• FruRuotimaa

    Varför blir jag inte gravid?

    Hej! Vi har försökt göra barn 3 månader men ännu en mens kom :( hur länge brukar det normalt ta innan det lyckas? hur var det för er?

    jag är annars frisk och har regelbunden mens. har försökt pricka in ÄL varje gång.

    Vad tror ni är felet?

  • Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Mörk Ängel

    Jag säger inte att något stämmer eller inte stämmer utan jag vill bara förstå varför det ena måste uteslutas. Stress/oro m.m. har ju också såna egenskaper, kanske handlar det inte just om folsyra men annat... dock är ju kosten lättare att råda över än en inre stress, givetvis.

  • MulleNuh

    Nu har jag inte läst alla inlägg så detta har säkert skrivits innan.

    3 månader är INGENTING. Alltså det finns ingen som helst anledning att bli orolig om det inte tar sig på några månader.

    Så försök att inte bli "besatt" av graviditet och lev på som vanligt så kommer det så småningom ta sig!

  • Pizan

    Mörk Ängel skrev 2009-01-07 09:21:21 följande:


    Jag säger inte att något stämmer eller inte stämmer utan jag vill bara förstå varför det ena måste uteslutas. Stress/oro m.m. har ju också såna egenskaper, kanske handlar det inte just om folsyra men annat... dock är ju kosten lättare att råda över än en inre stress, givetvis.
    Då kan man ju fråga sig varför kvinnor som levt i krig och kanske till och med blivit utsatta för massvåldtäkter ändå blir gravida? Såvitt jag vet så föds det inte mindre barn under krig eller andra jobbiga omständigheter, om inte kvinnorna gör nått själva för att förhindra graviditet såklart.
  • Lapinette

    Enligt utredningar så påverkar inte stress och oro huruvida man blir gravid eller ej. Det enda man kommit fram till som negativt påverkar en graviditet (att bli gravid) är rökning och övervikt.

  • Pizan

    Kom på lite fler exempel; om man tänker tillbaks ett sekel eller mer, och hur folk levde då med många barn, kanske ont att få ihop det till brödfödan, missväxt, barn som inte klarade första levnadsåren osv... Det måste ju ha varit ganska så påfrestande psykiskt men ändå blev många gravida år efter år.

    Faktiskt så tror jag nog att fortplantning styrs utan att påverkas nämnvärt av vårt psyke, annars så hade ju mänskligheten gått under med tanke på vilka förutsättningar folk har levt under.

  • Önskebrunnen

    Hej!
    För oss tog det ca ett år med första barnet innan jag blev gravid,andra barnet oplanerat....
    Ett tips jag fick var att man skulle ta bisolvon/slemlösande så sekretet blir tunnare,mer lätt genomträngande ,vet ej om det funkar men jag provade och var gravid en månad senare.

  • Hösten2009

    Har man press och stress över att bli gravid brukar man normalt inte bli gravid, det är min erfarenhet. Det hänger mer på det psykiska än fysiska.
    Nu har jag haft tur med mina 2 barn och blivit gravid första månaden båda gångerna, det är sånt man nästan skäms över att säga för jag har personer inom släkten som inte ens kan få barn.
    Men som sagt, ha lite koll på äl och ha sex under och dagarna innan så borde det ju funka.
    Och sedan kosten, jordgubbar bla är bra att äta har jag för mig. Gå in på FL (familjeliv) där finns tonvis med info.

  • nennesjuttioåtta
    Hösten2009 skrev 2009-01-07 11:40:56 följande:
    Har man press och stress över att bli gravid brukar man normalt inte bli gravid, det är min erfarenhet. Det hänger mer på det psykiska än fysiska. Nu har jag haft tur med mina 2 barn och blivit gravid första månaden båda gångerna, det är sånt man nästan skäms över att säga för jag har personer inom släkten som inte ens kan få barn.Men som sagt, ha lite koll på äl och ha sex under och dagarna innan så borde det ju funka. Och sedan kosten, jordgubbar bla är bra att äta har jag för mig. Gå in på FL (familjeliv) där finns tonvis med info.
    Men vilken erfarenhet har du av att stress och press påverkar att man inte blir gravid, om du blivit gravid på första försöket båda gångerna?

    Nej, det där tror jag inte ett dugg på. Läkare som jobbar med infertiilitet hävdar dessutom att stress inte påverkar alls utan att det är en skröna.

    Flera fysiska faktorer kan dock påverka, som man kanske inte ens vet om att man lider av. Såsom glutenintolerans, endometrios (det känns dock, men man kanske inte blvit utredd), PCO, felväxt livmoder, dåliga värden i lever, njurar och mjälte...

    Men slappna av är inget man vill höra, det enda det hjälper mot är att tänka på att slappna av så man inte slår handväskan i huvudet på den som har det som förslag.
  • ario

    om du inte kan få barn inom ett år så ska du söka hjälp. men annars tar det ungefär 7 månader i medelsnitt

  • Jasmina E

    Stress har inte ett skvatt med saken att göra såvida den inte är så otroligt extrem att äl uteblir som ett resultat. Men det är himla ovanligt.

    Däremot kan kost, motion och sjukdomar spela stor roll.

    Som sagt, gå in på FL om du inte redan gjort det.

  • svanprensessan

    Det enda jag kan säga är att sluta försök. Vi försökte i typ 3 månader men såfort vi bestämde oss för att inte bry oss och bara ta det som det kommer så blev jag gravid. Så ta det bara lugnt och tänk inte på det kroppen kan bli stressad av att försöka och då blockera men så fort man slutar och slappnar av så blir det ett litet plus. Lycka till och slappna av, 3 månader är ingenting egentligen.

  • Jasmina E
    svanprensessan skrev 2009-01-10 17:32:23 följande:
    Det enda jag kan säga är att sluta försök. Vi försökte i typ 3 månader men såfort vi bestämde oss för att inte bry oss och bara ta det som det kommer så blev jag gravid. Så ta det bara lugnt och tänk inte på det kroppen kan bli stressad av att försöka och då blockera men så fort man slutar och slappnar av så blir det ett litet plus. Lycka till och slappna av, 3 månader är ingenting egentligen.
    Usch jag är gräsligt less på såna kommentarer. Kroppen spärrar ingenting. Men visst är ju skönt för ens psyke att kunna koppla av eftersom processen att bli gravid kan ta oerhört lång tid.
    Men snälla, sluta påstå att kroppen blockerar något bara för att man tänker på det.
  • Lapinette

    I princip betyder ju även detta att folk som verkligen försöker bli gravida inte borde lyckas pga att de vill. Fast de flesta lyckas ju inom 1 år ... så det är ju konstigt?

  • Jasmina E

    Det är inte så. Inte mer med det.

    Det handlar som sagt om tur, och dessutom om kost, motion, sjukdomar och så vidare.

    INTE hur mycket man tänker på det.

  • nennesjuttioåtta

    Men vilket jäkla bra preventivmedel det vore! Bara tänk för mycket på att bli gravid, för då låser sig kroppen automatiskt. Hur bra som helst! Vilket scoooooop! Och så proppar vi oss fulla i hormoner eller slösar pengarna på gummi, helt i onödan.

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?