inte jag som präst, utan då ligger det närmare till hands att ha en borgerlig namngivningsceremoni.

Samma sak gäller dop av vuxna som kan ske i havet (eller i en baptiskkyrka om det är vintertid). Inte heller då finns någon som helst risk att dopet skulle bli privatiserat eller bort-gullat, utan det är tydligt för alla att det i högsta grad är en religös handling.

• En till präst
    chokladflingan skrev 2008-12-01 14:50:31 följande:
    En till präst: Vad är det som gör att sakramenten måste ske i kyrkan? Jag förstår inte riktigt.
    Svenska kyrkan räknar med 2 sakrament, dop och nattvard.
    Nattvarden har aldrig varit i farozonen att förvandlas till något annat än vad den är, nämligen ett sakrament och en religös rit. Så nattvard kan man fortfarande fira utomhus. (Inte för att jag är någon vän av sådant, men ibland finns det skäl, tex om församlingen är så stor att den inte ryms i en kyrka, eller om man är på läger och det inte FINNS någon kyrka i närheten)

Dopet har däremot under 1900talet fått en helt annan betydelse för "gemene man" än den kristna. Många ser det enbart som en namngivningsceremoni, eller en akt som slår fast att "nu är vi en familj" - mer än det heliga sakrament det verkligen är.

För att värna om dopets betydelse är kyrkan numera angelägen om att se till att det firas i en kyrka.
    Helt enkelt kan man kanske säga så här: Om man som förälder inte vill komma till kyrkan ens vid sitt barns dop så kanske dop inte är vad man ska göra. Vet inte om jag uttrycker mig tydligt nog, men jag hoppas jag gör det.
  • En till präst

Och nu ska vi väl se till att inte kapa tråden och göra den till en dopdiskussionstråd....

• passionsblomman

Vårt barns dop ägde rum vid en utomhusgudstjänst vid kyrkans klockstapel på midsommardagen. De döper inte barn i hemmen här där jag bor, för att de vill att alla ska få dela glädjen när ett barn döps och att det är en speciell gudstjänst.

har dock varit på både barndop i trädgården 2 ggr på andra platser i närförsamligar, och även på utomhusgudstjänster med dop i havet, i samband med konfirmationsläger.

• MolsonCanadian
    silvera skrev 2008-12-01 19:12:07 följande:
    MolsonCanadian
    Jo, I do think.Jag tycker absolut att dop ska utföras i kyrkan, och inte vid havet, om nu inget oförutsett inträffar.Samma sak om man vill bli vigd av en präst, så bör vigseln ske där prästen känner sig hemma, och det är ju oftast i kyrkan. Vill man gifta sig utomhus så kan man göra det borgerligt, om nu inte prästen vill viga utomhus, då är det upp till honom/henne.
    För mig är det inte en fråga om att prästen ska känna sig hemma, utan att det är en kyrklig handling. Precis som En till präst är inne på, så handlar det nog om att man vill göra det så "oreligiöst" som möjligt. Jag kan i alla fall inte komma på en enda kristen person jag känner som skulle föredra att vigas kyrkligt utanför kyrkorummet.
  • En till präst

Jo, som sagt: Dop utanför kyrkorummet FÖREKOMMER, men är inget som gemene församling VILL HA. Det är ju dessutom stor skillnad på utomhusgudstjänst med en närvarande församling eller dop i havet med konfirmander å ena sidan och "privat" tillställning i trädgården å andra sidan.

• passionsblomman

Ja, det håller jag med om! för då har ju församlingen bara flyttat sig ut i naturen för att fira gudstjänst i naturen-skapelsen. det brukar vara jättefina gudstjänster.

En till präst skrev 2008-12-01 19:49:46 följande:

Jo, som sagt: Dop utanför kyrkorummet FÖREKOMMER, men är inget som gemene församling VILL HA. Det är ju dessutom stor skillnad på utomhusgudstjänst med en närvarande församling eller dop i havet med konfirmander å ena sidan och "privat" tillställning i trädgården å andra sidan.
  • MolsonCanadian

En viktig orsak till att det ska vara inför församlingen är ju just att barnet genom dopet upptas och välkomnas in i församlingen. Det är inte någon privat ceremoni.

Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??