• FruRuotimaa

Varför blir jag inte gravid?

Hej! Vi har försökt göra barn 3 månader men ännu en mens kom :( hur länge brukar det normalt ta innan det lyckas? hur var det för er?

jag är annars frisk och har regelbunden mens. har försökt pricka in ÄL varje gång.

Vad tror ni är felet?

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Vi2iJuli

Det tar i snitt 7-8 mån. för par att bli gravida.
    Det är MKT som ska klaffa och det är ändå bara 25-30% chans att lyckas vid ägglossning.. dessa procenten gäller om man är ca. 25 år, alltså lägre ju äldre man blir.
    Men ge inte upp! Jag och min m2b försökte inte alls.. men efter 8 mån. så var det en liten en i magen. Det gäller bara att träffa rätt. Beroende på vilket p-medel man haft innan så kan det ta några månader innan alla hormoner försvinner å kroppen å den börjar fungera som den ska. Köp hem ÄL-stickor å försöka tajma in så ni har sex 2-3 dagar före och efter ÄL.

• Juliazzb25

Hej Alla!

Jag om min make hade försökt i över 2 år utan nån vidare resultat..Fick 2 missfall och veta att jag hade minimala chanser att bli med barn på grund av mina magproblem men nu väntar vi vårt första barn.

Den beräknas komma i feb månad.

VI ser verkligen framemot detta...

Lycka till och ge inte upp hoppet...Jag vet att mirakel kan hända eftersom det har hänt oss.

Kram

• Lennarts Fru

min mans föredetta och hennes kille försökte i 3 år och plötsligt var hon bara gravid =)

• Tattoo82

Vår första tog 5 månader.
    Andra tog 10 månader, men fick ett missfall där emellan på åttonde försöket.

Lycka till!

• FruRuotimaa

Hej!

Vi får fortsätta försöka. Jag har köpt ÄL test, undrar om det hjälper.
    Det är så stor besvikelse varje gång mensen kommer :(

• Villemoa

Det där är så olika från person till person. För oss gick det på första försöket (och jag berättar inte det här för att trampa någon på tårna).
    En gammal klasskompis till mig berättade att de hade kämpat väldigt länge med att bli gravida och sen när de bestämt sig för att lägga det hela på is ett tag blev de gravida direkt.
    Jag tror att det är som en psykisk spärr det där; man tänker på det hela tiden och försöker och försöker och så händer det inget men så fort man "glömmer bort" det lite så att säga så händer det. Naturligtvis blir det ju inte så för alla för man kanske helt enkelt inte kan utan får ta hjälp, till exempel via IVF.
    Eskilstunabrud: så du ska bli mamma i mars! Jag blev också det i mars i år och jag är själv också från Eskilstuna men bor numer i Sthlm. Vilket datum är lilla pyret beräknat att komma?
    Lycka till alla som försöker bli gravida!

• Telemarkgrrl

Rätt svar är, precis som blivandefrularsed skrev, att genomsnittstiden är ungefär 7 månader och att 80% blir gravida inom ett år. Det är alltså fullt normalt att det tar kanske även elva eller tolv månader.

Fel svar är att säga "slappa av och tänk inte på det". Det är att skuldbelägga människor, det är som att säga "skyll dig själv, det är ditt eget fel eftersom du vill för mycket". Kvinnor kan bli gravida oavsett om dom vill väldigt gärna eller har blivit våldtagna, det är helt omöjligt att påverka sina äggstockar, ägg och livmoder med tankarna. I så fall hade man ju kunnat använda tankekraft som preventivmedel.

Ja, en del har blivit gravid efter att dom slutat tänka på det medan andra blir gravida efter flera år trots att dom har tänkt på det dagligen. Det kallas slump.

• mrsD

Vi har varit utan p-medel sen aug förra året, visste att d skulle ta tid för kroppen att bli "normal" igen, men fortfardnde är mensen sjukt oregelbunden, nu e d 3 mån sen jag hade mens sist..

här e d snarare en lycka när den kommer, för då tänds hoppet att kanske denna gången har kroppen hittat rätt balans.. men icke.

ngn me samma problem?

Fick dessutom svar på cytologprovet i dagarna, som sa att jag måste dit på ytterligare ett prov eftersom de hittat cellförändringar.. =/

• Villemoa

Min intention var absolut inte att skuldbelägga någon genom att säga som jag sa utan jag ville bara uttrycka vad jag själv tror. Det är tråkigt att du uppfattade det som du gjorde och det är också trist att man inte ska kunna skriva i ett forum utan att få nåt sånt här tillbaka.

Telemarkgrrl skrev 2008-11-22 14:20:20 följande:
    Rätt svar är, precis som blivandefrularsed skrev, att genomsnittstiden är ungefär 7 månader och att 80% blir gravida inom ett år. Det är alltså fullt normalt att det tar kanske även elva eller tolv månader.Fel svar är att säga "slappa av och tänk inte på det". Det är att skuldbelägga människor, det är som att säga "skyll dig själv, det är ditt eget fel eftersom du vill för mycket". Kvinnor kan bli gravida oavsett om dom vill väldigt gärna eller har blivit våldtagna, det är helt omöjligt att påverka sina äggstockar, ägg och livmoder med tankarna. I så fall hade man ju kunnat använda tankekraft som preventivmedel.Ja, en del har blivit gravid efter att dom slutat tänka på det medan andra blir gravida efter flera år trots att dom har tänkt på det dagligen. Det kallas slump.
  • tonårsmorsa

Hur lång tid det tar är ju väldigt olika. Även om det i genomsnitt tar 7-8 månader så går det fortare för vissa och tar betydligt längre tid för andra. Lycka till!

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?