• trollet79

Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??

Jag och min sambo vill gifta oss hemma eller ja inte inne hemma utan vid vattnet i närheten av oss

Nu när jag pratat med nån tant som pratat med prästen lät han inte så sugen på det

Är det vanligt att prästerna bara går med på att viga folk i kyrkan?

• Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??
  • EliNord

Jag var med om en liknande sak i somras då min morbror skulle döpa sin lilla dotter. Han har haft det väldigt tufft i livet och förlorat två vuxna barn och har nu alltså som ett mirakel fått en ny liten gullunge. Under denna hans svåra tid har familjen och den gamla släktgården betytt oerhört mycket för honom. Han har sökt sina rötter ännu tydligare och funnit tröst och frid i det. Han ville nu döpa sin dotter på det ställe som betytt så oerhört mycket för honom. Samtidigt var namngivningsceremoni inget alternativ då han ville döpa henne in i den kristna församlingen.

Min mamma kände absolut att han ville ställa upp för honom och ordna detta. När hon sedan skulle ringa prästen vägrde han detta. Han fick min mamma att totalt bryta sönder och samman och rev upp massa sår kring allt detta tragiska som hänt hennes bror. Han förklarade inte alls vrför utan var bara tvär.

Tillslut ordnade det sig iallafall och vi hade en fantastiskt vacker dopceremoni med psalmer, böner och sång i trädgården.

Jag tror att det är sådant här som får folk att gå ur svenska kyrkan. Man måste hänga med om man vill finnas som en del i människors liv och vardag. Saker utvecklas och det måste även kyrkan göra. Jag har alltid sett kyrkan som en viktig del i mitt liv men blev så oerhört besviken pån detta. När jag nu läser diskussionen här inser jag dessutom att detta inte var en engångsföreteelse utan att många får kämpa för att få sin drömceremoni. Oerhört trist att höra.

Stå på Dig Trollet79!

• didis
    EliNord skrev 2008-12-02 19:46:32 följande:
    Jag tror att det är sådant här som får folk att gå ur svenska kyrkan. Man måste hänga med om man vill finnas som en del i människors liv och vardag. Saker utvecklas och det måste även kyrkan göra. Jag har alltid sett kyrkan som en viktig del i mitt liv men blev så oerhört besviken pån detta. När jag nu läser diskussionen här inser jag dessutom att detta inte var en engångsföreteelse utan att många får kämpa för att få sin drömceremoni. Oerhört trist att höra.Stå på Dig Trollet79!
    Fast jag tror det är tvärtom - att kyrkan är alltför tillåtande och att det därför har förlorat sin magi. Vad BETYDER ett dop eller konfirmation eller nattvarden idag?

Jag förstår kyrkans val även om det förståss var tragiskt för din morbror.

Själv är jag numer ateist (även om jag inte har gått ur kyrkan igen) och tycker att kyrkans medlemmar gemensamt måste ha rätten att bestämma över dop, vigslar eller vad det nu kan vara.

Kankse kunde din morbror kompromissat och haft först en dopgudstjänst i kyrkan och sedan en namngivningsceremoni utomhus?
  • En till präst
    Jag var med om en liknande sak i somras då min morbror skulle döpa sin lilla dotter. Han har haft det väldigt tufft i livet och förlorat två vuxna barn och har nu alltså som ett mirakel fått en ny liten gullunge. Under denna hans svåra tid har familjen och den gamla släktgården betytt oerhört mycket för honom. Han har sökt sina rötter ännu tydligare och funnit tröst och frid i det. Han ville nu döpa sin dotter på det ställe som betytt så oerhört mycket för honom. Samtidigt var namngivningsceremoni inget alternativ då han ville döpa henne in i den kristna församlingen.Min mamma kände absolut att han ville ställa upp för honom och ordna detta. När hon sedan skulle ringa prästen vägrde han detta. Han fick min mamma att totalt bryta sönder och samman och rev upp massa sår kring allt detta tragiska som hänt hennes bror. Han förklarade inte alls vrför utan var bara tvär. Tillslut ordnade det sig iallafall och vi hade en fantastiskt vacker dopceremoni med psalmer, böner och sång i trädgården.Jag tror att det är sådant här som får folk att gå ur svenska kyrkan. Man måste hänga med om man vill finnas som en del i människors liv och vardag. Saker utvecklas och det måste även kyrkan göra. Jag har alltid sett kyrkan som en viktig del i mitt liv men blev så oerhört besviken pån detta. När jag nu läser diskussionen här inser jag dessutom att detta inte var en engångsföreteelse utan att många får kämpa för att få sin drömceremoni. Oerhört trist att höra.Stå på Dig Trollet79!
    "Man måste hänga med"... på vad som helst?

Faktiskt så kan inte människor TVINGA präster att göra som de vill, bara för att någon bestämt sig för att ha en "drömceremoni" på ett speciellt sätt. Är det en mänsklig rättighet?

