• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 16 Nov 06:54
    1801 visningar
    9 svar
    9
    1801

    Idealvikten - Hjälp att gå upp?

    Jag har varit sjuk en väldigt lång tid och rasat från 69 till 50 kg. Jag ligger tydligen på ett BMI på 16 sa en läkare i förrgår. Normalt ska vara 20? Förstod inte riktigt vad det går ut på men det var inte panikartat men heller inte bra.

    Nu funderar jag på någon form av proteinpulver för att gå upp i vikt. Jag tränar inget pga hjärtfel utan promenerar mest med hundarna.

    Är det någon som kan tipsa om proteinpulver eller näringsdrickor som kan få en att gå upp? Gärna inte nått för flera hundra per liter :P

  • Svar på tråden Idealvikten - Hjälp att gå upp?
  • vilja7­6
    Äldre 16 Nov 08:43
    #1

    Kombinationen mycket fett och mycket kolhydrater går man garanterat upp i vikt av. Börja med extra fett i allt (grädde, olja osv) och lassa in pasta, potatis osv.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 16 Nov 08:52
    #2

    Jag äter mycket potatis och en del pasta. Grädde är ett problem då jag är känslig mot laktos och jag äter helst inte onyttiga fetter. Men det har läkare sagt att även om jag vill gå upp s¨är det fetter som olivolja, fisk, etc som gäller. (omättade fetter tror jag det heter?)

    Tack ändå för tippset :)


    vilja76 skrev 2008-11-16 08:43:05 följande:
    Kombinationen mycket fett och mycket kolhydrater går man garanterat upp i vikt av. Börja med extra fett i allt (grädde, olja osv) och lassa in pasta, potatis osv.
  • Fairyt­ales
    Äldre 16 Nov 15:36
    #3

    Eftersom du har kontakt med läkare kanske du skulle be att få en remiss till en dietist för att din viktuppgång ska bli så hälsosam som möjligt. Med de siffror du angav borde du gå upp mer än tio kilo och det är ju en del men skynda inte för mycket, det brukar man inte må bra av.
    Egentligen är ju grundregeln vid viktuppgång bara precis den motsatta mot vid viktnedgång: att få i sig mer energi än man gör av med, och eftersom fett är det mest energirika är det det "lättaste" sättet. Men, som sagt, försök få hjälp av en dietist.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 16 Nov 15:42
    #4

    Jo jag vill låta det ta den tid det tar, kroppen mår aldrig bra av snabba förändringar.

    Att få tid hos en dietist verkar omöjligt. Jag är "inte så smal". Den första läkaren jag tog upp det med svarade: "Bre mer smör på mackan så ordnar det sig"

    Tyvär verkar inte någon jag mött ta det riktigt på allvar.


    Fairytales skrev 2008-11-16 15:36:29 följande:
    Eftersom du har kontakt med läkare kanske du skulle be att få en remiss till en dietist för att din viktuppgång ska bli så hälsosam som möjligt. Med de siffror du angav borde du gå upp mer än tio kilo och det är ju en del men skynda inte för mycket, det brukar man inte må bra av. Egentligen är ju grundregeln vid viktuppgång bara precis den motsatta mot vid viktnedgång: att få i sig mer energi än man gör av med, och eftersom fett är det mest energirika är det det "lättaste" sättet. Men, som sagt, försök få hjälp av en dietist.
  • tonårs­morsa
    Äldre 16 Nov 15:47
    #5

    När du gått ner så mycket i vikt har du förmodligen förlorat en hel del muskelmassa. Att äta fettrik mat gör att du ökar i vikt genom att bilda fettceller, inte muskelceller. Muskelcellerna kräver protein (och till viss del kolhydrater). Eftersom även hjärtat är en muskel så riskerar även det att ta skada när man förlorar muskelvävnad. Ett proteintillskott som används inom sjukvården är Fortimel. Och som Fairytales skrev är det bra om du tar kontakt med en dietist.

  • FullKo­ll
    Äldre 16 Nov 16:15
    #6

    Hejsan JustMeAndMyLove

    När jag opererade bort mjälten gick jag också ner något läskigt i vikt. Vägde runt 40kg och jag är 173cm så jag var verkligen farligt smal. Jag drack "Bulk" och det fungerade jättebra.
    www.naturell.se/default.php
    Det var inte så dyrt heller som vissa andra produkter.

    Några inköpsställen:
    www.cayote.nu/bulk-proteinkolhydratginseng-12kg-p-126.html

    www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&artnr=A1999461

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 16 Nov 18:28
    #7

    Tack för tippset! Ska kolla på den :D


    FullKoll skrev 2008-11-16 16:15:40 följande:
    Hejsan JustMeAndMyLove När jag opererade bort mjälten gick jag också ner något läskigt i vikt. Vägde runt 40kg och jag är 173cm så jag var verkligen farligt smal. Jag drack "Bulk" och det fungerade jättebra. www.naturell.se/default.phpDet var inte så dyrt heller som vissa andra produkter.Några inköpsställen:www.cayote.nu/bulk-proteinkolhydratginseng-12...www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibut...
  • lillP
    Äldre 16 Nov 20:48
    #8

    Här har du ett litteraturtips om att gå upp i vikt
    www.glykemiskt-index.info/boktips/index.php

  • Vill nu
    Äldre 16 Nov 21:49
    #9

    Jag rasade i vikt efter att jag fött vår dotter. Var nere på 47 kg som minst till mina 170 cm.
    Var till läkaren som bara konstaterade att "du får vara glad att det inte gått åt andra hållet", så att få komma till en dietist tror jag blir svårt...
    Däremot tror jag på att äta som när man ska gå ner i vikt. Det vill säga, nyttigt och ofta, men att ta större portioner, och undvika lightprodukter. Jag har nu på ett år med detta lyckats komma upp på 54 kg, så nu fattas bara två så är jag uppe på mina vanliga vikt!
    Röra på sig är ju alltid bra, men man behöver ju inte direkt jobba för fettförbränning...

    Lycka till!

Svar på tråden Idealvikten - Hjälp att gå upp?