chokladflingan skrev 2008-12-01 14:50:31 följande:
En till präst: Vad är det som gör att sakramenten måste ske i kyrkan? Jag förstår inte riktigt.
Svenska kyrkan räknar med 2 sakrament, dop och nattvard.
Nattvarden har aldrig varit i farozonen att förvandlas till något annat än vad den är, nämligen ett sakrament och en religös rit. Så nattvard kan man fortfarande fira utomhus. (Inte för att jag är någon vän av sådant, men ibland finns det skäl, tex om församlingen är så stor att den inte ryms i en kyrka, eller om man är på läger och det inte FINNS någon kyrka i närheten)
Dopet har däremot under 1900talet fått en helt annan betydelse för "gemene man" än den kristna. Många ser det enbart som en namngivningsceremoni, eller en akt som slår fast att "nu är vi en familj" - mer än det heliga sakrament det verkligen är.
För att värna om dopets betydelse är kyrkan numera angelägen om att se till att det firas i en kyrka.
Helt enkelt kan man kanske säga så här: Om man som förälder inte vill komma till kyrkan ens vid sitt barns dop så kanske dop inte är vad man ska göra. Vet inte om jag uttrycker mig tydligt nog, men jag hoppas jag gör det.