santana6 skrev 2008-12-03 07:35:21 följande:
Som arbetstagare, vilket även präster är, skulle jag inte acceptera att tvingas åka runt i ur och skur och aldrig veta riktigt vad slags ställe jag skulle utföra mitt arbete på. Min arbetsplats är på mitt kontor och prästens är i kyrkan. Varför skall just präster hela tiden tvingas till s k medmänskliga handlingar? Var och en vet ju att det är i kyrkan dop och vigslar försiggår och kan väl då knappast förvänta sig att alla präster skall ställa upp på det som ligger utanför ramarna. Då får man väl i stället lägga ner energi på att hitta en präst som verkligen vill ställa upp på detta. Alla läkare gör inte hembesök heller.
Tack för omtanken
Men orsaken till att man motsätter sig hemdop och att de flesta präster hellre viger i kyrkan än på andra platser är ju inte bekvämlighet, utan att kyrkan faktiskt betyder något för den kristna tron. Vårt jobb utför vi till vardags lika ofta hemma hos folk som i kyrkan eftersom vi gör en del hembesök.
Sen är livet sådant att det alltid finns anledning att göra undantag. Ett sådant är det som kallas "sockenbud", dvs när någon är för sjuk för att ta sig till kyrkan kan h*n be präst komma hem så man får nattvard. Det är inte ett dugg konstigt och ingen präst skulle vägra det.
Om däremot folk började "beställa" hem-nattvard för att det egna vardagsrummet är så mysigt eller för att man i största allmänhet inte VILL gå till kyrkan skulle det vara en helt annan sak.
Samma sak gäller dop. Finns det reella skäl att fira dopet någon annan stans, om någon är för sjuk eller sängliggande tex. Eller om församlingen ändå firar söndagens gudstjänst ute och en familj vill döpa sitt barn där - det är väl inga problem.
Problem blir det när det handlar om att ta ett sakrament ur kyrkan sammanhang för att göra det "privat". DÅ finns det all anleding i världen för oss präster att säga ifrån.