Är det ok att försöka tvinga imamer, rabbiner och shamaner att göra tvärsemot sin tro, eller är det bara kristna präster som man ska köra över?
  • Kjell Präst
    Jag tror att det är sådant här som får folk att gå ur svenska kyrkan. Man måste hänga med om man vill finnas som en del i människors liv och vardag. Saker utvecklas och det måste även kyrkan göra. Jag har alltid sett kyrkan som en viktig del i mitt liv men blev så oerhört besviken pån detta. När jag nu läser diskussionen här inser jag dessutom att detta inte var en engångsföreteelse utan att många får kämpa för att få sin drömceremoni. Oerhört trist att höra.Stå på Dig Trollet79!
    Vi hänger med, var så säker Kan lova att det finns många som tycker att vi hänger med alldeles för mycket. "Vänder kappan efter vinden" kallas det visst I själva sakfrågan har jag inte mycket att tillägga. Självklart föredrar jag att döpa och viga i kyrkan, det finns som jag ser det inga fördelar med vare sig dop eller vigslar på andra platser - själv döptes jag dock på sjukhuset, och dopet tycks ha fäst rätt bra i alla fall...
  • santana6

Som arbetstagare, vilket även präster är, skulle jag inte acceptera att tvingas åka runt i ur och skur och aldrig veta riktigt vad slags ställe jag skulle utföra mitt arbete på. Min arbetsplats är på mitt kontor och prästens är i kyrkan. Varför skall just präster hela tiden tvingas till s k medmänskliga handlingar? Var och en vet ju att det är i kyrkan dop och vigslar försiggår och kan väl då knappast förvänta sig att alla präster skall ställa upp på det som ligger utanför ramarna. Då får man väl i stället lägga ner energi på att hitta en präst som verkligen vill ställa upp på detta. Alla läkare gör inte hembesök heller.

• En till präst
    santana6 skrev 2008-12-03 07:35:21 följande:
    Som arbetstagare, vilket även präster är, skulle jag inte acceptera att tvingas åka runt i ur och skur och aldrig veta riktigt vad slags ställe jag skulle utföra mitt arbete på. Min arbetsplats är på mitt kontor och prästens är i kyrkan. Varför skall just präster hela tiden tvingas till s k medmänskliga handlingar? Var och en vet ju att det är i kyrkan dop och vigslar försiggår och kan väl då knappast förvänta sig att alla präster skall ställa upp på det som ligger utanför ramarna. Då får man väl i stället lägga ner energi på att hitta en präst som verkligen vill ställa upp på detta. Alla läkare gör inte hembesök heller.
    Tack för omtanken

Men orsaken till att man motsätter sig hemdop och att de flesta präster hellre viger i kyrkan än på andra platser är ju inte bekvämlighet, utan att kyrkan faktiskt betyder något för den kristna tron. Vårt jobb utför vi till vardags lika ofta hemma hos folk som i kyrkan eftersom vi gör en del hembesök.

Sen är livet sådant att det alltid finns anledning att göra undantag. Ett sådant är det som kallas "sockenbud", dvs när någon är för sjuk för att ta sig till kyrkan kan h*n be präst komma hem så man får nattvard. Det är inte ett dugg konstigt och ingen präst skulle vägra det.

Om däremot folk började "beställa" hem-nattvard för att det egna vardagsrummet är så mysigt eller för att man i största allmänhet inte VILL gå till kyrkan skulle det vara en helt annan sak.

Samma sak gäller dop. Finns det reella skäl att fira dopet någon annan stans, om någon är för sjuk eller sängliggande tex. Eller om församlingen ändå firar söndagens gudstjänst ute och en familj vill döpa sitt barn där - det är väl inga problem.

Problem blir det när det handlar om att ta ett sakrament ur kyrkan sammanhang för att göra det "privat". DÅ finns det all anleding i världen för oss präster att säga ifrån.
  • chokladflingan

En till präst skrev 2008-12-02 20:41:49 följande:

"Man måste hänga med"... på vad som helst?Faktiskt så kan inte människor TVINGA präster att göra som de vill, bara för att någon bestämt sig för att ha en "drömceremoni" på ett speciellt sätt. Är det en mänsklig rättighet? Är det ok att försöka tvinga imamer, rabbiner och shamaner att göra tvärsemot sin tro, eller är det bara kristna präster som man ska köra över?
    Håller verkligen med dig, ni präster blir så ofta överkörda. Stå på er!
  • MolsonCanadian

Huvudet på spiken. För människor i allmänhet är Svenska kyrkan inte ett trossamfund som andra. Få skulle tjura över att katolska kyrkan inte "anpassar sig" till profana idéer.

En till präst skrev 2008-12-02 20:41:49 följande:

"Man måste hänga med"... på vad som helst?Faktiskt så kan inte människor TVINGA präster att göra som de vill, bara för att någon bestämt sig för att ha en "drömceremoni" på ett speciellt sätt. Är det en mänsklig rättighet? Är det ok att försöka tvinga imamer, rabbiner och shamaner att göra tvärsemot sin tro, eller är det bara kristna präster som man ska köra över?
  • chokladflingan

Har en fundering; mina vänner/mans bror+ flickvän har nämnt att de skulle vilja gifta sig hemligt på en äng, så som hennes föräldrar gjorde. De har nämligen gigantisk släkt och vet inte hur många de skulle ha råd att bjuda.

Skillnaden mellan föräldrarna och dem är att de är kristna båda två och vill gifta sig kyrkligt. På en äng helst.

Vad tycker ni präster om det, skulle det kännas ok?

• MolsonCanadian

Det kostar ju inte att gifta sig i kyrkan om man är medlem i kyrkan, så det är inget de behöver bjuda sin gigantiska släkt på.

chokladflingan skrev 2008-12-03 13:25:04 följande:
    Har en fundering; mina vänner/mans bror+ flickvän har nämnt att de skulle vilja gifta sig hemligt på en äng, så som hennes föräldrar gjorde. De har nämligen gigantisk släkt och vet inte hur många de skulle ha råd att bjuda.Skillnaden mellan föräldrarna och dem är att de är kristna båda två och vill gifta sig kyrkligt. På en äng helst.Vad tycker ni präster om det, skulle det kännas ok?
Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??